Ένα τετράγωνο πλαίσιο πλευράς α=0,5m και αντίστασης R=0,2Ω αφήνεται να πέσει από ορισμένο ύψος με το επίπεδό του κατακόρυφο. Σε μια στιγμή, συναντά στην πορεία του ένα ομογενές οριζόντιο μαγνητικό πεδίο με δυναμικές γραμμές κάθετες στο πλαίσιο, έντασης Β=0,4Τ και στο σχήμα φαίνεται η θέση του πλαισίου τη στιγμή t1, όπου η ταχύτητά του είναι υ=2m/s. Για τη στιγμή αυτή ζητούνται:
- Η ΗΕΔ από επαγωγή που εμφανίζεται στο πλαίσιο και η ένταση του ρεύματος που το διαρρέει.
- Η ηλεκτρική ισχύς που εμφανίζεται στο πλαίσιο, καθώς και η ισχύς της δύναμης Laplace που το μαγνητικό πεδίο ασκεί στο πλαίσιο.
- Αν το πλαίσιο έχει μάζα m=0,2kg:
α) Ποια η επιτάχυνση του πλαισίου;
β) Ποιοι οι ρυθμοί μεταβολής της δυναμικής ενέργειας, της κινητικής ενέργειας και της μηχανικής ενέργειας του πλαισίου;
Δίνεται g=10m/s2.
ή
Η πτώση ενός τετράγωνου πλαισίου.
Η πτώση ενός τετράγωνου πλαισίου.
Καλημέρα Διονύση.
Θα μου άρεσε να δω ένα τέτοιου ύφους θέμα στις εξετάσεις. Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι μαθητές δυσκολεύονται με τους ενεργειακούς μετασχηματισμούς και ιδιαίτερα με το ότι η ισχύς της δύναμης Laplace εκφράζει την παραγόμενη ισχύ στο κύκλωμα (όταν φυσικά απουσιάζει άλλη πηγή). Ας τονίσουμε λοιπόν ότι PFL= -FL υ= – Β I α υ= – Ε Ι= – Pηλ
Μπράβο Διονύση, πολύ καλή!
Όσοι μαθητές δεν πρόσεχαν στη Φυσική γενικής Παιδείας στη Β Λυκείου, και είναι στον θετικό προσανατολισμό, θα βρουν μπροστά τους τα απαιτούμενα για ασκήσεις σαν αυτή.
Για τους μαθητές της εφετινής Β, που δεν θα έχουμε θετική κατεύθυνση, θα έχουμε δύο ειδών μαθητές σε μείξη. Εκείνους της θετικής που θα θέλουν να προσέχουν τα μαθήματα που τους ενδιαφέρουν, και τους θεωρητικούς που θα προσέχουν τα δικά τους μαθήματα.
Έτσι θα υπάρχει μια αναστάτωση που δεν θα βόλευε κανέναν.
Η λύση; Κατάργηση του 9,5 και όχι συμψηφισμός μαθημάτων.
Βλέπεις ότι ο "φόβος φυλάει τα έρμα!"
πολύ καλή
(εκ του επιμένοντος αρνητή του "-"…)
Διονυση παντοτε τα ενεργειακα ερωτηματα σε μια ασκηση εχουν ιδιαιτερο ενδιαφερον πολυ δε περισσοτερο οταν απαιτειται και ενα "ενεργειακο διαγραμμα" οπως λεγαμε και παλιοτερα !
Να τονισουμε οτι η απολυτη τιμη του εργου της δυναμης Laplace ειναι ισο με την ηλεκτρικη ενεργεια που παρέχει ή καταλωνει η ΗΕΔ απο Επαγωγη . Ειναι ενα ιδιαιτερο σημειο διοτι οπως καταλαβαινεις μπορει να υπαρχει και εξωτερικη ΗΕΔ οποτε η δυναμη Laplace να μην ειναι τοτε αποτελεσμα της ΗΕΔ απο επαγωγη . Ας το βαλουμε στην ακρη ομως γιατι …… θα δουμε ! Τι να πω ;
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Αποστόλη, Πρόδρομε, Βαγγέλη και Κώστα σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Νομίζω ότι οι ενεργειακές μεταβολές που στηρίζονται στο φαινόμενο της επαγωγής, είναι το πλέον ουσιαστικό στοιχείο της διδασκαλίας, όσο και αν οι επιλογές του ΙΕΠ, δεν τις ευνοούν. Εδώ και χρόνια (όταν διδασκόταν η επαγωγή στη Β΄τάξη) είχαν αφαιρεθεί οι ασκήσεις με πηγή, αποκλείοντας από την διδασκαλία τη μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε μηχανική.
Ελπίζω οι αναμενόμενες "οδηγίες" να μην αφαιρέσουν και την μετατροπή της μηχανικής ενέργειας σε ηλεκτρική, αφού τότε ΔΕΝ καταλαβαίνω γιατί πρέπει να διδαχθεί το κεφάλαιο…
Καλησπέρα. Πριν καιρό αναρωτιόμουν πως και κάποιος δεν έβαζε πλαίσιο να κινείται κατακόρυφα , έτσι έκανα κάτι εγώ αλλά Διονύση με πρόλαβες . Δεν πειράζει όμως ποτέ δεν είναι αργά.
Γράφαμε μαζί Γρηγόρη αλλά …χιαστί!!!