Οι δύο πηγές αναγκάζουν τα άκρα της τεντωμένης χορδής να πάλλονται με συχνότητες 10 Hz και πλάτη 2cm.
Η ταχύτητα διάδοσης των κυμάτων στην χορδή είναι 10 m/s.
Το μήκος της χορδής είναι 146 cm.
Ποιο είναι το πλάτος ταλάντωσης κάθε κοιλίας του στάσιμου κύματος που δημιουργείται;
Α) Αν οι πηγές είναι σύμφωνες. Β) Αν έχουν διαφορά φάσης π.
Παντελή και Αποστόλη ευχαριστώ.
Γράφω το ίδιο κείμενο και στην παρούσα ανάρτηση και στην πολύ σπουδαία δουλειά του Διονύση.
Η θέση μου παρουσιάστηκε με πολλά σχόλια και κάμποσες αναρτήσεις. Ένας συνάδελφος μπορεί να μην τις έχει διαβάσει, ή να μην μπορεί να τις διαβάσει, ή να τις ξέχασε ή να βαριέται βρε αδερφέ να διαβάσει κατεβατά.
Όταν έπαιζα στο σχολείο με το τεράστιο ελατήριο, πάντοτε βγαίνανε δεσμοί και κοιλίες.
Πάντοτε στάσιμο δηλαδή. Από την άλλη γνωρίζω την άποψη ότι στην περίπτωση «ελεύθερο άκρο-σταθερό άκρο» το μήκος της χορδής πρέπει να είναι περιττό πολλαπλάσιο του λ/4.
Επομένως να δεχτώ ότι αυτό που έκανα δεν ήταν στάσιμο αλλά μια περίεργη κυματική κατάσταση;
Ένα «μαϊμού» στάσιμο δηλαδή;
Σε μια χορδή δεδομένου μήκους προκαλούμε μια διαταραχή. Ισχύει η κυματική διαφορική εξίσωση. Αυτό που «θα στηθεί» τελικά πρέπει να είναι λύση της εξίσωσης αυτής.
Λύσεις της εξίσωσης είναι:
Αρμονικοί όροι που αντιστοιχούν σε κύματα διαδιδόμενα προς τα δεξιά.
Αρμονικοί όροι που αντιστοιχούν σε κύματα διαδιδόμενα προς τα αριστερά.
Περιοδικές συναρτήσεις που γράφονται ως αθροίσματα αρμονικών όρων.
Αθροίσματα ενός αρμονικού όρου που αντιστοιχεί σε κύμα προς τα δεξιά και ενός αρμονικού όρου που αντιστοιχεί σε κύμα προς τα αριστερά.
Κ.λ.π.
Φυσικά θα κρατήσουμε τις λύσεις που ικανοποιούν τις οριακές συνθήκες.
Αν έχουμε χορδή πακτωμένη στα άκρα της, ο αρμονικός όρος που αντιστοιχεί σε κύμα προς τα δεξιά δεν τις ικανοποιεί. Ούτε ο αρμονικός που αντιστοιχεί σε κύμα προς τα αριστερά.
Τις ικανοποιεί όμως το άθροισμα Α.ημω.(t-x/υ)+ Α.ημω.(t+x/υ)..
Μοιάζει σαν η λύση να πρόκυψε από ένα κύμα που πήγαινε δεξιά και ανακλάστηκε.
Αναγκαστικά βεβαίως πρέπει το μήκος της χορδής να είναι ακέραιο πολλαπλάσιο του λ/2.
Δεν είναι όμως το μοναδικό που θα δούμε. Θα δούμε όλες τις λύσεις, όλες τις συχνότητες που ικανοποιούν την L=κ.λ/2. Αυτό αν διαταράξουμε την χορδή και την αφήσουμε ελεύθερη.
