Δεν θα σας λείψει το στερεό;

Ομολογώ πως ασχολήθηκα με το «μεταβατικό;;» πρόγραμμα σπουδών ακροθιγώς εξαιτίας σημαντικού φόρτου εργασίας μέχρι και τις πανελλαδικές εξετάσεις. Μου φάνηκε αρχικά μία βεβιασμένη αλλαγή πλεύσης και με παραξένεψε η σιγή στο χώρο αυτό…μου φάνηκε σαν να εκτιμάται πως η αλλαγή αυτή είναι για καλό και σχεδόν αυθυποβάλλομαι..

Με την έναρξη της θερινής προετοιμασίας τα σκέφτομαι συνεχώς. Προσπαθώντας να τακτοποιήσω τις σκέψεις μου και να τις μοιραστώ εν συντομία και όχι κατά φθίνουσα σειρά σημαντικότητας:

  1. Επιθυμώ την αύξηση της ύλης αλλά όχι με αυτό τον βίαιο και αφοριστικό τρόπο. Θα μου φαινόταν αρκετή (για αυτή τη μεταβατική;; χρονιά) η επαναφορά των κυμάτων στην υφιστάμενη ύλη ή εκ νέου διαμόρφωση του κεφαλαίου του ηλεκτρομαγνητισμού.
  2. Θα μου λείψει το στερεό και απεχθάνομαι αυτά τα κουτσουρέματα. Βάσει εμπειρίας μου το κεφάλαιο αυτό το αγαπούν οι μαθητές και τους κερδίζει η Φυσική. Επίσης, αν ως ένας από τους στόχους της διδασκαλίας της Φυσικής στο Λύκειο είναι η Μηχανική το κεφάλαιο αυτό είναι που συμμαζεύει και ολοκληρώνει το «παζλ» στο μυαλό των μαθητών. Το μισό κεφάλαιο που μένει στερεί μεγάλο μέρος της ομορφιάς του…αλλά και της δυνατότητας εμβάθυνσης: κινηματική αποστειρωμένη.. χωρίς αιτία κίνησης και χωρίς ενεργειακούς μετασχηματισμούς; Δεν θα αναλύσω καν πόσοι και πόσοι παραμελημένοι μαθητές μαθαίνουν στο κεφάλαιο αυτό όσα δεν έμαθαν στην Α Λυκείου.
  3. Θα φανταζόμουν πως σε κάθε αλλαγή διατηρείς τα πλεονεκτήματα της προϋπάρχουσας κατάστασης: το υπάρχον δυναμικό έμψυχο (διδάσκοντες) και άψυχο (βιβλία, διαδίκτυο, υλικονετ κλπ) έχει σημαντική αξία σε κεφάλαια όπως το στερεό και οι ταλαντώσεις που διδάσκονται 20 και κάτι χρόνια…για το λόγο αυτό (αν και δεν είναι αναγκαίο) ένας πολύ καλός μαθητής μπορεί να χειριστεί και αρκετά θέματα από πρώτα έτη σχολών στα κεφάλαια αυτά. Απορρίπτουμε, λοιπόν, αυτή τη γνώση και την εμπειρία χρόνων; Γίναμε καλοί σε αυτά τα κεφάλαια χάρη στη συναναστροφή με τους παλιούς μαθητές μας και οι σύγχρονοι γίνονται καλύτεροι από τους παλιούς μέσω ημών αλλά και χάρη σε αυτούς.
  4. Τα ρευστά που μπήκαν στη ζωής μας πριν 6 χρόνια αντικαθιστώντας εδάφια που σήμερα αντικαθιστούν τα ρευστά πως τα απορρίπτουμε από όλο το Λύκειο. Ομολογώ πως βαριόμουν τις ασκήσεις τους αλλά μου άρεσε (και στους μαθητές άρεσε) η σύνδεση του κεφαλαίου με φαινόμενα του κόσμου μας.. «χτύπαγα» και ένα δίωρο πειραματάκια και «γουστάραμε».
  5. Το κοινότυπο αλλά ορθότατο πως κάθε αλλαγή πρέπει να ξεκινάει από κάτω προς τα πάνω (όπως και κοινωνικά..) δεν το αναπτύσσω καθόλου.
  6. Σε ότι αφορά την άποψη πως θα πρέπει η λυκειακή Φυσική να ασχολείται με θέματα περισσότερο σύγχρονα, αν και το εύχομαι, έχω τις αμφιβολίες μου. Φαντάζομαι πως μπορεί να έλξει κάποιους μαθητές αλλά για να έλξει τη μεγαλύτερη μάζα τους θα πρέπει να υπάρχει μια σωστή δοσολογία μεταξύ δηλωτικών γνώσεων και γνώσεων που αποκτούνται μέσα από «παιχνίδι»..και ως «παιχνίδι» εννοώ ασκήσεις, προβλήματα που διεγείρουν τον μαθητή. Αν μη τι άλλο θα φανταζόμουν πως η εισαγωγή κεφαλαίων σύγχρονης φυσικής θα γινόταν με μεγαλύτερη προσοχή και «ανασφάλεια».
  7. Σχεδόν το 47,5% των μαθητών πανελλαδικά έγραψε κάτω από τη βάση και μπορούμε να συμπεράνουμε πως αρκετοί από τους διδακτικούς στόχους που θέτει το σχολείο (το υπουργείο) όπως η κατανόηση της αλλαγής της ΘΙ, ένας κανόνας Kirchhoff, μία κατανόηση κίνησης, μία ισορροπιούλα κλπ δεν έγινε κτήμα σχεδόν στους μισούς μαθητές. Θα φανταζόμουν πως αυτό θα έπρεπε να προβληματίσει και να αποτελέσει προτεραιότητα … μήπως και κεντρικά γινόταν κάποιος εξορθολογισμός της ύλης από την Α Λυκείου…και ειδικά από τη Β Λυκείου να υπήρχε κάποια περισσότερο λειτουργική αλληλουχία κεφαλαίων κλπ
  8. Η πρόταση μερικών (όπως ο Βαγγέλης Κουντούρης) να εξετάζεται όλος όγκος της ύλης που έχει διδαχθεί και στις τρεις τάξεις του Λυκείου μου «βγάζει νόημα» και πιθανώς να μπορεί να άρει τα αδιέξοδα αλλά με έχουν φοβίσει οι μεγάλες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα..προτιμώ τις διορθώσεις βήμα-βήμα.

