Ανακοινώθηκαν σήμερα από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου οι αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οι κύριες αλλαγές συνοψίζονται στα εξής:
• Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.
• Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη αφ’ ενός γιατί από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας και αφ’ ετέρου γιατί με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων. Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.
• Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.
• Το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της Οικονομίας.
• Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.
• Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
• Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.
• Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα. Αυτό δε σημαίνει ανάλογη αύξηση της διδακτέας/εξεταστέας ύλης. Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα, αλλά σε καμία περίπτωση αναλογικά με την αύξηση ωρών. Στόχος είναι να υπάρχει ο χρόνος ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να διδάσκουν σωστά και οι μαθητές να μπορούν να εμπεδώσουν την ύλη κάθε μαθήματος.
• Τέλος για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μία για
κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του, για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κλπ.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, το νέο πρόγραμμα της Γ ́ Λυκείου διαμορφώνεται ως εξής:
Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (βλ. παραπάνω), τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.
Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.
Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ ́ Λυκείου.
Η αναβάθμιση του απολυτηρίου επιτυγχάνεται επίσης και από το ότι ο βαθμός τού απολυτηρίου συμμετέχει στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ για όσους υποψήφιους επιλέξουν να λάβουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις (για τη διαμόρφωση του ποσοστού συμμετοχής, βλ. παρακάτω).
Η παρέμβαση στο σύστημα εισαγωγής
Στόχος του νέου συστήματος εισαγωγής , όπως είπε ο υπουργός Παιδείας, είναι να εγκαινιάσει μία διεθνώς εγκαθιδρυμένη πρακτική που είναι αυτή της ελεύθερης πρόσβασης και με αυτόν τον τρόπο να δώσει βαθμιαία σε όλο και περισσότερους νέους τη δυνατότητα να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας με μόνο εισιτήριο το αναβαθμισμένο απολυτήριο του Λυκείου και να μπορούν να σπουδάζουν στον επιστημονικό τομέα που επιθυμούν.
Τα χαρακτηριστικά του συστήματος, που για πρώτη φορά αρχίζει να εδραιώνει την ελεύθερη πρόσβαση, έχουν ως εξής:
1. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Να σημειωθεί ότι οι μαθητές που δε θα υποβάλουν την Α ́ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι ούτε πολύ μικρότερος, ούτε πολύ μεγαλύτερος. Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους. Η συμπλήρωση αυτή μάλιστα της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β ́ Λυκείου. Με τον τρόπο αυτόν θα προηγείται η ενημέρωση και η συμβουλευτική και θα ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Σ’ αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, γνωρίζοντας τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, θα μπορούν να τους προσανατολίσουν καταλλήλως.
2. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).
3. Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).
4. Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:
(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,
(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.
5. Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.
6. Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της κατηγορίας (1) δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν
συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση. Η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στη δήλωση του Ιουλίου μπορεί:
(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,
(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στη δήλωση του Ιουλίου, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτηρίου της Γ ́ Λυκείου.
7. Για τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές, ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου. Η ποσόστωση αυτή προτείνεται να ισχύσει το πρώτο έτος εφαρμογής του νέου συστήματος, δηλ. στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020. Όσο το σύστημα καθιερώνεται και ενισχύεται, το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου θα αυξάνεται σταδιακά.
Το παρακάτω σχήμα απεικονίζει την όλη διαδικασία:
Τονίζεται ότι, μετά την οριστικοποίηση των επιλογών του Φεβρουαρίου δε μπορεί να γίνει καμιά περαιτέρω αλλαγή.
Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές δε θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.
Σημαντικές διευκρινίσεις:
1. Το σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την Γ’ Λυκείου του 2019-2020 και οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα εισαχθούν σε Τμήματα που θα έχουν τον ελάχιστο αριθμό των 8 μελών Δ.Ε.Π., που εξασφαλίζουν την αυτοδυναμία τους, θα έχουν ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών και θα έχουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.
2. Οι μαθητές που επέλεξαν τις πανελλαδικές, μετά τις εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών τους της τελικής επίδοσης, υποχρεούνται τον Ιούλιο του 2020, μετά τις πανελλαδικές, να συμπληρώσουν εκ νέου το μηχανογραφικό και να θέσουν όσες επιλογές Τμημάτων επιθυμούν, ασχέτως του περιεχομένου του πρώτου μηχανογραφικού και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής, συνυπολογίζοντας και τον βαθμό του απολυτηρίου. Για τους παλαιότερους αποφοίτους δεν προτείνεται να λογίζεται το απολυτήριο, δεδομένου ότι όταν αποφοίτησαν δεν υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη. Συνεπώς οι υποψήφιοι αυτοί συμμετέχουν κανονικά στις πανελλαδικές εξετάσεις όπως και σήμερα.