Αν όμως περιοδικός διεγέρτης με ηλεκτρομαγνήτη διεγείρει την χορδή, τότε θα δούμε μόνο το στάσιμο με συχνότητα αυτής του διεγέρτη. Αν ο διεγέρτης έχει συχνότητα διαφορετική από κάθε συχνότητα της χορδής, δεν θα στηθεί στάσιμο. Θα δούμε μια περίεργη κυματική κατάσταση.
Το στάσιμο δηλαδή δεν βγαίνει στην τύχη. Πρέπει να βάλουμε σωστή συχνότητα στον διεγέρτη.
Όμως η περίπτωση:
Είναι πολύ διαφορετική.
Πάλι ισχύει η ίδια διαφορική εξίσωση. Πάλι ένα άκρο είναι ακίνητο και αποκλείει από τις λύσεις τον όρο Α.ημω.(t-x/υ) και τον Α.ημω.(t+x/υ).
Δέχεται όμως ως λύση το άθροισμά τους:
Α.ημω.(t-x/υ)+ Α.ημω.(t+x/υ)
Όπου ω αυτό του χεριού του παιδιού και Α ένα μήκος που εμείς πρέπει να καθορίσουμε.
Αν το ω του χεριού είναι κάποια από τις συχνότητες της πηγής, το πλάτος είναι άπειρο, διότι το χέρι του παιδιού δεν είναι ακριβώς δεσμός. Αυτό λέγεται συντονισμός.
Υπάρχουν συχνότητες (L=(2κ+1)λ/4) στις οποίες το Α είναι ίσο με το πλάτος ταλάντωσης του χεριού του παιδιού.
Η κατάσταση ονομάζεται «αντισυντονισμός». Είναι μια άχαρη κατάσταση, ανεπιθύμητη σε κάθε επίδειξη.
Αν βάλουμε μια τυχαία συχνότητα, τότε μπορούμε να υπολογίσουμε το Α από το πλάτος ταλάντωσης του χεριού, το L και το λ.
Το στάσιμο που θα στηθεί θα έχει μόνο μία συχνότητα και δεν θα έχουμε την συνύπαρξη όλων των συχνοτήτων της χορδής, που έχουμε όταν την «τσιμπάμε» και την αφήνουμε ελεύθερη να κάνει παιγνίδι.
Αν στοιχηματίσετε ότι το παιδί μπορεί να κινήσει αρμονικά το χέρι του χωρίς να γίνει στάσιμο, χάσατε. Όποια και αν είναι η συχνότητα, θα έχουμε στάσιμο. Το παιδί όταν κάνει επίδειξη ρυθμίζει ασυναίσθητα την συχνότητα του χεριού ώστε να απομακρυνθεί από τον αντισυντονισμό και να πλησιάσει τον συντονισμό. Τότε θα έχουμε μεγάλα πλάτη ταλάντωσης στις κοιλίες.
Αν το παιδί θέλει να χάσετε το στοίχημα, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να βάλει μια από τις συχνότητες «αντισυντονισμού». Πάλι όμως θα κερδίσετε. Μπορεί να μην είναι θεαματικό το στάσιμο, είναι όμως στάσιμο.
Αν βάλει μια συχνότητα τυχαία, τότε γενικά το πλάτος ταλάντωσης των κοιλιών είναι σημαντικά μεγαλύτερο από το πλάτος ταλάντωσης του χεριού.
Το ότι η εικόνα φαίνεται θολή στους δεσμούς, οφείλεται στην αυξομείωση της συχνότητας ταλάντωσης του χεριού και στην επακόλουθη «μειοαύξηση» του μήκους των ατράκτων.
Μερικές φορές, με άλλα πράγματα ασχολείσαι και άλλα συναντάς στην πορεία σου.
Έτσι βρήκα μια παρουσίαση (του 2011) με τίτλο:
Τελικά όλες οι συχνότητες προκαλούν στάσιμα ;
Τίνος λέτε να είναι;
Μας ταξιδευεις σε δύσκολα μονοπάτια Γιάννη, αλλά πολύ ωραία.
Να είσαι καλά σε ευχαριστούμε
Ευχαριστώ Τάσο.
