Η σανίδα του σχήματος μάζας Μ ολισθαίνει σε ένα οριζόντιο επίπεδο, με το οποίο εμφανίζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ και κάποια στιγμή t1 έχει ταχύτητα V, προς τα δεξιά. Τη στιγμή αυτή αφήνεται πάνω της, χωρίς ταχύτητα, ένα σώμα Σ μάζας m, το οποίο εμφανίζει τον ίδιο συντελεστή τριβής με την σανίδα. Για τη στιγμή t1 αμέσως μόλις αφεθεί το σώμα Σ πάνω στη σανίδα:
i) Για την τριβή που θα ασκηθεί στο σώμα Σ, ισχύει:
α) Είναι τριβή ολίσθησης με φορά προς τα δεξιά.
β) Είναι τριβή ολίσθησης με φορά προς τα αριστερά.
γ) Είναι στατική τριβή με φορά προς τα δεξιά.
ii) Να σχεδιάσετε τις δυνάμεις που ασκούνται στο σύστημα σανίδα- σώμα Σ, χωρίζοντάς τις σε εσωτερικές και εξωτερικές, για το σύστημα.
iii) Το μέτρο της τριβής που ασκείται στη σανίδα, από το επίπεδο, μετά την τοποθέτηση του σώματος Σ:
α) αυξάνεται, β) παραμένει το ίδιο, γ) μειώνεται.
iv) Θεωρώντας την προς τα δεξιά κατεύθυνση ως θετική:
Α) για το ρυθμό μεταβολής της ορμής σώματος Σ (Δp1/Δt) ισχύει:
α) Δp1/Δt =+μmg, β) Δp1/Δt =-μmg , γ) Δp1/Δt =-μ(Μ+m)g.
Β) Για τον αντίστοιχο ρυθμό μεταβολής της ορμής της σανίδας ισχύει:
α) Δp2/Δt=+μΜg, β) Δp2/Δt=-μ(Μ+m)g, γ) Δp2/Δt=-μ(Μ+2m)g
Γ) Ποιος ο αντίστοιχος ρυθμός μεταβολής της ορμής του συστήματος των δύο σωμάτων;
ή
Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική προσέγγιση στην αλληλεπίδραση τριών σωμάτων μέσω της τριβής (σώμα-σανίδα-δάπεδο). Ειδικά φέτος, που οι μαθητές έμαθαν το κεφάλαιο από απόσταση, είναι μια πολύ διδακτική άσκηση στα απαραίτητα του κεφαλαίου και θα κάνει καλό στους μαθητές που θα τη λύσουν.
Μου θυμίζει λίγο την αντίστοιχη εκτός ύλης της Γ΄ στις κρούσεις, αλλά μάλλον θα κάνω λάθος…δε μπορεί να είναι εντός στη Β΄και εκτός στη Γ΄. Ποιος θα σκεφτόταν κάτι τέτοιο!
Καλημέρα Διονύση και συγχαρητήρια για την όμορφη εμπνευσμένη άσκησή σου!!!
Αναρωτιέμαι αν η άσκηση είναι .. εκτός ύλης για τη Γ Λυκείου!
Κι αυτό γιατί τέθηκε εκτός…. η άσκηση στις κρούσεις που ανέφερε ο Ανδρέας!
Οι “κοπτοραπτούδες” κάνανε. ..καλή δουλειά (?).
Μας προβλημάτισαν!
Θα μπορούσε ένα από τα ερωτήματα που αναφέρονται στην άσκησή σου να τεθεί σε Πανελλαδικές εξετάσεις;
Καλημέρα και από εδώ Ανδρέα, καλημέρα Πρόδρομε.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Νομίζω ότι ένα τέτοιο σύστημα, είναι πολύ χρήσιμο για να μελετηθεί ένα σύστημα σωμάτων και να ξεκαθαρίσουν οι μαθητές, πότε το σύστημα μπορεί να είναι μονωμένο και πότε όχι.
Και από εκεί και πέρα, πάνω σε αυτό μπορούν να στηθούν ένα σωρό ερωτήματα που να ξεδιαλύνουν σημεία που συνήθως οι μαθητές κάνουν λάθος, πέρα από τα παραπάνω.
Για παράδειγμα, οι τριβές μεταξύ των δύο σωμάτων είναι αντίθετες άρα παράγουν και αντίθετα έργα; Το έργο της τριβής μετράει την ενέργεια που μετατρέπεται σε θερμική;
Τώρα θα μου πείτε και ποιος ενδιαφέρεται; “Πολύπλοκη” άσκηση άρα έξω, αφού ως γνωστόν πρέπει να αποφύγουμε την … ασκησιολογία. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο!
Και στην συνέχεια πάρε στις εξετάσεις ένα θέμα, όπως αυτό:
το οποίο λειτουργεί και σαν παράδειγμα ασκήσεων οι οποίες πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία μας.
Η ύλη πρέπει να περικόπτεται, πιο μικρή, ακόμα πιο μικρή, ακόμη πιο λίγη, έξω αυτή η άσκηση, έξω η άλλη, έξω αυτό ή το άλλο και “μέσα” θέματα όπως αυτό του παραπάνω σχήματος.
Με την ευκαιρία να αφιερώσω στους υπευθύνους που ασχολούνται πώς θα μειώσουν την ασκησιολογία, το θέμα που δείχνει το παραπάνω σχήμα ή το παρακάτω θέμα:
Διονύση καλημέρα και σε όλη την παρέα
Πολύ καλή για άλλη μια φορά η άσκηση.
Όσο για τα δύο θέματα είναι αυτό που λέει: κρύβε λόγια…..
Καλό μεσημέρι Κώστα.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Τι λόγια …να κρύψω; Γνωστά “υποδειγματικά” θέματα των τελευταίων χρόνων…