Είναι σωστό το Α4;;;

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%aeΔημοσιεύτηκε από το χρήστη Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 20 Μάιος 2011 στις 16:42 στην ομάδα Θέματα Εξετάσεων

Διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με το θέμα Α4.

Γράφει:

«Μία ηχητική πηγή πλησιάζει με σταθερή ταχύτητα προς έναν ακίνητο παρατηρητή και εκπέμπει ήχο συχνότητας fs και μήκους κύματος λ. Τότε

ο παρατηρητής αντιλαμβάνεται τον ήχο:…….»

προτείνοντας ως σωστή απάντηση την (γ)

«με μήκος κύματος μικρότερο του λ»

Δε γράφει πουθενά ότι το μήκος κύματος λ αναφέρεται στην περίπτωση που η πηγή είναι ακίνητη.

Η πηγή εκπέμπει ήχο συχνότητας fs και η ταχύτητα του ήχου ως προς την πηγή, μπροστά από την πηγή είναι υ-υs

Άρα το μήκος κύματος λ για την κινούμενη πηγή είναι:  λ= υ-υs / fs

 Αυτό ακριβώς είναι και το μήκος κύματος του ήχου που αντιλαμβάνεται οποιοσδήποτε παρατηρητής μπροστά από την πηγή.

Με βάση τα παραπάνω σωστή είναι η απάντηση (δ)

Θυμίζω σχόλιο του Θρασύβουλου Μαχαίρα σε παλιότερη δική μου ανάρτηση

“Το μήκος κύματος που παράγει και μετράει η πηγή σε κάποια «περιοχή» της ευθείας που κινείται

(μπρος της ή πίσω της δηλαδή) είναι ίδιο με εκείνο που αντιλαμβάνεται στην ίδια «περιοχή» ο οποιοσδήποτε παρατηρητής κινούμενος με σταθερή ταχύτητα ή ακίνητος ή επιταχυνόμενος……..”

 

Τα σχόλια

 

 Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 20 Μάιος 2011 στις 16:51

Ανοίγω μια συζήτηση εδώ για να μη μπλέκουμε με τα υπόλοιπα

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

Αντιγράφω σχόλιο του Διονύση Μητρόπουλου

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ  (Α4):

Στη σελίδα 46 του σχολικού γράφει με έντονα γράμματα:

1)         Η απόσταση στην οποία διαδίδεται το κύμα σε χρόνο μιας περιόδου ονομάζεται μήκος κύματος και συμβολίζεται με λ.

Και λίγο πιο κάτω:

2)         Θα μπορούσαμε να ορίσουμε το μήκος κύματος ως την απόσταση μεταξύ δύο διαδοχικών σημείων του μέσου που απέχουν το ίδιο από τη θέση ισορροπίας τους και κινούνται κατά την ίδια φορά.

 

Προφανώς οι δύο αυτοί ορισμοί βρίσκονται σε συμφωνία στην περίπτωση που η ηχητική πηγή είναι ακίνητη ως προς το μέσο διάδοσης. Μόνο σ’ αυτή την περίπτωση θα ισχύει ότι:

Όταν ένα πύκνωμα Α θα έχει διαδοθεί σε μια περίοδο απόσταση λ=υ·Τs τότε θα δημιουργηθεί στην αρχική θέση το επόμενο πύκνωμα Β και επομένως και η απόσταση μεταξύ των δύο διαδοχικών πυκνωμάτων Α και Β θα είναι λ=υ·Τs ήλ=υ/fs.

Τα σύμβολα Τs και fs αναφέρονται στην περίοδο και τη συχνότητα μηχανικής ταλάντωσης του κώνου του μεγαφώνου της πηγής, αλλά και στα αντίστοιχα στοιχεία του ηχητικού κύματος που διαδίδεται προς κάθε κατεύθυνση.

Αντίθετα, αν η πηγή κινείται ως προς το μέσο με υs τότε, προς την κατεύθυνση της κίνησής της, ενώ ένα πύκνωμα Α διαδίδεται σε μια περίοδο σε απόστασηλ=υ·Τs , το επόμενο πύκνωμα Β ακολουθεί σε απόσταση λ΄=(υ–υs)·Τs . Η απόσταση δηλαδή ανάμεσα σε δύο διαδοχικά πυκνώματα είναι τώρα λ΄ και όχι λ.

(Η σχέση αυτή προσαρμόζεται βέβαια ανάλογα με την κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει).

Οι δύο ορισμοί δεν φαίνεται να είναι τώρα σε συμφωνία!

