Καλημέρα Γιώργο. Όμορφο θέμα. Μου άρεσε πολύ όταν το έλυνα.¨Ομως δεν είναι για τις εξετάσεις.
Όμως, αν ήμουνα στο Σχολείο , θα την έκανα μόνο για διδακτικούς λόγους και φυσικά θα απευθυνόμουν ,βασικά, στους καλούς μαθητές.
Ευχαριστώ Γιώργο. Χαίρομαι που σου άρεσε. Προσφάτως τη σκέφτηκα. Το είχε ζητήσει και η Ελευθερία Νασίκα. Αναζητούσα κάτι που να μπορεί να προσαρμοστεί στις μαθηματικές γνώσεις των μαθητών. Το σημαντικότερο είναι θεωρώ ότι βοηθάει στη κατανόηση ενός ιδιαίτερου θέματος. Τη διαμόρφωσα έτσι ώστε να είναι προσιτή και στους υποψήφιους των επιστημών υγείας.
Αποστόλη ευχαριστώ για την ενασχόληση . Πράγματι χρειάζεται η διόρθωση για την επιστημονική ακρίβεια στην περίπτωση που η κυματοσυνάρτηση είναι μιγαδική, κάτι πολύ μακριά από τις γνώσεις των υποψηφίων.
Γιάννη ευχαριστώ για την ενασχόλησή με το θέμα. Το σημαντικότερο είναι αυτό που λες: Να “βοηθάει” τους μαθητές “να καταλάβουν το πως δουλεύει η κυματοσυνάρτηση”.
Επανέρχομαι σε κάποιο σχόλιο που έπεσε στην αντίληψη μου και αφορα τη δημοσίευση μου που γίνεται αλλού αλλά εντός του υλικού. Χαρακτηρίζεται “ακρότητες” και “περίεργα θέματα Β” (!!) . Αναρωτιέται ο σχολιαστής “σε ποιους απευθύνεται σε συναδέλφους ή μαθητές”. Δικαιωμα του καθενός και καλοδεχούμενη είναι η αρνητική κριτική. Να ξεκινήσω από το τελευταίο. Απευθύνεται σε συναδέλφους και μαθητές . Η θετική στάση απέναντι στο θέμα περιγράφεται από τα σχόλια του Γιώργου και του Γιάννη που καλό είναι θεωρώ να τους δοθεί η σημασία που τους πρέπει. Επιπλέον είναι διαμορφωμένη έτσι ώστε να είναι προσιτή ακόμη και σε υποψήφιους των επιστημών υγείας. Δεν υπάρχει κάτι εκτός ύλης. Από εκεί και πέρα διαφωνώ με το να αντιμετωπίζεται οτιδήποτε δημοσιεύεται με μοναδικό κριτήριο την καταλληλότητα του ή όχι ως θέμα εξετάσεων . Το σημαντικότερο για μένα και αυτό είναι που με οδήγησε στην δημοσίευση είναι το αν βοηθάει ή όχι στην κατανόηση των εννοιών κυματοσυνάρτηση , την κανονικοποίηση της και ποια η σημασία της , καθώς και στο πώς υπολογίζουμε πιθανότητα εύρεσης του σωματιδίου σε μια περιοχή του χώρου. Όλα αυτά μέσα από το συγκεκριμένο παράδειγμα . Όχι μόνο ως θεωρία . Κάτι που λείπει από τη τρέχουσα σχετική θεματολογία. Γενικά θα έλεγα αν μου επιτρέπετε και το διατυπώνω ως ευχή, ας είμαστε πιο καλοπροαίρετοι στα σχόλια μας.
Θα συμφωνήσω πως στο υλικονέτ δημοσιεύεται οτιδήποτε.
Κάποιες δημοσιεύσεις είναι παραδείγματα κατανόησης που γίνονται μόνο στον πίνακα και όχι πρότυπα θεμάτων Εξετάσεων. Στόχο έχουν ίσως το ξεκαθάρισμα μιας έννοιας.
Κάποιες είναι γρίφοι, κάποιες έχουν παιγνιώδη διάθεση.
