
Δύο μανόμετρα υδράργυρου Hg τύπου U συνδέονται με δύο δοχεία που περιέχουν αέρια άγνωστης πίεσης. Το μανόμετρο (α) είναι κλειστό στο πάνω άκρο του, κενό αέρος, ενώ το (β) είναι ανοικτό. Η υψομετρική διαφορά h του υγρού στα δύο σκέλη σε κάθε μανόμετρο είναι ίδια με το άλλο: h1=h2= h. Για τις πιέσεις των αερίων στα δύο δοχεία ισχύει
Τρία απλά θέματα για ξεκίνημα στην ισορροπία των ρευστών
![]()
Καλησπέρα Θοδωρή.
Εχω μια απορία. Πως μπορει καποιος να γνωρίζει οτι το κλειστό μονόμετρο στο πάνω άκρο του σημαινει κενό αέρος;
Δεν μπορεί Νεκτάριε, εκτός…..αν του το πει ο ….παρασκευαστής που φυσικά
υπάρχει σε κάθε σχολείο….
Βέβαια, όταν λέμε "Τρία απλά θέματα για ξεκίνημα" εννοούμε απλά….οπότε …
Ευχαριστώ Νεκτάριε, έκανα την προσθήκη
Θοδωρή …
Εξαιρετικά …Μου άρεσαν όλα αν και η απλότητα αποκλιμακώνεται σταδιακά
Ο τίτλος με είχε προετοιμάσει για απλούστερα , αλλά …
δεν έχω καλή αίσθηση πια της οργάνωσης του σχολικού χρόνου
( εννοώ αν αρχίσεις από απλούστερα δεν ξέρω αν θα φτάσεις στερεό τον Μάη )
Το σίγουρο ειναι οτι και τα Τρία θεματα και ο τρόπος αντιμετώπισης τους πρέπει να ειναι μεσα στο πεδίο γνώσεων των μαθητών. Οποτε στο απλά θα συμπλήρωνα και βασικά.
Υ.γ. νομιζω οτι στην εκφωνηςη του iii θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο σωλήνας U ειναι σταθερής διατομής. Θα μου πεις φαίνεται στο σχήμα… Αλλο ομως τι φαίνεται στο σχημα και αλλο τι λέει η εκφωνηςη.
Μήτσο, πριν κλείσουμε έκανα μια ώρα εισαγωγή στα στάσιμα. Λογικά, χωρίς απρόοπτα,
τέλος τετραμήνου ολοκληρώνω Doppler και ξεκινάω ρευστά…μέχρι 20 Φλεβάρη
Μετά στερεό και όποιος θέλει έρχεται…
Αυτή είναι η εικόνα… Δεν μπορείς, τουλάχιστον εγώ δεν μπορώ, να επιταχύνω περισσότερο..
Στο (1) η ιδέα είναι να κοιτάνε και πάνω από τη στήλη τι υπάρχει…
Στο (2) να καταλάβουν ότι η ατμόσφαιρα ασκεί δύναμη και στην πάνω αλλά και στην
κάτω έδρα του στερεού….
Στο (3) να καταλάβουν πως αν βγάλεις 10 από τη μια τσέπη και τα βάλεις στην άλλη,
η διαφορά μεταξύ τους θα διαφέρει κατά 20 σε σχέση με πριν…
και ότι αν τα σημεία βρίσκονται στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο,
αλλά σε διαφορετικά υγρά, οι πιέσεις δεν είναι ίσες…
Συμφωνώ Νεκτάριε στο βασικά, αλλά ο παρασκευαστής μας το….. "σφύριξε"
και αυτό…. πως τα σκέλη έχουν το ίδιο πάχος…. Τι τον πληρώνουμε…..
Κοίταζα, τη συμβολική…συμβολή, μου άρεσε, περιμένω και τα στάσιμα,
να ολοκληρωθεί η …τριλογία….
Μπράβο Θοδωρη πολυ ωραία β θεματάκια με ερωτήσεις σε πολυ βασικά σημεία των ρευστών σε ισορροπία, έχω βέβαια την αίσθηση ότι οι μαθητές συναντούν μεγαλυτερη δυσκολία σε θέματα ισορροπίας παρά σε αντίστοιχα όπου το υγρό είναι σε ροη!
Καλημέρα Θοδωρή και χρόνια πολλά.
Ωραία θέματα και η αντιμετώπιση τους.
Θα ήθελα να προσθέσω και το εξής: Νομίζω ότι πρέπει να αναφερθεί ( για το τυπικό της υπόθεσης) ότι το υγρό πρέπει είναι υδράργυρος μέσα στο μανόμετρο ειδικά στην πρώτη περίπτωση που παρά το γεγονός ότι γράφεις "κενό αέρος" υπάρχει περίπτωση η πίεση στο άνω μέρος ( πάνω από την ελεύθερη επιφάνεια του υγρού ) να μην είναι μηδέν λόγω της τάσης των ατμών. Π.χ στους 25 βαθμούς C έχουμε:
καλά θέματα Θοδωρή,
αλλά γιατί "πας γύρω-γύρω" και δεν χρησιμοποιείς άμεσα τη σχέση της πλεύσης A=w που έχει διδαχθεί στο Γυμνάσιο (Β΄ Τάξη, σελ. 80), καλός ο Pascal, αλλά αν υπάρχει κάτι έτοιμο;
στο Γυμνάσιο (Β΄ Τάξη, σελ. 70) έχει, επίσης διδαχθεί και το "Γνωρίζουμε ότι σε υγρό που βρίσκεται σε ισορροπία, η πίεση σε όλα τα σημεία, τα οποία βρίσκονται στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο, έχει την ίδια τιμή.", αρκετά μπερδεμένα, όμως, γι αυτό και για όποιον ενδιαφέρεται η απόδειξη από ένα βιβλίο με το οποίο έχω "πατρική" σχέση:
Χρόνια πολλά Θοδωρή. Ωραία β΄θέματα όχι μόνο για ξεκίνημα αλλά και για επανάληψη αργότερα…
Νομίζω ότι στην απάντηση του 2ου Θέματος που γράφεις "η ατμοσφαιρική πίεση που ασκείται στην ελεύθερη επιφάνεια", η λέξη "ασκείται" δε χρειάζεται, αφού η πίεση δεν είναι διανυσματικό μέγεθος.
Στο ίδιο θέμα, σωστά το μελετάς με συνθήκη ισορροπίας εξ΄αρχής, αφού η συνθήκη πλεύσης βρίσκεται στην παράγραφο 4.6 του βιβλίου της β΄Γυμνασίου, που είναι εκτός ύλης.
Καλησπέρα, χαίρομαι που κάτι τόσο απλό και καθαρά υλικό τάξης, συγκέντρωσε
θετικά σχόλια από αρκετούς φίλους.
Γιάννη συμφωνώ, η ισορροπία κρύβει αρκετά σημεία που πρέπει να ξεκαθαριστούν.
Η στρωτή ροή, τουλάχιστον στο επίπεδο που μέχρι τώρα την εξετάζουμε, είναι
συνδυασμός εξίσωσης συνέχειας και Νόμου Bernoulli και αν δεν απομακρυνθείς
από τα βασικά, έχει μεθοδολογία…
Νίκο, χρήσιμη η επισήμανσή σου… Ομολογώ πως δεν γνώριζα τις τιμές τάσης
των ατμών που είναι πολύ χαρακτηριστικές…
Βαγγέλη, πρόθεσή μου είναι να καταστεί σαφές, πως η ατμόσφαιρα ασκεί ίδια δύναμη,
στις δύο βάσεις του στερεού, οπότε δεν επηρεάζει την ισορροπία..
Αυτό το κόκκινο αστεράκι, που περικλείει και ένα μικρότερο πράσινο, θέλει κάτι
να μας πει;;; Ευτυχώς που το μέσα είναι πράσινο, γιατί αν ήταν μαύρο….
Ανδρέα έχεις δίκιο…. Η πίεση δεν ασκείται, απλά σε ένα σημείο επικρατεί πίεση….
Μου το έγραψε και ο Αποστόλης το πρωί….
Θυμάμαι, το ανέφερε και ο Ανδρέας Κασσέτας, το τελευταίο καλοκαίρι που ήταν
μαζί μας, σε μια από τις τελευταίας αναρτήσεις του:
"Η γλώσσα της καθημερινής ζωής και η γλώσσα της επιστήμης. Τόσο εμείς όσο και οι μαθητές μας
έχουμε ανατραφεί με τη γλώσσα της καθημερινής ζωής6. Και στη γλώσσα της καθημερινότητας
μάθαμε να λέμε ότι «το νερό ασκεί πίεση». Σύμφωνα με τη Φυσική, στην οποία η πίεση θεωρείται
ιδιότητα του ρευστού, λέμε « η πίεση του νερού» και όχι «το νερό ασκεί πίεση» και αντίστοιχα
η «πίεση του αέρα » και όχι « αέρας ο νερό ασκεί πίεση» Όπως και στην περίπτωση του αέρα
η τιμή της «πιεστικής» δύναμης η οποία θα ασκηθεί, θα καθοριστεί και από το υγρό και από
το «πόσο μεγάλη» είναι η επιφάνεια."
Νεκτάριε, πρόσθεσα και τη σταθερή διατομή στα σκέλη του σωλήνα.
Μια μικρή αυτοκριτική….
Τρίτη χρονιά διδασκαλίας των ρευστών και η γλώσσα πρόθυμη να ολισθήσει
στο ….. "περίπου"
Εδώ φαίνεται και η αξία του υλικονετ…. Διορθώνουμε μικρά-μικρά ή και μεγάλα,
μέσα από καλοπροαίρετη κριτική….
Μέχρι…..μέχρι να έρθει ο Ιούνης και να … "υποκλιθούμε" στο …"Θέσφατο"
το αστέρι, Θοδωρή, το έχω σε μερικά σημεία του βιβλίου μου, για να υποδεικνύει πολύ σημαντική, αλλά και δύσκολη γνώση για τη Β΄ Γυμνασίου
(υποσυνείδητα μπορεί και να πηγάζει από οπαδικά φρονήματα, να "πνίξουμε" τον "αιώνιο" και τί στον κόσμο, πάρε, άρα και μερικά ανάλογα αστέρια…)
Καλημέρα Θοδωρή , Χρόνια Πολλά, και μπράβου για τα όμορφα θέματά σου! Το καλύτερο αυτό με την πλεύση!
Το απλό είναι και το ωραίο!
Θα το καταλάβουν οι παίκτες της ΑΕΚ ώστε να μη χάνουν τζάμπα βαθμούς; Η ευκαιρία η φετινή δεν πρέπει να χαθεί! Για να χαμογελάσουμε κι εμείς, κάντε τις ..υπερβάσεις σας και παίξτε ..απλά! Αλλιώς, χανόμαστε, γιατί ο καβουροτσέπης δεν θα μας(σας) δώσει τη χαρά που περιμένουμε να'ρθει εδώ και πολλά χρόνια! Δεν νομίζεις;
Υ.Γ. Έβαλα το παραπάνω για να καταδείξω το ΑΠΛΟ ,όπως κι εσύ έκανες στην ανάρτησή σου!
Καλησπέρα Θοδωρή .
Μ’άρεσαν όλα. Μένω στο 2ο και βλέπω πως χωρίς τη χρήση της Άνωσης λύνεις και καλά κάνεις* .Βγάζεις τη σχέση υψών (βυθισμένου – ολικού) η οποία βέβαια ισχύει για το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο και ανάλογη θα είναι η σχέση όγκων (βυθισμένου – ολικού) με τη διαφορά πως αυτή θα ισχύει και για σώματα τυχαίου σχήματος π.χ ενός παγόβουνου.
Το 3ο θέμα σημαντικό για το :
‘’…σημεία που βρίσκονται στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο εντός του ίδιου υγρού, οι πιέσεις είναι ίσες’’
*Αν σ’ένα γραπτό προς αξιολόγηση διαβάσει ο βαθ/τής : Ισορροπία άρα Α=W κ.λ.π.
θα αξιολογηθεί χωρίς απώλεια; Πιστεύω ναι.
Θοδωρή, Χρόνια Πολλά με Υγεία .
καλησπέρα Παντελή
"Αν σ’ένα γραπτό προς αξιολόγηση διαβάσει ο βαθ/τής : Ισορροπία άρα Α=W κ.λ.π.
θα αξιολογηθεί χωρίς απώλεια; Πιστεύω ναι."
Αλλοίμονο εάν υπάρξουν απώλειες!
Διότι η σχέση υπάρχει στο βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου.
Εδώ γίνεται δεκτή η σχέση U=1/2k (Δl)^2 που δεν είναι γραμμένη πουθενά!
Πρόδρομε καλησπέρα, δεν ξέρω αν αυτό που ….περιμένουμε είναι τόσο απλό,
αλλά πιστεύω πως ο Μασούντ θα μείνει και του χρόνου θα έχει στην πλάτη το Νο 0
Γεια σου Παντελή, βέβαια και θα είναι ανάλογη η σχέση όγκων.
Έτσι δείχνουμε πως μόνο το 11% του όγκου του παγόβουνου βρίσκεται έξω από
την επιφάνεια του νερού, με πυκνότητα πάγου 0,92 g//cm^3 και θαλασσινού
νερού 1,03 g/cm^3
Καλή χρονιά και σε σένα, παρέα με τα εγγόνια σου