Ένα σώμα μάζας 2kg ηρεμεί, όπως στο σχήμα, δεμένο στο άκρο ελατηρίου σταθεράς k=200Ν/m και φυσικού μήκους ℓ0=0,4m, πάνω σε κεκλιμένο επίπεδο, κλίσεως θ, όπου ημθ=0,6 και συνθ=0,8. Στη θέση αυτή το ελατήριο έχει μήκος ℓ1=34cm. Δίνονται οι συντελεστές τριβής, μεταξύ σώματος και κεκλιμένου επιπέδου μ=μs=0,5 και g=10m/s2.
i) Να σχεδιάστε τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα και να υπολογίστε τα μέτρα της δύναμης του ελατηρίου και της τριβής.
ii) Να απαντήσετε στο παραπάνω ερώτημα και στις περιπτώσεις που μετακινήσουμε το σώμα, με αποτέλεσμα το μήκος του ελατηρίου να γίνει
α) ℓ1=30cm, β) ℓ2= 40cm, γ) ℓ3= 50cm.
και το αφήσουμε ελεύθερο. Αν το σώμα κινηθεί, να υπολογιστεί η αρχική επιτάχυνση που θα αποκτήσει, σε κάθε περίπτωση.
iii) Μεταξύ ποιων τιμών μπορεί να κυμανθεί ….
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Το ελατήριο, το κεκλιμένο επίπεδο και η τριβή.
Το ελατήριο, το κεκλιμένο επίπεδο και η τριβή.
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 19:06
Έξυπνη άσκηση με απλά υλικά. Όπως λέμε πείραμα με απλά υλικά.
Προβοκάτορας εγώ θα ρωτήσω:
" Στην περιοχή 30cm<L<38cm όπου και να αφεθεί ισορροπεί. Η ισορροπία είναι αδιάφορη;;"
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 19:32
Πολύ καλή Διονύση.
Προφανώς όχι Γιάννη.
(και διότι η ενέργεια δεν είναι ελάχιστη,
αλλά και διότι δεν επανέρχεται στην αρχική θέση αν απομακρυνθεί λίγο απ' αυτήν)
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 19:36
Βαγγέλη συμφωνώ με το όχι αλλά δεν ρώτησα αν είναι θέση ευσταθούς ισορροπίας.
Στη θέση αδιάφορης ισορροπίας το σώμα παραμένει αν αφεθεί.
Εδώ συμβαίνει αυτό. Γιατί όμως δεν είναι θέση αδιάφορης ισορροπίας;
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 19:38
Δηλαδή Βαγγέλη το όχι δεν είναι προφανές.
Απουσία χτες. Με τον κηδεμόνα σου.
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 20:29
Ωχ!
έδειξα αδιαφορία και νόμισα ότι γράφεις "ευσταθούς".
νομίζω, πάντως, ότι και αδιάφορης δεν είναι,
διότι στην αδιάφορη η ενέργεια παραμένει σταθερή ενώ εδώ όχι,
διότι αλλάζουν οι δυναμικές, και βαρύτητας και παραμόρφωσης
(…με είχα δέσει με κρίκους στον τοίχο χτες,
όπως ο Οδυσσέας τους ναύτες στο κατάρτι
όταν πλησιάζανε στο νησί των Σειρήνων,
διότι δεν μου είχα εμπιστοσύνη λυτός…)
Σχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 20:33
Συμφωνώ. Όταν όμως δίδασκες σε μικρούς πως το περνούσες;
Δεν μιλάμε φυσικά σε παιδάκια για μη συντηρητικές δυνάμεις.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 23:39
Γιάννη και Βαγγέλη καλησπέρα.
Και η εικόνα… τέλεια!
Σχόλιο από τον/την Ελευθερία Νασίκα στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 17:04
Πολύ ωραία εφαρμογή, Διονύση.
Το τρίτο ερώτημα (με πάτημα στο δεύτερο) μου άρεσε ιδιαίτερα!
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 17:20
Σε ευχαριστώ Ελευθερία.
Χαίρομαι που την βρήκες ενδιαφέρουσα.
Σχόλιο από τον/την Στεργιάδης Ξενοφών στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 20:38
Καλησπέρα , Διονύση πολύ ωραίο θέμα για την πολύπαθη Α λυκείου, όπου το ελατήριο είναι terra incognita.
Σχόλιο από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 23:52
Διονύση δεν ξέρω για την ισορροπία αλλά η άσκηση κάθε άλλο παρά αδιάφορη είναι…
Ευχαριστούμε.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 8:52
Ξενοφώντα και Δημήτρη Καλημέρα.
Χαίρομαι που σας άρεσε η άσκηση.
Ναι, Ξενοφώντα, διδάσκουμε το νόμο του Ηοοke κατά τον ορισμό της δύναμης και στη συνέχεια, δεν ασχολούμαστε ποτέ και καθόλου με ελατήρια, ενώ φτάνοντας ο μαθητής στην Γ΄τάξη, το βρίσκει μπροστά του, με απαίτηση πλήρους κατανόησης…