Στο σημείο Ο μιας ευθείας (ε) έχουμε ακλόνητα τοποθετήσει ένα σημειακό θετικό φορτίο Q. Σε μια στιγμή αφήνουμε στο σημείο Κ της ευθείας σε απόσταση (ΟΚ)=x μια μικρή σφαίρα Α μάζας m1= m και φορτίου q1, η οποία αποκτά επιτάχυνση α0, όπως στο σχήμα. Μετά από λίγο η σφαίρα Α περνά από το σημείο Λ, όπου (ΚΛ)=x με ταχύτητα υ1.
i) Να σχεδιάσετε την ένταση του πεδίου που δημιουργεί το φορτίο Q, στο σημείο Κ. Ποιο το πρόσημο του φορτίου της σφαίρας Α;
ii) Η κίνηση από το Κ στο Λ, είναι ή όχι ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη;
iii) Η επιτάχυνση α1 της σφαίρας στη θέση Λ έχει μέτρο:
α) α1=α0, β) α1= ½ α0, γ) α1= ¼ α0, δ) α1=2α0.
iv) Ποιο από τα παρακάτω διαγράμματα παριστάνει την ταχύτητα της σφαίρας Α, σε συνάρτηση με το χρόνο;
v) Αντικαθιστούμε τη σφαίρα Α, με άλλη Β μάζας m2= 2m και φορτίου q2=q1, αφήνοντάς την να κινηθεί από το σημείο Κ.
Α) Η αρχική επιτάχυνση της Β σφαίρας, έχει μέτρο αΒ, τότε:
α) αΒ=α0, β) αΒ= ½ α0, γ) αΒ= ¼ α0, δ) αΒ=2α0.
Β) Αν WΑ και WΒ τα έργα των δυνάμεων που ασκήθηκαν στις σφαίρες Α και Β αντίστοιχα, κατά την μετακίνησή τους από το Κ στο Λ, θα ισχύει:
α) WΑ= ½ WΒ, β) WΑ= WΒ, γ) WΑ= 2 WΒ.
Γ) Αν η σφαίρα Β φτάνει στο Λ έχοντας ταχύτητα υ2, τότε:
α) υ2 < υ1, β) υ2 = υ1, γ) υ2 > υ1.
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
ή
Η μετακίνηση μιας φορτισμένης σφαίρας. Φ.Ε.
Η μετακίνηση μιας φορτισμένης σφαίρας. Φ.Ε.
Εξαιρετικό Διονύση, πλήρες φυσικής.
Θα ετοιμάσω τη συνέχεια για την ηλεκτρική δυναμική ενέργεια….
Μου έδωσες τρομερή πάσα….
Καλημέρα και από εδώ Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
Βρήκες ακριβώς το νόημα της δημοσίευσης, την οποία χαρακτήρισα φύλλο εργασίας.
Ένα φύλλο εργασίας, πριν διδαχτούν τα δυναμικά και οι ενέργειες.
Ένα ΦΕ που προετοιμάζει το έδαφος…
Διονύση, θα συμφωνήσω με τον Θοδωρή, εξαιρετικό!
Θα το χρησιμοποιήσω σίγουρα, όμως… σκέφτομαι… ίσως όχι ως φύλλο εργασίας, αλλά ως κριτήριο αξιολόγησης… γιατί έχει ερωτήσεις, που στηρίζονται σε συλλογισμούς σε βασικά σημεία της θεωρίας και όχι σε (δύσκολες και απωθητικές) πράξεις.
Δεν ξέρω αν συμφωνείς, αλλά, προσωπικά, μου φαίνεται ιδανικό για μια ουσιαστική αξιολόγηση.
Σε ευχαριστούμε!
Καλό σαββατόβραδο, παιδιά!
Καλημέρα Ελευθερία και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Χαίρομαι αν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί, έστω και σε άλλη διαδικασία (ως φύλλο αξιολόγησης και όχι εργασίας…)
Προσωπικά το “είδα” ως μια προσπάθεια ανασυγκρότησης, με εφαρμογή των προηγούμενων γνώσεων για το ηλεκτρικό πεδίο, πριν τα δυναμικά και την ετοιμασία των μαθητών για να δεχθούν την ενεργειακή μελέτη.