Διονύση την είχα ξεχάσει.
Ούτε εγώ την θυμόμουν Γιάννη.
Απλά επεξεργαζόμουν κάποιες παρουσιάσεις (αλλαγή για να παρουσιάζονται οι συγγραφείς προσθήκη εικόνας, ημερομηνίες…) και …έπεσα πάνω της.
Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη, αν έχεις χρόνο γράψε την απάντηση στην ερώτηση που κάνω, καθώς προσπαθώ να κατανοήσω τους συλλογισμούς σου για να με βοηθήσουν σε κάποιο πρόβλημα προς επίλυση στο μέλλον πιο σύντομα:
Υ.Γ. Διονύση ευχαριστούμε για πηγές που συγκέντρωσες με τις τόσες πολλές και χρήσιμες πληροφορίες. Η εργασία του Διονύση Μητρ. και του Βαγγέλη Κορφ. είναι πολύ σημαντική!
Νίκο καλημέρα.
Σωστό είναι αυτό που παραθέτεις. Φτάνουν μαζί και αλληλοεξουδετερώνονται. Η σκέψη του Διονύση ήταν αυτή.
Αποφεύγω να παρουσιάζω το στάσιμο ως συμβολή δύο αντιθέτως διαδεδομένων κυμάτων. Και διότι ο Βαγγέλης μίλησε για πολλαπλές ανακλάσεις, και διότι μπορεί να προκαλέσει εννοιολογικές συγχύσεις όπως εδώ "Ποιο είναι το πλάτος ταλάντωσης κάθε κοιλίας;".
Προτιμώ να μιλάμε για μια λύση της Δ.Ε. που πρέπει να ικανοποιεί τις οριακές συνθήκες. Ότι είναι το Κ για το ένα παιδί, είναι το Λ για το κρεμασμένο ανάποδα. Δεν μπορεί να δουν διαφορετική εικόνα. Ότι είναι το σημείο Γ για το ένα παιδί, είναι το συμμετρικό του για το κρεμασμένο ανάποδα. Αν ο ένας βλέπει το Γ πέντε πόντους κάτω, ο άλλος πρέπει να δει το συμμετρικό του πέντε πόντους πάνω.
Αυτά όμως προϋποθέτουν συμμετρία ως προς το μέσον. Συμμετρία που επιτυγχάνεται μόνο αν σχηματισθεί δεσμός στο μέσον.
Καλημέρα Γιάννη.
Η δική μου ερμηνεία περί συμβολής των δύο αντιθέτως κινουμένων κυμάτων, δεν αποκλείει τις πολλαπλές ανακλάσεις.
Άλλωστε για να μπορούμε να έχουμε πλάτος 10πλάσιο, προφανώς δεν έχουμε συμβολή μόνο δύο κυμάτων, αφού αυτό θα οδηγούσε σε πλάτος 2Α. Τα σχήματα που παρέθεσα, απλά δείχνουν το αν σχηματίζεται δεσμός ή κοιλία στο μέσον.
Για να μην αναγκάζω τους φίλους να διαβάζουν την “Ποιο είναι το πλάτος ταλάντωσης κάθε κοιλίας;” , ας περιγράψω απλά την κατάσταση.
Το μήκος της χορδής είναι 5λ/4. Έτσι ουδείς θα αμφισβητήσει το ότι σχηματίζεται στάσιμο. Δεν ήθελα να εστιαστεί εκεί η συζήτηση.
Το πλάτος του Ο είναι Α και το Ο είναι κοιλία.
Ποιο το πλάτος των άλλων κοιλιών;
Προφανές είναι πως είναι Α.
Όμως η λογική των δύο κυμάτων οδήγησε σε παράδοξα. Δηλαδή ένα κύμα πλάτους Α ξεκινάει από το Ο, ανακλάται, συμβάλλουν τα δύο και έχουμε στάσιμο πλάτους 2Α. Δηλαδή Α = 2Α ή 1=2.
