web analytics

Η Καθολική Εκκλησία ‘αποκαθιστά’ το Γαλιλαίο…

L-Abiura

Στις 22 Ιουνίου 1633 η Ιερά Εξέταση καταδικάζει το Γαλιλαίο με την κατηγορία του ‘σφόδρα υπόπτου ως αιρετικού’, επειδή πίστευε και υποστήριζε την άποψη – που ήταν ψευδής και αντίθετη με την Αγία Γραφή – ότι ο Ήλιος είναι στο κέντρο του κόσμου και η Γη περιφέρεται γύρω του, άρα δεν αποτελεί το κέντρο του κόσμου.

Η ‘υπόθεση Γαλιλαίου’, όπως αποκαλείται σήμερα, έχει ασκήσει – και πιθανότατα θα συνεχίσει να το κάνει – μεγάλη γοητεία. Αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο που συνήθως παρουσιάζεται – γνήσιο τέκνο της εποχής του Διαφωτισμού, κατά την οποία δημιουργήθηκε ο μύθος του γενναίου Γαλιλαίου που ήρθε αντιμέτωπος με τη συντηρητική Καθολική Εκκλησία, αναφωνώντας στο τέλος της δίκης του το περίφημο ‘κι όμως κινείται’ – μία φράση για την οποία δεν υπάρχουν τεκμήρια ότι πράγματι την εκστόμισε.

Στο παρόν κείμενο μας ενδιαφέρει το τέλος της ιστορίας, αν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπάρχει κάτι τέτοιο, η ‘αποκατάσταση’ δηλαδή του ονόματος του Γαλιλαίου από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’ (1920-2005) το 1992. Το 1979 σε ομιλία του στην Ποντιφική Ακαδημία Επιστημών με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Einstein, ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β’ αναγνωρίζει ότι στην περίπτωση Γαλιλαίου έγιναν λάθη και λίγο αργότερα διορίζει επιτροπή με σκοπό τη διερεύνηση των σφαλμάτων που οδήγησαν στην καταδίκη του Γαλιλαίου. Δεκατρία χρόνια αργότερα σε ομιλία του στην Ακαδημία με θέμα ‘Η ανάδυση της πολυπλοκότητας στα μαθηματικά, τη φυσική, τη χημεία και τη βιολογία’ ο Πάπας θα παραδεχτεί ότι ‘ο Γαλιλαίος, ένας ειλικρινής πιστός, φάνηκε να είναι πιο διορατικός από τους θεολόγους που ήταν απέναντί του’.

Προκειμένου να γίνει αντιληπτό το πνεύμα των ομιλιών, θεωρήθηκε απαραίτητο να περιγραφούν εντελώς επιγραμματικά δύο περίοδοι στις οποίες ξεδιπλώνεται η υπόθεση Γαλιλαίου: η πρώτη (1609-1633) ξεκινά από τις πρώτες ανακαλύψεις με το τηλεσκόπιο και τελειώνει με τη δίκη και καταδίκη του το 1633. Η δεύτερη αφορά την περίοδο 1633-1992 και τους χειρισμούς της υπόθεσης εκ μέρους της Καθολικής Εκκλησίας.

Η μετάφραση των ομιλιών του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ έγινε από τα Αγγλικά και προστέθηκαν κάποια λίγα σχόλια προς διευκόλυνση της ανάγνωσης με την ένδειξη ‘Σ.τ.Μ.’. Την ευθύνη για τα όποια μεταφραστικά λάθη φέρει αποκλειστικά ο γράφων.

Ευχαριστώ τον φίλο Γιώργο Φασουλόπουλο για την προσεκτική ματιά και τις εύστοχες παρατηρήσεις του.

Η συνέχεια

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
11 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
30/07/2025 12:42 ΜΜ

Καλημέρα Αποστόλη και συγχαρητήρια για το νέο σου πόνημα.
Τι κατάλαβα από μια πρώτη ανάγνωση;
Ο Γαλιλαίος δεν έκανε μόνο «τη δουλειά» του επιστήμονα θεμελιώνοντας την επιστημονική σκέψη, αλλά ταυτόχρονα έδωσε και την διέξοδο που επέλεξε μετά από 350 χρόνια η καθολική εκκλησία, για να πει, ότι «πάλι ωραίοι είμαστε»!!!
«Παραδόξως, ο Γαλιλαίος, ένας ειλικρινής πιστός, φάνηκε να είναι πιο διορατικός από τους θεολόγους που ήταν απέναντί του. Έγραψε στον Castelli: ‘Εάν η Γραφή δεν μπορεί να σφάλει, ορισμένοι των ερμηνευτών και των σχολιαστών της μπορούν και το πράττουν με πολλούς τρόπους’. Το ίδιο προκύπτει επίσης από την επιστολή του στη Χριστίνα της Λωρραίνης (1615), η οποία αποτελεί ένα είδος μικρής πραγματείας σχετικά με τη βιβλική ερμηνεία.»
Το αποδεικνύει το παραπάνω απόσπασμα από την ομιλία του Πάπα Ιωάννη Παύλου  του Β΄…
Αλλά και ο Γαλιλαίος πάντα ευέλικτος απέναντι στην εξουσία της Καθολικής εκκλησίας, αλλά επίσης ήξερε να ευχαριστεί τους πάτρωνές του… Πάντα δίπλα στην εξουσία!
«Ο Γαλιλαίος θα αφιερώσει τον πρόλογο του βιβλίου του στον Cosimo II, ονομάζοντας τους τέσσερις δορυφόρους του Δία “Μεδίκια Άστρα” και θα πάρει τον τίτλο “Πρώτος Μαθηματικός και Φιλόσοφος” των Μεδίκων στο Πανεπιστήμιο της Πίζας.»
Σε ευχαριστούμε πολύ Αποστόλη!

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Αποστόλη καλησπέρα , τρομερή δουλειά ως συνήθως – μπράβο και στον Γιώργο ! …. Πέρα απ’ όλα τ’ αλλά νομίζω ότι το Sidereus Nuncius’ είναι πολύ heavy metal όνομα !

Τίνα Νάντσου
31/07/2025 12:56 ΜΜ

Αποστόλη ευχαριστούμε πολύ. Εξαιρετική εργασία. Να σχολιάσω ποσο σημαντικό ειναι που εχεις αναφορές και βιβλιογραφία. Αντιγραφω και στο μπλογκ μου.

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

«Το 1941 η Καθολική Εκκλησία μετά από σχεδόν τριακόσια χρόνια από το θάνατο του Γαλιλαίου προαναγγέλλει πρωτοβουλίες για την ‘αποκατάσταση’ του Γαλιλαίου. O πρόεδρος της Ποντιφικής Ακαδημίας Επιστημών Agostino Gemelli σε ομιλία του για το Γαλιλαίο υποστήριξε για πρώτη φορά ότι η δίκη του ήταν ένα λάθος των θεολόγων και ότι ο Γαλιλαίος ήταν ένας καλός πιστός που ποτέ δεν θεώρησε ότι υπήρχε αντίφαση μεταξύ επιστήμης και θρησκείας».

Ας επισημανθεί ότι η ευθύνη για την καταδίκη του Γαλιλαίου αποδίδεται για πρώτη φορά στους θεολόγους κατήγορους επί καθεστώτος ιταλικού φασισμού.

Μια ακόμα εκδήλωση αυτού που ονομάστηκε «αντιδραστικός μοντερνισμός»;
 

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

Το ερμηνευτικό κλειδί κλεινόταν σ’ ένα όνομα!

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

λογικό