![]()
Σε μια παγωμένη λίμνη ηρεμεί μια λεπτή ομογενής σανίδα ΑΒ μήκους ℓ=2m. Σε μια στιγμή (t0=0) συγκρούεται μαζί της μια κινούμενη σφαίρα, όπως στο σχήμα (α), με αποτέλεσμα αμέσως μετά την κρούση, το άκρο Α της σανίδας να αποκτήσει ταχύτητα μέτρου υmax=0,7m/s, της ίδιας κατεύθυνσης με την ταχύτητα της σφαίρας. Στη συνέχεια η ταχύτητα του σημείο Α μεταβάλλεται και η ελάχιστη τιμή που παίρνει, είναι υmin= 0,1m/s, με την ίδια κατεύθυνση. Αν η κίνηση της ράβδου γίνεται χωρίς να εμφανίζονται τριβές, να βρεθούν:
i) Η ταχύτητα του μέσου Ο της ράβδου.
ii) Ο αριθμός των περιστροφών που κάνει η ράβδος μέχρι τη στιγμή t1= 15π s.
iii) Η ταχύτητα του άκρου Α….
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Κίνηση ράβδου μετά από κρούση.docx
![]()
Καλησπέρα Διονύση.
Τώρα την είδα. Θεωρώ ότι είναι ό,τι χρειάζεται για να διαγνώσει κανείς αν ένας μαθητής εφαρμόζει μηχανιστικά αυτά που έμαθε για την σύνθετη κίνηση ή όχι.
Και μια ερώτηση:
Έχει νόημα να παίξει κανείς στο συγκεκριμένο φαινόμενο με αρχή διατήρησης της ορμής;
Θεωρούμε προφανές ή όχι ότι η ορμή της ράδου θα είναι m υcm;
Το σχολικό βιβλίο δεν λέει τίποτε. Αλλά εκείνος ο περιγραφικός ορισμός του για το κέντρο μάζας επιτρέπει ή όχι το “προφανές”;
Καλησπέρα Βαγγέλη. Κατά την άποψή μου, ναι, μας παίρνει να παίξουμε με τη διατήρηση της ορμής, στηριζόμενοι στον ορισμό του κέντρου μάζας. Βέβαια τα πράγματα θα ήταν ομαλότερα αν κάναμε πρώτα τις κρούσεις και μετά το στερεό, όπου θα υπήρχαν και κάποιες τέτοιες ασκήσεις στο βιβλίο. Αλλά…
Διονύση προσωπικά διδάσκω πρώτα τις κρούσεις και μετά το στερεό.
Θεωρώ ότι -εννοιολογικά – η μετάβαση είναι ομαλότερη.
Έχεις δίκιο Βαγγέλη. Απλά λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση με τις απουσίες των μαθητών, προτιμώ να τους διδάξω, πριν αρχίσουν να την κάνουν, το στερεό…
Με την ευκαιρία, διαβάσατε το νέο έγγραφο που ήρθε στα σχολεία για τις απουσίες;
Ντρέπονται να πούνε ότι όποιος μαθητής θέλει να έρχεται σχολείο, μπορεί να το κάνει;;;
Πιο τίμιο θα ήταν.
Διονύση καλημέρα
Το πρόβλημα αυτό και τα παρόμοια του είναι πολύ σπουδαία γιατί σε αυτά βρίσκουν ταυτόχρονα εφαρμογή τρεις αρχές διατήρησης. Νομίζω κάτι τέτοιο δεν έχει πέσει ακόμα σε Πανελλαδικές ή κάνω λάθος;
Καλημέρα Μανώλη. Πράγματι δεν έχει πέσει (ακόμη..) κάτι παρόμοιο.
Kαλησπέρα Διονύση…είναι μια πολύ όμορφη άσκηση…γεμάτη φυσική. Κάθε χρόνο θεωρώ παραληψή μου αν δεν διδάξω παρόμοιο θέμα.
Να΄σαι καλά Διονύση που μας το …τόνισες .
Καλησπέρα Γιάννη. Έτσι είναι όπως το λες. Ένα θέμα που και γω νομίζω ότι πρέπει να διδαχτεί στα παιδιά, με όποια παραλλαγή κρίνει ο καθένας βέβαια.
Πολύ καλή. Συμφωνώ και εγώ ότι παίζει το θέμα.
Φέτος (1η φορά χωρίς κατάληψη) έχω χρόνο για περισσότερες του τύπου αυτού.
Καλησπέρα Διονύση.
Πολύ όμορφη άσκηση, πλούσια σε φυσικό περιεχόμενο.
Καλησπέρα Γιάννηδες.
Γιάννη (Κυρ), πού βρίσκεσαι στην Γ Κατ;
Βρίσκομαι στα εισαγωγικά των ροπών.
Και εγώ διδάσκω κρούσεις στο τέλος και όχι πριν το στερεό.
Εκεί είμαι και εγώ Γιάννη, αλλά πηγαίνω αγχωτικά, αφού χάσαμε και 10 μέρες λόγω κατάληψης…
Μα δεν υπάρχει πρόβλημα ότι και να συμβεί. Φυσικά αν μας αφήσουν ελεύθερους είμαστε ικανοί να κάνουμε 5 μήνες στερεό.
Κάθε χρόνο είχα σχεδόν ένα μήνα κατάληψη. Πάντοτε είχα άγχος. Πάντοτε με έπαιρναν στο τηλέφωνο να τους καθησυχάσω ότι θα βγει ή ύλη. Φέτος είμαι πολύ καλύτερα από κάθε χρονιά.