Στην ανάρτηση του Βαγγέλη θίγεται το θέμα της εκ νέου ανάκλασης του ανακλωμένου και των πολλαπλών ανακλάσεων.
Χρειάζεται όμως αναγκαστικά αυτός ο μηχανισμός;
Το στάσιμο παρουσιάζεται ως προϊόν συμβολής δύο αντιθέτως διαδιδομένων κυμάτων διότι έτσι βολεύει διδακτικά.
Είναι λύση που προκύπτει ως άθροισμα δύο λύσεων, y=C.ημω(t-x/υ)+C.ημω(t+x/υ).
Όμως ποια είναι η φύση του;
Δεν είναι μια ταλάντωση που “είχε την ατυχία” να “υπακούει” στην ίδια εξίσωση που υπακούουν και τα τρέχοντα κύματα;
Έτσι προτιμώ να μην αντιμετωπίζω το στάσιμο ως δύο κύματα που συμβάλλουν.
Καλημέρα Διονύση.
Ούτε τις αποκλείει, ούτε λάθος είναι. Και με τις πολλαπλές ανακλάσεις, δεσμός θα σχηματισθεί στο μέσον αρχικά και θα διατηρηθεί στην συνέχεια. Και εσύ και ο Βαγγέλης λάθος δεν έχετε ούτε ανιφάσκετε. Και ο ίδιος σκέφτηκα το προϊόν μιας ταυτόχρονης άφιξης στο μέσον που άλλοτε δίνει κοιλία και άλλοτε δεσμό.
Στο προηγούμενο σχόλιο εξήγησα την προτίμησή μου στις οριακές συνθήκες αντί για την συμβολή.
Τα δύο προβλήματα της παρούσης ανάρτησης δεν θα λύνονταν εύκολα με την λογική των δύο κυμάτων.
Δηλαδή δύο κύματα από τις δύο πηγές συμβάλλουν. Δημιουργούν κοιλία στο μέσον Μ. Έπειτα τι;
Θα λέγαμε ότι η κοιλία έχει πλάτος 0,4 m ;
Θα λέγαμε ότι το στάσιμο δεν στήνεται διότι το μήκος της χορδής δεν είναι πολλαπλάσιο του λ/2;
Θα λέγαμε ότι έχουμε μια περίεργη κυματική κατάσταση της οποίας ΄την εξίσωση δεν μπορούμε να βρούμε;
Ότι αυτά τα προβλήματα είναι δύσκολα;
Όλα τα πειράματα, πραγματικά ή βιντεοσκοπημένα, δείχνουν μια κατάσταση με δεσμούς και κοιλίες. Δεν μπορούμε να κάνουμε υπολογισμούς που προσεγγίζουν τις πραγματικές αυτές καταστάσεις;
Δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε τις καταστάσεις συντονισμού και “αντισυντονισμού”;
Το όλο θέμα επιδέχεται ακόμα και γραφική λύση:
Το πλάτος ταλάντωσης κάθε κοιλίας είναι ίσο με το πλάτος ταλάντωσης των πηγών επί C/D.
Αυτά μπορούν να υπολογισθούν από το διάγραμμα αν εστιάσουμε με την επιθυμητή ακρίβεια.
Ένα πολύ καλό άρθρο σχετικό:
Oscillations of a string
Καλησπέρα.
Γιάννη σ' ευχαριστώ. Να συνεχίσω λίγο ακόμα…Στο μέσο Μ προκύπτει δεσμός ( στη Β περίπτωση) αφού τα κύματα συναντήθηκαν ταυτόχρονα τη στιγμή (L/2)/c. Όμως οι πηγές δεν έστειλαν παλμό, αλλά κάνουν συνεχώς ταλάντωση. Συνεπώς τα επόμενα πακέτα που φτάνουν στο μέσο Μ, ανακλώνται εκεί επειδή έχει προκύψει σημείο ακίνητο;
Καλησπέρα Νίκο.
Αν θέλεις να το δεις έτσι, ναι ανακλώνται στον δεσμό.