Ένα αυτοκίνητο βρίσκεται σε ένα σημείο Α ενός δρόμου, απέχοντας κατά 400m από μια διασταύρωση με ένα κάθετο δρόμο. Σε μια στιγμή ξεκινά και, μετά από ένα λεπτό και είκοσι δευτερόλεπτα, φτάνει στη διασταύρωση, στρίβει και φτάνει μετά από άλλα σαράντα δευτερόλεπτα σε σημείο Β, που απέχει 300m από τη διασταύρωση, όπως στο σχήμα.
Α) Χρησιμοποιώντας ένα προσανατολισμένο σύστημα αξόνων x,y με αρχή το σημείο Ο, να συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις.
i) Το αυτοκίνητο αρχικά βρίσκεται στη θέση (x1,y1)= …… και τελικά φτάνει στη θέση (x2, y2)=……..
ii) Θεωρώντας ότι το αυτοκίνητο ξεκινά να κινείται τη χρονική στιγμή t0=0, τότε φτάνει στη θέση Ο τη στιγμή t1=…..s και στη θέση Β τη στιγμή t2=….s.
iii) Η μετατόπισή του από το Α μέχρι το Ο είναι ίση με …… ενώ από το Ο στο Β είναι …….
iv) Να υπολογίστε την μέση ταχύτητα του αυτοκινήτου, από το Α στο Ο, όπως και την αντίστοιχη από το Ο στο Β.
Β) Να σχεδιάστε στο σχήμα ….
Η συνέχεια στο Blogspot.
ή
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 14:47
Καλή Διονύση,
να μη ξεχνάμε & τους μικρούς.
Καλό μεσημέρι.
Σχόλιο από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 15:21
Καλημέρα Διονύση
Λόγω …απουσίας των αξόνων από τη μέχρι τώρα διδασκαλία,
έχω ξεχάσει
και, άρα, έχω προβληματισμό,
αν η αρχική θέση θα πρέπει να δίδεται
ως x=-400m ή ως x=-400m, y=0 και,
αντίστοιχα η τελική ως y=+500m ή ως x=0, y=+500m
Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 15:42
Η στροφή …φταίει Βαγγέλη .
Βέβαια ο Διονύσης σαν καλός οδηγός θα το παραδεχθεί.
Κι'εγώ δεν…το είδα!
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 16:29
Παντελή, Δημήτρη και Βαγγέλη, καλό απόγευμα.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Κάτι προβληματισμούς που έχεις βρε Βαγγέλη:-)
Μπορεί και να έφταιγε η στροφή που λέει και ο Παντελής ή η ύπαρξη του δρόμου, όπου σαν "σιδηροτροχιά" μπορεί να θεωρηθεί μονοδιάστατη κίνηση!!!
Έκανα τη διόρθωση βέβαια, και, σε ευχαριστώ για την επισήμανση Βαγγέλη.
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 16:43
Διονύση καλό απόγευμα
Πολύ καλό θέμα. Εύστοχος ο προβληματισμός του Δημήτρη.
Φαντάσου να ετίθετο, ας πούμε, θέμα στη φυσική κατεύθυνσης της Γ' λυκείου ο υπολογισμός της μέσης ταχύτητας από το Α στο Β.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 17:40
Καλησπέρα Μανώλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Με βάση τις οδηγίες διδασκαλίας Μανώλη, οι περισσότεροι μαθητές θα έπαιρναν το πηλίκο s/t, αφού η συνολική μετατόπιση δεν θα τους έλεγε τίποτα…
Αλλά με την ευκαιρία και επειδή μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι συνεχώς γκρινιάζουμε, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής.
Ποιο είναι καλύτερο "εργαλείο" για να αρχίσει ο μαθητής να αντιλαμβάνεται την σημασία των διανυσματικών φυσικών μεγεθών, η μετατόπιση ή η δύναμη;
Με βάση την πορεία και την πρόταση διδασκαλίας, ο μαθητής "περνά" από την κίνηση, ακούει για διανύσματα, άντε να του μείνει ότι η ταχύτητα μπορεί να έχει και αρνητική τιμή και πρέπει να φτάσει στις δυνάμεις, για να διδαχτεί πώς γίνεται η σύνθεση διανυσμάτων και μάλιστα μόνο κάθετων…
Αλλά τι νομίζετε συνάδελφοι, το "νιώθει" ότι πρέπει να γίνει με αυτόν τον τρόπο ή του επιβάλλεται το σωστό;
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 18:11
Το ερώτημα που θέτεις Διονύση είναι δύσκολο. Νομίζω ότι σε "θεωρητική" βάση η προσέγγιση της έννοιας διάνυσμα γίνεται καλύτερα με τη βοήθεια της μετατόπισης. Η απευθείας προσέγγιση του διανύσματος με τη βοήθεια της έννοιας της δύναμης γίνεται πειραματικά και προφανώς η προσέγγιση αυτή έχει τα πλεονεκτήματα που παρέχει το πείραμα.