Συγνώμη για το μακροσκελές και το βιαστικό ύφος του κειμένου…θα μου λείψει το στερεό.

Καλό καλοκαίρι.

(Visited 1.617 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
19 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα.Η γνωμη μου ειναι οτι η υλη φυσικης της Γ Λυκειου δεν εχει καμια σχεση με την γενικη μορφωση που παιρνει ενας μαθητης στο σχολειο.Απλως αποτελει εναν καταλογο θεματων με τα οποια πρεπει να ασχοληθει καποιος πριν παει να εξεταστει.Οι γνωσεις αυτες ουσιαστικα δεν αποτελουν αναγκαια συνθηκη για την εισαγωγη σε καμμια πανεπιστημιακη σχολη.Απλως τα θεματα των εξετασεων ειναι μια μεθοδος αξιολογησης των ικανοτητων των υποψηφιων σε γνωστικους τομεις που πρεπει να εχουν καποια σχεση με το αντικειμενο των σπουδων τους.Δεν θα εξετασεις εναν υποψηφιο λογιστη στην Βιολογια.Θα τον εξετασεις στα Μαθηματικα διοτι τα αντικειμενα ειναι σχετικα.Το θεωρημα Bolzano ομως του ειναι μαλλον αχρηστο και ο εγκεφαλος του θα το ξεχασει αμεσως μολις μπει στην σχολη και αρχισει να διαβαζει βιβλια λογιστικης.Επισης καποιος που θελει να γινει Οινολογος,θα εξεταστει στην Φυσικη η οποια συνολικα δεν του ειναι αχρηστη,αφου θα συναντησει ρευστα,βαρελια κανουλες,σωληνες,θερμοκρασιες,αλλα το γεγονος οτι οι κεντρικες δυναμεις δεν επηρεαζουν την στροφορμη,του ειναι μαλλον αχρηστο και ειτε το μαθει στην Γ Λυκειου ειτε οχι,ειναι το ιδιο.Και να το μαθει,θα το ξεχασει αμεσως.Ετσι γενικα μικρο ρολο παιζει αν η υλη των εξετασεων περιλαμβανει η οχι καποια κεφαλαια η καποια αλλα.Το αποτελεσμα θα ειναι το ιδιο.Οι καλα προετοιμασμενοι υποψηφιοι θα μπουν.Αν καποιος θελει να σπουδασει Φυσικη? Αυτος εχει ηδη αγαπησει την Φυσικη πιθανον απο την Α Λυκειου η και νωριτερα και θα μαθει ολη την Φυσικη στην σχολη του και διαβαζοντας και επιλεγοντας μονος του καποια απο τα καταπληκτικα πανεπιστημιακα βιβλια που υπαρχουν.
Επισης ενας γιατρος που χρειαζεται να ξερει για υπερηχους και ακτινοβολιες θα τα μαθει στην σχολη του δεν περιμενει να γινει γιατρος με τις γνωσεις απο την Γ Λυκειου. Οταν πηγα σε μια εφημερια του Ασκληπιειου Βουλας και με εξετασε ενας νεαρος γιατρος,οταν του ειπα οτι ειμαι φυσικος μου ειπε οτι του αρεσε πολυ η Φυσικη και οταν τον ρωτησα αν θυμαται τιποτα απο το Λυκειο,μου ειπε οτι τα εχει ξεχασει ολα.Κατι που το αφηνεις σε αφηνει.Ποιος φυσικος που ασχολειται για χρονια μονο με Λυκειακη Φυσικη ξερει να γραψει την συναρηση επιμερισμου ενος κβαντικου συστηματος δυο καταστασεων που βρισκεται μεσα σε λουτρο θερμοτητας,κατι που ειναι μιση σειρα?
Ποιες ταξεις ειναι πιο σημαντικες στην εκπαιδευση? Κατα την γνωμη μου Δημοτικο,Γυμνασιο και Α Λυκειου.Στην Β Λυκειου οι περισσοτεροι ειναι τουριστες ή ασχολουνται απο τωρα μονο με τις γενικες εξετασεις και η Γ Λυκειου αποτελει την πιο ασημαντη ταξη εις οτι αφορα την μορφωση των παιδιων και εχει σημασια μονο για τις γενικες εξετασεις.Και τι ειναι σημαντικο για ολους να εχουν ως εφοδιο τελειωνωντας το σχολειο? Κατα την γνωμη μου ομιλια γραφη και σκεψη.
Πιο σημαντικο ειναι τελειωνωντας το σχολειο να καταλαβαινει κανεις την διαφορα μεταξυ των προτασεων:
“H συνισταμενη των δυναμεων που ασκουνται σε ενα σωμα ειναι μηδεν αν το σωμα ειναι ακινητο.”
και
“H συνισταμενη των δυναμεων που ασκουνται σε ενα σωμα ειναι μηδεν αν και μονον αν το σωμα ειναι ακινητο.”
παρα οι νομοι του Νewton αυτοι καθαυτοι.
Και οτι η δευτερη προταση ειναι ψευδης για τον ιδιο λογο που αν μιλαμε για ενα μεγαλο σχολειο,η προταση :
“Eνας μαθητης ειναι μαθητης της Α Λυκειου αν και μονον αν ανηκει στο τμημα Α2.”
ειναι επισης ψευδης.
Το γεγονος οτι το ποσοστο των μαθητών που πανελλαδικά έγραψε κάτω από τη βάση ειναι πολυ μεγαλο, οφειλεται στο οτι η υλη ειναι εκτος του πεδιου ενδιαφεροντων αυτων που δεν στοχευουν σε μια καλη σχολη, και ηταν και θα ειναι παντα ετσι και δεν εχει σχεση ουτε με την αλληλουχια των κεφαλαιων,ουτε με τον εξορθολογισμο της υλης.
Για ολους αυτους τους λογους,το αν η υλη θα μεγαλωσει σε μηκος η σε πλατος η σε βαθος, ή θα μπουν τα ρευστα ή τα κυματα,ή τα στερεα,μου ειναι μαλλον αδιαφορο.
Ας τα βγαλουν ολα και ας βαλουν αλλα.
Ετσι δεν θα μου λειψει καθολου το στερεο.Η μαλλον θα μου λειψει λιγο αλλα αυτο οφειλεται στις προσωπικες μου προτιμησεις και στις πανεξυπνες δυσκολες ασκησεις του Κυριακόπουλου και οχι σε λογους που σχετιζονται με τις αναγκες της εκπαιδευσης.
Σας ευχαριστω που με ακουσατε και συγνωμη για την πολυλογια.
Καλο Καλοκαιρι.