Ποιος από τους δύο λοιπόν είναι σε ισχύ σε μια τέτοια περίπτωση;

Ο ήχος που εκπέμπεται από την κινούμενη πηγή (ομόρροπα προς την κίνησή της) έχει μήκος κύματος λ ή λ΄;

Και, ακόμα χειρότερα:

Η συχνότητα του ήχου που εκπέμπει η πηγή είναι fs=υ/λ ή μήπως fs΄=υ/λ΄ ;;

Τι ονομάζουμε «ήχο που εκπέμπει η πηγή»; Ονομάζουμε έτσι την ταλάντωση του κώνου του μεγαφώνου της (που είναι fs) ;

 

Ή μήπως ονομάζουμε «εκπεμπόμενο ήχο» το μηχανικό κύμα που δημιουργείται και διαδίδεται προς κάθε κατεύθυνση;

 

Θα υπήρχε «εκπεμπόμενος ήχος» αν γύρω από την πηγή υπήρχε κενό;

 

Μα αν ο «εκπεμπόμενος ήχος» είναι το μηχανικό κύμα τότε η πηγή, προς την κατεύθυνση που κινείται, εκπέμπει ήχο συχνότητας fs΄= fs·υ/(υ–υs)και μήκους κύματος λ΄=(υ–υs)·Τs  και αυτόν ακριβώς τον ήχο αντιλαμβάνεται και ο ακίνητος παρατηρητής.

Η σωστή απάντηση στο θέμα Α4 είναι επομένως η πρόταση (δ).

 

Ή τουλάχιστον θα έπρεπε να έχει διατυπωθεί η εκφώνηση ως εξής:

«Μια ηχητική πηγή, όταν είναι ακίνητη, εκπέμπει ήχο συχνότητας fs και μήκους κύματος λ. ….». Στην περίπτωση αυτή σωστή θα ήταν βέβαια η (γ).

Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 20 Μάιος 2011 στις 17:48

Θοδωρή.

Όσον αφορά την τεκμηρίωση της παθογένειας ( διδακτικογενούς) του θέματος Doppler η ανάλυση του Μητρόπουλου είναι πλήρης.

Τώρα, όσον αφορά την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων κατά τη διόρθωση τα πιθανά σενάρια είναι όπως σε κάθε περίπτωση 3 :

i) Οι μαθητές δεν σκέφτονται έτσι, γιατί δεν έχουν διδαχθεί να σκέφτονται έτσι. Σωστή η απάντηση γ.

ii) Η διατύπωση οδηγεί σε αμφίσημα αποτελέσματα άρα ακύρωση και μοίρασμα της βαθμολογίας στα  4 του Α. iii)  Για τους ίδιους λόγους να θεωρηθούν σωστές και η δ. και η γ. απαντήσεις

Νομίζω ότι θα επιλεγεί το i) σενάριο και δυστυχώς η στατιστική επί των γραπτών θα δικαιώσει αυτή την επιλογή.

 

Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 21 Μάιος 2011 στις 13:57

 

Ανεβάζω την επιστολή που έθεσα υπόψη της επιτροπής Φυσικών του 40ου βαθμολογικού κέντρου Πειραιά

 

Όποιος συνάδελφος κρίνει ότι όσα αναφέρει είναι βάσιμα μπορεί να τη χρησιμοποιήσει στο δικό του βαθμολογικό

Συνημμένα:
 

Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 21 Μάιος 2011 στις 14:23

Συναφέστατο το πρώτο από τα σχόλια του Ανδρέα Κασσέτα.

http://users.sch.gr/kassetas/yPhysicsExam2011Comments.htm

 

Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 23 Μάιος 2011 στις 23:46

Τελικά η βαθμολόγηση των γραπτών άρχισε χωρίς να αλλάξει κάτι στο Α4.

 

Με διαβεβαίωσαν πως η επιστολή μεταφέρθηκε στην ΚΕΕ, αλλά η απάντηση ήταν αρνητική.

 

Ελπίζω μόνο, οι διορθωτές να έχουν ενημερωθεί-ευαισθητοποιηθεί, ώστε αν συναντήσουν

γραπτό που παραπέμπει σε σκεπτόμενο μαθητή να το ψάξουν παραπάνω

 

…………………………………………………………………………………………………………….

 

Για να δούμε και ποια προβλήματα δημιουργεί όχι μόνο μια πρόχειρη διατύπωση, αλλά και μια κακή επολογή

 

Τρεις ώρες…..οκτώ γραπτά θετικής

 

Ευτυχώς κάποια σε αποζημιώνουν και λες χαλάλι ρε μάγκες.….

