Συνοπτικές σημειώσεις στην ενότητα 1 “Ηλεκτρισμός”

  1. Οι σημειώσεις γράφτηκαν για να εξυπηρετήσουν ένα μαθητή που δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες στην εμπέδωση των εννοιών και επέδειξε καλές ικανότητες στην επίλυση ασκήσεων. Διαφορετικοί μαθητές ενδέχεται να χρειαστούν διεξοδικότερη ανάλυση σε ορισμένα θέματα.
  2. Οι ασκήσεις δεν αντιστοιχούν απαραίτητα στο επίπεδο ενός διαγωνίσματος ή μίας τελικής εξέτασης, αντιθέτως είναι στην πλειοψηφία τους πιο απαιτητικές σε σύγκριση με αυτές π.χ. του σχολικού βιβλίου.
  3. Οι σημειώσεις είναι το αρχείο με όνομα “Ηλεκτρισμός.pdf”.

Ηλεκτρισμός.pdf

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
4 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γρηγόρης Καρίμαλης

Γιώργο καλησπέρα. Δεν μου ανοίγει τον σύνδεσμο.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Γιώργο. Καλώς ήρθες στο Ylikonet.
Θα ήθελα να κάνω καλοπροαίρετα κάποιες παρατηρήσεις. Αν και αναφέρεσαι σε μαθητές Γυμνασίου, κάποιες διατυπώσεις μπορούν να δημιουργήσουν λάθος αντίληψη.

α) Στο νόμο Coulomb το F εκφράζει μέτρο, άρα στα φορτία πρέπει να βάζουμε απόλυτες τιμές.

β) Γράφεις ως αιτία δημιουργίας του Ηλεκτρικού Ρεύματος: “Το ηλεκτρόνιο που βρίσκεται πλησιεστερα στο θετικό πόλο ξεκίνησε να κινείται προς αυτόν, αφού τα ετερώνυμα έλκονται.”
Έτσι δημιουργείται η παρανόηση ότι υπάρχει θετικά φορτισμένος πόλος της πηγής.
Δεν αναφέρεις τη δημιουργία του ηλεκτρικού πεδίου, που διαδίδεται με c μέσα στο κύκλωμα και το οποίο ασκεί δυνάμεις στα ελεύθερα ηλεκτρόνια.

γ) Γράφεις: “το R (ακριβέστερα το 1 / R ) είναι σταθερά αναλογίας (όπως το Κ στο νόμο του Coulomb).”
Η αντίσταση είναι φυσικό μέγεθος, μπορεί να αλλάζει εξαρτώμενη από διάφορους παράγοντες.
Το k είναι μια παγκόσμια σταθερά και στο κενό έχει τη γνωστή τιμή, εξαρτώμενη βέβαια από το σύστημα μονάδων.

δ) Για τα κυκλώματα χρησιμοποιείς το σχήμα
comment image
Αυτό δεν είναι πηγή είναι πυκνωτής. Η πηγή συμβολίζεται με ανόμοιες γραμμές και τον αρνητικό πόλο μικρότερο και πιο παχύ.

Βέβαια οι συνοπτικές σημειώσεις, λόγω της συμπύκνωσης της Θεωρίας οδηγούν σε περικοπές.
Πρέπει όμως να μάθουν οι μαθητές ότι η Φυσική δεν κονσερβοποιείται. Θα χρειαστεί κόπος και χρόνος για να την προσεγγίσουν.
Έρχονται στο Λύκειο με 20άρια και παίρνουν 8άρια…
Και τους φταίει πάντα ο Φυσικός…
Καλό βράδυ!

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Κώστας Παπαδάκης
12/03/2024 11:23 ΠΜ

Χαιρετίζω την προσπάθεια.

Στη παρούσα ανάρτηση:

“ο πυρήνας είναι μια μεγάλη (αναλογικά!) σφαίρα”, γίνεται “Ο πυρήνας είναι μία πολύ μικρή περιοχή στο κέντρο του ατόμου (οι διαστάσεις του πυρήνα είναι 100.000 φορές μικρότερες από τις ατομικές διαστάσεις) (Wikipedia)”.

“Το φαινόμενο της κβάντωσης”, χρειάζεται ένα παράδειγμα (π.χ. το πόσα σκαλοπάτια μπορώ να ανέβω είναι ένα κβαντισμένο μέγεθος σε σχέση με ένα κεκλιμένο επίπεδο (την ράμπα που υπάρχει σε εισόδους) όπου μπορώ να έχω συνεχείς τιμές).

“ο ν.Coulomb μιλά για αναλογίες και όχι ισότητες.”, πολύ σωστά, με αυτό να σχολιάσεις ότι αν π.χ. ένα από τα φορτία διπλασιαστεί, η δύναμη διπλασιάζεται. Το 1 / r^2 σε αυτό το επίπεδο είναι δύσκολο.

“το ηλεκτρικό πεδίο”, πρόσθεσε σε παρένθεση (είναι ο χώρος που έχει την ιδιότητα να ασκεί ηλεκτρικές δυνάμεις σε φορτία που βρίσκονται μέσα σε αυτόν [τον χώρο]).

“ένταση Ε”, πρόσθεσε σε παρένθεση (μας δείχνει πόσο ισχυρό ή ασθενές είναι ένα ηλεκτρικό πεδίο, δηλαδή πόσο ισχυρές ή ασθενείς δυνάμεις ηλεκτρικές δυνάμεις ασκεί το πεδίο σε φορτία που βρίσκονται μέσα σε αυτό [το πεδίο]).

Με κάθε διάθεση να βοηθήσω.