Tα διαγωνίσματα και ο ρόλος τους

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Μόλις δημοσίευσα ένα κείμενο για το ρόλο που πρέπει να έχουν τα διαγωνίσματα στην πορεία ενός μαθητή. Δυστυχώς τις περισσότερες φορές δεν έχουμε σκεφτεί ποιος πρέπει να είναι αυτός ο ρόλος και δημιουργούμε διαγωνίσματα πέφτοντας σε λάθη που φορτώνουν τα παιδιά με άγχος και δε δημιουργούν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Την πρακτική που αναφέρω στο άρθρο την υλοποιώ πολλά χρόνια διαπιστώνοντας ότι για τους περισσότερους μαθητές η ωφέλεια είναι πολλαπλή.

Το άρθρο μπορείτε αν το προσπελάσετε από εδώ:

https://physiart.com/2018/09/08/exam-role/

Φυσικά, θα χαρώ να σχολιάσετε και ίσως αναδειχθούν και άλλες οπτικές γωνίες που είναι χρήσιμες για όλους μας!!

(Visited 810 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
4 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής

Καλημέρα Γιώργο και συγχαρητήρια για το ωραίο θέμα που καταπιάστηκες και τις θέσεις που μας παρουσίασες.

Θα συμφωνήσω ότι τα test και τα διαγωνίσματα δεν έχουν στόχο την βαθμολογική κατάταξη των μαθητών, όσο κυρίως την αξιολόγηση και της δικής τους προσπάθειας (και συνακόλουθα την επισήμανση κενών και προβληματικών καταστάσεων), όσο και την αξιολόγηση του ίδιου του μαθήματος. Ποιος είπε ότι το μάθημα που κάναμε ήταν σωστό; Δεν είχε κενά, δεν δημιούργησε παρανοήσεις ή δεν παραπλάνησε μερικούς μαθητές; 

Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας. Ήταν ο σωστός; Και, κυρίως ήταν ο κατάλληλος τρόπος για το συγκεκριμένο τμήμα (ή για τον συγκεκριμένο μαθητή, στην περίπτωση του ιδιαιτέρου); Πολλές φορές δίδασκα σε τρία τμήματα και το ίδιο μάθημα το έκανα σε τρεις διαφορετικές εκδοχές, πάντοτε βέβαια πειραματιζόμενος. Δεν υπάρχουν δεδομένες λύσεις στο πρόβλημα.

Αλλά τότε το διαγώνισμα που θα βάλουμε, πρέπει πρωτίστως να αξιολογεί το δικό μας μάθημα, οπότε δεν μπορεί παρά να εξετάζει τη συγκεκριμένη διδασκαλία. Και τότε θα είναι αξιόπιστο!!!

Θα είναι αξιόπιστο και για την τελική  επίδοση του μαθητή Γιώργο. Αφού θα τον αξιολογεί στο πώς ανταποκρίνεται στα πράγματα που διδάσκεται. Και αν αυτό γίνει στη διάρκεια μιας χρονιάς, η εμπειρία και γνώση, η οποία θα συσσωρευτεί, θα επιτρέψει στο μαθητή και στις τελικές εξετάσεις να ανταποκριθεί στο μέγιστο δυνατόν. Αλλά ο καθηγητής που σε όλη τη χρονιά αξιολογούσε με τον παραπάνω τρόπο, θα ξέρει ακριβώς τι πρέπει να περιμένει από τον μαθητή του.

Προφανώς η αξιολόγηση αυτή δεν γίνεται με ένα ή δύο διαγωνίσματα το τετράμηνο. Πρέπει να είναι σχεδόν καθημερινή διαδικασία, αλλά επειδή αυτό εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να γίνει λόγω χρόνου, ας είναι όσο το δυνατόν πιο συχνά. Βέβαια αυτό, όσο και αν το συζητάς με τα παιδιά, όσο και να το εξηγείς, ποτέ κανένας μαθητής (μιλάμε για τάξη) δεν νιώθει ευχάριστα όταν εξετάζεται… Τουλάχιστον όμως αποφεύγεται ο πανικός του "γράφουμε σήμερα Φυσική"!

Κατά τα υπόλοιπα, διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις για τα διαφορετικά θέματα σε ένα τμήμα. Ο εκ των προτέρων διαχωρισμός των παιδιών σε κατηγορίες, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε μερικούς μαθητές, κυρίως μεσαίας κατάταξης…

Όσον αφορά τη συζήτηση μετά τη διόρθωση, μακάρι να υπήρχε η δυνατότητα, σε τμήματα με 25 μαθητές να γίνει αυτή η εξατομικευμένη συζήτηση. Νομίζω ότι δεν μπορεί να γίνει, εκτός και αν φάμε  μια διδακτική ώρα. Αλλά μόνο αν μιλάμε για ένα διαγώνισμα το τετράμηνο θα μπορούσε να δοθεί η ώρα αυτή. Οπότε πάμε στο προηγούμενο, (για τα πολλά) και λέω ότι η αφιέρωση ώρας δεν μπορεί να γίνει στην τάξη. Σε φροντιστήριο λίγων μαθητών ή σε ιδιαίτερο προφανώς και πρέπει να γίνει.

 

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
3 έτη πριν

Γιωργο ευχαριστουμε και για τις σκεψεις σου και για τις προτασεις σου .

Δυστυχως οι προβληματισμοι και οι συζητησεις με αυτο το θεμα δεν μας απασχολουν οσο θα επρεπε.

Τα ατομικα φυλλα εργασιας για παραδειγμα μεσα στην αιθουσα μπορουν να ενταχθουν ευκολα στην εκπαιδευτικη διαδικασια ( κατα την διαρκεια μιας παρουσίασης η λιγο μετα )

Τα ανακεφαλαιωτικα διαγωνισματα πιο δυσκολα . Παντως αν δεν θελει ενας δασκαλος να περιορισει τον ρολο του στην αξιολογηση της αποδοσης της μελετης των μαθητων του, η της προσοχης του , η… οπωσδηποτε πρεπει να ειναι συνεχως προσανατολισμενος στην καλλιεργεια κλιματος απενεχοποιησης του λαθους.

Δυστυχως ειναι πολυ δυσκολο στην πραξη να προγραμματισεις τις ωρες που απαιτουνται για την αναγκαια συζητηση των λαθων αλλα οχι αδυνατο αν εχει αναλαβει ο δασκαλος σοβαρα το κτησιμο των θεμελιων κατακτησης της γνωσης. Ειναι σχεδον αδυνατο ομως μεσα στα πλαισια της σχολικης αιθουσας οταν εκπαιδευτες και εκπαιδευομενοι νομιζουν οτι απλα προετοιμαζονται για μια μεγαλη μαχη τεσσαρων ημερων μετα απο καποιους μηνες. 

Αυτος ειναι ο λογος που γραφω και ξαναγραφω πως ειναι διαφορετικος στοχος η προσαρμογη των διαδικασιων αξιολογησης στην διδακτικη προσεγγιση της γνωσης και διαφορετικος στοχος να προσαρμοσεις την διδακτικη σου μεθοδο στις απαιτησεις του μεγαλου διαγωνισμου.

 Να εισαι καλα.