Συνημμένα:

Απάντηση από τον/την Θρασύβουλος Μαχαίρας στις 24 Μάιος 2011 στις 1:11

Θοδωρή γιατί ελπίζεις και δεν κάνεις κάτι; Γιατί λες “χαλάλι” και ξεχνάς ότι σε κάποιο άλλο μέρος της Ελλάδας, το τόσο γνήσιο “χαλάλι” σου θα αφήσει απέξω από τις σχολές προτίμησης κάποια παιδιά ;

Δεν έχω πρόβλημα αν “αυτοί” που βάζουν θέματα πανελλαδικών κάνουν ένα λάθος. Μπορεί να συμβεί το λάθος, αν και θα έπρεπε να είναι όλοι τους πολύ προσεκτικοί. Ας κάνουν ένα λάθος.

Εκείνο που με θυμώνει αφάνταστα είναι ότι “αυτοί”, κρύβονται μετά τα θέματα που βάζουν πίσω από ένα απρόσωπο σύστημα που τους προστατεύει. Βολεύονται στη φήμη και στα λεφτά που τσέπωσαν και δε νιώθουν την ελάχιστη ηθική να απαντήσουν επιστημονικά σε κανέναν, έστω και αν αυτός έχει απόλυτο δίκιο. Δε νιώθουν καμιά υποχρέωση να στηρίξουν τη στάση τους και τα θέματα που έβαλαν.

Γιατί Θοδωρή ελπίζεις, όταν “αυτοί” θεωρούν βέβαιο, ότι αφού γκρινιάξεις, θα σκύψεις το κεφάλι και εκμεταλλευόμενοι την αγάπη σου για τους μαθητές σου θα σου επιβάλλουν να κάνεις ό,τι θέλουν;

Γιατί δέχεσαι να σε αγνοούν ξέροντας ότι σε λίγο θα έχεις ξεχάσει το δίκιο σου και απλά θα διορθώνεις γραπτά;

Γιατί Θοδωρή ελπίζεις και δεν κάνεις κάτι; Κάτι πολύ απλό και ανθρώπινο. Να απαιτήσεις να σου συμπεριφερθούν ως πρόσωπο που έχει δικαίωμα να προβάλει και να υπερασπιζεται το δίκιο του και ως Δάσκαλο που έχει δικαίωμα να απαιτήσει το επιστημονικά σωστό στη διόρθωση;

Συγγνώμη Θοδωρή για τον τρόπο έκφρασής μου. Είμαι όμως πολύ θυμωμένος. Κοίτα γύρω μας. Ποια στάση μας, έφτιαξε όλη αυτή τη δυστυχία;

Το Σεπτέμβρη με ποια αποθέματα θα μπούμε στην τάξη; Και με ποια ψυχολογία να αρχίσουμε μάθημα, όταν ξέρουμε από τώρα ότι το Μάιο του 2012 θάμαστε πάλι μικροί και σκυφτοί, απλοί γραφιάδες γραπτών, από παιδιά που στη διάρκεια της χρονιάς μας γύρισαν την πλάτη, κατέλαβαν και διέλυσαν τα σχολεία τους και πλήρωσαν αλλού για να μορφωθούν και άλλους εμπιστεύτηκαν για να περάσουν σε σχολές. Εμάς μας χρειάζονται μόνο για το χαρτομάνι τους.

Αυτό που θέλει η Πολιτεία για τα παιδιά της το εξασφαλίζουν πια, στη συντριπτική πλειοψηφία, ΜΟΝΟ τα φροντιστήρια και καλά κάνουν οι άνθρωποι.

Για μας Θοδωρή μένει μόνο το πολύ πικρό να ελπίζουμε και σκυφτοί να διορθώνουμε γραπτά παιδιών που  δεν αναζήτησαν τη μόρφωση τους σε μας. Άραγε γιατί ελπίζουμε και δεν κάνουμε κάτι τώρα;;;;

Τι ελπίζουμε Θοδωρή που του χρόνου δε θα το ξαναελπίζουμε;;;;

 

 Απάντηση από τον/την Κόμης Γιώργος στις 24 Μάιος 2011 στις 15:45

  • Σκέφτηκα ένα μηχανικό ανάλογο και θα προσπαθήσω να το περιγράψω γιατί δεν έχω την δυνατότητα

    ούτε την ικανότητα σχημάτων και σχέσεων.

    Έστω αυτοκίνητο πηγή εκτόξευσης σφαιριδίων ακίνητο ως προς σσύστημα αναφοράς.