Οι συνάδελφοι που είναι στην τάξη καλώς εντοπίζουν σε σχόλια σημεία που είναι εκτός της κουλτούρας των μαθητών, κουλτούρας που μόνο αυτοί γνωρίζουν.
Το μόνο που γενικολογώντας μπορώ να πω είναι πως η Σύγχρονη Φυσική θέλει προσοχή όταν μεταφέρεται στο Λύκειο. Σε ποια σημεία θέλει προσοχή δεν το ξέρω τόσο καλά όσο οι εν ενεργεία φίλοι.
Έχω αρκετά θέματα κβαντομηχανικης, Γιάννη . Όμως τέτοια σχόλια με αποθαρρύνουν στο να τα δημοσιεύσω. Σε κάθε περίπτωση το βιβλίο κβαντομηχανικής για το λύκειο του Στέφανου Τραχανά που θα κυκλοφορήσει προσεχώς, έχω τη γνώμη ότι θα αλλάξει αρκετά τη λογική μας περί τα θέματα αυτά καθώς γνωρίζω την εκτίμηση μας για το πρόσωπο του.
Παρατηρώ μια δυσαρέσκεια σχετικά με το δικό μου σχόλιο κ.Βουμβακη.
Να ξεκαθαρισω κάτι : προφανως έχεται το δικαιώμα να κάνετε την οποιάδηποτε αναρτηση και όπως πολυ σωστά διατυπώνετε κάθε κριτική είναι καλοδεχούμενη.
Εδώ λοιπον γίνεται όντως μια κριτική αρνητική.
Το θέμα που έχετε ανεβάσει σιγουρα έχει ενδιαφερόν για εμάς. Το αν είναι καταλληλο για εξετασεις ή οχι αυτό είναι κάτι που ο κάθε συνάδερφος μπορεί να το κρίνει .
Αναρωτιέμαι όμως εσεις το θεωρείτε εντός ύλης ; Βλέπω στα σχολια σας να λέτε ότι δεν υπαρχει κάτι έκτος ύλης στο περιεχομένο του . Έχετε δει ασκήσεις σχετικές στο σχολικό βιβλίο ; Υπάρχουν οδηγίες για κάτι τέτοιο από το υπουργείο; Μην ξεχνάτε ότι έχουμε ακόμη το συγκεκριμένο βιβλίο.
Εφόσον κάνατε τον κόπο να ασχολειθείτε με το θέμα αυτό και θελήσατε στην συνέχεια να το μοιραστείτε μάζι μας , σας ευχαριστούμε για αυτό , θα ήταν προτιμότερο να μην του είχατε δώσει τον τίτλο: Κυματοσυνάρτηση – Δύο Β΄ θέματα .
Εσείς με τον τίτλο αυτό θελήσατε να του δώσετε ρόλο θέματος Β των εξετάσεων και για αυτό το λόγο σας γράφω αυτή τη στιγμή αυτά που σας γράφω . Θα μπορούσατε εφόσον είχατε την καλοσύνη να το μοιραστείτε μαζί μας να το ανεβάζεται στο ΦΟΡΟΥΜ και με ένα διαφορετικό τίτλο .
Τώρα το αν οι μαθητές της μιας ή της άλλης κατεύθυνσης μπορούν να καταλάβουν την ανάλυση του θέματος θα μου επιτρέψετε να έχω τις αμφιβολίες μου. Διορθώνω πολλά γραπτά αλλά και μαθαίνω πολλά από αυτά που συμβαίνουν σε σχέση με τη γενικότερη μαθηματική ικανότητα των μαθητών.
