web analytics

Θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων στη Φυσική 2021

Τα σημερινά θέματα Φυσικής, θα αναρτηθούν εδώ, αμέσως μόλις ανακοινωθούν (μετά τις 10.00).

Τα θέματα εδώ  ή από εδώ.

Πρώτες απαντήσεις από το Βασίλη Δουκατζή εδώ και το τελευταίο ερώτημα εδώ.

Τα θέματα σε Word. Μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου, τον οποίο ευχαριστώ.

Οι απαντήσεις από τον Κώστα Ψυλάκο εδώ και από τον Δημήτρη Παπαδόπουλο εδώ.

Ενδεικτικές λύσεις με μοριοδότηση, από βαθμολογικό κέντρο, εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
314 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βαγγέλης Κουντούρης

Γιάννη η δεύτερη γραμμή αριστερά φρονώ (!) ότι είναι η κίνηση του κέντρου μάζας του συστήματος, δεν είμαι, όμως, απόλυτα σίγουρος

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Στάθη φυσικά διαφωνούμε και θα διαφωνούμε.
Τα παιδία αγνοούν τα πεδία στην Α’ Λυκείου.Θεωρούν κάθε σταθερή δύναμη συντηρητική.
Η Αλεξοπουλική θέση δεν είναι τυφλοσούρτης αλλά βαθύτερη σκέψη βασισμένη στη διατήρηση της ολικής ενέργειας. Η Μεγάλη Κυρία δεν έχει ανάγκη από συντηρητικές δυνάμεις και άλλα σχετικά. Παρουσιάζεται εύκολα και σε μικρά παιδιά.
Είναι τρομερή! Όταν ψάχναμε πότε χρησιμοποιούσαμε λανθασμένα τη σχέση Μπερνούλι, καθάριζε το τοπίο και έλυνε τη διαφωνία αυτόματα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλώς δεν είσαι σίγουρος.
Το κέντρο μάζας παραμένει στην ίδια κατακόρυφο.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
26/06/2021 10:53 ΜΜ

Γιάννη το ότι τα παιδιά αγνοούν τα πεδία στην Α Λυκείου, δεν σημαίνει ότι στην Γ Λυκείου δεν πρέπει να ξερουν για τα πεδία και τις συντηρητικές δυνάμεις. Δεν σημαίνει επίσης ότι το μονο που πρέπει να ξερουν είναι ότι στην ελεύθερη πτώση διατηρείται η ενεργεια γιατί δεν χάνεται…
Η δε σφήνα δεν είναι παράδειγμα για την Α Λυκείου. Ας αφήσουμε την Α Λυκείου στην συζήτηση, εκεί πρώτο-μαθαίνουν περί ενέργειας. Προφανώς θα μάθουν με τον πιο απλό τρόπο.
Αλλά η πιο απλή περιγραφή δεν είναι πάντα και η πιο σωστή, διαφορετικά θα μέναμε σε αυτήν.
Δεν διαφωνούμε στο ότι αποδέχεσαι και τους δύο τρόπους, διαφωνούμε στο ότι θεωρείς τον πρώρο ανώτερο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Φυσικά η απλούστερη λύση είναι ανώτερη. Σε κάθε περίπτωση.

Δεν είπα ούτε ότι δεν αποδέχομαι κάθε άλλη, ούτε ότι δεν θα μιλήσουμε για συντηρητικές και μη δυνάμεις στη Γ’ Λυκείου.
Φυσικά δεν μένουμε στην απλούστερη λύση διότι υπάρχουν προβλήματα που δεν δουλεύει.
Έτσι και ντιβ και γκραντ και κερλ διδαχτήκαμε. Και Λαγκράνζ και Χάμιλτον και Πουασόν χρησιμοποιήσαμε. Γνωρίσαμε και τους τανυστές αδράνειας και άλλα διάφορα. Όλα αυτά πολύ καλώς.