Σχόλιο από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 19:22
Εξαιρετική πρόταση.
Διονύση ευχαριστούμε.
1.Το ερώτημα του τίτλου ( είναι από αυτά τα κόλπα που χρησιμοποιώ χρόνια τώρα συνειδητά.) Δημιουργεί την κατάλληλη ψυχική προετοιμασία και ενεργοποίηση του υποκείμενου της εκπαιδευτικής διαδικασίας που δεν είναι ο Δάσκαλος αλλά ο Μαθητής.
3+4=5 ; Ο μαθητής αναγκάζεται να ξεθάψει την βαθιά σιγουριά του για αυτό που θεωρεί θεμέλιο …το ξέρει το κατάκτησε και ή κάποιος το αμφισβητεί αυτό ή κάποιος γρίφο σκέφτηκε ο καθηγητής… μια έξυπνη παγίδα πρόκληση … Ενεργοποιείται.
2. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος ; Μετατοπίσεις ή δυνάμεις ;
ας δούμε τι έχουμε … τι χρειαζόμαστε
Α) Για μετατοπίσεις
Ο Δάσκαλος : πίνακα κιμωλία ΚΑΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ … Ο μαθητής τετράδιο μολύβι ΚΑΙ ΓΝΩΜΟΝΑ. Δεν είναι εύκολο . Χρειάζεται άνεση χρόνου και όχι άγχος … ενεργοποίηση πολλών μαθητών και τον καθηγητή … "στην τσίτα".
Με λίγη ψυχραιμία βλέπεις αποτελέσματα από τη δεύτερη προσπάθεια … Κάπου νομίζω έχω και ένα σχετικό φύλλο εργασίας που βοηθάει στην οργάνωση … ελπίζω να το βρω
Β) Για δυνάμεις
Τρία δυναμόμετρα και ένα κρίκο. Ανά τρεις προσπαθούν να ισορροπήσουν τον κρίκο. Λίγο η φασαρία λίγο το θέαμα και το παιχνίδι αποδιοργανώνουν τον προγραμματισμό αλλά το σημαντικότερο : χωρίς το Α) δεν αποδίδει.
Προτιμώ να προηγείται το Α)
Υ.Γ.
Έχουμε βέβαια κι άλλα εργαλεία και βιντεοπροβολείς και τα PHET και την βοήθεια του Εξαιρετικού Ηλία Σιτσανλή και …
Έχουμε και σενάρια . Σηκώνω δυο (από εκείνα τα αγαπημένα μου υπερκινητικά παιδιά που ή βιάζονται ή βαριούνται ) και τους θέτω την πρόκληση ποιος θα φτάσει με τα λιγότερα βήματα από την μια γωνιά στην απέναντι γωνιά της αίθουσας. Συνήθως κάποιος βρίσκεται που μετά από λίγες προσπάθειες προτείνει να μετακινηθούν τα θρανία για να περπατήσει ακριβώς διαγώνια.
Κι όμως όλα αυτά είναι "θέαμα" το Α είναι "φτιάχνω άρα ξέρω".
Σχόλιο από τον/την ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΟΓΡΑΜΑΤΖΑΚΗΣ στις 6 Οκτώβριος 2014 στις 22:27
Καλησπέρα Διονύση…καλησπέρα σε όλους.
Η ιδέα της πρότασης …είναι εξαιρετική.
Να΄σαι καλά Διονύση.
Σχόλιο από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 1:15
Καλησπέρα και από μένα,
Παντελή σιδερένιος. Μας έλειψες. Δεν έχω προλάβει να διαβάσω τίποτα
από όσα (και είναι πολλά) έχεις ανεβάσει. Σήμερα έκλεισα την επιλογή της Α' Λυκ
σε ζώνη 6 τμημάτων, με τρεις καθηγητές που δεν ανήκουν σε μας και πάνε
ο καθένας σε 3 και 4 σχολεία…….Άντε και η ζώνη πρότζεκτ, ελπίζω πριν
την παρέλαση……
Διονύση περίμενα μια τέτοια ανάρτηση. Στοιχημάτιζα μάλιστα ότι θα ζητούσες
μέση διανυσματική και μέση αριθμητική ταχύτητα στη διαδρομή ΑΟΒ.
Γιατί μόνο στις ΑΟ και ΟΒ; Θα έχανα και το στοίχημα…….
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 8:22
Δημήτρη, Γιάννη και Θοδωρή, καλημέρα σας.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό αλλά και για την θετική υποδοχή της ανάρτησης.
Θοδωρή ξέρεις την άποψή μου, πάνω στη μέση αριθμητική ταχύτητα.
Απλά δεν την δίδασκα, προτιμώντας να διδάξω τη μέση διανυσματική, η οποία θα με οδηγούσε στη στιγμιαία ταχύτητα.