Κύριε Ψυλακο σας ευχαριστώ για το σχόλιο. Εκτιμώ ιδιαίτερα τούτη εδώ την τοποθέτηση σας . Η δημοσίευση μου έχει δομή Β θέματος. Όχι ακριβώς βέβαια. Για να διευκολύνω τους υποψήφιους να έχουν έτοιμη τη γραφική παράσταση του τετραγώνου της κυματοσυναρτησης έθεσα το βοηθητικό αρχικό ερώτημα Α που είναι εκτός πλαισίου Β θέματος. Και αυτό είναι μεγάλη βοήθεια για τα επόμενα βήματα. Φαίνεται και από τις απαντήσεις. Έχω τη γνώμη ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμη η φυσική σημασία του εμβαδού της γραφικής παράστασης Ψ(x)^2-x . Συμφωνείτε σε αυτό; Το θέμα τούτο την αναδεικνύει. Επιπλέον ο υπολογισμός μέσω εμβαδού κατάλληλων φυσικών ποσοτήτων είναι κάτι σύνηθες νομίζω, δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο. Αναδεικνύεται και η σημασία της “κανονικοποίησης” της κυματοσυναρτησης , καθώς και το πώς γίνεται ο υπολογισμός της πιθανότητας εύρεσης του σωματίου σε μια περιοχή του χώρου. Αυτή είναι η σημασία της κυματοσυναρτησης. Οι πάσης φύσεως ασκήσεις που δίνουμε στους μαθητές μας δεν έχουν ως σκοπό την κατανόηση της θεωρίας; Ίσως είναι νωρίς για να δούμε κάτι τέτοιο ως θέμα των φετινών εξετάσεων . Όμως είναι ωφέλιμο θεωρώ θέμα για την κατανόηση των εννοιών αυτών. Υπάρχει έλλειψη στη σχετική θεματολογία. Έχω τη γνώμη ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα είναι καθόλου παράδοξο να δούμε παρόμοια θέματα και στις εξετάσεις. Οψομεθα. Πέραν των δυνατοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών μας, σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και από εμάς ο βαθμός κατανόησης της διδακτέας ύλης. Και αν θεωρούμε τέτοια θέματα καλοδεχούμενα, μπορούμε θεωρώ ευκολότερα να τα κάνουμε κατανοητά στους μαθητές μας. Καλημέρα σας.
Καλημέρα Γιώργο. Όμορφο θέμα. Μου άρεσε πολύ όταν το έλυνα.¨Ομως δεν είναι για τις εξετάσεις.
Όμως, αν ήμουνα στο Σχολείο , θα την έκανα μόνο για διδακτικούς λόγους και φυσικά θα απευθυνόμουν ,βασικά, στους καλούς μαθητές.
Γεια σου Γιώργο. Σε κάποιο σημείο γράφεις
Ευχαριστώ Γιώργο. Χαίρομαι που σου άρεσε. Προσφάτως τη σκέφτηκα. Το είχε ζητήσει και η Ελευθερία Νασίκα. Αναζητούσα κάτι που να μπορεί να προσαρμοστεί στις μαθηματικές γνώσεις των μαθητών. Το σημαντικότερο είναι θεωρώ ότι βοηθάει στη κατανόηση ενός ιδιαίτερου θέματος. Τη διαμόρφωσα έτσι ώστε να είναι προσιτή και στους υποψήφιους των επιστημών υγείας.
Αποστόλη ευχαριστώ για την ενασχόληση . Πράγματι χρειάζεται η διόρθωση για την επιστημονική ακρίβεια στην περίπτωση που η κυματοσυνάρτηση είναι μιγαδική, κάτι πολύ μακριά από τις γνώσεις των υποψηφίων.
Γεια σας παιδιά.
Και εγώ θα την έκανα στην τάξη για να καταλάβουν τι δουλειά κάνει η κυματοσυνάρτηση.
Ως μη εν ενεργεία πλέον δεν ξέρω τι οδηγίες έχουν δοθεί για τέτοια θέματα ως θέματα Εξετάσεων.
Γιάννη ευχαριστώ για την ενασχόλησή με το θέμα. Το σημαντικότερο είναι αυτό που λες: Να “βοηθάει” τους μαθητές “να καταλάβουν το πως δουλεύει η κυματοσυνάρτηση”.