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Κώστας Παπαδάκης
1 μήνας πριν

Καλημέρα (ή Καλησπέρα ανάλογα την ώρα που το βλέπετε όσοι το δείτε) Κωνσταντίνε.

Αναφέρεις αρκετά και δεν θα τα σχολιάσω όλα, θα επικεντρώσω στο τμήμα:
“Ποιες ταξεις ειναι πιο σημαντικες στην εκπαιδευση? Κατα την γνωμη μου Δημοτικο,Γυμνασιο και Α Λυκειου.”

Όχι απλά συμφωνώ, χτυπάω παλαμάκια με χέρια και με πόδια.

Προσωπικά δεν θέλω να κατηγορώ μόνιμα υπουργείο ή κυβέρνηση (όχι ότι δεν φταίνε), βρίσκουν εμάς (τους καθηγητές) “μπόσικους” και κόβουν – ράβουν την ύλη όπως αγαπάνε, τι εννοώ:

Δεν μπορούμε εμείς (εδώ στο ylikonet) να συμφωνήσουμε για το ότι θα μπορούσαμε να διδάσκουμε στα παιδιά από το νηπιαγωγείο μέχρι την πρώτη λυκείου.

Αν και υπάρχει εδώ (ylikonet) το ποιοτικό επίπεδο και οι γνώσεις στα μέλη, μπαίνουν κριτήρια του τύπου τι μου αρέσει εμένα προσωπικά, τι άποψη έχω εγώ για την εκπαίδευση, τι διαφορετικό θα μπορούσα εγώ να προτείνω για να ξεχωρίσω από τους άλλους και άλλα πολλά. Δεν θέλω ούτε να παρεξηγηθώ, ούτε να θεωρηθεί ότι κατηγορώ τον χώρο (που θεωρώ μητρικό δίκτυο) ούτε να πω ότι η δική μου άποψη έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από ανθρώπους που ξέρουν περισσότερα από μένα. Έχω ξαναπεί το επίπεδο του καθένα, άρα και το δικό μου φαίνεται από τις αναρτήσεις συζητήσεις που μετέχουμε.

Πρέπει να αρχίσουμε μια συζήτηση με μεγάλη διάρκεια, για να φτάσουμε σε μια πρόταση που θα λέει τι θα διδαχθεί στο νηπιαγωγείο
(π.χ. αλληλεπίδραση μαγνητών, δηλαδή η έλξη – άπωση των πόλων κάτι που η κόρη μου κατάλαβε στην ηλικία των 3 χρονών)
στο δημοτικό, στο γυμνάσιο και τελικά στο λύκειο.
Όχι όλα μαζί ας αρχίσουμε από τα βασικά, αλλά έτσι ώστε να οδηγηθεί ο μελλοντικός μαθητής βήμα – βήμα στην επιστήμη της Φυσικής. Να γνωρίσει φαινόμενα και νόμους, ανακαλύψεις που θα βοηθήσουν την αντίληψη του για τον κόσμο, θα “ανοίξουν” τους ορίζοντες του και θα καταλάβει γιατί ξοδεύονται δισεκατομμύρια στην έρευνα της Φυσικής.

