web analytics

298. Αυτεπαγωγή και βραχυκύκλωμα

Για το κύκλωμα του σχήματος δίνονται Ε=14V, r=0,8Ω, R1=3Ω, R2=2Ω, L=0,5  H.

  1. A) Τη χρονική στιγμή t0=0 κλείνουμε το διακόπτη δ. Τότε εκείνη τη στιγμή να υπολογίσετε τις εντάσεις των ρευμάτων στο κύκλωμα καθώς και το ρυθμό μεταβολής της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το πηνίο.
  2. B) Να υπολογίσετε τις εντάσεις των ηλεκτρικών ρευμάτων στο κύκλωμα καθώς και το ρυθμό μεταβολής της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το πηνίο, μόλις το κύκλωμα έρθει σε μόνιμη κατάσταση τη χρονική στιγμή t1.

Γ) Με το διακόπτη δ κλειστό και αφού το κύκλωμα έχει έρθει σε μόνιμη κατάσταση κάποια χρονική στιγμή t2>t1, βραχυκυκλώνουμε τον αντιστάτη R2. Εκείνη τη στιγμή (t2), να υπολογίσετε το ρυθμό μεταβολής της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το πηνίο. Στη συνέχεια να υπολογίσετε τις τελικές εντάσεις των ηλεκτρικών ρευμάτων στο κύκλωμα μόλις τι κύκλωμα ξαναέρθει σε μόνιμη κατάσταση τη χρονική στιγμή t3.

Δ) Με το διακόπτη δ κλειστό και αφού το κύκλωμα έχει έρθει σε μόνιμη κατάσταση τη

 

χρονική στιγμή t1, βραχυκυκλώνουμε την ηλεκτρική πηγή Ε τη χρονική στιγμή t2>t1. Εκείνη τη στιγμή (t2), να υπολογίσετε το ρυθμό μεταβολής της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το πηνίο. Στη συνέχεια να υπολογίσετε τις τελικές εντάσεις των ηλεκτρικών ρευμάτων στο κύκλωμα μόλις τι κύκλωμα έρθει σε μόνιμη κατάσταση τη χρονική στιγμή t3.

Ε) Να γίνουν τα διαγράμματα, ΙL(t),  IR2(t), Iπηγής(t) και (t), από t0® t1 από t1 ® t2 και από  t2 μέχρι τη χρονική στιγμή t3.

Συνοπτική λύση:

ή εδώ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πολύ καλή Μιχάλη.
Θα παίξουν άραγε τα χρονοκυκλώματα;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/12/2022 11:38 ΠΜ

Καλημέρα Μιχαήλ και συγχαρητήρια για το θέμα.
Καλημέρα Γιάννη.
Γιατί αποκαλείς το παραπάνω θέμα “άσκηση χρονοκυκλώματος”;
Ο όρος παραπέμπει σε μελέτη τέτοιου κυκλώματος με χρήση χρονοεξισώσεων, όπως το κάναμε στις δέσμες.
Σήμερα δεν μελετάμε με μαθηματικές χρονοεξισώσεις, αλλά τα φαινόμενα παύουν να υπάρχουν και δεν είναι φαινόμενα αυτεπαγωγής σε κυκλώματα;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση.
Καλύτερα να έλεγα “κύκλωμα με αυτεπαγωγή και αντιστάσεις περισσότερες από μία”.
Στο δεσμικό παρελθόν υπήρχαν και θέματα που αντιμετωπίζονταν χωρίς τις εξισώσεις.
Τα θέματα αυτά παίζουν;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/12/2022 1:49 ΜΜ

Γιάννη γιατί να μην παίζουν;
Τι ακριβώς γνώση θεωρίας απαιτεί ένα τέτοιο θέμα, που να μην καλύπτεται από την θεωρία που θα διδαχτεί ένας μαθητής;
Δεν συζητάμε αν κρίνεται από κάποιους ότι δεν χρειάζεται εμβάθυνση στο θέμα. Μπορεί να κρίνεται έτσι.
Αλλά αυτή η κρίση γιατί είναι η σωστή και κάθε άλλη γιατί είναι λάθος;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/12/2022 1:55 ΜΜ

Να το διατυπώσω διαφορετικά.
Αν ο στόχος διδασκαλίας είναι η διατύπωση του νόμου και η “αναπαραγωγή” της θεωρίας ή και δύο τυπικών ερωτημάτων, τότε προφανώς μια άσκηση εμβάθυνσης είναι εκτός στόχων και εκτός κλίματος.
Αν ο στόχος είναι η κατανόηση και η μετέπειτα δυνατότητα εμπλοκής, διερεύνησης και επίλυσης ενός, σχετικά δύσκολου, προβλήματος, τότε η άσκηση είναι εντός στόχων.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Τότε η ύλη διευρύνεται.
Επικροτώ διευρύνσεις της ύλης όπως και εσύ.
Αντιφάσεις βλέπω, όταν τίθενται διάφοροι περιορισμοί που μάλλον θέλουν να περιορίσουν ασκήσεις και να αποκλείσουν προβλήματα. Παραδείγματα η άσκηση με τη σανίδα, η τυχαία αρχική φάση, η μαθηματική επεξεργασία στη συμβολή και άλλα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Γράφαμε μαζί.
Αλήθεια ποιος είναι ο στόχος;
Τι θέλουμε από τα παιδιά;

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης

Μιχαήλ καλησπέρα.
Πολύ καλή άσκηση, συγχαρητήρια.Προσωπικά προτιμώ στον 2ο κανόνα Κιρκοφ στο Εαυτ να βάζω -LΔΙ/Δt και να μεταφράζω το πρόσημο.
Μήπως στον κλάδο ΜΝ θέλει το Ιβραχυκύκλωσης και όχι το Ι1 που έχει σχεδιαστεί;

Να σαι καλά.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Χρήστος Αγριόδημας
Κωνσταντίνος (Ντίνος) Σαράμπαλης

Μιχάλη, καθυστερημένος ως συνήθως, καλησπέρα.

Πολύ καλή και τα έχει όλα (νομίζω) από αυτά που είναι δυνατόν να ζητηθούν.

Στην εφαρμογή του νόμου των βρόχων μπορούμε να αποφύγουμε τη δυσκολία των προσήμων στην αυτεπαγωγική ηλεκτρεγερτική δύναμη αρκεί να είναι ξεκάθαρο τι προσθέσουμε κατά μήκος του βρόχου για να βγει μηδέν.

Αν συμφωνήσουμε ότι η διαφορά δυναμικού σε ένα στοιχείο κυκλώματος είναι το δυναμικό εισόδου του ρεύματος μείον το δυναμικό στην έξοδο τότε (κατά τη φορά του ρεύματος) στην αντίσταση είναι IR και στο πηνίο VL=-EL=Ldi/dt.

Αν προσθέτουμε μεταβολές δυναμικού κατά τη φορά του ρεύματος, τότε στη αντίσταση –IR και στο πηνίο ΕL=-Ldi/dt. Και αυτό ανεξάρτητα αν το ρεύμα αυξάνεται ή μειώνεται.

Ή ΣΕ=E+EL=ΣIR (φορά από το – προς το + της πηγής).

Να είσαι καλά