Συνδέστε ένα μικρό ledάκι.

Έχουμε στα χέρια μας ένα άγνωστο μικρό filament led.

Το τροφοδοτήσαμε με μεταβλητή τάση και καταγράψαμε το ρεύμα σε κάθε περίπτωση.

Οι μετρήσεις φαίνονται δίπλα.

Δυστυχώς παρατηρούμε ότι δεν είναι το ρεύμα ανάλογο της τάσης, ώστε να το αντιμετωπίζουμε σαν αντίσταση. Έτσι μπορεί να θέλουμε να το τροφοδοτήσουμε με τάση 2,5 V, ενώ διαθέτουμε πηγή 4,5V.

Πως θα βρούμε ποια αντίσταση πρέπει να συνδέσουμε σε σειρά με το ledάκι;

Συνέχεια σε pdf

Συνέχεια σε word

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ιωάννηs Τσιφτελήs
13/01/2018 9:16 ΜΜ

Kαλησπέρα Γιάννη.Πολύ ωραίο θέμα.Μου θύμισε την εφαρμογή του θεωρήματοs Τhevenin για να βρίσκουμε το ρεύμα που διαρρέει ένα στοιχείο σε κύκλωμα όταν μαs δίνουν και τη χαρακτηριστική του καμπύλη.

Νίκος Κορδατζάκης
14/01/2018 7:07 ΠΜ

Καλημέρα σε όλους.

Ωραία πρακτική άσκηση και για την χρησιμοποίηση του Εξελ.

Να γράψω, πληροφοριακά για όσους δε γνωρίζουν: Η LED λέγεται και φωτοδίοδος και ως δίοδος λειτουργεί αγώγιμα μόνο αν συνδεθεί με τη φορά ορθής τάσης ( με ανάστροφη πολικότητα λειτουργεί ως ανοιχτός διακόπτης). Κάθε τέτοιο λεντάκι έχει μία τάση λειτουργίας, δηλαδή μία τάση εκκίνησης για να παραχθεί φως. Στην άσκηση του Γιάννη είναι 2,5 Volt και τότε διαρρέεται από ρεύμα με ένταση ορισμένης τιμής και δεν καίγεται – καταστρέφεται. Αν η τάση της πηγής είναι μεγαλύτερη από την πτώση τάσης ( 2,5 Volt) που προκαλεί η LED, πρέπει να συνδεθεί σε σειρά μία αντίσταση R, για την προστασία της, διαφορετικά αν είναι ίσες δε χρειάζεται η πρόσθετη αντίσταση. Αυτή ( η R)  υπολογίζεται από το ν. Ohm αφαιρώντας από την τάση της πηγής ( ή από την τάση που επικρατεί στα σημεία που θα συνδέσουμε τη LED) την τάση πτώσης που προκαλεί η δίοδος και διαιρώντας με το ρεύμα κανονικής λειτουργίας της διόδου…

Ιωάννηs Τσιφτελήs
14/01/2018 11:48 ΠΜ

Kαλημέρα σε όλουs.Γιάννη ευχαριστώ για τα ΄΄κυκλώματα''.Η ματιά μου έπεσε κατευθείαν στο πυκνωτή στο τέλοs με το χρονοκύκλωμα.Ωραίεs εποχέs τότε που υπήρχαν στην ύλη.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
15/01/2018 1:34 ΜΜ

Μια πολύ όμορφη εργασία Γιάννη ….

την ξαναδιάβασα με μεγαλύτερη προσοχή …

Μιλήσαμε λίγο με τον Άρη γι αυτήν … είναι σίγουρα μια καλή πρόταση για Ηλεκτρονικούς του ΕΠΑΛ αλλά συμμερίζομαι τους ενδοιασμούς του για το αν μπορεί να ενταχθεί στο σημερινό πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου .

Οπωσδήποτε θα μπορούσαν τέτοια θέματα να αποτελέσουν υποδείγματα για εργασίες μαθητών … θέλει όμως πολύ δουλειά προετοιμασίας .

Και να σημειώσω Γιάννη , πως τελικά κάποιοι σίγουρα είστε και του πνεύματος  και όχι μόνο του οινοπνεύματος…

Αναστάσιος Νέζης
23/01/2018 1:55 ΠΜ

Καλησπέρα. Πολύ ωραία και ασυνήθιστη μελέτη! Θα ήθελα να κάνω δύο ερωτήσεις σχετικά με το πείραμα:

α) που μπορώ να βρω το filament led που αναφέρετε, ώστε να κάνω το πείραμα;

β) γιατί η καμπύλη βγαίνει με ανάποδη καμπυλότητα απ' αυτήν που δίνει η βιβλιογραφία
(πχ https://electronics.stackexchange.com/questions/256336/does-led-brightness-change-with-voltage);

…είναι σαν να είναι καμπύλη λαμπτήρα πυρακτώσεως και όχι διόδου.

Αναστάσιος Νέζης
23/01/2018 10:59 ΜΜ

Μάλλον έτσι πρέπει να είναι. Το έκανα με μικρό λαμπάκι και δουλεύει τέλεια. Από 0-20V δίνει ρεύμα 0-89mA και μια καμπύλη όπως στο αρχείο σας. Με διάφορα κλασσικά λεντάκια δίνει καμπύλη με ανεστραμένη καμπυλότητα (όπως στη βιβλιογραφία).

Άλλωστε υπάχει και αυτή η τάση εκκίνησης που αναφέρει ο κ. Κορδατζάκης στο σχόλιό του, που μας χαλάει την καμπύλη στα LED.

Μάλιστα σε filament LED που το δοκίμασα η τάση εκκίνησης είναι περίπου 70 V πράγμα που δείχνει ότι μάλλον έχει γίνει το λάθος μεταξύ led και lamp (ή bulb). Τώρα που βρήκα το filament led είναι μια πονεμένη ιστορία… Στη Σαλαμίνα δεν υπάρχει σε μαζαγία… Τι να κάνω και γω… Πήρα μια λάμπα με filament led, την έσπασα και το "απέκτησα"!!!

Ψάχνοντας λίγο, στα βάθη της Κίνας… βρήκα αυτό: https://www.dhgate.com/store/product/70-80v-1w-40-2mm-cob-led-filament-light-source/256889496.html που αναφέρει ότι, πράγματι, η τάση εκκίνησης είναι 70-80V.

Αυτά…

Θα επανέλθω με φύλλο εργασίας για το πείραμα…

Αναστάσιος Νέζης
25/01/2018 10:46 ΜΜ

Τελικά κατάφερα και έφτιαξα το φύλλο εργασίας. Θα χρησιμοποιθεί βέβαια μόνο από συγκεκριμένους μαθητές (που "μπορούν"…), δηλαδή από την ομάδα EUSO. Ή και από άλλες αντίστοιχες ομάδες. Χαλάλι όμως, γιατί το αξίζούν!

Το φύλλο και οι λύσεις του είναι εδώ.

Αναστάσιος Νέζης
28/01/2018 10:41 ΜΜ

Ευχαριστώ.