web analytics

Ελάχιστο ποσοστό απώλειας…

Τρεις σφαίρες Σ1, Σ2 και Σ3 κινούνται σε λείο οριζόντιο επίπεδο χωρίς να περιστρέφονται. Οι μάζες των σφαιρών Σ1 και Σ3­­­­ είναι m1=2kg και m3=3kg αντίστοιχα, ενώ τα μέτρα των ταχυτήτων τους είναι υ1=5m/s και υ3=4m/s και κινούνται όπως φαίνεται στο σχήμα. Το σώμα Σ2 έχει μάζα m2­=5kg, μέτρο ταχύτητας υ2=8m/s και η φορά κίνησής του είναι άγνωστη. Αν γνωρίζουμε ότι και τα τρία σώματα συνενώνονται και όλες οι πιθανές κρούσεις είναι πλαστικές τότε:

i) Το ποσό απώλειας ενέργειας του συστήματος είναι:

            α) Εαπωλ.=120,8J                      β) Εαπωλ.=136,8J                      γ) Eαπωλ.=147,75J

 Δικαιολογείστε την επιλογή σας.

ii) Να βρείτε που θα έπρεπε να είναι το Σ2 και πως θα έπρεπε να κινείται, ώστε το ποσοστό απώλειας ενέργειας του συστήματος αν δημιουργείται συσσωμάτωμα να είναι ελάχιστο.

Απάντηση

στο blogspot ή σε pdf ή σε word

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πολύ έξυπνη Χρήστο.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
10/11/2019 2:13 ΜΜ

Γεια σου Χρήστο.

Συμφωνώ με το Γιάννη, για το ξύπνια.

Διαβάζοντας "τα τρία σώματα συνενώνονται"  το μυαλό μου πήγε σε ταυτόχρονη κρούση και των τριών…

Νεκτάριος Πρωτοπαπάς
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Χρήστο.

Συμφωνώ με τον Διονύση. Και εγώ αρχικά μπερδεύτηκα…

Πιστεύω ότι πρέπει στην εκφώνηση να αναφέρεις ότι ''Μετά από δύο διαδοχικές πλαστικές κρούσεις τα σώματα συννενώνονται''

Διερευνητικό θέμα και έξυπνο.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
10/11/2019 3:55 ΜΜ

"Θεωρώ ότι δεν κάνω τρίπλα ή θολώνω επίτηδες τα νερά. Πιστεύω θα έπρεπε να αναφέρω το ταυτόχρονα αν οι κρούσεις συνέβαιναν όλες μαζι ακαριαία."

Χρήστο έχεις δίκιο, η διατύπωσή σου δεν μιλάει για ταυτόχρονο. Απλά έγραψα ποια ήταν η πρώτη μου σκέψη (προφανώς λανθασμένη)….

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
10/11/2019 6:05 ΜΜ

Χρηστο διερευνητικό θεμα αρα θελει προσοχη ! 

Βασει των δεδομενων σου P1= +10 kgm/s  , |P2|= 40 kgm/s  , P3= – 12 kgm/s . 

Οπως εδειξες δεν μπορει το P2 < 0 διοτι τοτε θα ειχαμε Ρ1,2 = -30 kgm/s ==> υ1,2 = – 4,28 m/s τοτε δεν μπορει να το Σ3 να συγκρουστει μαζι τους δεν τα προλαβαινει smiley

Αν το Ρ2 > 0 τοτε  θα  εχουμε  Ρ2,3 = +28 kgm/s —> υ2,3 = 3,5 m/s

επομενως Ρσυσ = (+28 +10 ) kgm/s = +38 kgm/s  

Kαρχ = (P1^2/2m1) + (P2^2/2m2) +(P3^2/2m3) = 209 j    ,  Κτελ = Pσυσ ^2 /2Mολ = 72.2 j  => Eαπ = 136.8 j

 

Για Εαπ min θα πρεπει |Ρσυσ| να ειναι max .

Δεδομενου οτι οι φορες κινησεις των Σ1 και Σ3 ειναι γνωστες το μετρο της ορμης του συσσωματώματος θα γινει μεγιστο  οταν Σ2 κινειται προς τα αριστερα επομενως |Pσυσ| = 42 kgm/s . Οπως ομως ειπαμε δεν πρεπει να εχουμε πρωτα P1,2 .  Αυτο μας οδηγει στο συμπερασμα οτι Σ2 βρισκεται δεξια του Σ3 και κινειται προς τα αριστερα . 