Για μένα κανένας συνδυασμός άλλων μαθημάτων δεν μπορεί να προσφέρει ότι δίνει το μάθημα Φυσικής αρκεί να είχε σχεδιασμό, οργάνωση και κυρίως λίγη μαθηματική επεξεργασία. Δεν μου αρέσει η λογική του μαθήματος science (λίγο Φυσική, λίγο Χημεία και λίγο Βιολογία) αλλά με τα μαθηματικά “χάνει” ο μελλοντικός φιλόλογος, ο ζωγράφος, ο μουσικός και τόσοι άλλοι, που μπορεί να εμπνευστεί από την Φυσική.

Σε αντίθεση με άλλες επιστήμες, είμαστε οι κατάλληλοι (λόγω της εκπαίδευσης μας και της δυνατότητας μας να βλέπουμε ερωτήματα και να θέλουμε να δώσουμε λύσεις, του ψώνιου μας να ασχοληθούμε με το άγνωστο, το δύσκολο) να ανοίξουμε εμείς τον δρόμο για μια διαδικασία προτάσεων αλλαγής στην εκπαίδευση, που θα ακολουθήσουν και οι άλλοι εκπαιδευτικοί.

Όχι απλά μπορούμε, πρέπει για μένα να συνεννοηθούμε, να συνεργαστούμε για το καλό της εκπαίδευσης συνολικά.

Δεν είμαι νέος (έχω περάσει τον μισό αιώνα) ούτε ενθουσιώδης για να θεωρήσει κανείς ότι δεν είναι εφικτά τα παραπάνω, καλά δηλαδή είναι τα λόγια, αλλά στην πράξη..

Γιατί να καταλήξουμε εμείς (η πλειοψηφία μας) σε μια ενιαία πρόταση; τι θα κερδίσουμε; Μα θα πάψουμε να αντιδρούμε (χλιαρά) μετά την λήψη αποφάσεων των επιτροπών ή του υπουργείου.
Σκεφτείτε τον πολίτη που είναι άσχετος με την εκπαίδευση (αλλά την παρακολουθεί, όσο το παιδί του βρίσκεται στο σχολείο και κυρίως όταν θα πρέπει να δώσει εξετάσεις) να διαβάζει την αντίδραση μας σε μια απόφαση του υπουργείου. Τι λέτε ότι θα σκεφτεί; πιθανά κάτι τέτοιο : αντιδρούν οι καθηγητές σε μια αλλαγή αλλά δεν έχουν προτάσεις οι ίδιοι, μόνο αντιρρήσεις. Και δεδομένου ότι κάθε αλλαγή προκαλεί αντιδράσεις, οι άνθρωποι αντιδρούν γιατί θα πρέπει να εργαστούν πάνω σε νέα πράγματα.

Οι πολίτες χαίρονται με κάθε αλλαγή, το καρότο της κάθε κυβέρνησης είναι ότι θα βελτιώσει την εκπαίδευση των παιδιών μας, η φάκα είναι ότι οι συχνές αλλαγές (μιλάμε για αλλαγές διετίας και στη διάρκεια της ίδιας κυβέρνησης) δεν λύνουν κανένα εκπαιδευτικό πρόβλημα, αντίθετα δημιουργούν καινούργια.

Θα μπορούσα να γράψω και άλλα, αλλά έχω γράψει πολλά. Αν κούρασα, λυπάμαι αλλά θα το ξανακάνω και στο μέλλον [ 🙂 ].

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Κώστας Παπαδάκης
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Δημήτρης Τσάτσης

Καλημέρα Δημήτρη.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 μήνας πριν

