Μια ερώτηση, όσον αφορά την στατική τριβή που ασκείται στο νήμα από την τροχαλία (και την αντίδρασή της).
Προφανώς δεν ασκείται σε ένα σημείο του νήματος και δεν έχει μία και μόνο κατεύθυνση. Τα 10Ν προκύπτουν ως άθροισμα "κατά μήκος του νήματος". Ποια είναι η κατεύθυνση; Γιατί να είναι οριζόντια;
Διονύση καλησπέρα και σε ευχαριστώ γενικότερα για τον φιλόξενο και ουσιαστικά χρήσιμο τόπο που έχετε δημιουργήσει.
Έχω κάνει την σχετική ανάλυση, από τότε που το θέμα είχε δημοσιευθεί στον "Φυσικό Κόσμο". Η παρουσίαση των δυνάμεων με τον συγκεκριμένο τρόπο έγινε διότι ο κ. Μαρίνος ρώτησε τότε, γιατί το αβαρές νήμα δεν αποκτά άπειρη επιτάχυνση αφού δέχεται διαφορετικές τάσεις. Αν θεωρήσουμε την τριβή να ασκείται σε κάθε σημείο επαφής και την αναλύσουμε σε συνιστώσες, οι κατακόρυφες συνιστώσες αλληλοεξουδετερώνονται.
Νομίζω όμως ότι πιο απλά είναι αρκετό να φανταστούμε τον άξονα κίνησης (π.χ. x΄x) να καμπυλώνεται από την σταθερή τροχαλία.
Στέφανε και γω ευχαριστώ για την απάντηση και για τη δουλειά σου. που μοιράζεσαι μαζί μας.
Να επανέλθω λίγο στο προηγούμενο ερώτημα. Ας φανταστούμε ότι ότι δεν έχουμε σταθερό άξονα στην τροχαλία, αλλά αυτή κρέμεται στο άκρο ελατηρίου, όπως στο σχήμα και το όλον σύστημα ισορροπεί.
Αν κόψουμε το νήμα που συνδέει το σώμα Γ, η τροχαλία θα αποκτήσει και οριζόντια επιτάχυνση, λόγω στατικής τριβής;
Με άλλα λόγια νομίζω ότι από τη στιγμή που η τροχαλία δέχεται κατακόρυφες δυνάμεις, μέσω των δύο κατακορύφων τμημάτων του νήματος, δεν μπορεί παρά η συνολική δύναμη από το νήμα, να είναι κατακόρυφη και η όποια μεταφορική της κίνηση να είναι κατακόρυφη.
Διονύση νομίζω ότι αν βάλεις ένα απλό νήμα να κρατά την τροχαλία, θα υπάρξει μια εκτροπή του νήματος προς τα δεξιά. Δεν θέλω να επιμείνω, αλλά αυτό προκύπτει και όταν θεωρήσεις ότι η τριβή ασκείται σε κάθε σημείο επαφής.
Τελικά όμως και μόνο την ανάδειξη του ρόλου της τριβής και του υπολογισμού του μέτρου της να κρατήσουμε, είναι κέρδος στην κατανόηση του θέματος. Ελπίζω να συμφωνείς.
Χρήστο και Διονύση σας ευχαριστώ για τις υποδείξεις- διορθώσεις και βεβαίως για το πολύ ενδιαφέρον υλικό που μου έχετε στείλει. Αυτή τη στιγμή είμαι στο σχολείο. Θα χρειαστώ χρόνο για να το διαβάσω. Με αυτά που πρόλαβα να δω, νομίζω ότι ο υπολογισμός του μέτρου της στατικής τριβής μπορεί τελικά να είναι σωστός. Εννοείται ότι θα ασχοληθώ περισσότερο. Σας ευχαριστώ και πάλι. Καλημέρα.
Αυτό είναι όντως ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα Στέφανε.