Επανέρχομαι σε κάποιο σχόλιο που έπεσε στην αντίληψη μου και αφορα τη δημοσίευση μου που γίνεται αλλού αλλά εντός του υλικού. Χαρακτηρίζεται “ακρότητες” και “περίεργα θέματα Β” (!!) . Αναρωτιέται ο σχολιαστής “σε ποιους απευθύνεται σε συναδέλφους ή μαθητές”. Δικαιωμα του καθενός και καλοδεχούμενη είναι η αρνητική κριτική. Να ξεκινήσω από το τελευταίο. Απευθύνεται σε συναδέλφους και μαθητές . Η θετική στάση απέναντι στο θέμα περιγράφεται από τα σχόλια του Γιώργου και του Γιάννη που καλό είναι θεωρώ να τους δοθεί η σημασία που τους πρέπει. Επιπλέον είναι διαμορφωμένη έτσι ώστε να είναι προσιτή ακόμη και σε υποψήφιους των επιστημών υγείας. Δεν υπάρχει κάτι εκτός ύλης. Από εκεί και πέρα διαφωνώ με το να αντιμετωπίζεται οτιδήποτε δημοσιεύεται με μοναδικό κριτήριο την καταλληλότητα του ή όχι ως θέμα εξετάσεων . Το σημαντικότερο για μένα και αυτό είναι που με οδήγησε στην δημοσίευση είναι το αν
βοηθάει ή όχι στην κατανόηση των εννοιών κυματοσυνάρτηση , την κανονικοποίηση της και ποια η σημασία της , καθώς και στο πώς υπολογίζουμε πιθανότητα εύρεσης του σωματιδίου σε μια περιοχή του χώρου. Όλα αυτά μέσα από το συγκεκριμένο παράδειγμα . Όχι μόνο ως θεωρία . Κάτι που λείπει από τη τρέχουσα σχετική θεματολογία. Γενικά θα έλεγα αν μου επιτρέπετε και το διατυπώνω ως ευχή, ας είμαστε πιο καλοπροαίρετοι στα σχόλια μας.
Θα συμφωνήσω πως στο υλικονέτ δημοσιεύεται οτιδήποτε.
Κάποιες δημοσιεύσεις είναι παραδείγματα κατανόησης που γίνονται μόνο στον πίνακα και όχι πρότυπα θεμάτων Εξετάσεων. Στόχο έχουν ίσως το ξεκαθάρισμα μιας έννοιας.
Κάποιες είναι γρίφοι, κάποιες έχουν παιγνιώδη διάθεση.
Οι συνάδελφοι που είναι στην τάξη καλώς εντοπίζουν σε σχόλια σημεία που είναι εκτός της κουλτούρας των μαθητών, κουλτούρας που μόνο αυτοί γνωρίζουν.
Το μόνο που γενικολογώντας μπορώ να πω είναι πως η Σύγχρονη Φυσική θέλει προσοχή όταν μεταφέρεται στο Λύκειο. Σε ποια σημεία θέλει προσοχή δεν το ξέρω τόσο καλά όσο οι εν ενεργεία φίλοι.
Έχω αρκετά θέματα κβαντομηχανικης, Γιάννη . Όμως τέτοια σχόλια με αποθαρρύνουν στο να τα δημοσιεύσω. Σε κάθε περίπτωση το βιβλίο κβαντομηχανικής για το λύκειο του Στέφανου Τραχανά που θα κυκλοφορήσει προσεχώς, έχω τη γνώμη ότι θα αλλάξει αρκετά τη λογική μας περί τα θέματα αυτά καθώς γνωρίζω την εκτίμηση μας για το πρόσωπο του.
Χαιρετώ.
Παρατηρώ μια δυσαρέσκεια σχετικά με το δικό μου σχόλιο κ.Βουμβακη.
Να ξεκαθαρισω κάτι : προφανως έχεται το δικαιώμα να κάνετε την οποιάδηποτε αναρτηση και όπως πολυ σωστά διατυπώνετε κάθε κριτική είναι καλοδεχούμενη.
Εδώ λοιπον γίνεται όντως μια κριτική αρνητική.
Το θέμα που έχετε ανεβάσει σιγουρα έχει ενδιαφερόν για εμάς. Το αν είναι καταλληλο για εξετασεις ή οχι αυτό είναι κάτι που ο κάθε συνάδερφος μπορεί να το κρίνει .
Αναρωτιέμαι όμως εσεις το θεωρείτε εντός ύλης ; Βλέπω στα σχολια σας να λέτε ότι δεν υπαρχει κάτι έκτος ύλης στο περιεχομένο του . Έχετε δει ασκήσεις σχετικές στο σχολικό βιβλίο ; Υπάρχουν οδηγίες για κάτι τέτοιο από το υπουργείο; Μην ξεχνάτε ότι έχουμε ακόμη το συγκεκριμένο βιβλίο.
Εφόσον κάνατε τον κόπο να ασχολειθείτε με το θέμα αυτό και θελήσατε στην συνέχεια να το μοιραστείτε μάζι μας , σας ευχαριστούμε για αυτό , θα ήταν προτιμότερο να μην του είχατε δώσει τον τίτλο: Κυματοσυνάρτηση – Δύο Β΄ θέματα .
Εσείς με τον τίτλο αυτό θελήσατε να του δώσετε ρόλο θέματος Β των εξετάσεων και για αυτό το λόγο σας γράφω αυτή τη στιγμή αυτά που σας γράφω . Θα μπορούσατε εφόσον είχατε την καλοσύνη να το μοιραστείτε μαζί μας να το ανεβάζεται στο ΦΟΡΟΥΜ και με ένα διαφορετικό τίτλο .
Τώρα το αν οι μαθητές της μιας ή της άλλης κατεύθυνσης μπορούν να καταλάβουν την ανάλυση του θέματος θα μου επιτρέψετε να έχω τις αμφιβολίες μου. Διορθώνω πολλά γραπτά αλλά και μαθαίνω πολλά από αυτά που συμβαίνουν σε σχέση με τη γενικότερη μαθηματική ικανότητα των μαθητών.
Καλό βράδυ!
Κύριε Ψυλακο σας ευχαριστώ για το σχόλιο. Εκτιμώ ιδιαίτερα τούτη εδώ την τοποθέτηση σας . Η δημοσίευση μου έχει δομή Β θέματος. Όχι ακριβώς βέβαια. Για να διευκολύνω τους υποψήφιους να έχουν έτοιμη τη γραφική παράσταση του τετραγώνου της κυματοσυναρτησης έθεσα το βοηθητικό αρχικό ερώτημα Α που είναι εκτός πλαισίου Β θέματος. Και αυτό είναι μεγάλη βοήθεια για τα επόμενα βήματα. Φαίνεται και από τις απαντήσεις. Έχω τη γνώμη ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμη η φυσική σημασία του εμβαδού της γραφικής παράστασης Ψ(x)^2-x . Συμφωνείτε σε αυτό; Το θέμα τούτο την αναδεικνύει. Επιπλέον ο υπολογισμός μέσω εμβαδού κατάλληλων φυσικών ποσοτήτων είναι κάτι σύνηθες νομίζω, δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο. Αναδεικνύεται και η σημασία της “κανονικοποίησης” της κυματοσυναρτησης , καθώς και το πώς γίνεται ο υπολογισμός της πιθανότητας εύρεσης του σωματίου σε μια περιοχή του χώρου. Αυτή είναι η σημασία της κυματοσυναρτησης. Οι πάσης φύσεως ασκήσεις που δίνουμε στους μαθητές μας δεν έχουν ως σκοπό την κατανόηση της θεωρίας; Ίσως είναι νωρίς για να δούμε κάτι τέτοιο ως θέμα των φετινών εξετάσεων . Όμως είναι ωφέλιμο θεωρώ θέμα για την κατανόηση των εννοιών αυτών. Υπάρχει έλλειψη στη σχετική θεματολογία. Έχω τη γνώμη ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα είναι καθόλου παράδοξο να δούμε παρόμοια θέματα και στις εξετάσεις. Οψομεθα. Πέραν των δυνατοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών μας, σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και από εμάς ο βαθμός κατανόησης της διδακτέας ύλης. Και αν θεωρούμε τέτοια θέματα καλοδεχούμενα, μπορούμε θεωρώ ευκολότερα να τα κάνουμε κατανοητά στους μαθητές μας. Καλημέρα σας.