Καλημέρα Δημήτρη, καλημέρα σε όλους.
Ναι Δημήτρη, το στερεό θα μας λείψει! Δεν ξέρω σε πόσους από εμάς, δεν ξέρω για την πλειοψηφία των μαθητών, αλλά προσωπικά τάσσομαι εναντίον της λογικής να βγει από την ύλη το στερεό. Γιατί;
Γιατί συμφωνώ μαζί σου ότι η διδασκαλία του στερεού «συμμαζεύει και ολοκληρώνει το «παζλ» της μηχανικής στο μυαλό των μαθητών».  Και αν μιλάμε για την διδασκαλία ενός μαθήματος, ως ένα εργαλείο μέσω του οποίου γίνεται επεξεργασία του μυαλού των μαθητών και η καλλιέργεια της δυνατότητά τους να αναλύουν ένα πρόβλημα και με οργανωμένη σκέψη να οδηγούνται σε κάποια λύση, τότε η μηχανική είναι το καλύτερο εργαλείο που έχει ένας διδάσκων για να πετύχει τους στόχους αυτούς.
Θα πει κάποιος ότι αυτό μπορεί να το πετύχει το σχολείο και χωρίς να διδάξει καθόλου Φυσική. Και μπορεί να έχει δίκιο, ίσως μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος αυτός με έναν άλλο συνδυασμό μαθημάτων…
Αλλά για μένα το προσφορότερο μάθημα – εργαλείο, για το σκοπό αυτό, είναι η φυσική και το προσφορότερο κεφάλαιο είναι η μηχανική, με τη μηχανική στερεού στην κορυφή.
Θα συμφωνήσω όμως μαζί σου και στο ότι «σε κάθε αλλαγή διατηρείς τα πλεονεκτήματα της προϋπάρχουσας κατάστασης: το υπάρχον δυναμικό έμψυχο (διδάσκοντες) και άψυχο (βιβλία, διαδίκτυο…) Απορρίπτουμε, λοιπόν, αυτή τη γνώση και την εμπειρία χρόνων;»
Δυστυχώς αυτό κάνουμε. Καταστρέφουμε το «υπάρχον κεφάλαιο» και προσπαθούμε να κτίσουμε νέο. Πώς λένε οι Οικονομολόγοι ότι ο πόλεμος καταστρέφει ένα μέρος του κεφαλαίου, οπότε η μετέπειτα ανασυγκρότηση λειτουργεί σαν εφαλτήριο «νέου πιο υγιούς και ανταγωνιστικού κεφαλαίου»; Κάπως έτσι… Δεν ξέρω μόνο αν πρέπει να «κάνουμε πόλεμο» καταστρέφοντας τις δεξιότητες του υπάρχοντος εκπαιδευτικού προσωπικού και προσπαθώντας να το εκπαιδεύσουμε ξανά από την αρχή, να κάνει κάτι άλλο, από αυτό που έμαθε με προσωπική δουλειά με προσωπικό κόπο, αλλά και μετά από εμπειρία διδασκαλίας χρόνων.
Γιατί το κάνουμε; Γιατί θέλουμε να αλλάξουμε τη διδασκαλία εισάγοντας άλλους στόχους και σε πρώτο επίπεδο, επειδή θέλουμε να αυξήσουμε την διδασκαλία δηλωτικών γνώσεων, χωρίς να μας ενδιαφέρει το παιχνίδι της «επίλυσης προβλημάτων» ή καλύτερα θέλοντας αυτό να το αποφύγουμε, να το υποβαθμίσουμε. Και πού ξέρεις, ίσως τότε οι μαθητές γράφουν «καλύτερα» στις εξετάσεις τους. 

ΥΓ.

  • Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι η υπάρχουσα κατάσταση είναι καλή και ότι δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγές. Αυτό θα έπρεπε να έχει γίνει από το 2004, όταν κατά δήλωση της τότε νέας υπουργού παιδείας, είχαμε ένα σύστημα «κουρελού»! Και με αυτό το σύστημα πορευόμαστε 18 χρόνια μετά, που απλά η κουρελού έχει λιώσει, έχει διαλυθεί…
  • Το στερεό, θα κατέβει στην Β΄ τάξη. Όπως κατέβηκε και η θερμοδυναμική… Οπότε όλοι ξέρουμε ότι απλά το ρίχνουμε στην αποθήκη στο δεύτερο υπόγειο, κάνοντας ότι δεν καταλαβαίνουμε ότι απλά καταργείται. Όσοι διδάσκουν στην Β΄ Λυκείου, νομίζω το καταλαβαίνουν…. Τι αμαρτίες πληρώνει το στερεό και εξαφανίζεται; Την δυνατότητα να στηθεί μια άσκηση, που ο μαθητής να μην την έχει διδαχτεί! Και επειδή αυτό δεν το θέλουμε, στήνουμε τις υπερπαραγωγές στις εξετάσεις και όλο αυτό δημιουργεί μια αποκρουστική εικόνα… οπότε η κατάργησή του πέφτει σε πρόσφορο έδαφος , αφού «είναι Φυσική αυτή;»….
  • Το ότι η όποια ύλη διδαχτεί στο σχολείο, θα ξεχαστεί μετά από λίγο, από όσους δεν ακολουθήσουν την συγκεκριμένη επιστήμη, είναι αλήθεια. Ισχύει για όλα τα μαθήματα και για όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως. Το ζήτημα είναι αυτό που μένει, όταν ξεχαστεί η συγκεκριμένη ύλη… Και αν μένει κάτι που διαφοροποιεί έναν μαθητή που πήγε σχολείο, από έναν άλλον ο οποίος το εγκατέλειψε πρόωρα. Έτσι στην περίπτωση που συζητάμε, έχει σημασία με ποια μαθήματα και ποια ύλη θα ολοκληρωθεί η φοίτηση στην δευτεροβάθμια και η επιλογή των μαθητών για την τριτοβάθμια; Υπάρχει διαφορά μεταξύ ενός μαθητή που προετοιμάστηκε στη φυσική και ενός άλλου που προετοιμάστηκε στην οικονομία για παράδειγμα; Θα υπάρχει διαφορά μεταξύ ενός μαθητή που διδάσκεται το στερεό, όπως μέχρι σήμερα και ενός μαθητής που αντί για το στερεό, θα διδαχτεί τα κύματα και λίγη σύγχρονη φυσική;

 
 

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημερα Διονύση.Στις τελευταιες 7 σειρες εχεις διατυπωσει τρεις ερωτησεις. Η δικη μου απαντηση και στις τρεις αυτες ερωτησεις ειναι οχι.