3. Στα Τμήματα που απαιτούν την εξέταση κάποιου ειδικού μαθήματος (ξένες φιλολογίες, Τμήματα με σχέδιο, ΤΕΦΑΑ κτλ.) η εξέταση του ειδικού μαθήματος θα γίνεται μόνο σε πανελλαδικές εξετάσεις ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω ΤΕΠ ή πανελλαδικών εξετάσεων. Συνεπώς αν κάποια από τα εν λόγω Τμήματα προκύψει ότι ανήκουν στα ΤΕΠ μετά την Α’ δήλωση, οι υποψήφιοι οι οποίοι τα έχουν δηλώσει και θέλουν να εισαχθούν σε αυτά χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, θα έχουν την υποχρέωση να εξετάζονται πανελλαδικά μόνο στα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα και να επιτυγχάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη επίδοση, ώστε να ένα εξασφαλίσουν την είσοδό τους στα εν λόγω Τμήματα με το απολυτήριο τους.
Ακολουθεί συγκριτικός πίνακας μεταξύ όσων σήμερα ισχύουν και των αλλαγών που προτείνονται:
Πηγή esos
Και το κείμενο της ανακοίνωσης του υπουργείου με κλικ εδώ.
Καλησπέρα Αποστόλη.
Σε ευχαριστώ για την δημοσίευση των νέων εξαγγελιών.
Να έχουμε να διαβάζουμε και να προβληματιζόμαστε…
Καλησπερα, εχω μια απορια, εστω οτι προκυπτει απο τις δηλωσεις στο τελος της Β Λυκειου , ως ΤΕΠ ενα τμημα , πχ Φυσικο Ιωαννινων (καθολου απιθανο, το τμημα πχ εχει 100 εισακτεους και το θελουν 95 υποψηφιοι). Τοτε για τους μαθητες που θα δωσουν πανελλαδικες εξετασεις θα εχουν μεινει ΜΟΝΟ 5 θεσεις στο τμημα αυτο. Ελλοχευει ο κινδυνος καποιος μαθητης που θα δωσει πανελλδικες για σχολες ΤΠΠΕ να μην περασει πουθενα, γιατι θα εχουν καλυψει (κατα τυχη , συμφωνα με τη δηλωση των 10 μαθηματων) οσοι τυχεροι να εχουν δηλωσει τμημα ΤΕΠ. Κανω καπου λαθος ή οχι
Όλα όσα ανφέρονται ως στόχοι στον πρόλογου του Υπουργού και στις απαντήσεις του στους δημοσιογράφους έχουν μια άφατη προϋπόθεση στην οποία κανείς δεν αναφέρθηκε.
Τα υπόλοιπα Κεφάλαια εξεταστέας ύλης στη Φυσική και τη Χημεία που χάθηκαν στον δρόμο από Αρσένη ως τον Γαβρόγλου τα βρήκε κανείς και θα επιστραφούν ή θα παραμείνουν στα αζήτητα ;
Η να το πω πιο απλά και πιο καθαρά. Προϋπόθεση για επανεκκίνηση είναι μια εκ βάθρων ανανέωση της ύλης Φυσικής Χημείας σε πολύ μεγαλύτερη ύλη πιο στενά δεμένη με το πείραμα και την θεωρία του και με μικρότερη μαθηματική τυποποίηση . (Τελεία )
Μετά την πρώτη ανάγνωση, το μυαλό μου πήγε στο:
“δώσε κλώτσο να γυρίσει…”
Μετά τις πρώτες αλλαγές του Πέτρου Ευθυμίου και το ξήλωμα του συστήματος Αρσένη, είχαμε ένα «κουρελού» σύστημα, για κοντά 20 χρόνια.
Έλεος, ας πάμε σε κάτι άλλο και … βλέπουμε.