Οπότε δεν μπορούσα να ζητήσω γενικά μέση ταχύτητα, αφού η πλειοψηφία συναδέλφων και μαθητών θα οδηγούντο στην αριθμητική και δεν το ήθελα.
Αλλά και τη μέση διανυσματική; Σε μια περίπτωση, όπως η παραπάνω, να δείξει τι; Ποια φυσική πραγματικότητα; Το αυτοκίνητο βγήκε από το δρόμο και κινήθηκε στα χωράφια; Κατά τη γνώμη μου, δεν έχει καμιά αξία και θα δημιουργούσε πρόβλημα…
Ας έρθω τώρα στην αφορμή για τη διδασκαλία των διανυσματικών φυσικών μεγεθών. Προσωπικά βρίσκομαι στην ίδια γραμμή με την παραπάνω ανάλυση του Δημήτρη, για να μην επαναλάβω τα ίδια.
Αυτό που θα μπορούσε να φέρει αντίρρηση ο φίλος μου ο Γιώργος, (διδακτική γαρ), είναι ότι στη σύνθεση δυνάμεων, οι δυνάμεις ασκούνται ταυτόχρονα, ενώ στις μετατοπίσεις έχουμε διαδοχικά βήματα, και, θα είχε δίκιο.
Αλλά ας έρθουμε στο πείραμα της σύνθεσης δυνάμεων, σε νέο …σεντόνι.
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 8:32
Ας έρθουμε λοιπόν στην διάταξη του βιβλίου για τη διδασκαλία της σύνθεσης.
Να δούμε κάποια ερωτήματα, ενός μαθητή στη διάρκεια του πειράματος;
Μελετάμε την ισορροπία του σώματος; Ποιου σώματος; Και τι είναι ισορροπία; Δηλαδή το βάρος του 3ου σώματος που ασκείται; Και η τάση του νήματος, τι είναι και γιατί….
Συνάδελφοι, πάμε να διδάξουμε το μέγεθος δύναμη και σύνθεση δυνάμεων και χρησιμοποιούμε ένα σωρό έννοιες και νόμους που δεν τους έχουμε ακόμη διδάξει…
Σχόλιο από τον/την Στεργιάδης Ξενοφών στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 13:22
Διονύση καλό μεσημέρι,πολύ ωραίο θέμα για όσους μαθητές εξακολουθούν να ακολουθούν τον "κακό δρόμο" , δηλαδή να ενδιαφέρονται για την κατάκτηση της γνώσης και τις σπουδές.
Πάντως και τους άλλους που θα ασχοληθούν με τις μπάλλες basket που τους μοιράζονται δεν τους αδικώ, αφού αν εξασκηθείς πολύ μπορείς να γίνεις γιατρός και γιατί όχι και υπουργός…
Σχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 16:30
Ξενοφώντα και Δημήτρη, καλό απόγευμα.
Ο δρόμος προς …τα πάνω, δεν μπορεί να είναι μονόδρομος!
Αν ξέρεις από μπάλα ή από άλματα, τι να τα κάνεις τα υπόλοιπα;
Χθες στα σχολεία δεν είχαν μάθημα. Ήταν μέρα αφιερωμένη σε …αθλοπαιδιές!
Πότε είναι η ημέρα, η αφιερωμένη στη Φυσική ή στις επιστήμες;
Σχόλιο από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης στις 7 Οκτώβριος 2014 στις 17:14
Εκπαιδευτικές Δράσεις σε όλα τα σχολεία της χώρας στις 24 Οκτωβρίου 2014 Παγκόσμια Ημέρα κατά της ΠαχυσαρκίαςΔΙΕΞΑΓΩΓΗ:24/10/2014ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ:
ΤΟΠΟΣ:
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ:
Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο» και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παχυσαρκίας, την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014 καλούνται όλα τα σχολεία της χώρας, Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, να πραγματοποιήσουν ομιλίες και δραστηριότητες σχετικά με τις Διατροφικές Συνήθειες και την Πρόληψη της Παχυσαρκίας.
Οι ομιλίες θα διεξαχθούν σε συνεργασία με τους Υπεύθυνους Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων, τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Υγείας, το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και τους εκπαιδευτικούς Οικιακής Οικονομίας ΠΕ 15.
Επιπλέον, θα υλοποιηθούν δράσεις που σχετίζονται με την παχυσαρκία και ανάλογα με την ηλικία των μαθητών θα αφορούν στη δημιουργία κολάζ, βίντεο ή κόμικς, στη συγγραφή λογοτεχνικού κειμένου ή ποιήματος, στην παρουσίαση θεατρικού δρώμενου, σε εκδηλώσεις στο χώρο του σχολείου κ.α.
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το συνημμένο έγγραφο.
Δείτε το έγγραφο
Συνάδελφος είπε: μάλλον υπάρχει συνωμοσία για να μη μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα.