Σε λείο οριζόντιο επίπεδο ηρεμεί ένα σώμα Σ μάζας Μ. Τη χρονική στιγμή t0=0 στο σώμα ασκείται μια σταθερή οριζόντια δύναμη μέτρου F=2Ν.
i) Ποια η ορμή του σώματος Σ τη στιγμή t1=10s;
ii) Αν στη θέση του σώματος Σ, είχαμε δυο σώματα Α και Β με μάζες m και 3m, τα
οποία συνδέονται με αβαρές νήμα και ασκούσαμε την ίδια δύναμη στο σώμα Β, να βρεθεί η ορμή κάθε σώματος τη στιγμή t1.
iii) Επαναλαμβάνουμε το πείραμα, αλλά τώρα έχουμε τα σώματα Σ1 και Σ2 με μάζες m1=1kg και m2=4kg,τα οποία συνδέονται με ιδανικό ελατήριο, όπως στο τρίτο σχήμα. Ασκούμε ξανά την ίδια δύναμη στο σώμα Σ2, οπότε τη στιγμή t1 το σώμα Σ2, έχει ταχύτητα μέτρου υ2=3m/s. Να βρεθεί η ταχύτητα του σώματος Σ1 την ίδια χρονική στιγμή t1.
iv) Τη στιγμή t1 σταματά να ασκείται η δύναμη F. Μια επόμενη χρονική στιγμή t2 η ταχύτητα του σώματος Σ1 μηδενίζεται στιγμιαία. Να βρεθεί η ταχύτητα του Σ2 τη στιγμή αυτή.
Σχολιάστηκε από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων τη Δευτέρα
Καλημέρα Διονύση.
Αυτή η όμορφη άσκηση υποψιάζομαι πως θα δυσκολέψει
και τον ‘’καλό το μαθητή της τάξης’’ ,ιδιαίτερα το ιιι) ερώτημα,
σε αντίθεση με τον μαθητή του παρελθόντος …20 + χρόνια πριν ,
που είχε διδαχθεί τη ‘’σπρωξιά’’ …την Ώθηση και εφάρμοζε το Θ.Ω.Ο.
Πολλοί βέβαια εδώ μάλλον μέσω κινηματικής θα προσπαθούσαν να βρουν υ και Ρ αν είναι ‘’αχώνευτος’’ ακόμη ο γενικευμένος. Το παρατηρούσα και με μαθητές στη Γ΄.
Πιστεύω πως καλό θα ήταν ο διδάσκων να φέρει τη γνώση της Ω στο μαθητή
από τον γενικευμένο Νεύτωνα, ΔΡ/Δt=ΣF→Ρτ-Ρα=ΣF Δt (διανυσματικά)…και τι να πω ,
αντί για ώθηση να λέει (δύναμη επί χρόνο) …αυτό είναι η σπρωξιά ή ώθηση.
Χίλιες φορές το’χουμε πει και χίλιες θα το πούμε…
Καλή εβδομάδα
Σχολιάστηκε από τον/την Παπάζογλου Αποστόλης τη Δευτέρα
Καλημέρα Διονύση
Στοχευμένη διδακτικά η άσκηση. Σημαντικό για το μαθητή να κατανοήσει, ότι η γενικευμένη έκφραση του 2ου νόμου μπορεί να εφαρμοστεί για κάθε σώμα ξεχωριστά αλλά και για το σύστημα, με προσοχή στο τι συνιστά το ΣF και το ΔP κάθε φορά. Κρίμα που η ώθηση δύναμης, μέσω της οποίας πραγματοποιείται η μεταβίβαση ορμής, δεν διδάσκεται πια.
Σχολιάστηκε από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης τη Δευτέρα
Είναι ότι πρέπει για την τάξη.
Δίνεις και ιδέες.
Σχολιάστηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης τη Δευτέρα
Καλησπέρα παιδιά.
Παντελή, Αποστόλη και Γιάννη, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Το πρόβλημα με την ώθηση, γνωστό, να μην επεκταθώ, αφού δεν ήταν ο στόχος μου να επισημάνω το σφάλμα που γίνεται με την μη διδασκαλία της…
Με την ανάρτηση θέλησα να δείξω τη μεταφορά ορμής σε ένα σώμα, μέσω της άσκησης δύναμης (1ο ερώτημα), που θα φανεί απλό στο μέσο μαθητή. Αν αυτό το “κατακτήσουμε”, το επόμενο βήμα είναι να περάσουμε σε ένα σύστημα (2ο ερώτημα, που το ένα σώμα γίνονται δύο…). Νομίζω στο παιδί θα φανεί “λογικό” και θα βρισκόμαστε σε σύστημα σωμάτων, χωρίς βαρύγδουπους ορισμούς και διαφορετικά “κουτάκια”.
Αλλά τότε μπορούμε να περάσουμε στο 3ο ερώτημα (που σε άλλες συνθήκες θα ήταν βουνό) και με τελική κατάληξη της διατήρηση της ορμής σε ένα σύστημα, που δεν ασκούνται εξωτερικέςδυνάμεις (εδώ η δύναμη F, που δεν την κατονομάσαμε….).
Σχολιάστηκε από τον/την ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ τη Δευτέρα
Διονύση καλησπέρα. Ωραία έμπνευση, που συμπληρώνει – μάλλον υπερκαλύπτει – την ερώτηση 11 του Σχολικού. Στο ερώτημα ii θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε από Θ.Ν.Μ. σε κάθε σώμα, την τάση ( Τ = 1,5Ν ), αφού υπάρχει και η σχετική άσκηση στο σχολικό της Α΄και μετά Δp1 = T.Δt = 15 kg.m2 κ.λ.π. Τότε όμως δεν μπορούμε να λύσουμε το iii, που θέλει τον Β΄Νόμο για σύστημα…
Σχολιάστηκε από τον/την Εμμανουήλ Λαμπράκης τη Δευτέρα
Εξαιρετικό θέμα με σπουδαία διδακτική αξία αφού πέραν των άλλων οδηγεί το μαθητή / τη μαθήτρια στο να είναι σε θέση να απαντήσει στο iii) ερώτημα που είναι από μόνο του “απλησίαστο”.
Σχολιάστηκε από τον/την Στεργιάδης Ξενοφών τη Δευτέρα
Καλησπέρα , Διονύση εξαιρετική η κλιμάκωση νομίζω ότι αποτελεί προαπαιτούμενο θέμα για μια ολόκληρη γκάμα θεμάτων στις κρούσεις και ταλαντώσεις στην Γ Λυκείου.
Σχολιάστηκε από τον/την Νεκτάριος Πρωτοπαπάς τη Δευτέρα
Καλησπέρα Διονύση. Μια ακόμη ανάρτηση σου που από τα απλά βήμα-βήμα σε οδηγεί στα σύνθετα.
Θα ήθελα να ρωτήσω: Στο iv ερώτημα πώς είμαστε σίγουροι ότι θα μηδενιστεί πρώτα η ταχύτητα του Σ1 και όχι του Σ2;
Σχολιάστηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης χθες
Καλημέρα συνάδελφοι.
Ανδρέα, Μανώλη, Ξενοφώντα και Νεκτάριε σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που την βρήκατε ενδιαφέρουσα.
Νεκτάριε, δεν είμαστε σίγουροι, παρά μόνο αν μελετήσουμε την κίνηση με Lagrangian!!!! που λέει και ο Γιάννης…
Δες δίπλα και δυο παλιότερες αναρτήσεις για το σύστημα των δύο σωμάτων, που είναι δεμένα σε ελατήριο και την κίνησή τους.
Σχολιάστηκε από τον/την Χρήστος Αγριόδημας χθες
Διονύση καλημέρα
Πάρα πολύ διδακτική άσκηση. Η εφαρμογή του 2ου Νόμου του Νεύτωνα σε σύστημα σωμάτων και η ”εξουδετέρωση” των εσωτερικών δυνάμεων.
Να σσι καλά.
Σχολιάστηκε από τον/την Γκενές Δημήτρης χθες
Γεια σου Διονύση.
Είναι μια καλή τέχνη να καθοδηγείς την σκέψη έτσι που να δίνεις ασυναίσθητα και κλιμακωτά απάντηση σε ένα δύσκολο ερώτημα … Μαιευτική ; …
ή μήπως θυμήθηκε ο δούλος τις ιδέες που προϋπήρχαν στην ψυχή του πριν την ενσάρκωσή της … με λίγη βοήθεια από τον Δάσκαλο ; ( Φαίδων )
Να σαι καλά.
Σχολιάστηκε από τον/την Πάλμος Δημήτρης χθες
Πάρα πολύ ωραία άσκηση Διονύση.
Θα την κάνω στην τάξη
Ευχαριστώ
Σχολιάστηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης Πριν από 23 ώρες
Καλημέρα σε όλους.
Χρήστο, Δημήτρη (Γκ) και Δημήτρη (Παλ) σας ευχαριστώ για το σχολιασμό, να είστε καλά.
Δημήτρη, λες οι ιδέες να προϋπήρχαν στην σκέψη του μαθητή;