Βέβαια μένει να εφαρμοστούν οι προτάσεις, αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αντίστοιχα προγράμματα είχαμε διαβάσει να ανακοινώνονται από την Διαμαντοπούλου και τον Αρβανιτόπουλο, χωρίς να φτάσουμε ποτέ σε τελική εφαρμογή…
Κατά τα λοιπά, έχουμε χρόνο να σχολιάσουμε αφού μελετήσουμε καλύτερα τις προτάσεις…
Νομιζω οτι το σημειο που διαφερει σε σχεση με προηγουμενα συστηματα ειναι τα ΤΕΠ. Μου φαινεται οτι θετει στα παιδια ενα φοβερο διλημμα στο Φεβρουαριο, παω σε τμημα ΤΕΠ ή δινω πανελλαδικες για την πρωτη μου επιλογη!!!.Και αν δωσω πανελλαδικες ουσιαστικα μπορει ν α χασω το ΤΕΠ, επειδη οι θεσεις θα καλυφθουν απο αλλου με το απολυτηριο!! Και εαν δεν ειμαι τυχερος και δεν εχω δηλωσει σχολη που θα χαρακτηριστει ΤΕΠ στις 10 προτιμησεις μου; Γιατι νομιζω οτι εγινε τζογος η υποθεση;
Το εξεταστικό τμήμα της πρότασης με μπερδεύει κάπως.
Θα σταθώ σε άλλο τμήμα. Αυτό των 6 ωρών. Οι Επιστήμες είναι εξ' ίσου σοβαρές και απαιτούν λογικά παραπλήσια έκταση σπουδών. Όμως οι λυκειακές τους εκδοχές είναι το ίδιο εκτεταμένες;;
Βλέπουμε τα Μαθηματικά να διαρκούν ΄6 ώρες, όσο και η Κοινωνιολογία. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα Μαθηματικά μπορούν να "γεμίσουν" τόσες ώρες. Όταν είχαμε τις Δέσμες διαρκούσαν 8 ώρες (Άλγεβρα και Ανάλυση).Μια εξάωρη Κοινωνοιολογία πως θα γεμίσει;
Θα "μεταφερθεί" κάποιο μάθημα πρώτου έτους της Παντείου;
Αν ναι αυτό ονομάζεται "Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση";
Τι θα διδάσκεται σε μια εξάωρη Οικονομία;
Καταλαβαίνω ότι κάθε κλάδος μπορεί να προτείνει ύλη με την οποία θα γεμίσει τις 6 ώρες. Κάποιοι κλάδοι θα χαρούν πολύ. Θα το ονομάσουν "Δικαιοσύνη" ίσως. Όμως είναι έτσι;
Έπειτα θα υποθέσω ότι στα Χημικά τμήματα εισάγονται και από την Ο.Π. Υγείας. Θα έχουμε πρωτοετείς που όχι μόνο δεν θα έχουν εξεταστεί στα μαθηματικά αλλά ούτε έχουν διδαχθεί Μαθηματικά, πέραν αυτών της Β Λυκείου;
Μαθητές δηλαδή που αγνοούν την παράγωγο;
Βλέπω επίσης να συνεχίζεται μία σημερινή στρέβλωση:
Εισάγονται σε σχολές σχετικές με Πληροφορική και τηλεπικοινωνίες παιδιά που έχουν διδαχθεί επί εξάωρον το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτισμένο με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της Οικονομίας αλλά όχι Φυσική, παρά το ότι το αναλυτικό τους πρόγραμμα σπουδών προϋποθέτει γνώσεις Φυσικής.
Τι σόι ηλεκτρονικά θα διδαχθούν;
Τι σόι "Οπτικές επικοινωνίες", "Ασύρματες ζεύξεις", "Φωτονικές ζεύξεις" κ.λ.π. θα διδαχθούν;
Εκτός φυσικά αν πρόκειται τα τμήματα αυτά να εξαιρεθούν από την κοινωνιολογίζουσα οικονομική ομάδα προσανατολισμού.
