web analytics

το εκκρεμές του Newton

Με αφορμή το «εκκρεμές του Newton» ας μελετήσουμε το παρακάτω φαινόμενο κρούσεων. Διευκρινίζω πως δεν αναφέρομαι σε πραγματική κατάσταση αλλά στο γνωστό μοντέλο ελαστικής κρούσης μεταξύ στερεών σωμάτων.

Τα σώματα Σ1, Σ2, Σ3 έχουν ίση μάζα. Τα Σ2 και Σ3 είναι ακίνητα και σε επαφή ενώ το Σ1 κινείται εναντίον τους. Πως θα κινούνται τα σώματα μετά τις ελαστικές κρούσεις;

1η άποψη:
Το Σ1 προσκρούει στο Σ2 (με το Σ3 να μην εμπλέκεται στην μεταξύ τους κρούση). Τα δύο σώματα ανταλλάσσουν ταχύτητες, συνεπώς, το Σ1 σταματά και το Σ2 αποκτά ταχύτητα. Αμέσως μετά πραγματοποιείται η κρούση μεταξύ των Σ2 και Σ3, οπότε το Σ2 σταματά και το Σ3 αρχίζει να κινείται.

α12

Τελικά τα Σ1 και Σ2 είναι ακίνητα ενώ το Σ3 κινείται με την ταχύτητα που είχε αρχικά το Σ1.

2η άποψη:
Πριν μελετήσουμε την κρούση ας δούμε πως συμπεριφέρεται το σύστημα των σωμάτων Σ23 όταν σπρώξουμε το Σ2 προς τα δεξιά με δύναμη F.

α22

Οποιοδήποτε μέτρο (σταθερό ή μεταβλητό) κι αν έχει η F, δεν μπορεί να προκαλέσει απώλεια επαφής μεταξύ των σωμάτων. Μάλιστα όσο μεγαλύτερο είναι το μέτρο της F τόσο ισχυρότερες είναι οι δυνάμεις επαφή Ν και Ν΄. Συνεπώς, όταν σπρώχνουμε το Σ2 προς τα δεξιά, είναι σαν να σπρώχνουμε ένα ενιαίο σώμα Σ23 μάζας 2m.

Ερχόμαστε τώρα στην κρούση του Σ1 με το Σ2. Κατά την κρούση αυτή το Σ1 ασκεί στο Σ2 δύναμη μεταβλητού μέτρου αλλά φοράς συνεχώς προς τα δεξιά. Όπως είπαμε πριν, το σύστημα των Σ2 – Σ3 θα συμπεριφερθεί ως ενιαίο σώμα μάζας 2m. Έτσι, μετά την κρούση το Σ1 θα έχει ταχύτητα μέτρου 1/3u1 προς τα αριστερά και το σύστημα των Σ2 – Σ3 θα αποκτήσει ταχύτητα 2/3u1 προς τα δεξιά.

α23

3η άποψη:
Μετά την κρούση, τα σώματα μπορούν να έχουν οποιεσδήποτε ταχύτητες u1΄, u2΄, u3΄, αρκεί να ικανοποιείται η ΑΔΕ, η ΑΔΟ και η συνθήκη u1΄<u2΄<u3΄.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
76 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 10:53 ΠΜ

Καλημέρα Χρήστο.

Μήπως ήρθε η ώρα να το εγκαταστήσεις;

Το i.p.

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Χρήστο.

Δεν ακουμπάνε, ακρίβεια 200.

Screenshot-1

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ακουμπάνε, ακρίβεια 200.

Screenshot-2

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ακουμπάνε, ακρίβεια 1000.

Screenshot-3

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Διονύση έχω βάλει την περίπτωση που τα Σ2 και Σ3 είναι σε επαφή.

Δεν βγαίνει πάντα το ίδιο αποτέλεσμα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Συμφωνώ Γιάννη πως το μαθηματικό μοντέλο έρχεται στα όριά του.

Δεν λαμβάνουμε υπ’ όψιν τις παραμορφώσεις που τις θεωρούμε μηδενικές.

Δεν λαμβάνουμε υπ’ όψιν πως η παραμόρφωση της Σ2 πρέπει να είναι μεγαλύτερη.

Δεν λαμβάνουμε υπ’ όψιν ότι ακόμα και αν ακουμπάνε η συμπίεση της Σ2 προηγείται κατ’ ελάχιστον αυτής της Σ3, τόσο όσο θέλει το κύμα να διατρέξει την Σ2.

Το μοντέλο δουλεύει τέλεια αν υπάρχουν οι μικρότατες αποστάσεις μεταξύ των σφαιρών που υπάρχουν στο παιχνίδι του εμπορίου.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 11:30 ΠΜ

Γιάννη Μήτση διαφωνώ.

Τα χαρακητριστικά του μαθηματικού μοντέλου εξαρτώνται από την σκληρότητα/ελαστικότητα των σωμάτων, το αν υπάρχει επαφή μεταξύ τους (αυτό δεν μοορεί να συμβεί αν τα σώματα βρισκονται στο κενό ή πανω σε λείο επίπεδο χωρίς επιπλέον δυνάμεις) και τις αρχικές συνθήκες. Αν αυτά προσδιορισθούν επακριβώς, τότε έχουμε μόνον ένα δυνατό αποτέλεσμα.

 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 11:37 ΠΜ

Για παράδειγμα,

για σκληρά, ελαστικά σώματα χωρίς επαφή, σωστή η άποψη 1,

για σκληρά, ελαστικά σώματα με επαφή (μένει να προσιορισθούν οι δυνάμεις που δημιουργούν την επαφή), η αποψη 2.

Κάθε φορά, αναλόγως των υποθέσεων, υπάρχει μία και μόνον λύση. Η άποψη 3 αφήνει πολλά περιθώρια απαντήσεων λόγω του ελειπούς ορισμού του προβλήματος.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 11:43 ΠΜ

Γεια σας παιδιά.

Ότι το μαθηματικό μοντέλο φτάνει στα όριά του είναι σίγουρο!

Όμως σκέφτομαι ότι, για πολύ σκληρές σφαίρες, χωρίς επαφή, ισχύει το μοντέλο 1.

Αν όμως υπάρχει μεγάλη ελαστικότητα, οπότε η διάρκεια επαφής αυξάνεται πολύ, θα μπορούσαμε να έχουμε την 2η περίπτωση…

Αν υπάρχει επαφή, το πρόβλημα μάλλον οδηγείται σε “αδιέξοδο” λόγω έλλειψης δεδομένων… Τι ακριβώς σημαίνει επαφή και πώς επιτυγχάνεται;

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 12:04 ΜΜ

Γιάννη αν

” Τα σώματα έχουν μήκος 10cm. Το cm του Σ2 είναι στη θέση 0cm και το cm του Σ3 στη θέση 10cm. Επίσης, δεν βλέπω έλλειψη δεδομένων. Η αρχική κατάσταση είναι σαφώς ορισμένη.”,

πώς εφαρμόζεται ο 2ος νόμος του Νεύτωνα για κάθε σώμα;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
24/11/2020 12:19 ΜΜ

Γιάννη (Μη), τι εννοώ έχουμε έλλειψη δεδομένων.

Τα δυο σώματα είναι σε επαφή και κάνουμε 10 φορές το πείραμα. Δεν πρέπει να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα, τουλάχιστον τις 7-8 φορές; Αν κάποια αποτελέσματα είναι διαφορετικά, μάλλον κάποια στοιχεία χάνουμε…

Γιάννη (Κυρ), το i.p. δουλεύει με κάποιο βήμα υπολογισμού. Αυξάνοντας την ακρίβεια μειώνεις το βήμα υπολογισμού και με βάση τον υπολογισμό αυτό, υπολογίζει το τι θα γίνει στο επόμενο βήμα. Μια ολόκληρη σειρά ..προσεγγίσεων.

Τι συμπέρασμα να βγάλεις; Μάλλον οδηγείσαι σε μια σίγουρη αβεβαιότητα…