Δημοσιεύτηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 23 Φεβρουάριος 2011 και ώρα 12:21
Διδάσκουμε επαγωγή και ο τίτλος της παραγράφου λέει: «Ευθύγραμμος αγωγός κινούμενος σε ομογενές μαγνητικό πεδίο». Εκεί όμως ο αγωγός κινείται με ταχύτητα κάθετη στο μήκος του. Και αν η ταχύτητα σχηματίζει γωνία με τον αγωγό; Ή αν η γωνία αυτή είναι 90°; Αλλά και τι συμβαίνει με τη δύναμη Laplace που ασκείται στον αγωγό, αν υπάρχει κλειστό κύκλωμα; Είναι αντίθετη της ταχύτητας ή είναι κάθετη στον αγωγό;
Ένα βήμα παραπέρα. Και αν ο αγωγός δεν είναι ευθύγραμμος; Δεν αναπτύσσεται ΗΕΔ από επαγωγή; Δεν μπορούμε να την βρούμε; Μήπως μπορούμε να την υπολογίσουμε, αντικαθιστώντας τον με ένα ευθύγραμμο αγωγό; Στα ερωτήματα αυτά προσπαθεί να απαντήσει η παρακάτω άσκηση, η οποία προφανώς «θεωρείται δύσκολη» και έχουμε πάψει να την διδάσκουμε εδώ και κάποια χρόνια…
Σε λείο οριζόντιο επίπεδο κινείται ένα τριγωνικό αγώγιμο πλαίσιο ΑΒΓ με αντίσταση R=0,2Ω και γωνία κορυφής Γ, τέτοια που ημθ=0,6 και συνθ=0,8. Σε μια στιγμή t0=0 εισέρχεται σε ένα κατακόρυφο ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης Β=0,5Τ. Για τη στιγμή που φαίνεται στο σχήμα, όπου στο μαγνητικό πεδίο έχει εισέλθει τμήμα (ΓΔ)=0,4m, ο αγωγός έχει ταχύτητα υ=4m/s, παράλληλη στην πλευρά ΑΓ, ζητούνται:
i) Η ΗΕΔ από επαγωγή που αναπτύσσεται σε κάθε πλευρά του πλαισίου.
ii) Ο ρυθμός …….
Η συνέχεια στο blogspot.
ή
Κινούμενος αγωγός υπό γωνία σε ΟΜΠ.
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 12:56
Πολύ καλή δουλειά Διονύση.
Προσυπογράφω το σχόλιο.
Πράγματι η τάση από επαγωγή σε κινούμενο πλαίσιο που εισέρχεται σε περιορισμένο μαγνητικό πεδίο είναι ίση με την τάση που θα εμφανιζόταν στα άκρα υποθετικού αγωγού ίσου με το ευθύγραμμο τμήμα που ορίζεται από την τομή του πλαισίου με το πεδίο και θα εκινείτο με ταχύτητα όση το πλαίσιο.
Αν κάποιος αποδείξει την προηγούμενη πρόταση για καμπυλόγραμμο πλαίσιο μπορεί στη συνέχεια να τη χρησιμοποιήσει για τον υπολογισμό της τάσης σε δύσκολες περιπτώσεις όπως π.χ. αν το πλαίσιο είναι κύκλος (υποθετικός αγωγός η κατάλληλη χορδή)
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 13:56
Η απόδειξη Βαγγέλη. Το Δt ας θεωρηθεί dt κατά περίπτωση.
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 14:37
Σωστά Γιάννη
Η απόδειξη μπορεί να γίνει και:
με άθροισμα των τάσεων των απείρων ευθύγραμμων στοιχειωδών αγωγών από τους οποίους συναποτελείται ο καμπυλόγραμμος
με “κόλπο” όπου θεωρείται σαν να υπάρχει μεταλλικό πλαίσιο: Α-πραγματικό καμπυλόγραμμο τμήμα-Γ-ευθύγραμμο ανύπαρκτο μεταλλικό τμήμα ΓΑ, του οποίου η ολική τάση είναι στιγμιαία μηδέν άρα η (πραγματική) τάση στα άκρα του υπαρκτού καμπυλόγραμμου αγωγού είναι ίση με την (ανύπαρκτη, αλλά έχουσα τύπο) τάση στα άκρα του ανύπαρκτου ευθύγραμμου ΑΓ
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η απόδειξη πρέπει να προηγηθεί, άλλως η “πατέντα” χρησιμοποιείται αυθαίρετα.
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 14:51
Ήταν η άσκηση 5 της σελίδας 223 του βιβλίου των Δεσμών. Ήταν στάντσρ οδηγία : “- Φέρνουμε κάθετη στην ταχύτητα και προβάλουμε σ΄αυτήν τα άκρα …..” Διδακτικά προσεγγιζόταν ως δρεπάνι που κουρεύει στάχυα (δυναμικές γραμμές( ενός χωραφιού.
Τώρα τα θέματα αυτά μου θυμίζουν το : «Είπατε τώ βασιλεί, χαμαί πέσε δαίδαλος αυλά, ουκέτι Φοίβος έχει καλύβην, ου μάντιδα δάφνην, ουδέ παγάν λαλέουσαν. Απέσβετο και το λάλον ύδωρ» και με στενοχωρούν.
Πολλοί πιτσιρικάδες έχουν αρχίσει προετοιμασία στις ταλαντώσεις.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 19:16
Μια και θυμηθήκατε τις δέσμες, να συμβάλω κι εγώ στις … αναμνήσεις 🙂
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 20:12
Πολύ καλή η … συμβολή σου Διονύση. Τελικά έχει δίκιο ο Γιάννης:
«Είπατε τώ βασιλεί, χαμαί πέσε δαίδαλος αυλά, ουκέτι Φοίβος έχει καλύβην, ου μάντιδα δάφνην, ουδέ παγάν λαλέουσαν. Απέσβετο και το λάλον ύδωρ»
Έχουμε συνειδητοποιήσει τι διδάσκαμε πριν 10 χρόνια, τι σήμερα και τι πρόκειται να διδάξουμε;; στα επόμενα χρόνια;
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 20:52
ονται στην Θετική και στην Τεχνολογική κατεύθυνση στη Β΄ Λυκείου και διδάσκεται Φυσική 4 ώρες τη βδομάδα. Αν η Φυσική γίνει 2 ώρες συν 1 ώρα εργαστήριο αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό το τι πρόκειται να διδάξουμε που λες …..
Τώρα είδα και την υπενθύμιση του ετέρου Διονύση. Ν υποθέσω ότι πρόκειται για διδακτικό υλικό της εποχής ή ότι γράφει γρήγορα ;
Τελικά διδάσκαμε κάτι από πολλές οπτικές γωνίες με προφανή οφέλη.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 23 Φεβρουάριος 2011 στις 22:06
Χάθηκε το “νερό που μιλούσε” Διονύση … Το τέλος του αρχαίου κόσμου!
Η νέα φιλοσοφία είναι “Όποιος πρόλαβε, τον κύριο είδε …”
Γιάννη γρήγορα γράφω, αλλά στη φούρια έβαλα το πεδίο ανάποδα 🙂
(και δεν μπορώ και να το διορθώσω γιατί το doc έμεινε στο σχολείο)