Αλήθεια γιατί δεν διδάσκεται και μια Φυσική εμπλουτισμένη με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάστασή της;
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Να συμφωνήσω με το Γιάννη για τα εξάωρα. Είναι ευγενικός και το πήγε στην Κοινωνιολογία, αλλά θα μπορούσαμε να το δούμε και στον θετικό προσανατολισμό. Με κίνδυνο να κατηγορηθώ από τους φίλους του δικτύου που (και λόγω εργασιακών δικαιωμάτων) υποστηρίζουν την, όσο περισσότερο γίνεται, ωριαία διδασκαλία της Φυσικής ή της Χημείας, να ρωτήσω:
Είναι η ίδια ανάγκη για τις ώρες διδασκαλίας των Μαθηματικών με τη διδασκαλία της Φυσικής ή της Χημείας; Αυτό που κάποτε λέγαμε για προαπαιτούμενες γνώσεις…
Προσωπικά θα μου φαινόταν λογικότερη μια κατανομή όπως 9+5+4, αν μας ενδιέφερε η ουσιαστική προετοιμασία για θετικές σπουδές…
Όσον αφορά το θέμα που βάζει ο Θανάσης, νομίζω ο στόχος είναι ο μαθητής που πραγματικά ενδιαφέρεται για μια ορισμένη σχολή, να πριμοδοτείται η εισαγωγή του. Έτσι μιας και ανέφερε το Φυσικό Ιωαννίνων, είναι προτιμότερο να εισαχθεί κάποιος από τα Γιάννενα που θέλει να σπουδάσει Φυσική (έστω και χωρίς εξετάσεις, οπότε πιθανόν και με λιγότερες γνώσεις…) παρά ένας που έβαλε το Φυσικό Ιωαννίνων 123η επιλογή και τελικά η μπίλια τον έστειλε εκεί.
Πώς θα δουλέψει αυτό και τι διλλήματα μπορεί να δημιουργήσει, δεν το γνωρίζω…
Ένα θέμα που νομίζω χρειάζεται περισσότερη συζήτηση, είναι τι γίνεται και πώς εξασφαλίζεται η αντικειμενικότητα του Απολυτηρίου.
Έχω την “υποψία” ότι όλοι θα παίρνουν Απολυτήριο Λυκείου. Πρώτα – πρώτα ο μέσος όρος όλων των μαθημάτων σημαίνει 4 μαθήματα (τα εξάωρα) + 20 στα Θρησκευτικά (γεια σου Ελλάδα αθάνατη και Ευρωπαία, βεβαίως – βεβαίως…. όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας καταργούνται εκτός των Θρησκευτικών!), θα μας βγάζουν το Απολυτήριο
Ισοβαρώς τα Μαθηματικά ή η γλώσσα των 6 ωρών και τα Θρησκευτικά της 1 ώρας…
Αλλά και πώς εξασφαλίζεται η σωστή αξιολόγηση όταν το 60% θα είναι η προφορική βαθμολογία των δύο τετραμήνων;
Και το ερώτημα: Και γιατί να έχουμε ένα απολυτήριο με μεγάλο βαθμό; Αφού αν δηλώσουμε σωστά τις επιλογές σχολών με 7 στα 4 μαθήματα και 20 στα Θρησκευτικά, παίρνουμε Απολυτήριο που μας επιτρέπει την εγγραφή σε οποιαδήποτε σχολή (αρκεί να μην την δηλώσουν πολλοί). Προφανώς το 7 μπορεί να προκύψει με 11, 11 τα δύο τετράμηνα και 01 στο γραπτό του Ιουνίου.
Θα περιμένω (εναγωνίως!!!) να μου αποσταλεί το 2020, έλεγχος μαθητή της Γ΄τάξης με προφορικό βαθμό κάτω από 11…
Συμφωνω με ολα τα παραπανω, αλλα θα επιμεινω. Τα ΤΕΠ ΔΕΝ θα ειναι απο την αρχη γνωστα , θα ειναι οπου κατσει η μπιλια , μπορει να θελω να σπουδασω φυσικη να βαλω 1ο τμημα φυσικο Κρητης , να ΤΥΧΕΙ να μην βγει ΤΕΠ , καποιος αλλος να βαλει 10ο το φυσικο Ιωαννινων να περασει με το απολυτηριο , εγω ατυχησα δινω εξετασεις και δεν περναω πουθενα παρολο που εγραψα καλα. Ειναι παρανοϊκο!!! ΔΕΝ ειναι καθορισμενα τα ΤΕΠ, ειναι τζογος
Ο Θανάσης ίσως έχει δίκιο. Δεν μπορώ να φανταστώ τι θα συμβεί.
Θεωρώ πιθανό οι μαθητές που τελειώνουν την Β΄ Λυκείου και προσανατολίζονται στα της υγείας να δηλώσουν:
7 Ιατρικές
2 Οδοντιατρικές
1 Φαρμακευτική
Σύνολο 10 σχολές.
