web analytics

Στοιχεία Σύγχρονης Φυσικής για Μαθητές Λυκείου

οι Μ. Δρης, Θ. Κασίδης, Γ Παυλικάκης, Ν. Τράκας & Κ. Φαράκος, συνέταξαν εγχειρίδιο με το οποίο επιχειρούν να μετασχηματίσουν θέματα από τη Φυσική του 20ου αιώνα ώστε να απευθύνεται σε μαθητές λυκείου

με αυτό το εγχείρημα επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν με δομή διδακτικού εγχειριδίου, δηλαδή με αναφορά στα μοντέλα και τα πειράματα, με καθημερινά παραδείγματα και εφαρμογές αλλά και με ερωτήσεις και υπολογιστικές ασκήσεις, το γνωστικό κενό που η ύπαρξή του είναι ευρύτερα αποδεκτή

η έκδοση σε ψηφιακή μορφή

ή από εδώ.

καλή ανάγνωση

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
27 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
12/07/2020 6:05 ΜΜ

Αφού διάβασα τους προβληματισμούς των φίλων του δικτύου τους οποίους συμμερίζομαι,
ας γράψω και εγώ “στεγνά” τις απόψεις μου.

1. Για μένα οι λέξεις κλειδιά είναι “υπόβαθρο” και “εξυγιάνουμε” που έγραψε η Δήμητρα.

2. Αν ανατεθεί σε κάποιους “παλαιοσυνταξιούχους”, “νεοσυνταξιούχους” και “νεαρούς” του δικτύου
(τα ονόματα είναι γνωστά και ευρέως αποδεκτά) η συγγραφή βιβλίων, σε ένα χρόνο μπορούν
να γράψουν καταπληκτικά βιβλία, τα οποία αφού δοκιμαστούν θα βελτιωθούν κλπ κλπ.
(Το όνομα Βαγγέλης υπάρχει σε εξαιρετικό βιβλίο της Α λύκειου του 2000. Το βιβλίο αυτό γιατί εξαφανίστηκε;)

3. Επειδή το 2 δεν πρόκειται να γίνει, οτιδήποτε γίνει εκτός των άλλων πρέπει να έχει ορίζοντα μια δεκαετία
ή ακόμα καλύτερα μια γενιά για να δώσει μετρήσιμους καρπούς.

4. Αν γίνει “μεταρρύθμιση” με ένα υπουργικό “φιρμάνι” του τύπου “πρώτα ο μαθητής” που θα “λέει” ότι
η παιδεία θα γίνει άριστη σε ένα χρόνο, θα γελάσει ο κάθε πικραμένος.

5. Εγώ “προφητεύω” με ασφάλεια ότι θα έχουμε μια από τα ίδια ή… και χειρότερα.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γιώργο, δεν το είδα αναλυτικά, πολύ επιπόλαια…

Εγώ, ως πραγματιστής θέλω να θίξω κάτι που μάλλον ξεχνάμε….

Με αυτές τις ώρες διδασκαλίας η φυσική ως μάθημα ΓΠ είναι καταδικασμένη…

Θα παραμείνει μάθημα "ελίτ"…. διότι οι ώρες δεν επαρκούν για να φθάσει στα πίσω θρανία της τάξης…

Εκτός και αν υποκύψουμε στο "science" …. που πολλοί επιθυμούν…

Δεν μπορεί στην Α' Λυκείου η φυσική να διδάσκεται δύο ώρες….επίσημα…διότι ανεπίσημα βρίσκουμε

τρόπο να τις αυξήσουμε….και στο τέλος τα παιδιά μας λένε και ευχαριστώ….

Δεν μπορεί η φυσική να έχει εξαφανιστεί από τη Γ' Λυκείου….

Όταν η φυσική στην Α' Λυκείου ξαναγίνει 3 ώρες και ξαναδοθεί η ώρα στη φυσική ΓΠ της Γ' Λυκείου,

μόνο τότε μπορούμε να συζητήσουμε ρεαλιστικά και ουσιαστικά….

Κατά τα λοιπά το σχόλιο της κυρίας Δουδουσάκη με καλύπτει στα περισσότερα…

"Αν αυτό το βιβλίο ενσωματωθεί στην υπάρχουσα ύλη, πολύ φοβάμαι πως θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερες στρεβλώσεις του μαθήματος. Είναι δώρον άδωρον να "ρίξουμε" από τον ουρανό μάθημα σύγχρονης φυσικής αν δεν εξυγιάνουμε προηγουμένως, με μελετημένα και προσεκτικά βήματα, τη διδασκαλία της κλασσικής φυσικής στις προηγούμενες τάξεις του σχολείου. Δηλαδή να κάνουμε μια σοβαρή αναδιάρθρωση ύλης, να προσθέσουμε σημαντικά κομμάτια που λείπουν….."

και φυσικά για όλα αυτά χρειάζονται ώρες διδασκαλίας…..

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
12/07/2020 7:27 ΜΜ

Θοδωρή συμφωνώ με τις απόψεις σου εκτός από το
"να ξαναδοθεί η ώρα στη φυσική ΓΠ της Γ' Λυκείου"

Στη Γ λυκείου προς το παρόν δεν έχει καμιά τύχη, αργότερα βλέπουμε.
Του χρόνου θα δεις τι θα συμβεί με το "κόντρα" μάθημα.

Παιδιά της Α λυκείου μου έκαναν "πλάκα", ότι στο πρόγραμμα 
υπήρχαν 3 ώρες πολιτική παιδεία, ενώ φυσική μόνο 2!!!

Δυστυχώς οι "φωστήρες" που εκπονούν τα προγράμματα; είναι "αποστειρωμένοι".

Η γνώμη μου είναι:
Όποιο μάθημα διδάσκεται στο σχολείο, πρέπει να διδάσκεται επαρκώς, διαφορετικά να μην διδάσκεται.

Δυστυχώς τώρα γίνεται κατανομή ωρών για να είναι έστω και λίγο ευχαριστημένες όλες οι "συντεχνίες".

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
13/07/2020 12:56 ΠΜ

Γιώργο γράφεις:
"εκτιμώ ότι χαλαρές συλλογικότητες όπως το υλικονέτ δεν θα μπορούσαν να υποστηρίξουν παρόμοια εγχειρήματα"

Εγώ δεν αναφέρθηκα σε "συλλογικότητες" αλλά σε πρόσωπα (έμμεσα) που μπορούν να γράψουν κατάλληλα βιβλία.
Φυσικά γνωρίζω ότι οι αγκυλώσεις και τα συμφέροντα δεν πρόκειται να το αφήσουν να συμβεί.

Με την ευκαιρία να αναφέρω ότι πριν δύο μήνες είχα προτείνει σε "γνωστό" μέλος του δικτύου (ονόματα δεν λέμε)
που έχει κάποιες χιλιάδες αναρτήσεις, να δημιουργήσει ένα "πακέτο" που να φέρει την σφραγίδα του, ως παρακαταθήκη
για τις επόμενες γενιές.
Εγώ και πολλοί άλλοι μπορούμε να βοηθήσουμε με μικροδιορθώσεις.

Ακόμα οι "υπερπρόθυμοι" που αναφέρεις περιμένουν και τα "φράγκα", ενώ αυτός που αναφέρομαι αποδεδειγμένα
δεν περιμένει "φράγκα" και έχει αποδείξει την αξία του εκτιθέμενος εδώ και πολλά χρόνια σε δημόσια και σκληρή κριτική.
Με απλά λόγια είναι δικαιωμένος για τις απόψεις του και… αξιολογημένος!!!

Αν έχεις υπόψιν σου κάποιον καλύτερο γράψε μου…

 

Μανώλης Χανιωτάκης

Γεια σας,

Επειδή εδώ και δύο χρόνια υποστηριζω έναν όμιλο σύγχρονης φυσικής στο σχολείο που εργάζομαι, έχω την πεποίθηση ότι σε επίπεδο εξαμηνιαιου πρότζεκτ μπορεί να ενταχθεί η σύγχρονη φυσική ως κάποιο βαθμό. Μπορεί επίσης κάνεις να βρει συνδέσεις με το αναλυτικό πρόγραμμα και να επεκταθεί από αυτό. Λόγου χάριν, κάτι που μου αρέσει να κάνω στους μαθητές της Γ Γυμνασίου μετά το ηλεκτροσκοπιο είναι να τους συζητώ το πώς χρησιμοποιήθηκε αυτό το όργανο στην ανακάλυψη των κοσμικών ακτίνων. 

Αυτό που έχουν δηλώσει πολλοί συνάδελφοι που τους κάναμε επιμόρφωση στο ίδιο θέμα, και όχι μόνο στην Ελλαδα, είναι ότι το αναλυτικό πρόγραμμα ως τώρα δεν έχει ευελιξία για νέα πράγματα. Όλοι ψάχνουν "ευκαιρίες" , στο πλαίσιο λόγου χάριν μιας επίσκεψης σε ερευνητικό κεντρο , για να προετοιμάσουν τα παιδια τους.

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
13/07/2020 7:25 ΜΜ

Γιώργο ευχαριστώ πολύ για την κατάθεση των αποψεών σου οι οποίες έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για μένα.
Θα επιθυμούσα σε θέσεις ευθύνης να υπήρχαν άνθρωποι του δικού σου επιπέδου.

Δυστυχώς τα βιβλία της Α και Γ λυκείου που διδάσκουμε εδώ και 20 χρόνια
είχαν "φάει τα ψωμιά τους" από την πρώτη μέρα που κυκλοφόρησαν.

Θυμάμαι ακόμα το 2000, τον διευθυντή του σχολείου που υπηρετούσα (Βιολόγος)
να ξεφυλίζει το βιβλίο της Γ λυκείου που μόλις είχε κυκλοφορήσει και να μου λέει χαμογελώντας:
"καλά αυτό το πράμα θα διδάξετε;"

Εγώ είμαι ο τελευταίος τροχός της άμαξας που λέμε και περιμένω από τους ανώτερους
μια συγκροτημένη πρόταση την οποία θα υλοποιήσω άσχετα άν συμφωνώ ή διαφωνώ,
η σημερινή ανοησία που ζούμε έχει γίνει ανυπόφορη για εμάς τους μεγαλύτερους.

"Προφητεύω" με ασφάλεια ότι και η επόμενη μεταρρύθμιση θα είναι μια νερόβραστη σούπα!!!

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
15/07/2020 1:25 ΠΜ

Δυό σημεία συνεισφορά στην κουβέντα.

► Να ξεκινήσω κάνοντας «διάλογο» με τον φίλο μου το Μήτσο (Γκενέ) που ξέρει ότι τον αγαπάω και δεν θα με παρεξηγήσει.

«ΚΥΡ Γιάννη

Μάλλον είσαι έτοιμος

(και με πλεονέκτημα συνταξιούχου πλέον)

Διάλεξε 2 έστω 3 ( όχι παραπάνω ) συνεργάτες δώσε τους να σου ετοιμάζουν κομμάτια.

Ανέθεσε και στου Φασού να φτιάξει μια τριμελή ( το πολύ κριτική επιτροπή κρίσης και επιμέλειας παρουσίασης

και ξεκίνα ( αρχικά σε ηλεκτρονική μορφή ).

Αν βάλει πλάτη και ο Ηλίας ο Σιτσανλής … Πάμε και για βραβείο

Πρώτα Γενική Παιδεία Α και Β Λυκείου και μετά βλέποντας και κάνοντας

Αν όχι εσύ …τότε ίσως κανείς

Αν όχι τώρα …ίσως ποτέ.»

7  φορές έτοιμος μπορεί να είναι ο Γιάννης και μπορεί να διαλέξει και όσους θέλει.  Δεν θέλω να αμφισβητήσω ούτε την ικανότητα ούτε τις άπειρες δυνατότητες του Γιάννη, ούτε και πολλών άλλων στο ylikonet..

Αλλά……….

Πριν από την συγγραφή βιβλίων αν μπορεί ποιος με ποιόν κλπ προηγείται τι θεωρούμε ότι, κατ αρχήν,  πρέπει να ξέρει το παιδί από αυτό που λέγεται φυσική μετά από 12 χρόνια  στο σχολείο.

Προτείνει ο Γιάννης:

Κινήσεις.
Σχετικές κινήσεις.
Στατική.
Νόμοι Νεύτωνα.
Έργο –ενέργεια.
Ορμή-κρούσεις.
Κυκλικές κινήσεις-κεντρομόλος.
Βαρύτητα.
Επιταχυνόμενα συστήματα αναφοράς-αδρανειακές δυνάμεις.
Πεδία, κινήσεις σε πεδία.
Στατική στερεού.
Κίνηση στερεού.
Δυναμική στερεού.
Στροφορμή-διατήρηση στροφορμής.
Εφαρμογές στερεού όπως σβούρες, μπιλιάρδα κ.λ.π.
Ταλαντώσεις.
Κύματα-Doppler.
Ρευστά-πίεση-άνωση-πλεύση.
Δυναμική ρευστών (Μπερνούλι-Τορικέλι).
Θερμότητα (Q=c.m.Δθ , διαστολή κ.λ.π.)
Γεωμετρική Οπτική-κάτοπτρα-φακοί.
Η φύση του φωτός-φαινόμενα συνυφασμένα μ’ αυτό.
Στατικός Ηλεκτρισμός…. μέχρι πυκνωτές.
Ηλεκτρικά κυκλώματα συνεχούς.
Ηλεκτρομαγνητισμός-επαγωγή.
Δίοδοι-τρανζίστορ.
Ανορθωτικές διατάξεις.
Περιγραφή λειτουργίας ενισχυτή.

Πύλες –απλά λογικά κυκλώματα.
Λειτουργία συσκευών από απλές μηχανές μέχρι κινητήρες, γεννήτριες λάμπες φωτισμού.
Χρονοκυκλώματα.
Εναλλασσόμενο ρεύμα.
Εξισώσεις Μάξγουελ.
Κινητική θεωρία-καταστατική εξίσωση.
Θερμοδυναμική-μηχανές-εντροπία.
Ειδική Σχετικότητα.
Γενική Σχετικότητα.

Κβαντική Φυσική.

Δομή της ύλης.

 

Και καταλήγει με τα σοφά, κατά την άποψή μου.

Θα διδαχθούν όλα αυτά ή μέρος τους σε όλο το Λύκειο;

Πως θα κατανεμηθούν στις τρεις τάξεις;

Όλα αυτά θα καθορίσουν το πώς θα γραφούν και τα βιβλία.

 

Να προσθέσω μερικές ακόμα  προϋποθέσεις.

Θα υπάρχουν έννοιες που θα επαναλαμβάνονται από ποιοτικό απλό επίπεδο σε πιο απαιτητική μορφή αργότερα;

Σε ποια κεφάλαια και σε ποιο ποσοστό θα υπάρχουν οι   "δηλωτικές γνώσεις".

Δεν μπορεί το επίπεδο δυσκολίας και επεξεργασίας να μην λαμβάνει υπόψη του το μαθηματικό υπόβαθρο των παιδιών με βάση αυτά που ισχύουν στο σχολείο.

Η έκταση της ύλης σε κάθε κεφάλαιο πρέπει να παίρνει υπόψη του το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Έτσι νομίζω  πρέπει να ξεκινά κανείς και μακάρι έτσι να ξεκινούσε το υπουργείο, λέμε τώρα.

Άρα  αυτό που θα μπορούσε αρχικά να γίνει στο ylikonet είναι μια κουβέντα αυτά ας πούμε τα κεφάλαια (π.χ. του Γιάννη ) ή άλλα; Και αν καταλήξουμε στα κεφάλαια πάμε σε παραγράφους. Π.χ. μετά τους φακούς θα βάλουμε και λειτουργία μικροσκόπιου, τηλεσκόπιου; Ή ποια θέματα θίγουμε από την ειδική σχετικότητα.

►  Και δεύτερο σημείο  με αφορμή το Μήτσο (Γκενέ)

«Άλλο θεωρώ κατά την γνώμη μου προϋπόθεση :

Να υπάρχει η δυνατότητα διορθώσεων, βελτιώσεων, Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα καλύτερα χωρίς βιβλίο

Δεν θυμάμαι Μήτσο αν στο έχω πει κατ’ ιδίαν, το συζητώ με διάφορους συναδέλφους πολλά χρόνια.

Η ιδέα είναι αντί για κλασσική μορφή βιβλίου και τα ρεζιλίκια συρραφής 16σέλιδων από το βιβλίο της Β στην Α και τούμπαλιν, βιβλία ντοσιέ.

Είτε στην αρχή ας πούμε του Λυκείου είτε ανά τάξη το βιβλίο είναι σε μορφή ντοσιέ καλής ποιότητας. Αν θέλει λοιπόν να βελτιώσει μια σελίδα θεωρίας, να προσθέσει εικόνες να πάει ένα κεφάλαιο από την αρχή στο τέλος  τυπώνει το υπουργείο δυο νέες σελίδες στις δυο πρώτες περιπτώσεις τις στέλνει στα σχολεία και λέει μετά την σελίδα 183 να προστεθούν οι 183i  και 183ii, στην τρίτη μεταφέρονται οι σελίδες. 

Οι παλιοί ίσως θυμούνται ότι έτσι κάναμε με τον «πανδέκτη εκπαιδευτικής νομοθεσίας». Κάποιος σκέφτηκε κάποια στιγμή και κωδικοποίησε την εκπαιδευτική νομοθεσία και την είχαμε σε ντοσιέ κατά κεφάλαια, π.χ. μεταθέσεις. Όταν άλλαζε κάτι στο νόμο, στο προεδρικό έστελνε το νέο με σημείωση σε ποιο σημείο του ντοσιέ να μπει.

Αυτά κατ’ αρχήν βασικά για αυτομόρφωση διότι κατά τα λοιπά  Φασουλόπουλος εδώ

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Γιώργο Φασου.. ασπάζομαι τις παραπάνω απόψεις σου!

Υ.Γ. επειδή το υλικονετ δεν έχει like , καινοτομώ την καταφατική κίνηση  ως like του υλικονέτ!!!

 

Στέλλα Χριστοπούλου

Το εγχείρημα αξίζει σοβαρή σκέψη. Ευχαριστούμε πολύ, Διονύση!