Η Αρχή Επαλληλίας και το Σύστημα Αξόνων

Μια μπάλα μάζας 0,2kg εκτοξεύεται οριζόντια με κάποια αρχική ταχύτητα, με αποτέλεσμα σε μια στιγμή, που θεωρούμε t0=0, να περνά από σημείο O, με ταχύτητα μέτρου υ1=5m/s, η οποία σχηματίζει γωνία φ με την κατακόρυφη, όπου ημφ=0,6 όπως στο επόμενο σχήμα. Η μπάλα φτάνει στο έδαφος τη χρονική στιγμή t1=2s

Για να υπολογίσουν την κατακόρυφη απόσταση Η του σημείου Ο από το έδαφος, την ταχύτητα και την κινητική ενέργεια της μπάλας τη στιγμή που φθάνει στο έδαφος, δύο μαθητές δηλώνουν πως θα θεωρήσουν την καμπυλόγραμμη επιταχυνόμενη κίνηση της μπάλας, ως επαλληλία δύο υποθετικών ανεξάρτητων κινήσεων.
Ο μαθητής Α, επιλέγει μια ομαλή κίνηση στον οριζόντιο ημιάξονα Ox και μια δεύτερη ομαλά επιταχυνόμενη στον κατακόρυφο ημιάξονα Oy.
Ο μαθητής Β, επιλέγει μια ομαλή κίνηση στον ημιάξονα Οj στη διεύθυνση της ταχύτητας υ1 και μια ελεύθερη πτώση στον κατακόρυφο ημιάξονα Oy, αφού ισχυρίζεται πως η αρχή της επαλληλίας μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε σύστημα αξόνων
Να συγκρίνετε τα αποτελέσματα που θα βρουν οι δύο μαθητές και να ελέγξετε την ορθότητα των επιλογών τους
Δίνεται g=10m/s2.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
5 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Θοδωρή.
Πάντα μ’άρεσε η αλλαγή αξόνων και την δίδασκα.
Για τον πλουραλισμό λοιπόν … Εννοείται πως η πρώτη ενδείκνυται και έπονται οι άλλες χωρίς να αντενδείκνυνται.comment image
Να είσαι καλά

Βασίλειος Μπάφας
13/05/2021 10:26 ΜΜ

Καλησπέρα Θοδωρή, καλησπέρα Παντελή.
Μόλις είδα την άσκηση σκέφτηκα αμέσως τη λύση του δάσκαλου. Φαίνεται πως ένα αόρατο νήμα με κάνει να τον ακολουθώ ακόμα στη σκέψη.
Όμως η λύση με το σύστημα αξόνων που δίνεις μου αρέσει παρα πολύ.
Τελικά, αρκεί στην επιλογή του συστήματος να μη “χάσεις” συνιστώσα του g.
Αφού καλύπτεις το g με κατακόρυφο άξονα, την ομαλή κίνηση την δουλεύεις με όποια διεύθυνση θέλεις.
Μπράβο!

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βασίλη

Η εκτίμηση του μαθητή για το Δάσκαλο είναι η βασική αποζημίωση για να χαρεί …

Ενίοτε μια περίεργη επιλογή (εν προκειμένω αξόνων) έχει κάποιο λόγο να χρησιμοποιηθεί ή μπορεί και όχι, αλλά αυθόρμητα να προκύψει. Η συγκεκριμένη επιλογή αξόνων, παρ’όλο που είναι πλέον επίπονη της επιλογής του μαθητή Α του Θοδωρή , αναφέρθηκε από μένα για να συμβάλω πλουραλιστικά στη δουλειά των μαθητών Α και Β.

Με την ευκαιρία να πω ότι στη συγκεκριμένη άσκηση θα μπορούσα να βάλω τίτλο …’’Μια πλάγια βολή προς τα κάτω’’ εννοώντας ότι ένας μαθητής στην Α΄ ή στην Β΄ από τη στιγμή που διδάσκεται τις ευθύγραμμες κινήσεις (+ ελεύθερη πτώση) & μαθηματικά έχει συνείδηση των παραβολών , αν διδαχθεί την ‘’αρχή της επαλληλίας’’ θα μπορεί να δουλέψει οποιοδήποτε είδος βολής σε Β.Π. εκτιμώντας και το σύστημα που τον βολεύει αναλόγως.

Συμπληρώνω και ένα ενδιαφέρον ερώτημα (πισωγύρισμα) στη συγκεκριμένη … ‘’Να προσδιορίσετε το σημείο που εκτοξεύθηκε οριζόντια η μπάλα και η ταχύτητά της τότε’’

Να είσαι καλά