Ερώτηση

Σχολικό βιβλίο Γ’ Γυμνασίου Σελ.36 Εικ.2.5

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το αφόρτιστο σφαιρίδιο του ηλεκτρικού εκκρεμούς θα αποκλίνει προς τα δεξιά. Κατά την άποψή μου θα παραμείνει στη θέση του.

Μήπως μου διαφεύγει κάτι;

(Visited 410 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

Καλησπέρα Άρη, συνάδελφοι.

Δεν είμαι σίγουρος … Οπότε μια σκέψη μου μόνο από παλαιότερο προβληματισμό μου.

Το σφαιρίδιο πολλώνεται. Αν ήταν ένα απλό δίπολο θα μπορούσε επί αυτού να σκηθεί ηλεκτρική ροπή και να το κάνει παράλληλο στις δυναμικές γραμμές του ηλεκτρικού πεδίου. Αλλά δεν θα παρατηρούσαμε μετατόπιση αφού για το ζεύγος δυνάμεων η συνισταμένη δέναμη ισούται με μηδέν.

Δυστυχώς στα σφαιρίδια των ηλεκτρικών εκκρεμμών εκτρέπονται και σε ομογενή πεδία διότι στο σφαιρίδιο ασκούνται ροπές στρέψης ( λόγω μερικής πόλωσης των σωματιδίων τους ) αλλά ασκείται και η τάση του νήματος … Η συνισταμένη δύναμη δεν είναι μηδέν λόγω στροφής του σημείου ανάρτησης του σφαιριδίου στο νήμα.

Λέω ίσως …

Η εξήγση στα παιδιά του Γυμνασίου σίγουρα είναι ακατόρθωτη αφού και η πόλωση και οι ροπές είναι άχαρτογράφητες περιοχές για αυτούς.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Ροντούλης Άρης

Έχεις δίκιο.

Πολύ πιθανότερο να ξέχασαν την λέξη φορτισμένο για το σφαιρίδιο του εκκρεμούς. Ας δοκιμάσει κάποιος να δει και πειραματικά τι συμβαίνει. Πιθανότατα το αφόρτιστο εκκρεμές να μην αποκλίνει και να είναι σωστή και η επισήμανση του Κουντούρη παρακάτω

Βαγγέλης Κουντούρης
1 μήνας πριν

καλησπέρα σε όλους
συμφωνώ με τον Άρη
δίδαξα πολλά χρόνια αυτό το βιβλίο σε Δημόσιο Γυμνάσιο
προσπερνούσα το σχήμα, δεν υπάρχει και αναφορά στο κείμενο,
όσες φορές με ρώτησαν τα παιδιά απαντούσα ότι το σφαιρίδιο είναι φορτισμένο και κακώς δεν σημειώνεται αρνητικό φορτίο πάνω του

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
Διονύσης Μάργαρης(@dmargaris_2z73r8xw)
1 μήνας πριν

Καλημέρα Άρη, καλημέρα Μήτσο και Βαγγέλη.
Δεν έχω διδάξει στο Γυμνάσιο και δεν γνώριζα το ερώτημα.
Αλλά σαν ένας εξωτερικός παρατηρητής, θα συμφωνήσω με το Βαγγέλη.
Ακόμα και αν πειραματικά μπορεί να προκύψει κάποια μικρή εκτροπή η οποία να οφείλεται σε μη ομογενές ηλεκτρικό πεδίο…
Αλλά διδακτικά να αρχίσει κάποιος να συζητά για το πόσο ομογενές είναι το πεδίο; Προφανώς όχι!
Άρα μονόδρομος η θέση ότι το σφαιρίδιο φέρει αρνητικό φορτίο και … τυπογραφικό λάθος 🙂