    Την χρονική στιγμή t=o εκτοξεύει το πρώτο με ταχύτητα 2u

    t=T εκτοξεύει  το δεύτερο με ίδια ταχύτητα

    t=2T το τρίτο κοκ

    Ένας παρατηρητής σε λίγο θα βλέπει κινούμενα σφαιρίδια που το καθένα θα απέχει από το προηγούμενο

    και το επόμενο του χ=2uT=λ

    Έστω τώρα οτι το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα u και εκτοξεύει οπως πριν σφαρίδια κατα την κατεύθυνση της κίνησης με ταχυτητα 2u και στην αντίθετη κατεύθυνση με ταχύτητα 2u.

    Όλες οι ταχύτητες ως προς το ίδιο σύστημα αναφοράς.

    Μετά από λίγο ένας παρατηρητής πάνω στο αυτοκινητο που βλέπει προς την κατεύθυνση της κίνησης  αλλά και άλλοι εκτός  θα βλέπουν κινούμενα σφαρίδια που καθένα απέχει από το προηγούμενο και το επόμενο του χ=u.T=λ

    Άλλος παρατηρητής πάνω στο αυτοκίνητο που βλέπει στην αντιθετη κατεύθυνση αλλά και άλλοι εκτος θα βλεπουν κινούμενα σφαιρίδια να απέχουν από τα προηγούμενα και τα επόμενα τους χ=3ut=λ

    Δηλ τελικά ΟΛΟΙ οι παρατηρητές που βλέπουν προς την ίδια κατεύθυνση μετρουν ίδια απόσταση

    μεταξύ γειτονικών σφαριδιων (πυκνωματων)

    Και ΚΑΝΕΝΑΣ παρατηρητής δεν καταλαβαίνει τι είναι αυτό το χ=2uT = απόσταση γειτονικών σφαριδιων

    που εκτόξευε το ακίνητο αυτοκίνητο πηγή.

     

     

Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 24 Μάιος 2011 στις 16:36

Το “χαλάλι”  Θρασύβουλε πάει στο μεγάλο αριθμό ωρών, σε σχέση με το μικρό αριθμό γραπτών

και τη ψυχική φθορά του να “ακροβατείς” στο τεντωμένο σχοινί της αντικειμενικής βαθμολόγησης

 

Βαθμολογώ για ένα μόνο λόγο:

 

Θεωρώ χρέος μου, να βαθμολογήσω αριθμό γραπτών ίσο προς τους μαθητές που δίδαξα τη χρονιά

που πέρασε και επειδή πιστεύοντας ότι αυτό το κάνω κατά το δυνατόν σωστά, θεωρώ ότι βοηθάω

στην αντικειμενική διεξαγωγή του θεσμού των εξετάσεων

 

Όλα τα άλλα που θίγεις…..καλύτερα να τα πούμε τηλεφωνικά

Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 25 Μάιος 2011 στις 1:15

Γιώργο καλησπέρα, γράφεις στο πολύ εύστοχο σχόλιό σου:

 

“Και ΚΑΝΕΝΑΣ παρατηρητής δεν καταλαβαίνει τι είναι αυτό το χ=2uT = απόσταση

γειτονικών σφαριδιων που εκτόξευε το ακίνητο αυτοκίνητο πηγή”

 

Επειδή το συγκεκριμένο θέμα με το μήκος κύματος του ήχου της πηγής το έχουμε θίξει,

όχι μόνο μία φορά, εδώ στο ΥΦΧ, θέλω να θυμίσω

τη συζήτηση που ακολούθησε μετάτην ανάρτηση του Διονύση Μάργαρη

 

Ρωτάω το Διονύση

 

“Αυτό το μήκος κύματος λ=340/700=17/35m  του ήχου που παράγει η πηγή, ποιος παρατηρητής

δύναται να το μετρήσει; Αυτός που είναι πάνω στην πηγή; Τι πρακτική αξία έχει αυτό το μήκος

κύματος;;;”

 

Αρχίζει ο Κυριακόπουλος τα………”κουλτουριάρικα”  (πλάκα κάνω) και δηλώνει ο Διονύσης:

 

“Θα έλεγα λοιπόν ότι το 17/35 θα ήταν το μήκος κύματος αν η πηγή ήταν ακίνητη ως

  προς το μέσο διάδοσης. τον αέρα.

