web analytics

Δύο σφαίρες σε λείο κυκλικό αυλάκι. Μια όμορφη συμμετρία

Δύο μικρές λείες ελαστικές σφαίρες Α και Β με μάζες 3m και m, αντίστοιχα, ηρεμούν αρχικά μέσα σε ένα οριζόντιο λείο κυκλικό αυλάκι σε θέσεις αντιδιαμετρικές. Τη στιγμή t = 0 δίνουμε μια ώθηση στη σφαίρα Α, η οποία αρχίζει να κυλά με σταθερή γραμμική ταχύτητα υ και μετά από χρόνο t0 = 2 sec συγκρούεται για 1η φορά, κεντρικά, με τη σφαίρα Β.

Να βρείτε:

α. Ποια χρονική στιγμή και σε ποια θέση οι δύο σφαίρες θα συγκρουστούν για 2η φορά.

β. Με ποιες ταχύτητες θα κινηθούν οι σφαίρες μετά τη 2η κρούση;

Η απάντηση με κλικ εδώ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
12/07/2024 6:52 ΠΜ

Καλημέρα Τάσο.
Πολύ ωραία διερεύνηση των διαδοχικών κρούσεων, των δύο σφαιρών.
Σε ευχαριστούμε που την μοιράστηκες.

Βαγγέλης Κουντούρης

πρωτότυπη και έξυπνη άσκηση, συμφοιτητή
θα μπορούσε να ζητηθεί και η δύναμη που δέχεται κάθε σφαίρα από την απ΄ έξω πλευρά του αυλακιού, που είναι και η κεντρομόλος
(καλύτερα, πάντως, με σταθερή κατά μέτρο γραμμική ταχύτητα υ)

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Πραγματικά όμορφες συμμετρίες κρούσεων… και ανταλλαγής ενεργειών

οι σφαίρες συγκρούονται κάθε 4s,ενώ το φαινόμενο επαναλαμβάνεται ανά 8s

Τάσο σ’ ευχαριστούμε

Διαβάζοντας το σχόλιο του Βαγγέλη, μου γεννήθηκε η απορία:

Ρόλο κεντρομόλου δύναμης σε κάθε σφαίρα έχει η δύναμη από το εξωτερικό
τοίχωμα ή μήπως η συνισταμένη των αντίρροπων δυνάμεων από τα δύο τοιχώματα;

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Τάσο, σε ευχαριστώ για την απάντηση, αλλά και για την λόγια χρήση της γλώσσας: “το εσώτερο – το πλησιέστερο προς το κέντρο ” που σε όλους εμάς τους νεότερους δείχνει τον δρόμο…

Θα επιμείνω με τον κίνδυνο κάτι να παρανοώ…

Γράφεις:

“Η διάμετρος των εσωτερικών τοιχωμάτων του αυλακιού δεν είναι απαραιτήτως ίση με τη διάμετρο της σφαίρας, ώστε η σφαίρα να εφάπτεται σε όλη την εσωτερική περίμετρο του τοιχώματος.”

Αν πράγματι δεχτούμε κάτι τέτοιο, νομίζω δεν χρειάζεται κυκλικό αυλάκι… αρκεί μια πακτωμένη κυκλική στεφάνη….

Επίσης διαβάζω:

“Τη στιγμή t = 0 δίνουμε μια ώθηση στη σφαίρα Α, η οποία αρχίζει να κυλά

Η κύλιση απαιτεί σφαίρα, δηλαδή στερεό σώμα και όχι υλικό σημείο. Η σφαίρα έχει διάμετρο, η οποία από το σχήμα φαίνεται να ισούται με το εύρος που έχει το αυλάκι.
Αντιλαμβάνομαι λοιπόν, πως η λεία σφαίρα εφάπτεται και στα δύο τοιχώματα, στα άκρα της οριζόντιας διαμέτρου της… Επειδή δεν αναπτύσσεται τριβή, οι δυνάμεις επαφής είναι στη διεύθυνση της οριζόντιας διαμέτρου. Διέρχονται λοιπόν από το κέντρο της σφαίρας και δεν δημιουργούν ροπή ως προς αυτό. Ταυτόχρονα είναι κάθετες στην ταχύτητα του κέντρου της σφαίρας, άρα στην εκάστοτε μετατόπιση αυτού…
Δεν εκτελούν έργο, δεν μεταβάλλουν την κινητική ενέργεια της σφαίρας…

Δεν μπορούμε νομίζω να υπολογίσουμε κάθε μία χωριστά, παρά μόνο τη συνισταμένη τους η οποία συμπεριφέρεται ως κεντρομόλος…

Αν ο παραπάνω συλλογισμός έχει λάθος, παρακαλώ διόρθωσέ με….

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Ελευθερία Νασίκα
Αρχισυντάκτης
18/07/2024 1:19 ΜΜ

Ωραία εφαρμογή, Τάσο, για να ελέγξει και την κεντρική ελαστική κρούση και την κυκλική από τη Β τάξη.
Παρακολουθώ τα ερωτήματα, που θέτει ο Θοδωρής.
Η πρώτη δική μου σκέψη ήταν πως μάλλον το εσωτερικό τοίχωμα δεν ασκεί δύναμη… ακόμη κι αν το ακουμπά η σφαίρα, νομίζω δεν το σπρώχνει…
Όσο για το “κυλά”, θα προτιμούσα και ‘γώ το “κινείται”, για να μην παραπέμπει σε σύνθετη κίνηση στερεού.
Σε ευχαριστούμε.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Ελευθερία, μπορούμε (;;;;;) να αποδείξουμε πως

“… το εσωτερικό τοίχωμα δεν ασκεί δύναμη… ακόμη κι αν το ακουμπά η σφαίρα, νομίζω δεν το σπρώχνει…”

Μην μου πεις για φυγόκεντρο…. δεν έχει νόημα…..

Με δεδομένη την επαφή της σφαίρας με τα δύο τοιχώματα, μόνο τη συνισταμένη τους, δηλαδή την κεντρομόλο, μπορώ να υπολογίσω….

Αν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για δυνάμεις, ο Τάσος δεν είχε τέτοια πρόθεση,
ας επιλέξουμε πακτωμένη κυκλική στεφάνη….

Έτσι το αντιλαμβάνομαι και νομίζω πως έτσι μπορεί να γίνει κατανοητό από τους μαθητές….

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Τάσο σε ευχαριστούμε, αυτές οι συζητήσεις κάνουν εμάς τους νεότερους καλύτερους δασκάλους