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Θα μου λείψει το στερεό για όλους τους λόγους που αναφέρατε.
Κυρίως διότι μπορεί να γεννήσει προβλήματα που θα σε αναγκάσουν να σκεφτείς και διότι ανακαλεί εύκολα όλη τη Μηχανική.
Είναι κρίμα να κουτσουρευτεί χάριν δηλωτικών γνώσεων και μάλιστα να χαρακτηρίζεται κάτι τέτοιο ως “εκμοντερνισμός”.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Το στερεό (αφελώς) κατηγορήθηκε ως μητέρα υπερπαραγωγών.
Οι διάδοχοί του θα δώσουν τυποποιημένες ασκήσεις που θα παπαγαλίζουν όλοι έχοντας την ψευδαίσθηση ότι κάνουν μοντέρνα Φυσική, λες και είναι μοντέρνα Φυσική το να παπαγαλίσεις έναν τύπο και να παίζεις μ’ αυτόν.
Το στερεό έχει προβλήματα που αναγκάζουν το μυαλό να δουλέψει. Η κακή χρήση του στερεού μέσω υπερπαραγωγών και το δυσφήμισε και απετέλεσε άλοθι για την κατάργησή του.
Ο Ανδρέας Κασσέτας μας μετέφερε στιχομυθία του με Πανεπιστημιακό που δεν κατανόμασε. Ο δεύτερος είχε εντυπωσιαστεί με το πόσο πολύ και πόσο σύντομα είχαν εμβαθύνει οι “δευτεροβάθμιοι” στο στερεό. Τώρα άρχισαν ήδη να παίζουν τα όργανα:
-Άσχετοι είναι στη μοντέρνα Φυσική, γι’ αυτό δεν τη θέλουν. Ας διαβάσουν οι τεμπέληδες. Εμείς προτιθέμεθα να τους σεμιναριάσουμε.
-Μπα! Όταν εγώ τους σεμιναρίαζα δεν καταλάβαιναν και πολλά!

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Δημήτρης Τσάτσης

Και κάναμε και πιο βαριά Δημήτρη. Κινούμενο υπόβαθρο, σφαίρες που ολισθαίνουν και άλλα. Αυτά λίγα και στα πλαίσια του “καλού-κακού” αλλά μάθαιναν. Όπως έγραψες εμπλέκονταν και άλλα της Μηχανικής (κεντρομόλοι λ.χ.).
Και επειδή η επανάληψη είναι μήτηρ μαθήσεως:
comment image
comment image
comment image

Το θέμα δεν είναι η παλαιότητα του βιβλίου του Άρονς (μετάφραση Βαλαδάκη) αλλά τα επιχειρήματα. Μακριά από μένα τα “Το είπε ο τάδε” , “Μα δεν ακούς τι λέει ο καθηγητής;” και ‘Όταν μιλάει ο Λουλάς, εσύ δεν πρέπει να μιλάς”. Διότι ακούμε και τέτοια προσφάτως.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 μήνας πριν

Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Περίεργο να μην συμφωνούμε 🙂
Καλημέρα Γιάννη.
Λες να αρχίσουμε τα σεμινάρια;

Προτείνω να ξεκινήσουμε από την χθεσινή δημοσίευση:
“Τα κουάρκ, τα μικρότερα σωματίδια που έχουν ανακαλυφθεί από τον άνθρωπο, εμφανίζονται σε έξι “γεύσεις”, όπως λέγονται: πάνω (up), κάτω (down), κορυφή (top), πυθμένας (bottom), παράξενο (strange) και γοητευτικό (charm). Συνήθως συνδυάζονται σε ομάδες των δύο ή τριών για να σχηματίσουν αδρόνια, όπως πρωτόνια και νετρόνια που αποτελούν τους ατομικούς πυρήνες. Σπανιότερα τέσσερα ή πέντε κουάρκ συνδυάζονται για να σχηματίσουν σωματίδια τετρακουάρκ ή πεντακουάρκ. Αυτά τα “εξωτικά” αδρόνια, που “ζουν” για απειροελάχιστα κλάσματα του δευτερολέπτου, έχουν παρατηρηθεί μόνο κατά τα τελευταία χρόνια από το LHCb και άλλα πειράματα.
Οι νέες ανακαλύψεις περιλαμβάνουν νέα είδη αυτών των εξωτικών αδρονίων που δεν είχαν παρατηρηθεί μέχρι σήμερα, ανεβάζοντας σε 21 τον συνολικό αριθμό τους. Συγκεκριμένα, βρέθηκε το πρώτο πεντακουάρκ που περιλαμβάνει ένα “παράξενο” κουάρκ. Επίσης ανακαλύφθηκε ένα διπλά ηλεκτρικά φορτισμένο τετρακουάρκ που αποτελείται από ένα “γοητευτικό”, ένα “παράξενο”, ένα “άνω” και ένα “κάτω”.”
Ας επιμορφωθούμε…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση.
Μιάζουν με τα:
-Το κύτταρο αποτελείται από…… Ο πυρήνας περιέχει……. Τα μιτοχόνδρια…..
Καλώς διδάσκονται όλα αυτά. Όμως η διδασκαλία δεν πρέπει να περιλαμβάνει μόνο αυτά.
Σε ημερίδα παλιότερα ένας συνάδελφος παρουσίαζε προβλήματα στερεού. Από τη γαλαρία ακούγεται φωνή:
-Κάνουμε αυτά αντί να κάνουμε φαινόμενο Κόμπτον!

