ΘΕΜΑ Δ
Στο σχήμα 5 οι δύο παράλληλοι κατακόρυφοι αγωγοί ΑΓ και ΔΖ αμελητέας αντίστασης απέχουν μεταξύ τους απόσταση d=1m. Τα άκρα τους Α και Δ συνδέονται με πηγή ηλεκτρεγερτικής δύναμης Ε και εσωτερικής αντίστασης r=1Ω, ενώ τα κάτω άκρα Γ και Ζ συνδέονται μέσω διακόπτη δ2 με αντιστάτη R2. Ο αγωγός ΚΛ μάζας m=0,4kg μήκους L=1m και ωμικής αντίστασης R=3Ω μπορεί να ολισθαίνει χωρίς τριβή έχοντας συνεχώς τα άκρα του σε επαφή με τα κατακόρυφα σύρματα και παραμένει συνεχώς οριζόντιος. Επιπλέον οι αγωγοί συνδέονται αγώγιμα με αντιστάτη R1=6Ω στα άκρα Η και Θ. Αρχικά ο αγωγός ΚΛ ισορροπεί με το διακόπτη δ1 κλειστό και τον διακόπτη δ2 ανοιχτό. Η διάταξη βρίσκεται εντός ομογενούς μαγνητικού πεδίου, (Ο.Μ.Π.) έντασης μέτρου Β=2Τ και κατεύθυνσης όπως φαίνεται στο σχήμα.
Δ1. Να υπολογίσετε την ηλεκτρεγερτική δύναμη Ε της πηγής.
Συνέχεια …
Tα θέματα επιμελήθηκαν οι:
Α. Λιβανός
Α. Τζίμα
Χ. Αγριόδημας
Καλησπέρα Χρήστο
Μετρημένο, με θέματα που καλύπτουν κατά το δυνατόν την ύλη
και δίνουν το δικαίωμα στους λύτες να δράσουν θετικά στο δεδομένο χρονικό όριο.
Δεν παρατηρώ ιδιαίτερες δυσκολίες… εννοείται για παιδιά που έχουν μελετήσει την ύλη.
Καλησπέρα Χρήστο.
Συμφωνώ με τον Παντελή, το διαγώνισμά σου είναι ό, τι πρέπει για να ανέβει το ηθικό των υποψηφίων!
Μετρημένο και χωρίς υπερβολές, και εντός του πνεύματος των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα Παντελή και Πρόδρομε.
Είναι όπως τα λέτε. Προσπαθήσαμε να καλύψουμε μεγάλο μέρος της ύλης χωρίς να ζητήσουμε ακρότητες. Σκοπός μας ήταν να δούμε κατά πόσο τα παιδιά μπορούν αν ανακαλέσουν βασική γνώση από μεγάλο εύρος ενοτήτων.
Σας ευχαριστώ
Καλησπέρα Χρήστο, καλησπέρα Παντελή και Πρόδρομε.
Σ΄ευχαριστώ για τα θέματα, που μοιράστηκες μαζί μας, Χρήστο, τα οποία καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο μέρος της ύλης, χωρίς ακρότητες.
Στο θέμα Γ μου άρεσε που επιλέξατε άντληση δεδομένων από διάγραμμα, κάτι που δεν το βλέπουμε πολύ συχνά.
Στο θέμα Δ, η ποσοστιαία μεταβολή του Δ5 σε συνδυασμό με την παράλληλη σύνδεση των R1 και R2, που πρέπει να «δει» ο μαθητής, ίσως δυσκολέψει λίγο ένα κατά τα άλλα κλασικό ερώτημα εύρεσης οριακής ταχύτητας.
Όσο για την κβαντική, προσωπικά προτιμώ θέματα, που δεν τη συνδυάζουν με άλλα κομμάτια.
Μια ερώτηση έχω μόνο στο Α3:
Διάβασα ξανά το κείμενο της σελίδας 50, μέχρι εκεί που είναι εντός ύλης. Κάνει την περιγραφή για τα σημεία της μεσοκαθέτου, για εκείνα που έχουν r1-r2=λ, μιλώντας για συνάντηση όρους με όρος και κοιλάδας με κοιλάδα, για εκείνα με r1-r2=λ/2, μιλώντας για συνάντηση όρους και κοιλάδας, και μετά γενικεύει για τα σημεία ενίσχυσης και απόσβεσης.
Για τα υπόλοιπα σημεία, όμως, δεν αναφέρει κάτι, παρά μόνο ότι έχουν ενδιάμεσα πλάτη. Πρέπει ο μαθητής να ξέρει ότι το πλάτος της ταλάντωσης μετά τη συμβολή είναι συνάρτηση μόνο της διαφοράς των αποστάσεων των σημείων από τις πηγές, για να οδηγηθεί στην απάντηση (α);
Ελευθερία καλημέρα.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
Όσον αφορά το ερώτημα που θέτεις. Μέχρι τη σελίδα που αναφέρεις πουθενά δεν υπάρχει η αναφορά στο γεωμετρικό τόπο των σημείων ούτε για σημεία ενίσχυσης ή απόσβεσης. Στο μέσο της σελίδας 51 γίνεται η αναφορά.
