Τα σημερινά θέματα Φυσικής, θα αναρτηθούν εδώ, αμέσως μόλις ανακοινωθούν (μετά τις 10.00).
Πρώτες απαντήσεις από το Βασίλη Δουκατζή εδώ και το τελευταίο ερώτημα εδώ.
Τα θέματα σε Word. Μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου, τον οποίο ευχαριστώ.
Οι απαντήσεις από τον Κώστα Ψυλάκο εδώ και από τον Δημήτρη Παπαδόπουλο εδώ.
Ενδεικτικές λύσεις με μοριοδότηση, από βαθμολογικό κέντρο, εδώ.
Γιάννη η δεύτερη γραμμή αριστερά φρονώ (!) ότι είναι η κίνηση του κέντρου μάζας του συστήματος, δεν είμαι, όμως, απόλυτα σίγουρος
Στάθη φυσικά διαφωνούμε και θα διαφωνούμε.
Τα παιδία αγνοούν τα πεδία στην Α’ Λυκείου.Θεωρούν κάθε σταθερή δύναμη συντηρητική.
Η Αλεξοπουλική θέση δεν είναι τυφλοσούρτης αλλά βαθύτερη σκέψη βασισμένη στη διατήρηση της ολικής ενέργειας. Η Μεγάλη Κυρία δεν έχει ανάγκη από συντηρητικές δυνάμεις και άλλα σχετικά. Παρουσιάζεται εύκολα και σε μικρά παιδιά.
Είναι τρομερή! Όταν ψάχναμε πότε χρησιμοποιούσαμε λανθασμένα τη σχέση Μπερνούλι, καθάριζε το τοπίο και έλυνε τη διαφωνία αυτόματα.
Καλώς δεν είσαι σίγουρος.
Το κέντρο μάζας παραμένει στην ίδια κατακόρυφο.
Γιάννη το ότι τα παιδιά αγνοούν τα πεδία στην Α Λυκείου, δεν σημαίνει ότι στην Γ Λυκείου δεν πρέπει να ξερουν για τα πεδία και τις συντηρητικές δυνάμεις. Δεν σημαίνει επίσης ότι το μονο που πρέπει να ξερουν είναι ότι στην ελεύθερη πτώση διατηρείται η ενεργεια γιατί δεν χάνεται…
Η δε σφήνα δεν είναι παράδειγμα για την Α Λυκείου. Ας αφήσουμε την Α Λυκείου στην συζήτηση, εκεί πρώτο-μαθαίνουν περί ενέργειας. Προφανώς θα μάθουν με τον πιο απλό τρόπο.
Αλλά η πιο απλή περιγραφή δεν είναι πάντα και η πιο σωστή, διαφορετικά θα μέναμε σε αυτήν.
Δεν διαφωνούμε στο ότι αποδέχεσαι και τους δύο τρόπους, διαφωνούμε στο ότι θεωρείς τον πρώρο ανώτερο.
Φυσικά η απλούστερη λύση είναι ανώτερη. Σε κάθε περίπτωση.
Δεν είπα ούτε ότι δεν αποδέχομαι κάθε άλλη, ούτε ότι δεν θα μιλήσουμε για συντηρητικές και μη δυνάμεις στη Γ’ Λυκείου.
Φυσικά δεν μένουμε στην απλούστερη λύση διότι υπάρχουν προβλήματα που δεν δουλεύει.
Έτσι και ντιβ και γκραντ και κερλ διδαχτήκαμε. Και Λαγκράνζ και Χάμιλτον και Πουασόν χρησιμοποιήσαμε. Γνωρίσαμε και τους τανυστές αδράνειας και άλλα διάφορα. Όλα αυτά πολύ καλώς.
Θεωρώ τον πρώτο ανώτερο και διότι είναι απλούστερος και διότι προκύπτει από κάτι βαθύτερο. Την αρχή διατήρησης της ολικής ενέργειας. Μία από τις δύο μεγάλες κυρίες της Φυσικής.
Το ΘΜΚΕ είναι ένα θεώρημα που προκύπτει από ολοκλήρωση των εξισώσεων κίνησης σε σώμα ή σύστημα. Δεν έχει το βάθος των δύο κυριών ή των θερμοδυναμικών αξιωμάτων. Χρήσιμο είναι. Και οι κανόνες Κίρχωφ είναι χρήσιμοι και οι πίνακες Καρνώ και το θεώρημα Θέβενιν χρήσιμα είναι. Δεν έχουν την ίδια αξία και το ίδιο βάθος με τις κυρίες.