Δεν έχουν γράψει και ίσως εκτιμούν ότι θα μπορέσουν να περάσουν.
Ίσως κάποιοι ακολουθήσουν κάποια τακτική και έτσι θα δηλωθούν όλες οι Φαρμακευτικές, όλες οι φυσικοθεραπευτικές όλες οι Κτηνιατρικές και όλες οι Βιολογικές. Αυτές φυσικά δεν θα καταστούν ΤΕΠ.
Κάποιος σκεπτόμενος έτσι δηλώνει Χημικά. Αν αυτό το κάνουν λίγοι, τα Χημικά θα καταληφθούν από παιδιά που δεν έδωσαν Εξετάσεις;
Και οι αποτυχόντες των καλών σχολών θα μείνουν απ' έξω;
Αυτός που ακολούθησε τέτοια τακτική σίγουρα αγαπά το Χημικό;
Θα το επέλεγε σήμερα ακόμα και αν είχε μόρια που του επέτρεπαν εισαγωγή σε Κτηνιατρική σχολή, την οποία δεν δήλωσε για λόγους τακτικής;
Τι θα συμβεί αν ελάχιστοι μαθητές δηλώσουν την Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής;
Θα μπουν όλοι εκτοπίζοντας όσους απέτυχαν να εισαχθούν στους Πολιτικούς Μηχανικούς του ΕΜΠ ;
Μήπως δεν έχω καταλάβει και δεν ισχύουν αυτά;
Θα προτιμούσα να συμβαίνει αυτό και να με διαψεύσει κάποιος πάραυτα.
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Σε πρώτη ματιά , το νέο σύστημα μου φαίνεται ότι εξαγγέλθηκε χωρίς να γίνει επεξεργασία σε βάθος. Φοβάμαι ότι θα καταρρεύσει στην εφαρμογή του, πιθανόν και στο ΣΤΕ , αφού όμως προκαλέσει μεγάλα προβλήματα σε γονείς , μαθητές στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ.
Πέραν των άλλων, και θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες, αυτό με τα ΤΕΠ με τον τρόπο που εξαγγέλθηκε , υπάρχει κίνδυνος να θέσει υπό περιορισμένη ζήτηση πολύ αξιόλογες σχολές και τμήματα με αποτέλεσμα την πλήρη υποβάθμισή τους.
Αλλά και οι μαθητές που θα εισάγονται έτσι σε σχολές πχ Μαθηματικό, Φυσικό, Χημικό κλπ είναι αμφίβολο αν θα τις τελειώνουν. Σήμερα έμαθα ότι σε κάποιο ΤΕΙ της Κρήτης μόλις το 16% των εισακτέων (με εξετάσεις όπως είναι σήμερα) παίρνει πτυχίο. Φαντάζομαι τι θα γίνεται με την διαδικασία των ΤΕΠ.
Υπάρχει όμως και μια άλλη παράμετρος που αφορά τις ίδιες τις σχολές και τμήματα που χαρακτηρίζονται ΤΕΠ.
Είναι η δημόσια διαπόμπευσή τους.
Και όταν αυτό συμβεί μια φορά , την επόμενη χρονιά οι συγκεκριμένες σχολές θα έχουν στιγματιστεί πράγμα άδικο για τους επιστήμονες που διδάσκουν εκεί.
Πολλά θα είχα να προσθέσω αλλά να μην σας κουράζω άλλο.
Μακάρι να μην έχω κατανοήσει καλά και όλα τα παραπάνω να μην ισχύουν.
Μερικές πρώτες παρατηρήσεις για το νέο σύστημα εισαγωγής.
1. Η μεγάλη επανάσταση δεν μπόρεσε να γίνει. Αφαιρέθηκαν ένα σωρό μαθήματα από τη γενική παιδεία αλλά η ΜΙΑ ώρα θρησκευτικά παρέμεινε για να μας θυμίζει ότι κανένας δεν μπορεί να τα βάλει με την εκκλησία.
2. Θεωρώ ότι οι 6, 6, 6 ώρες στην θετική κατεύθυνση ΔΕΝ εξυπηρετούν το εκπαιδευτικό έργο αλλά προτάθηκαν για λειτουργικούς ή συντεχνιακούς λόγους. Τα μαθηματικά θα μπορούσε να ήταν 8 ώρες και φυσική χημεία από 5.