Τελικα Κσυσ =  Pσυσ ^2 /2Mολ = 88,2 j  —–> Eαπ min = (209 – 88,2) j = 120.8 j 

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
10/11/2019 6:07 ΜΜ

Κατι τελευταιο: Καλο θα ηταν να προσθεσεις στην εκφωνηση οτι ολες οι πιθανες κρουσεις να θεωρηθουν πλαστικες .

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Ωραία άσκηση Χρήστο, και με ..προεκτάσεις!!

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Χρήστο. Ωραία άσκηση, πρώτα για μας και μετά για καλούς μαθητές, που ζητούν το κάτι παραπάνω στις κρούσεις… αλλά αυτοί είναι πλέον ελάχιστοι. Η δυσκολία διαχείρισης των διανυσματικών σχέσεων για τις ταχύτητες και τις ορμές, είναι το βασικότερο πρόβλημα που πρέπει να υπερνικήσουμε. Ποια είναι η γνώμη σου; Πλάγια ελαστική εκτός από την κλασσική με ίσες μάζες και τη μια ακίνητη θα κάνεις;

Πάλμος Δημήτρης
10/11/2019 10:22 ΜΜ

Πολύ καλή άσκηση Χρήστο και πρωτότυπη

 

 

Νεκτάριος Πρωτοπαπάς
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Ανδρέα. Συγνώμη για την παρέμβαση αλλά στην ερώτηση σου η δική μου θέση είναι ''Γιατί να μην κάνουμε και κάτι περισσότερο σε πλάγια κρούση εκτός από την περίπτωση με ίσες μάζες;;;''

Φτάσαμε σχεδόν μέσα Νοεμβρίου και σε πολλά σχολεία ακόμη κάνουν ηλεκτρομαγνητισμό χωρίς να έχουμε ξεκάθαρες οδηγίες, και επιμένω σε αυτό, για το τι είναι διδακτέο και τι όχι… Σίγουρα είναι καινούριο κεφάλαιο και εξιτάρει τους διδάσκοντες αλλά μπροστά μας έχουμε Ταλαντώσεις και το σιγουράκι το Στερεό. Αλήθεια πόσο χρόνο θα κάνει κάποιος το Στερεό;;;; Και ειδικά εκεί που είναι στο τέλος της ύλης που αρχίζεις να κυνηγάς τους μαθητές με το τουφέκι… Εκτός αν θεωρούμε δεδομένο ότι το στερεό θα το διδαχτούν οι μαθητές από αλλού… Να αρχίσουμε λοιπόν τις εκπτώσεις στις κρούσεις και στα ρευστά;; Εγώ προσωπικά δεν θα το κάνω…

Θυμάσαι σίγουρα τις καλοκαιρινές μου αναρτήσεις με το συνδυασμός δύναμης Laplace και ταλάντωση ή δύναμη Laplace και στερεό… Εγώ θα τις κάνω όταν θα έρθει η ώρα τους… Δεν είναι ο ηλεκτρομαγνητισμός μόνο ράβδοι!!!

Αυτή είναι η προσωπική μου θέση. Δεν ξέρω αν σε βρίσκει σύμφωνο. Πολύ θα ήθελα να ακούσω και τη δική σου γνώμη όπως και άλλων συναδέλφων…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Η πλάγια κρούση με άνισες μάζες δεν έχει κάποια δυσκολία, εκτός αν θέλεις να την αντιμετωπίσεις με διατήρηση ορμής και διατήρηση ενέργειας και κάνεις τζάμπα κόπο. Ανάγεται εύκολα σε μετωπική κρούση που λύεται με την χρήση των γνωστών τύπων.

Φυσικά είναι πολύ δύσκολη περίπτωση αν οι σφαίρες δεν είναι λείες.

Βασίλειος Μπάφας
11/11/2019 12:21 ΜΜ

Και τα τρία σώματα και το ελάχιστο ποσοστό, πολύ έξυπνη επινόηση. Μπράβο.