 

Μπορεί να ενδιαφέρει ένα παρατηρητή; Αν σκεφτούμε ένα παρατηρητή ο οποίος είναι πάνω σε ευθεία κάθετη στη διεύθυνση της ταχύτητας της πηγής και είτε στιγμιαία (αν είναι ακίνητος)

είτε συνεχώς, αν κινείται με την ίδια ταχύτητα με την πηγή; Τι μήκος κύματος θα είχε ο ήχος που θα άκουγε;”

 

Συμπέρασμα:

 

Το σχολικό βιβλίο και οι εξετάσεις που στηρίζονται σε αυτό,  δίνουν αξία σε αυτό που θα μέτραγε ένας

παρατηρητής όπως στο σχήμα στο 2ο σχόλιο της ανάρτησης του Διονύση

 

…………………………………………………………………………………………………………………

 

Ολοκληρώνοντας ένα πακέτο θετικής με 18 γραπτά, βρήκα 7 γραπτά με βαθμό >=95, εκ

των οποίων δύο 100 καθαρά

Βέβαια το πλήθος των σελίδων στις απαντήσεις αυτών των γραπτών κυμαίνεται από 12 μέχρι 18

 

 

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 25 Μάιος 2011 στις 8:58

Και γω καμάρωνα χθες που έβαλα ένα 100!!! (στα 20 γραπτά…).

Έχασα….

 

Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 25 Μάιος 2011 στις 12:01

“Και ΚΑΝΕΝΑΣ παρατηρητής δεν καταλαβαίνει …” γράφει ο Γιώργος.

Αυτός ο παρατηρητής τουλάχιστον κάτι βλέπει με τα μάτια του και

μπορεί να το παλέψει το θέμα.

Ο άλλος, όμως, αυτός που ακούει έναν ήχο με τα αυτιά του,

πώς μπορεί να αντιληφθεί ή να μετρήσει το όποιο μήκος κύματος

(που άλλωστε δεν ανήκει και στα υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου);

Μπορούμε να πούμε ότι ένας παρατηρητής αντιλαμβάνεται ήχο συχνότητας 10Ηz;

 

Γι’ αυτό και εξακολουθώ να πιστεύω ότι η σωστή έκφραση είναι:

“το μήκος κύματος του ήχου που αντιλαμβάνεται ο παρατηρητής είναι …”

και όχι

“ο παρατηρητής αντιλαμβάνεται ότι το μήκος κύματος του ήχου είναι”,

αντικείμενο δηλαδή του ρήματος “αντιλαμβάνεται” είναι ο ήχος και όχι το μήκος κύματος

( …το “κλασσικό” σχολείο δε μ’ αφήνει να ησυχάσω …)

 

Ρε σεις …

Σαν πολλά 100άρια δεν “πέφτουν”;

Λέτε να φάνηκαν σε μας τα θέματα δύσκολα και μπερδεμένα

και στους μαθητές παιχνιδάκι;

 

…και επειδή δεν είδα αντιδράσεις να το ξαναγράψω:

“οι Σχολικοί Σύμβουλοι του κλάδου, καθοδηγητές κατά νόμον,

με αυξημένες γνώσεις, προσόντα και κύρος

έναντι ημών των απλών στρατιωτών,

ποια θέση παίρνουν για το όλο ζήτημα;

και αν δεν παίρνουν γιατί δεν παίρνουν;

 

Απάντηση από τον/την Κόμης Γιώργος στις 25 Μάιος 2011 στις 12:55

Βαγγέλη ξέχασες(?) την ένωση Ελλήνων φυσικών.

Δεν όφειλε να πάρει θέση?

Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 25 Μάιος 2011 στις 14:17

Έχεις δίκιο Γιώργο.

Την έχω ξεχάσει και την αγνοώ,

εδώ και τέσσερα χρόνια

(παρ’ όλο που ήμουν “πανταχού παρών” για δεκαετίες …).

Απολύτως!

 

 

Απάντηση από τον/την ΓΛΥΝΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ στις 28 Μάιος 2011 στις 20:12

Αγαπητοί συνάδελφοι.Νάστε όλοι καλά και συγχαρητήρια για την δουλειά σας.Επειδή θέλω να πάρω θέση στα θέματα που βάζετε αλλά έχω  λίγες γνωσεις  στην πληροφορική ας μου πεί κάποιος πως διάολο απαντώ μιας και χρειάζεται στο κείμενο να υπάρχουν και μαθηματικές σχέσεις.

Γιάννης Γλυνός

Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 28 Μάιος 2011 στις 20:36

Συνάδελφε Γιάννη καλησπέρα,

 

μπορείς να γράψεις το κείμενό σου, να το αποθηκεύσεις στον υπολογιστή σου, να ξεκινήσεις

απάντηση στη συζήτηση που θες και πατώντας ακριβώς από κάτω, στο αποστολή αρχείων,

να επισυνάψεις το αρχείο της απάντησής σου από τον υπολογιστή σου

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια