web analytics

Θερμοδυναμική πιθανότητα vs Μαθηματική πιθανότητα

Σε δύο συγκοινωνούντα δοχεία τοποθετούνται 2 διακριτά μόρια α και β.

α) Ποιες είναι οι μακροσκοπικές καταστάσεις του συστήματος;

Συνέχεια (Word)

Συνέχεια (Pdf)

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
17 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
03/09/2020 6:23 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα.

Επειδή ήμουν ένας από αυτούς που ρώτησες, να σχολιάσω και πρώτος…

Νομίζω ότι έκανες πολύ καλή επεξεργασία (εγώ θα έδειχνα στο σχήμα 4 κουτάκια…) και κυρίως νομίζω ότι κατέληξες σε πολύ καλά συμπεράσματα, τα οποία εγώ δεν μπόρεσα να προσεγγίσω…

Τώρα το ερώτημα για τη μέγιστη και ελάχιστη πιθανότητα, νομίζω ότι μπορεί να απαντηθεί (ακόμη και με 7 λέξεις!!!) , αφού όσον αφορά το μέγιστο η μαθηματική έχει τιμή το 1, ενώ η θερμοδυναμική δεν έχει κάποιο άνω όριο.

Η ελάχιστη μαθηματική το μηδέν, ενώ θερμοδυναμικά πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον μία μικροκατάσταση.

Τελικά μάλλον πολύ ενδιαφέρον ήταν το ερώτημα!!!

Θοδωρής Βαχλιώτης
03/09/2020 9:04 ΜΜ

Καλησπέρα κι από εμένα. Πολύ ενδιαφέρον Ανδρέα. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί ενώ δίνεις 4 μικροκατστάσεις αναφέρεις 3 πιθανότητες και όχι τέσσερις; Εγώ θα έλεγα ότι κάθε μικροκατάσταση έχει 25% πιθανότητες. Η πιθανότητα να έχουμε ένα μόριο σε κάθε δοχείο είναι 50% ενώ η πιθανότητα να έχουμε δύο μόρια σε ένα δοχείο είναι επίσης 50%. Τι λες;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
03/09/2020 9:29 ΜΜ

Θοδωρή καλησπέρα.

Η δεύτερη πιθανότητα που αναφέρεις πρέπει να σπάσει στα δύο!

Το θέμα είναι ποια η πιθανότητα να έχουμε δύο μόρια στο Α  δοχείο και ποια η πιθανότητα να έχουμε δύο μόρια στο Β δοχείο.

Οι  δυο αυτές καταστάσεις δεν είναι ίδιες.

Θοδωρής Βαχλιώτης
03/09/2020 9:40 ΜΜ

Ok Διονύση, αλλά η κατάσταση να έχουμε το α μόριο στο Α και το β μόριο στο Β με την κατάσταση να έχουμε το α στο Β και το β στο Α είναι ίδιες;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
03/09/2020 9:47 ΜΜ

Ναι, είναι ίδιες Θοδωρή γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε διάκριση μεταξύ των δύο μορίων.

Θοδωρής Βαχλιώτης
03/09/2020 9:59 ΜΜ

Εάν τα δύο μόρια ήταν τα ίδια, π.χ. α και α, θα υπήρχε διαφοροποίση ως προς τις μικροκαταστάσεις και τις πιθανότητες;

Θοδωρής Βαχλιώτης
03/09/2020 10:06 ΜΜ

Μάλλον θεωρείτε εξαρχής ότι τα μόρια α και β είναι ακριβώς ίδια, έτσι;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
03/09/2020 11:32 ΜΜ

Επέστρεψα Θοδωρή (μετά από μια μικρή διακοπή…).

Ναι, παραπάνω στο μυαλό μου είχα απολύτως όμοια μόρια, μεταξύ των οποίων δεν μπορεί να υπάρξει διάκριση.

Αν έχουμε δύο μόρια, π.χ. ένα αζώτου και ένα οξυγόνου, τα πράγματα αλλάζουν. Γιατί;

Γιατί είναι άλλη η κατάσταση στο Α δοχείο να έχω ένα μόριο οξυγόνου και άλλη κατάσταση να έχω ένα μόριο αζώτου.

Αλλά τότε προφανώς αλλάζουν και οι πιθανότητες και έχουμε 1/4 και 1/4 (στα δύο ενδεχόμενα) και όχι 1/2…

Καινουργιάκης Μιχάλης

Περίεργη ερώτηση! Θερμοδυναμική πιθανότητα???

Μάλλον εννοούν ως θερμοδυναμική πιθανότητα, για δεδομένους περιορισμούς, το πηλίκο του πλήθους των μικροκαταστάσεων του συστήματος που ικανοποιούν τους περιορισμούς προς τον συνολικό αριθμό μικροκαταστάεων του συστήματος.

Η μαθηματική πιθανότητα, από την άλλη, είναι συνάρτηση συνεχής με σύνολο τιμών το [0,1], κλπ κλπ.

Βασίλειος Μπάφας
04/09/2020 10:30 ΜΜ

Καλησπέρα σε όλους.

Αντρέα είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα. 

Με κίνδυνο να κάνω λάθος θα τολμήσω να πω τον προβληματισμό μου. 

Βάζω σε ένα τραπέζι δύο όμοια κουτιά και τοποθετώ δυο όμοιες μπάλες όπως στη δεύτερη μακροκατάσταση του Αντρέα, στο αριστερό κουτί.

Πάω από την άλλη πλευρά του τραπεζιού και βλέπω την τρίτη εικόνα του Αντρέα, στο δεξί κουτί οι μπάλες. 

Είναι άλλη μακροκατάσταση;

Αν το θεωρήσουμε ναι όλη η παρουσίαση του Αντρέα ευσταθεί και είναι και πολύ καλή δουλειά. 

Αν όχι υπάρχουν δύο μικροκαταστάσεις. Δύο μπίλιες σε ένα δοχείο, ή από μια μπίλια σε κάθε δοχείο. Όπως το είπε ο Θοδωρής πιο πάνω. Και αλλάζουν τα αποτελέσματα. Περιμένω να δω τι θα πείτε, εγώ ψάχνομαι ακόμη και το θέτω ως ερώτημα.