Μπατατέγας Γεώργος
1 μήνας πριν

Το έχω κάνει το πείραμα Θέτοντας  σε λειτουργία μια ηλεκτροστατική μηχανή Wimshurst  Η εξήγηση που έδινα είναι η εξής Πλησιάζοντας το αρχικά αφόρτιστο σφαιρίδιο του ηλεκτρικού εκκρεμούς στον θετικά φορ­τισμένο πόλο της μηχανής φορτίζεται με επαγωγή ,έλκεται στη συνέχεια από το θετικά φορ­τισμένο πόλο της μηχανής και όταν ακουμπά
σε αυτόν ,φορτίζεται με επαφή  με ομώνυμα .φορτία , Απωθείται και ακουμπά στον απέναντι πόλο. Τότε εκφορτίζεται και έτσι το φορτίο μεταφέρεται από το σφαιρίδιο του εκκρεμούς στον απέναντι πόλο της μηχανής. Μ ε αυτό τον τρόπο έχουμε μια συνεχή ροή ηλεκτρικών φορτίων προς μια κατεύθυνση ,που λέγεται ηλεκτρικό ρεύμα .

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

καλή Κυριακή σε όλους

θεωρώντας ότι το ερώτημα του Άρη έχει σχολιαστεί με επάρκεια, στο πλαίσιο που τέθηκε

παραθέτω απόσπασμα απ’ τον Άρονς, που ίσως εξηγεί τον διδακτικό σχεδιασμό που υπάρχει πίσω απ’ αυτή τη διάταξη (σελ.267 – 268)

comment image

με αυτή την πειραματική διαδικασία επιχειρείται

1.      Η σύνδεση του Στατικού με τον Ηλεκτρισμό του Ρεύματος
2.      Δίνεται μια αναπαράσταση της μεταφοράς φορτίων μ’ αυτόν τον ιδιότυπο κινητήρα που θα πάλλεται μεταξύ των δυο οπλισμών – όσο χρόνο θα πάλλεται, λέω εγώ

Στη συνέχεια αποκαθίσταται επαφή των οπλισμών με υγρό νήμα αλλά και με λεπτό μεταλλικό σύρμα για να ολοκληρωθεί η μετάβαση

Όσοι έχουν εμπειρία αυτής της διάταξης, μπορούν να πιστοποιήσουν ότι το απλό εκκρεμές (με το σφαιρίδιο να περιβάλλεται από αλουμινόχαρτο) αρχίζει την κίνησή του, παρότι αφόρτιστο/ που δεν είναι απολύτως σίγουρο στα ηλεκτροστατικά πειράματα, ιδιαίτερα σε ιονισμένα περιβάλλοντα, όταν μεταβληθεί η θέση ισορροπίας του – π.χ. με μικρού πλάτους ώθηση
 
Μάλλον στο βιβλίο επιχειρήθηκε η μεταφορά μιας παρόμοιας διδακτικής ιδέας, που τα σχόλιά σας έδειξαν ότι εγκαταλείφθηκε ο στόχος και παράλληλα δημιούργησε τις ερμηνευτικές αντιφάσεις που αναδείχτηκαν

Σπανός Γιάννης
Σπανός Γιάννης(@spanosioannis)
1 μήνας πριν

Καλησπέρα. Πιθανώς επειδή στη σελίδα 25 του σχολικού << Πώς θα διαπιστώσουμε αν σε μια περιοχή του χώρου υπάρχει (ή όχι) ηλεκτρικό πεδίο;
Αρκεί να τοποθετήσουμε στην περιοχή αυτή ένα μικρό φορτισμένο σώμα, για παράδειγμα το φορτισμένο σωματίδιο ενός ηλεκτρικού εκκρεμούς. Αν υπάρχει ηλεκτρικό πεδίο, τότε στο φορτισμένο σώμα θα ασκηθούν δυνάμεις που θα το εκτρέψουν από την αρχική θέση ισορροπίας του (εικόνα 1.37).>> να θεωρεί οτι εννοείται .Στη συγκεκριμένη εικόνα βέβαια δείχνει το σφαιρίδιο του εκκρεμούς φορτισμένο.