Το στερεό είναι ένας από τους θεμέλιους λίθους και ευνουχίζεται χάριν του 4ου ορόφου!
Δεν είναι σύγχρονη Φυσική το να πετάς σκόρπια όρους και λέξεις που αυτή χρησιμοποιεί. Όπως όταν βάζεις βαριά μπάλα σε σεντόνι ας μη νομίζεις ότι διδάσκεις Γενική Σχετικότητα.

Κώστας Παπαδάκης
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Δημήτρης Τσάτσης

Καλησπέρα Δημήτρη,
και εγώ χαίρομαι που έθεσες το θέμα και με ενδιαφέρει η συζήτηση.
Να σχολιάσω:
 
·     Αν και όλοι συμφωνούμε πως ο “σπόρος” της επιστήμης ευδοκιμεί στο “παρθένο” νεανικό μυαλό, δεν πιστεύω ότι εκπαίδευση μας είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Στο ylikonet, αλλά και σε σελίδες εκπαιδευτικών, βλέπω προσπάθειες με μεράκι για τους μικρούς μαθητές, αλλά αυτές είναι ατομικές προσπάθειες (τις χαίρομαι και μπράβο τους) δεν είναι εκπαιδευτική πολιτική του κράτους.
 
·     Το αν έχω εμπειρία για το τι πρέπει να διδάσκεται στο Δημοτικό ή στο Γυμνάσιο είναι άσχετο με το αν έχω άποψη για το θέμα. Και την άποψη αυτή την εκφράζω κάθε άλλο παρά λακωνικά [J].
 
·     Η Γ λυκείου έχει στραμμένα πάνω της όλα τα βλέμματα, συμφωνώ με τον Κωνσταντίνο ότι [“η ύλη φυσικής της Γ Λυκείου δεν έχει καμία σχέση με την γενική μόρφωση που παίρνει ένας μαθητής στο σχολείο. Απλώς αποτελεί έναν κατάλογο θεμάτων με τα οποία πρέπει να ασχοληθεί κάποιος πριν πάει να εξεταστεί.”]. Μου αρέσει η διατύπωση. Θεωρώ πως τα φώτα της δημοσιότητας στη Γ λυκείου (που είναι λογικό να είναι στραμμένα πάνω της), δεν βοηθάνε. Η Γ λυκείου είναι μόνο όπως σωστά λες η κορυφή του “παγόβουνου” των προβλημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά και της ιδιωτικής, γιατί το υπουργείο “παίζει” και οι υπόλοιποι “χορεύουν”.
 
·     Από την άλλη θεωρώ ότι το λύκειο θα έπρεπε να έχει μια άλλη δομή π.χ. να είναι 2 έτη με γενικές γνώσεις και να ακολουθούσαν 2 έτη με προσανατολισμό, που θα είχαν παραπάνω από μια γραπτές αξιολογήσεις. Ανάλογο των προόδων στο πανεπιστήμιο, άλλο το να αξιολογηθείς μια φορά και άλλο π.χ. τρείς είναι το κέρδος πολλαπλό. Και έχεις περισσότερα δεδομένα να αξιολογήσεις (καλύτερη εικόνα) και ο μαθητής προετοιμάζεται σε όλη την διάρκεια της διετούς πορείας και ψυχολογικά διαχειρίζεται ο έφηβος καλύτερα τα 2 αυτά χρόνια και γιατί όχι : “δίνεις” δουλειά στους καθηγητές. [Κλασσική πατέντα του κράτους βάζει τον πολίτη να πληρώνει (ας μην σταθούμε τώρα σε αυτό)].
 
·     Συμφωνώ με το κείμενο σου [ “μία ανάδραση: συμπέρασμα, μικρές βελτιώσεις σε μικρότερες τάξεις και ξανά η ίδια “λούπα”…με στόχο τη βελτιστοποίηση”]. Τα παραδείγματα πολλά και τα καλύτερα δεν αφορούν την εκπαίδευση π.χ. η Honda στους κινητήρες των μοτοσυκλετών, η Toyota στους κινητήρες των αυτοκινήτων, η Amazon στο εμπόριο.. ότι βελτιώνεις λίγο σε κάθε κύκλο, αν μη τι άλλο γίνεται διαρκώς καλύτερο. Πρέπει όμως να ξεκινήσεις από μια βάση άλλη, να κάνεις μια καλύτερη αρχή και να βελτιώνεις 20 χρόνια και θα έχεις .. κάτι αξιόλογο. Μια σωστότερη βάση για μένα είναι τα όσα έγραψα πριν.
 
·     [“όπου και το μαθηματικό τους επίπεδο ανεβαίνει ώστε να μπορούν να ασχοληθούν σε ένα λίγο πιο ουσιώδες επίπεδο…να υπάρχει και η λογική πώς ότι κάνουν θα χρειαστούν άμεσα ένα χρόνο αργότερα.”] γράφεις το παραπάνω και πολλά ακόμα με τα οποία συμφωνώ. Γρήγορα θα έλεγα π.χ. ο ηλεκτρισμός στην εισαγωγή του δεν έχει διανύσματα. Δεν είναι “ηλίθιο” να μην απλά αλλάξουμε το τι διδάσκουμε στην Β και στην Γ γυμνασίου; γιατί όχι και μικρές ανάλογες αλλαγές στο λύκειο. Πολλά μπορούμε να πούμε σε μια συζήτηση με διάρκεια που μπορεί να γίνει σε μια προσπάθεια της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών να σχεδιάσουν, να οργανώσουν με σκοπό να προτείνουν οι ίδιοι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.
 
