Γιατί μας ενδιαφέρει Ποια μορφή παίρνει το ΘΜΚΕ σε ένα σύστημα σωμάτων;
![]()
Στο Σχήμα φαίνεται ένα σώμα το οποίο βρίσκεται πάνω σε ένα άλλο σώμα
. Τα σώματα έχουν ίσες μάζες. Όταν το
γλιστρά πάνω στο
, στο
ασκείται τριβή μέτρου
. Το
βρίσκεται πάνω σε οριζόντιο επίπεδο, στο οποίο μπορεί να κινείται χωρίς τριβές. Αρχικά τα σώματα είναι ακίνητα και ορισμένη στιγμή στο
αρχίζει να ασκείται συνεχώς σταθερή, οριζόντια δύναμη
, μέτρου
, με αποτέλεσμα το
να αρχίσει να γλιστρά πάνω στο
. Να αποδείξετε ότι για το έργο της
ισχύει:
όπου και
είναι η μεταβολή της κινητικής ενέργειας κάθε σώματος αντίστοιχα.
Η απάντηση υπάρχει εδώ: ΘΜΚΕ για σύστημα σωμάτων – Πρότυπα Θέματα Φυσικής.
![]()
καλησπέρα σε όλους
πολύ καλή Ανδρέα
μια δική μου προσέγγιση (με “κλοπές” από σένα…)
s1=3s2, δεν φαίνεται στο σχήμα σου
W=K1+K2 (προφανώς και χωρίς Δ)+(τη “χασούρα, που έγινε θερμότητα) T. (s1-s2)
W=K1+K2+F/4.2s2
W=K1+K2+F/4.2s1/3
W=K1+K2+W/6
5W/6=K1+K2
W=1,2(K1+K2)
Βαγγέλη καλημέρα και σε ευχαριστώ πολύ.
Παρουσιάζεις τη φυσιολογική επέκταση της άσκησης αναδεικνύοντας ότι η “χασούρα έγινε θερμότητα T·(s1-s2). Εγώ ως πρώτο βήμα εστίασα αποκλειστικά στο ΘΜΚΕ.
Ανδρέα καλησπέρα. Ωραία διερεύνηση στο θέμα, που το ΙΕΠ αποφάσισε ότι είναι εκτός ύλης της Γ΄. Δηλαδή μπορούμε να δώσουμε τέτοιο θέμα στην Α και όχι στη Γ!
Είναι ένα θέμα που μπορούμε να μελετήσουμε το διπλό ρόλο της τριβής αλλά αναρωτιέμαι πόσοι συνάδελφοι το κάνουν στην Α΄τάξη. Η τελική εξίσωση εξαρτάται από τη σχέση F-T και τις μάζες. Η παρέμβαση του Βαγγέλη εξηγεί και τη θερμική ενέργεια.
Ανδρέα καλημέρα και σε ευχαριστώ.
Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής του ΘΜΚΕ σε σύστημα αλληλεπιδρώντων σωμάτων – απαραίτητη γνώση σε μαθητές Λυκείου, για την κατανόηση της εξεταστέας ύλης.
Από αυτή την άποψη θεωρώ ότι πρέπει να περιλαμβάνεται στο διδακτικό ρεπερτόριο κάθε καθηγητή Φυσικής, ανεξάρτητα από το αν παραπέμπει ή όχι σε άσκηση που εξαιρείται από την εξεταστέα ύλη.
Νομίζω ότι αυτό αποτελεί πρακτική της πλειονότητας των συναδέλφων: Αυτό που διδάσκουν δεν ταυτίζεται πάντα με την εξεταστέα ύλη, όταν αυτή η παρέκκλιση βοηθά τους μαθητές τους να κατανοήσουν την εξεταστέα ύλη.