3. Η εκπαιδευτική επιτυχία του συστήματος που είναι και το ζητούμενο ( τι θα ξέρει ένας μαθητής όταν τελειώνει το λύκειο) θα εξαρτηθεί από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Δηλαδή από την ύλη που θα προστεθεί. Αν η ύλη αυτή δεν είναι αρκετή ώστε να καλύψει το τεράστιο κενό που υπάρχει σήμερα ( δεν διδάσκονται ηλεκτρομαγνητισμό εναλλασσόμενα σύγχρονη φυσική μιγαδικούς κλπ κλπ), τότε νομίζω ότι ότι όλη η πρόταση είναι μία τεράστια ΠΟΜΦΟΛΥΓΑ.
4. Το ιδεολόγημα ότι όσο λιγότερη η ύλη τόσο μεγαλύτερη η αποδυνάμωση των φροντιστηρίων έχει διατυπωθεί από τον Κασσωτάκη αρχές του 2000 και έχει διαψευσθεί στην πράξη. Φροντιστήρια θα υπάρχουν όσο ο αριθμός των εισακτέων είναι αρκετά μικρότερος από τον αριθμό των υποψηφίων. Έτσι ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα του κάθε υποψήφιου θα προσπαθεί ο κάθε υποψήφιος να αποκτήσει πλεονέκτημα απέναντι στους άλλους. Το πλεονέκτημα αυτό θα λέγεται είτε φροντιστήριο είτε ιδιαίτερο. Ελπίζω να μην επικρατήσει ξανά το ιδεολόγημα Κασσωτάκη.
Καλημέρα συνάδελφοι.
Μανώλη χαίρομαι που σε βλέπω ξανά στην παρέα μας και ο προβληματισμός που θέτεις, είναι πολύ σοβαρός… Φαίνεται να υπάρχει πραγματικός κίνδυνος για απόκτηση σχολών «σκουπίδια» …. σαν τα Ελληνικά ομόλογα στη διάρκεια της κρίσης.
Αλλά να μου επιτρέψετε να επανέλθω λίγο σε προηγούμενη τοποθέτηση, σε σχέση με το απολυτήριο.
Ο βασικός στόχος υποτίθεται του νέου συστήματος, είναι να λειτουργήσει ως τάξη η Γ΄ Λυκείου και κατά προέκταση οι προηγούμενες τάξεις. Και αναρωτιέμαι:
Θα υπάρχουν μαθητές που θα φτάσουν στην Γ΄ Λυκείου και δεν θα πάρουν απολυτήριο; Με τον τρόπο απόκτησής του και με δεδομένο τον τρόπο βαθμολόγησης των καθηγητών (όλοι καταλαβαινόμαστε ….), δεν μπορώ να δω, πώς μπορεί κάποιος μαθητής να μην πάρει απολυτήριο. Και παίρνοντάς το, εξασφαλίζει και μια θέση σε πανεπιστημιακή σχολή ΤΕΠ!
Αλλά αν ένας μαθητής, έχει εξασφαλισμένη την είσοδό του σε κάποια σχολή, ήδη από το καλοκαίρι της Β΄ Λυκείου, γιατί θα διαβάσει και θα κουραστεί στην Γ΄ τάξη;
Βλέπετε κάποιο λόγο να το κάνει αυτό, που δεν βλέπω εγώ; Μόνο εγώ βλέπω μια τάξη που οι μισοί μαθητές (αν όχι περισσότεροι…) θα είναι τουρίστες;
Καλημέρα Πάνο. Γράφαμε μαζί και εκ των υστέρων είδα το δικό σου σχόλιο.
Το προσυπογράφω, αφού παραπάνω και γω μίλησα για διαφοροποίηση των ωρών διδασκαλίας, αλλά κυρίως επειδή πράγματι ζούμε:
"Το ιδεολόγημα ότι όσο λιγότερη η ύλη τόσο μεγαλύτερη η αποδυνάμωση των φροντιστηρίων …"
Καλημέρα σε όλους,
Προσπαθώντας κι εγώ να κατανοήσω τη σκοπιμότητα των ΤΕΠ …
φοβάμαι ότι θα δημιουργηθεί ένα νέο "μάθημα":
"Μεθοδολογία και τεχνικές κατάρτισης Μηχανογραφικού, με στόχο την εισαγωγή σε ΤΕΠ της επιλογής σας"!