·     Μου αρέσει ιδιαίτερα [“και ο καθένας από εμάς κάνει μάθημα στον προ 20ετίας εαυτού του, με τον τελευταίο να μένει με το στόμα ανοικτό.”] θυμίζει σενάριο science fiction. Θέλουμε 20 ατές πλάνο. Λίγο ο ένας και λίγο ο άλλος (ας δοθούν και κίνητρα για να αυξηθεί η “παραγωγή”), καθηγητές με επίπεδο και διάθεση για προσφορά υπάρχουν, πραγματικά το διαθέσιμο υλικό θα έχει ποιότητα αλλά και ποσότητα.
 

Κώστας Παπαδάκης
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Δημήτρης Τσάτσης

Καλησπέρα, η αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ένα θέμα συζήτησης συχνό, όταν συνομιλούν εκπαιδευτικοί.
Η κριτική, είναι έντονη σε κάθε απόφαση του υπουργείου, παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Προτάσεις δεν συναντάς συχνά.
Καταλαβαίνω, στο δημόσιο λόγο, πρέπει κανείς να είναι προσεκτικός.
Αλλά και σε ιδιωτικές συζητήσεις μεταξύ συναδέλφων.
Είναι μια κοινωνική “συμπεριφορά” η τάση να κριτικάρουμε αλλά να μην προτείνουμε; δεν γνωρίζω.

Σίγουρα δεν είμαι εγώ ο αρμόδιος να ξεκινήσω ή να συντονίσω μια συζήτηση για την αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας.
Αν γίνει ποτέ μια τέτοια συζήτηση θα πω την γνώμη μου, όπως θα έπρεπε να την πουν όλοι (ανάλογη άποψη έχω για τις εκλογές, θα έπρεπε να ψηφίζουν σκεπτόμενοι όλοι και να καταλάβουν ότι η πλειοψηφία ορίζει αυτά που τελικά τραβάμε όλοι μας).

Πληρούν οι γνώσεις των αποφοίτων είτε του δημοτικού, είτε του γυμνασίου, είτε του λυκείου τα κριτήρια της οποιαδήποτε ουσιαστικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης που υπάρχει ή θα προταθεί; Όχι, το εκπαιδευτικό σύστημα ήταν στον “πάγο” για χρόνια, τώρα επιδεινώθηκε και καταρρέει.
Για χρόνια παρατηρούν και συμφωνούν στην πλειοψηφία τους οι εκπαιδευτικοί ότι η τάση είναι πτωτική: οι απόφοιτοι (από το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο) κρίνονται στο μέσο όρο να μην κατέχουν τις βασικές γνώσεις της βαθμίδας που ολοκλήρωσαν. Οι απόφοιτοι λυκείου καταλήγουν στις πανεπιστημιακές σχολές, όπου πρέπει να σπουδάσουν και έχουν προβλήματα, ελλείψεις.

Εγώ εκφράζω δημόσια την απορία μου:
Αφού υπάρχει πρόβλημα στο εκπαιδευτικό σύστημα, γιατί όλοι όσοι νοιάζονται για την εκπαίδευση, με πρωτεργάτες τους Φυσικούς (γιατί μπορούν, γιατί θα τους γοητεύσει να ασχοληθούν και για πολλούς άλλους λόγους, ενώ φυσικά θα τους βοηθούσαν καθηγητές από το σύνολο των φυσικών επιστημών) δεν φτιάχνουν σιγά και προσεκτικά ένα πλάνο όπου θα προτείνουν και θα συζητήσουμε όλοι μαζί λύσεις..

Δηλαδή είμαστε χρόνια με ένα προβληματικό στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικό σύστημα και μπορούμε να είμαστε για χρόνια ακόμα, αυτό είναι γεγονός.
Δεν επηρεάζουμε εμείς (ο καθένας από τους συναδέλφους) τις επιλογές του υπουργείου παιδείας, επίσης γεγονός.
Μπορεί η δημόσια συζήτηση (σε ηλεκτρονική μορφή πάντα) να δώσει προτάσεις που μελλοντικά να επηρεάσουν τις εξελίξεις; Εγώ λέω Ναι.

Οι εξετάσεις για την εισαγωγή μαθητών στις πανεπιστημιακές σχολές που πραγματοποιούνται στη Γ λυκείου, είναι εξετάσεις άρα μια ακόμα αξιολόγηση των μαθητών, είναι διαγωνισμός, είναι ο λόγος για να διαβάσει αυτός που μέχρι πρότινος δεν ήταν τόσο μελετηρός, είναι μια φάση με αγωνία για τους γονιούς των μαθητών, είναι ένα κόστος για το κάθε σπίτι (το γνωρίζετε συνάδελφοι του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα), είναι στην επικαιρότητα όταν πραγματοποιούνται, είναι κάποια από τα παραπάνω; είναι όλα τα παραπάνω; είναι και πολλά άλλα; έχουν γραφεί πολλά και θα γραφούν περισσότερα.