Να καταθέσω μία σκέψη μου:
Νομίζω πως το σημείο εφαρμογής της στατικής τριβής μεταξύ αβαρούς νήματος και τροχαλίας, πρέπει να εξαρτάται από την θέση του κέντρου μάζας του συστήματος τροχαλίας -υλικών σημείων και από το είδος της κίνησής του (άρα και από το αρχικό μήκος του νήματος που κρέμεται κάθε μάζα). Αν έχω δίκιο, η δύναμη της στατικής τριβής δεν έχει σταθερό μέτρο και δεν ασκείται συνεχώς στο ίδιο σημείο της περιφέρειας της τροχαλίας.
Στάθη καλό απόγευμα. Θα χρειαστώ λίγο χρόνο για να δω το πολύ ωραίο υλικό που μου έστειλαν ο Χρήστος και ο Διονύσης. Δεν είναι σίγουρα κάτι απλό. Αυτό που με προβληματίζει είναι ότι η τριβή δεν εξαρτάται από το εμβαδόν της επιφάνειας επαφής. Θα δούμε. Σε ευχαριστώ για τη συμμετοχή και τις ιδέες σου. Σίγουρα πάντως το θέμα ξεφεύγει από το ενδιαφέρον των μαθητών. Θέλω να δω πια μόνο την τριβή και όχι τη συνολική δύναμη του άξονα. Σε ευχαριστώ και πάλι.
Καλησπέρα Στέφανε.
Πολύ καλό θέμα με προεκτάσεις…
Μια ερώτηση, όσον αφορά την στατική τριβή που ασκείται στο νήμα από την τροχαλία (και την αντίδρασή της).
Προφανώς δεν ασκείται σε ένα σημείο του νήματος και δεν έχει μία και μόνο κατεύθυνση. Τα 10Ν προκύπτουν ως άθροισμα "κατά μήκος του νήματος". Ποια είναι η κατεύθυνση; Γιατί να είναι οριζόντια;
Διονύση καλησπέρα και σε ευχαριστώ γενικότερα για τον φιλόξενο και ουσιαστικά χρήσιμο τόπο που έχετε δημιουργήσει.
Έχω κάνει την σχετική ανάλυση, από τότε που το θέμα είχε δημοσιευθεί στον "Φυσικό Κόσμο". Η παρουσίαση των δυνάμεων με τον συγκεκριμένο τρόπο έγινε διότι ο κ. Μαρίνος ρώτησε τότε, γιατί το αβαρές νήμα δεν αποκτά άπειρη επιτάχυνση αφού δέχεται διαφορετικές τάσεις. Αν θεωρήσουμε την τριβή να ασκείται σε κάθε σημείο επαφής και την αναλύσουμε σε συνιστώσες, οι κατακόρυφες συνιστώσες αλληλοεξουδετερώνονται.
Νομίζω όμως ότι πιο απλά είναι αρκετό να φανταστούμε τον άξονα κίνησης (π.χ. x΄x) να καμπυλώνεται από την σταθερή τροχαλία.
Σε ευχαριστώ και πάλι.
Στέφανε και γω ευχαριστώ για την απάντηση και για τη δουλειά σου. που μοιράζεσαι μαζί μας.
Να επανέλθω λίγο στο προηγούμενο ερώτημα. Ας φανταστούμε ότι ότι δεν έχουμε σταθερό άξονα στην τροχαλία, αλλά αυτή κρέμεται στο άκρο ελατηρίου, όπως στο σχήμα και το όλον σύστημα ισορροπεί.
Αν κόψουμε το νήμα που συνδέει το σώμα Γ, η τροχαλία θα αποκτήσει και οριζόντια επιτάχυνση, λόγω στατικής τριβής;
Με άλλα λόγια νομίζω ότι από τη στιγμή που η τροχαλία δέχεται κατακόρυφες δυνάμεις, μέσω των δύο κατακορύφων τμημάτων του νήματος, δεν μπορεί παρά η συνολική δύναμη από το νήμα, να είναι κατακόρυφη και η όποια μεταφορική της κίνηση να είναι κατακόρυφη.
Διονύση νομίζω ότι αν βάλεις ένα απλό νήμα να κρατά την τροχαλία, θα υπάρξει μια εκτροπή του νήματος προς τα δεξιά. Δεν θέλω να επιμείνω, αλλά αυτό προκύπτει και όταν θεωρήσεις ότι η τριβή ασκείται σε κάθε σημείο επαφής.
Τελικά όμως και μόνο την ανάδειξη του ρόλου της τριβής και του υπολογισμού του μέτρου της να κρατήσουμε, είναι κέρδος στην κατανόηση του θέματος. Ελπίζω να συμφωνείς.
Στέφανε καλησπέρα.
Ωραίο θέμα που έχει απασχολήσει ξανά.
Έχω κάποιες μικροενστασεις για τον τρόπο που εφαρμόζεις το δεύτερο νόμο του Νεύτωνα στο σχοινί και αυτό που αναφέρει ο Διονύσης.
Παραθέτω παρακάτω δύο εργασίες του Διονύση Μάργαρη και Βαγγέλη Κορφιάτη. Δεν βρίσκω την εργασία του Διονύση Μητρόπουλου.
Βρήκα την εργασία τού Διονύση Ποια ροπή επιταχύνει την τροχαλία.
Είχε ασχοληθεί και ο Βαγγέλης Όταν το νήμα γλιστράει…
Καλημέρα Στέφανε, καλημέρα Χρήστο.
Η ανάρτηση του Διονύση Μητρόπουλου:
Δυνάμεις αλληλεπίδρασης μεταξύ τροχαλίας και νήματος ή ιμάντα που την περιβάλλει
Χρήστο και Διονύση σας ευχαριστώ για τις υποδείξεις- διορθώσεις και βεβαίως για το πολύ ενδιαφέρον υλικό που μου έχετε στείλει. Αυτή τη στιγμή είμαι στο σχολείο. Θα χρειαστώ χρόνο για να το διαβάσω. Με αυτά που πρόλαβα να δω, νομίζω ότι ο υπολογισμός του μέτρου της στατικής τριβής μπορεί τελικά να είναι σωστός. Εννοείται ότι θα ασχοληθώ περισσότερο. Σας ευχαριστώ και πάλι. Καλημέρα.
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Αυτό είναι όντως ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα Στέφανε.
Να καταθέσω μία σκέψη μου:
Νομίζω πως το σημείο εφαρμογής της στατικής τριβής μεταξύ αβαρούς νήματος και τροχαλίας, πρέπει να εξαρτάται από την θέση του κέντρου μάζας του συστήματος τροχαλίας -υλικών σημείων και από το είδος της κίνησής του (άρα και από το αρχικό μήκος του νήματος που κρέμεται κάθε μάζα). Αν έχω δίκιο, η δύναμη της στατικής τριβής δεν έχει σταθερό μέτρο και δεν ασκείται συνεχώς στο ίδιο σημείο της περιφέρειας της τροχαλίας.
Στάθη καλό απόγευμα. Θα χρειαστώ λίγο χρόνο για να δω το πολύ ωραίο υλικό που μου έστειλαν ο Χρήστος και ο Διονύσης. Δεν είναι σίγουρα κάτι απλό. Αυτό που με προβληματίζει είναι ότι η τριβή δεν εξαρτάται από το εμβαδόν της επιφάνειας επαφής. Θα δούμε. Σε ευχαριστώ για τη συμμετοχή και τις ιδέες σου. Σίγουρα πάντως το θέμα ξεφεύγει από το ενδιαφέρον των μαθητών. Θέλω να δω πια μόνο την τριβή και όχι τη συνολική δύναμη του άξονα. Σε ευχαριστώ και πάλι.