Δίνεται ένα τμήμα κυκλώματος ΑΖ (το κύκλωμα περιέχει και άλλα στοιχεία και κάπου κλείνει, χωρίς να το γνωρίζουμε αλλά και χωρίς να μας ενδιαφέρει), όπου από το άκρο του Α εισέρχεται ρεύμα έντασης Ι1=10Α.
Στο κύκλωμα έχουν σημειωθεί και οι εντάσεις των ρευμάτων που διαρρέουν την συσκευή Σ, όπου Ι2=6Α και την μπαταρία με τάση V=3V, όπου Ι3=3Α.
- Να βρεθεί η ένταση του ρεύματος που διαρρέει τον αγωγό ΒΓ.
- Να βρεθούν οι εντάσεις που διαρρέουν τις λάμπες που βρίσκονται στους κλάδους ΒΕ και ΕΖ.
- Συνδέσαμε στο κύκλωμα ένα ιδανικό βολτόμετρο που μετρά την τάση μεταξύ των σημείων Α και Β, η ένδειξη του οποίου είναι V1=13V. Μπορείτε προσθέσετε το βολτόμετρο στο κύκλωμα;
- Δίνεται ότι το δυναμικό στο σημείο Β είναι ίσο με το δυναμικό στο Γ, ενώ η τάση μεταξύ των σημείων Δ και Ε είναι ίση με 6V:
α) Το σημείο Δ ή το σημείο Ε έχει μεγαλύτερο δυναμικό;
β) Να υπολογιστεί η τάση VΒΕ=VΒ-VΕ. - Αν η τάση μεταξύ των Α και Ζ είναι ίση VΑ-VΖ=40V, να υπολογιστεί η ένδειξη ενός βολτομέτρου, οι ακροδέκτες του οποίου θα συνδεθούν στα σημεία Ε και Ζ.
ή
Εν αναμονή του “πιστοποιητικού εμβολιασμού”, που θα επιτρέψει την πρόσβαση στο δίκτυο, χωρίς “φόβο”, μια άσκηση για την … ξεχασμένη φυσική γ.π. της Β΄ Λυκείου.
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική! Μακάρι να την είχα στη διάθεσή μου όταν έκανα τους κανόνες. Έχει ό,τι χρειάζεται να ξέρει ο μαθητής, μέχρι και εξήγηση για τη συμβατική φορά δίνεις, μέσω του πυκνωτή. Η παρουσία της πηγής κάνει σχεδόν ανενεργό το βραχυκύκλωμα ΒΓ.
Το “ξεχασμένο” μάθημα μπορεί ο διδάσκων να το αναβαθμίσει με τέτοιες ασκήσεις. Οι μαθητές εκπαιδεύονται και όχι οι καθηγητές, εκτός αν κάποιους τους βολεύει η κατάσταση…
Πως γίνεται στα ίδια παιδιά της Β να κάνει μάθημα ο Θεολόγος σε απόλυτη ησυχία και την επόμενη ώρα ο Φυσικός να κάνει Γενικής και να γίνεται γήπεδο;
Από την πρώτη μέρα ενημέρωσα τους μαθητές ότι δεν πρόκειται να απαξιώσω το μάθημα, όπως έδειξα και με την ανάρτηση ΕΔΩ – ιδιαίτερα μάλιστα με τον Ηλεκτρισμό που προαπαιτείται για τη Γ – και οι περισσότεροι διαβάζουν. Μην ξεχνάμε τα ωραία πειράματα που μπορεί να κάνει κάποιος με απλά κυκλώματα και να τραβήξει την προσοχή των παιδιών.
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Μετά την επίλυση του προβλήματος του πιστοποιητικού, ας επανέλθουμε στα καθημερινά…
Καλό απόγευμα. Χρόνια πολλά και καλή χρονιά.
Διονύση χρήσιμη η ανάρτηση για όσους έχουν καταλάβει ότι οι γνώσεις αυτές είναι προαπαιτούμενες για την κατανόηση του ηλεκτρομαγνητισμού. Προσωπικά μένω στην ύπαρξη ρεύματος στον κλάδο ΒΓ παρά την απουσία διαφοράς δυναμικού.
Ο μαθητής πρέπει να κατανοήσει ότι στη σχέση V=IR, όταν V=0 δεν είναι απαραίτητο να είναι Ι=0, μπορεί να είναι και R=0.Τι να κάνουμε, καμμιά φορά το φορτίο κινείται χωρίς χωρίς αίτιο, όταν ο δρόμος δεν έχει εμπόδια…
Αναφέρομαι στο φορτίο, όπως χρήσιμα έκανες, γιατί είναι παλιά η συζήτηση για την διαφορά δυναμικού (αίτιο) και την πτώση τάσης (αποτέλεσμα).
Να είσαι καλά.