Με βάση τις οδηγίες που έχουν δοθεί κάνει αναφορά στη σελίδα 51 σχετικά με τις σύγχρονες πηγές. Πρίν από αυτό αναφέρεται:
Ο γεωμετρικός τόπος των σημείων για τα οποία ισχύει r1-r2=σταθ.
είναι υπερβολή. Επομένως τα σημεία στα οποία έχουμε ενισχυτική
συμβολή και τα σημεία στα οποία έχουμε απόσβεση, βρίσκονται
πάνω σε υπερβολές.
Νομίζω με τις οδηγίες που έχουν δοθεί προσπαθούμε να δούμε τι πρέπει να πούμε και τι όχι. Παρόλα αυτά πιστεύω όλοι ανεξαιρέτως έχουμε πει ότι ανήκουν σε υπερβολές και να θυμίσω και τα θέματα του study ή της τράπεζας που αναφέρονται σε αυτά. Κατά την άποψή μου πρέπει να το γνωρίζουν οι μαθητές.
Τέτοια λεπτά σημεία υπάρχουν πολλά. π.χ το επαγόμενο φορτίο υπάρχει σε λυμένο παράδειγμα στο φετινό βιβλίο και όχι με μορφή θεωρίας. Αυτό όμως έχει νομιμοποιηθεί κανονικά. Βέβαια θα πει κάποιος αν ζητείται επαγόμενο φορτίο μετά την απόκτηση οριακής ταχύτητας από τη σταθερότητα της έντασης και πάλι μπορεί κάποιος να το βρει.
Το θέμα είναι ότι όλα αυτά μπερδεύουν τους μαθητές και μαζί με αυτούς μπερδευόμαστε και εμείς.
Χρήστο καλησπέρα. Προφανώς ο μαθητής γνωρίζει για τις υπερβολές, άλλο εννοούσα και μάλλον δεν διατύπωσα σωστά τον προβληματισμό μου, οπότε επανέρχομαι.
Μια διευκρινιστική ερώτηση πρώτα:
Όταν γράφεις ότι “τα σημεία Β και Γ ανήκουν στην ίδια υπερβολή και δεν είναι σημεία απόσβεσης”, εννοείς ότι είναι σημεία ενίσχυσης;
Γιατί αν αυτό εννοείς, δεν το είχα καταλάβει.
Θεώρησα ότι μπορεί να είναι και σημεία με ενδιάμεσο πλάτος, για το οποίο ο μαθητής δεν ξέρει ότι εξαρτάται από τη διαφορά των αποστάσεων του σημείου από τις πηγές. Σε αυτό αναφερόμουν χτες.
Καλημέρα Ελευθερία
Όχι εννοούσα αυτό που κατάλαβες στην αρχή. Νομίζω είναι πληροφορία που πρέπει να είναι γνωστή. Καταλαβαίνω την ένστασή σου αλλά δεν νομιζω ότι αυτό ξεφεύγει πάρα πολύ. Άλλωστε οι επίσημες οδηγίες αναφέρουν ότι υποστηρικτικό υλικό ν εξαχθεί από το study4exams.
Καλημέρα Χρήστο. Το έδωσα στους ελάχιστους εναπομείναντες της Γυγειας. Τους βοήθησε να θυμηθούν και να απαντήσουν χωρίς να τους κουράσει ή αγχώσει. Ιδιαίτερα μου άρεσαν τα Γ και Δ, αλλά και το συνδιαστικό με την Κβαντική.
Καλή συνέχεια.
καλησπέρα Ανδρέα.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
Αυτή την αίσθηση αποκομίσαμε και εμείς όσον αφορά τη δυσκολία του διαγωνίσματος.
Μετά από επικοινωνία από δύο συναδέλφους έκρινα σκόπιμο για την απόλυτη ορθότητα και μην υπάρξεις συγχύσεις να αλλάξω την εκφώνηση των ερωτημάτων Δ2 και Δ5 του τέταρτου θέματος.
Συγκεκριμένα στο Δ2 ερώτημα ζητούνταν η τάση Vκλ και στη λύση δινόταν Vκλ=-12V. Επειδή αυτό είχαμε εξ αρχής στο μυαλό μας διορθώθηκε σε:
…να υπολογίσετε την διαφορά δυναμικού VKΛ την ίδια χρονική στιγμή.
Στο Δ5 επειδή η μεταβολή αναφέρεται σε τελική μειον αρχική τιμή όποτε εύλογα κάποιος μπορεί να πάρει ως δεδομένο οτι η ποσοστιαία μεταβολή 50% αναφέρεται σε αύξηση διορθώθηκε σε:
…Αν η ποσοστιαία μεταβολή, κατά απόλυτη τιμή, της νέας οριακής…
Μπράβα Χρήστο πολύ καλό το διαγώνισμα ,χρησιμοποίησα αρκετά μεγάλο μέρος του και θεωρώ ότι φάνηκε πολύ χρήσιμο τα παιδιά που το έγραψαν.
Σε ευχαριστώ Νίκο.
Χαίρομαι αν φάνηκε χρήσιμο.
Καλησπέρα Χρήστο και ευχαριστούμε για το διαγώνισμα. Θα αξιοποιηθεί στα τελευταία κομμάτια της επανάληψης.
Να σαι καλά Δημήτρη. Εύχομαι να φανεί χρήσιμο.