- Οι σημειώσεις γράφτηκαν για να εξυπηρετήσουν ένα μαθητή που δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες στην εμπέδωση των εννοιών και επέδειξε καλές ικανότητες στην επίλυση ασκήσεων. Διαφορετικοί μαθητές ενδέχεται να χρειαστούν διεξοδικότερη ανάλυση σε ορισμένα θέματα.
- Οι ασκήσεις δεν αντιστοιχούν απαραίτητα στο επίπεδο ενός διαγωνίσματος ή μίας τελικής εξέτασης, αντιθέτως είναι στην πλειοψηφία τους πιο απαιτητικές σε σύγκριση με αυτές π.χ. του σχολικού βιβλίου.
- Οι σημειώσεις είναι το αρχείο με όνομα “Ηλεκτρισμός.pdf”.
Γιώργο καλησπέρα. Δεν μου ανοίγει τον σύνδεσμο.
Καλησπέρα Γιώργο. Καλώς ήρθες στο Ylikonet.
Θα ήθελα να κάνω καλοπροαίρετα κάποιες παρατηρήσεις. Αν και αναφέρεσαι σε μαθητές Γυμνασίου, κάποιες διατυπώσεις μπορούν να δημιουργήσουν λάθος αντίληψη.
α) Στο νόμο Coulomb το F εκφράζει μέτρο, άρα στα φορτία πρέπει να βάζουμε απόλυτες τιμές.
β) Γράφεις ως αιτία δημιουργίας του Ηλεκτρικού Ρεύματος: “Το ηλεκτρόνιο που βρίσκεται πλησιεστερα στο θετικό πόλο ξεκίνησε να κινείται προς αυτόν, αφού τα ετερώνυμα έλκονται.”
Έτσι δημιουργείται η παρανόηση ότι υπάρχει θετικά φορτισμένος πόλος της πηγής.
Δεν αναφέρεις τη δημιουργία του ηλεκτρικού πεδίου, που διαδίδεται με c μέσα στο κύκλωμα και το οποίο ασκεί δυνάμεις στα ελεύθερα ηλεκτρόνια.
γ) Γράφεις: “το R (ακριβέστερα το 1 / R ) είναι σταθερά αναλογίας (όπως το Κ στο νόμο του Coulomb).”
Η αντίσταση είναι φυσικό μέγεθος, μπορεί να αλλάζει εξαρτώμενη από διάφορους παράγοντες.
Το k είναι μια παγκόσμια σταθερά και στο κενό έχει τη γνωστή τιμή, εξαρτώμενη βέβαια από το σύστημα μονάδων.
δ) Για τα κυκλώματα χρησιμοποιείς το σχήμα
Αυτό δεν είναι πηγή είναι πυκνωτής. Η πηγή συμβολίζεται με ανόμοιες γραμμές και τον αρνητικό πόλο μικρότερο και πιο παχύ.
Βέβαια οι συνοπτικές σημειώσεις, λόγω της συμπύκνωσης της Θεωρίας οδηγούν σε περικοπές.
Πρέπει όμως να μάθουν οι μαθητές ότι η Φυσική δεν κονσερβοποιείται. Θα χρειαστεί κόπος και χρόνος για να την προσεγγίσουν.
Έρχονται στο Λύκειο με 20άρια και παίρνουν 8άρια…
Και τους φταίει πάντα ο Φυσικός…
Καλό βράδυ!
Καλησπέρα κ. Ανδρέα, σας ευχαριστώ θερμά για τα σχόλιά σας.
Έκανα τις απαραίτητες διορθώσεις στη διατύπωση του νόμου του Coulomb και τη “σταθερά” R- που, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, μόνο σταθερά δεν είναι.
Ο “πυκνωτής” είναι ένα θέμα που δεν ξέρω πώς να διορθώσω, γι’ αυτό και προτρέπω το μαθητή να το κάνει χειρόγραφα. Έγραψα το αρχείο σε LaTeX και χρησιμοποίησα το πακέτο circuitikz για τα κυκλώματα. Η αναπαράσταση της πηγής από αυτό το πακέτο είναι, κατά τη γνώμη μου, ακατάλληλη και εύκολα μπερδεύεται κανείς (μπορείτε να αναζητήσετε τον όρο circuitikz battery στο google για να καταλάβετε σε τι αναφέρομαι). Σας ευχαριστώ και πάλι, θα ανανεώσω το άρθρο τις επόμενες ημέρες για να προσθέσω τις διορθώσεις.
Χαιρετίζω την προσπάθεια.
Στη παρούσα ανάρτηση:
“ο πυρήνας είναι μια μεγάλη (αναλογικά!) σφαίρα”, γίνεται “Ο πυρήνας είναι μία πολύ μικρή περιοχή στο κέντρο του ατόμου (οι διαστάσεις του πυρήνα είναι 100.000 φορές μικρότερες από τις ατομικές διαστάσεις) (Wikipedia)”.
“Το φαινόμενο της κβάντωσης”, χρειάζεται ένα παράδειγμα (π.χ. το πόσα σκαλοπάτια μπορώ να ανέβω είναι ένα κβαντισμένο μέγεθος σε σχέση με ένα κεκλιμένο επίπεδο (την ράμπα που υπάρχει σε εισόδους) όπου μπορώ να έχω συνεχείς τιμές).
“ο ν.Coulomb μιλά για αναλογίες και όχι ισότητες.”, πολύ σωστά, με αυτό να σχολιάσεις ότι αν π.χ. ένα από τα φορτία διπλασιαστεί, η δύναμη διπλασιάζεται. Το 1 / r^2 σε αυτό το επίπεδο είναι δύσκολο.
“το ηλεκτρικό πεδίο”, πρόσθεσε σε παρένθεση (είναι ο χώρος που έχει την ιδιότητα να ασκεί ηλεκτρικές δυνάμεις σε φορτία που βρίσκονται μέσα σε αυτόν [τον χώρο]).
“ένταση Ε”, πρόσθεσε σε παρένθεση (μας δείχνει πόσο ισχυρό ή ασθενές είναι ένα ηλεκτρικό πεδίο, δηλαδή πόσο ισχυρές ή ασθενείς δυνάμεις ηλεκτρικές δυνάμεις ασκεί το πεδίο σε φορτία που βρίσκονται μέσα σε αυτό [το πεδίο]).
Με κάθε διάθεση να βοηθήσω.