Όχι Γιάννη, δεν μιλάμε για το ΘΜΚΕ εναντιον της ΑΔΕ.
Το ότι η ενέργεια διατηρείται είναι αυτό που παρατηρούμε. Το ζητούμενο είναι με ποιο τρόπο θα εκφράσουμε καλύτερα την διατήρηση της ενέργειας στην μηχανική της Γ Λυκείου. Εκεί θεωρώ ότι η έκφραση
Ετελ-Εαρχ=ΣW(μη συντ)
είναι καλύτερη (με την έννοια ότι εμβαθύνει περισσότερο) από το να πούμε ότι η ενέργεια διατηρείται επειδή δεν βλέπουμε να χάνεται.
Το να ονομάζουμε τον ένα τρόπο, αυτόν που προτιμάμε, “η μεγάλη κυρία” (λες και ο άλλος δεν αναφέρεται στην ίδια “κυρία”) απλά αποπροσανατολίζει την συζήτηση.
σωστά Γιάννη, εξωτερική δύναμη είναι μόνο το βάρος του σώματος
Καλημέρα Βαγγέλη.
Τα δύο βαρη και η Ν από το πάτωμα.
πάλι σωστός Γιάννη
απλά “ενεργή” ως προς το cm είναι, μόνο, το βάρος του σώματος
Γιάννη, καλημέρα. Αν χρησιμοποιήσουμε σχετικές κινήσεις, τότε η απειροστή μετατόπιση του σώματος θα είναι ίση με την απειροστή μετατόπιση της σφήνας συν τη απειροστή σχετική μετατόπιση του σώματος ως προς τη σφήνα που είναι παράλληλη προς την κεκλιμένη επιφάνεια. Το έργο της Ν για τη 2η είναι μηδέν (κάθετη στη μετατόπιση), οπότε το συνολικό έργο των Ν θα είναι (δύο αντίθετες δυνάμεις με ίσες μετατοπίσεις, αυτή της σφήνας) θα είναι μηδέν.
Γιάννη, δεν βλέπω να ενδιαφέρεται άλλος στην παρέα,

αλλά επειδή μπήκα στο “τρυπάκι”…
κάνω μια προσπάθεια για την εύκολη περίπτωση όπου η σφήνα είναι ορθογώνια και ισοσκελής και έχει ίση μάζα με το σώμα που θεωρείται υλικό σημείο
η μαύρη εστιγμένη είναι η διάμεσος της σφήνας
η κόκκινη εστιγμένη είναι, επίσης διάμεσος της σφήνας, αλλά και η τροχιά του σώματος, άρα και του cm του
η πράσινη εστιγμένη είναι η τροχιά του cm της σφήνας
τα άκρα της μωβ εστιγμένης δείχνουν τις τελικές θέσεις των cm σφήνας και σώματος
η μπλε εστιγμένη είναι η τροχιά του cm του συστήματος
ε, ναι, ουφ!
Μην μας κατηγορείς Βαγγέλη!
Πολύ ζέστη, αλλά σας παρακολουθούμε 🙂
Νομίζω ότι το τελευταίο σου σχήμα, αν και θυμίζει σουντόκου (διάφορα χρώματα που θέλουν αποκωδικοποίηση!!!), είναι σωστό.
Και με την ευκαιρία, καλό μεσημέρι Ντίνο.
Οι Ν παράγουν έργο.
Αν όχι πώς κινείται η σφήνα;
Γεια σου Ντίνο.
Προφανώς υπάρχει εξήγηση. Υπάρχει και για την άλλη περίπτωση σφήνας-κυλίνδρου.
Βλέπουμε όμως ότι δεν είναι εύκολη διότι τα έργα των Ν είναι μη μηδενικά αλλά αντίθετα.
Έτσι δεν ζητάμε απόδειξη τέτοια για την διατήρηση της μηχανικής ενέργειας. Μας αρκεί το ότι “δεν ζεσταίνονται”.
Βαγγέλη θα το δω.
Γεια σου Γιάννη.Η Διατηρηση της μηχανικης ενεργειας αποδεικνυει οτι τα εργα ειναι αντιθετα και οχι το αναποδο.Καμμια γεωμετρια δεν χρειαζεται εδω.