Θεωρώ τον πρώτο ανώτερο και διότι είναι απλούστερος και διότι προκύπτει από κάτι βαθύτερο. Την αρχή διατήρησης της ολικής ενέργειας. Μία από τις δύο μεγάλες κυρίες της Φυσικής.
Το ΘΜΚΕ είναι ένα θεώρημα που προκύπτει από ολοκλήρωση των εξισώσεων κίνησης σε σώμα ή σύστημα. Δεν έχει το βάθος των δύο κυριών ή των θερμοδυναμικών αξιωμάτων. Χρήσιμο είναι. Και οι κανόνες Κίρχωφ είναι χρήσιμοι και οι πίνακες Καρνώ και το θεώρημα Θέβενιν χρήσιμα είναι. Δεν έχουν την ίδια αξία και το ίδιο βάθος με τις κυρίες.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
26/06/2021 11:30 ΜΜ

Όχι Γιάννη, δεν μιλάμε για το ΘΜΚΕ εναντιον της ΑΔΕ.
Το ότι η ενέργεια διατηρείται είναι αυτό που παρατηρούμε. Το ζητούμενο είναι με ποιο τρόπο θα εκφράσουμε καλύτερα την διατήρηση της ενέργειας στην μηχανική της Γ Λυκείου. Εκεί θεωρώ ότι η έκφραση
Ετελ-Εαρχ=ΣW(μη συντ)
είναι καλύτερη (με την έννοια ότι εμβαθύνει περισσότερο) από το να πούμε ότι η ενέργεια διατηρείται επειδή δεν βλέπουμε να χάνεται.
Το να ονομάζουμε τον ένα τρόπο, αυτόν που προτιμάμε, “η μεγάλη κυρία” (λες και ο άλλος δεν αναφέρεται στην ίδια “κυρία”) απλά αποπροσανατολίζει την συζήτηση.

Βαγγέλης Κουντούρης

σωστά Γιάννη, εξωτερική δύναμη είναι μόνο το βάρος του σώματος

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βαγγέλη.
Τα δύο βαρη και η Ν από το πάτωμα.

Βαγγέλης Κουντούρης

πάλι σωστός Γιάννη
απλά “ενεργή” ως προς το cm είναι, μόνο, το βάρος του σώματος

Κωνσταντίνος (Ντίνος) Σαράμπαλης

Γιάννη, καλημέρα. Αν χρησιμοποιήσουμε σχετικές κινήσεις, τότε η απειροστή μετατόπιση του σώματος θα είναι ίση με την απειροστή μετατόπιση της σφήνας συν τη απειροστή σχετική μετατόπιση του σώματος ως προς τη σφήνα που είναι παράλληλη προς την κεκλιμένη επιφάνεια. Το έργο της Ν για τη 2η είναι μηδέν (κάθετη στη μετατόπιση), οπότε το συνολικό έργο των Ν θα είναι (δύο αντίθετες δυνάμεις με ίσες μετατοπίσεις, αυτή της σφήνας) θα είναι μηδέν.

Βαγγέλης Κουντούρης

Γιάννη, δεν βλέπω να ενδιαφέρεται άλλος στην παρέα,
αλλά επειδή μπήκα στο “τρυπάκι”…
κάνω μια προσπάθεια για την εύκολη περίπτωση όπου η σφήνα είναι ορθογώνια και ισοσκελής και έχει ίση μάζα με το σώμα που θεωρείται υλικό σημείο
η μαύρη εστιγμένη είναι η διάμεσος της σφήνας
η κόκκινη εστιγμένη είναι, επίσης διάμεσος της σφήνας, αλλά και η τροχιά του σώματος, άρα και του cm του
η πράσινη εστιγμένη είναι η τροχιά του cm της σφήνας
τα άκρα της μωβ εστιγμένης δείχνουν τις τελικές θέσεις των cm σφήνας και σώματος
η μπλε εστιγμένη είναι η τροχιά του cm του συστήματος
ε, ναι, ουφ!
comment image

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Ντίνο.
Προφανώς υπάρχει εξήγηση. Υπάρχει και για την άλλη περίπτωση σφήνας-κυλίνδρου.
Βλέπουμε όμως ότι δεν είναι εύκολη διότι τα έργα των Ν είναι μη μηδενικά αλλά αντίθετα.
Έτσι δεν ζητάμε απόδειξη τέτοια για την διατήρηση της μηχανικής ενέργειας. Μας αρκεί το ότι “δεν ζεσταίνονται”.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Βαγγέλη θα το δω.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Γεια σου Γιάννη.Η Διατηρηση της μηχανικης ενεργειας αποδεικνυει οτι τα εργα ειναι αντιθετα και οχι το αναποδο.Καμμια γεωμετρια δεν χρειαζεται εδω.