καλησπέρα σε όλους
το “απαγορευμένο”, Διονύση, έχει μια χάρη παραπάνω…
δασκαλίστικη άσκηση, εξαιρετική, για μια περιοχή που, κακώς, κατά την άποψή μου δεν διδάσκεται, ουσιαστικά μια επιβεβαίωση του θεωρήματος διατήρησης της ενέργειας
για τους έχοντες απορία συναδέλφους, ε, ναι, κανείς δεν ζήτησε τη γνώμη της συγγραφικής ομάδας, γι αυτήν την περικοπή, όπως και για το τσεκούρωμα του κεφαλαίου των ταλαντώσεων, σιγά…
(θεωρώ λείπει ένα “να” στην εκφώνηση του iii, το παρακάνω μερικές φορές μου φαίνεται…)
Καλησπέρα Ξενοφώντα και καλή χρονιά.

Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της σκέψης σου, με την οποία βέβαια συμφωνώ.
Θα μου επιτρέψεις όμως, πριν πάμε στο παραπάνω σχήμα, το οποίο κάποιος θα το έλεγε… προχωρημένο, να δούμε λίγο το πιο απλό κύκλωμα που θα συναντήσει ένας μαθητής.
Τι απάντηση θα δώσουμε στο μαθητή που θα ρωτήσει ποια είναι η αιτία που το τμήμα ΑΒ διαρρέεται από ρεύμα;
Η απάντηση βέβαια είναι ότι η διαφορά δυναμικού μεταξύ Α και Β είναι η αιτία, όπου ο νόμος του Οhm μας δίνει Ι=VΑΒ/RΑΒ ή VΑΒ=Ι∙RΑΒ.
Αλλά αν RΑΒ→0 (ένα σύρμα με αμελητέα αντίσταση), τότε και VΑΒ→0, οπότε δικαιούμαστε να μιλάμε για μηδενική «πτώσης τάσης» πάνω στον σύρμα ΑΒ.
Συμπέρασμα, υπάρχει κάποια απειροστή τάση μεταξύ των Α και Β, όπου συντηρεί τη ροή, χωρίς να έχουμε κάποια έκπληξη στο γιατί…την οποία πρακτικά την παίρνουμε ως μηδενική.
Καλησπέρα Βαγγέλη και σε ευχαριστώ.
Γράφαμε μαζί…
Όσον αφορά το απαγορευμένο, φαντάζομαι ότι μιλάς για το 2ο νόμο;
Φέτος είναι… νόμιμος!
Βγήκε από την παρανομία 🙂
Μου άρεσε η ισότητα Ι1 και Ι7.
Γειά σου Διονύση, συμφωνώ για την VAB που τείνει στο μηδέν, το ανέφερα διότι συχνά δεχόμουν (παλαιότερα) ερώτηση για το αίτιο και το αποτέλεσμα.
Χρόνια πολλά με υγεία Βαγγέλη(=Νέστωρ) του ylikonet.
ανταποδίδω τις ευχές φίλε
είμαι χρόνια “εκτός”, Διονύση
δεν το γνώριζα, δεν το θυμάμαι, ότι επανήλθε,
οι ινστρούκτορες του υπουργείου, ασχετόπουλοι, κατά την άποψή μου, οι περισσότεροι, απλά διαθέτουν “χαρτιά”, δεν άκουσαν τις διαμαρτυρίες μας, των συγγραφέων, όταν το έκοψαν, ούτε μας ενημέρωσαν όταν το επανέφεραν,
ώ τί σεβασμός στην προσπάθεια των άλλων…
Καλησπέρα Γιάννη.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
πολύ σωστά!
και ο Διονύσης και ο Ξενοφών αναδεικνύουν ότι το ρεύμα σε “σκέτο” καλώδιο, χωρίς αντίσταση δηλαδή, περνάει “τζάμπα”, χωρίς δαπάνη ενέργειας
τα φορτία κινούνται δωρεάν για λόγους αδρανείας, δεν τα εμποδίζει κανείς, αφού αντίσταση δεν υπάρχει, δεν παράγουν όμως και κανένα έργο
Διονύση, χρόνια πολλά και καλή χρονιά (σε όλους).
Πολύ διδακτική με τα ερωτήματα που θέτεις στο συγκεκριμένο τμήμα κυκλώματος και περισσότερο με τη μεθοδικότητα που τη λύνεις.
Συμφωνώ απολύτως και με την ερμηνεία που δίνεις (-τε) για τη ροή ρεύματος σε αγωγό χωρίς αντίσταση. Τα φορτία έχουν σταθερή ταχύτητα ολίσθησης (που συντηρείται στους αγωγούς με αντίσταση από τη δράση του ηλεκτρικού πεδίου που δημιουργούν οι πηγές) και στους αγωγούς σύνδεσης είναι σαν το νόμο της αδράνειας του Νεύτωνα, «το ρεύμα ρέει λόγω αδράνειας». Ακόμα και αν τα φορτία τυχαία κάπου συσσωρεύονταν τα ερχόμενα θα τα «έσπρωχναν» και γρήγορα θα είχαμε αποκατάσταση της τιμής της έντασης (αυτό ισχύει είτε το καλώδιο έχει αντίσταση είτε όχι, δηλ. σε κάθε κλάδο, ακόμα και στα μεταβαλλόμενα ρεύματα).
Αυτό που αναφέρει παραπάνω ο Αντρέας (Ριζ.) περί γηπέδου στην ώρα της Φυσικής ΓΠ της Β είναι «σημεία των καιρών», από τη στιγμή που δεν είναι εξεταστέο μάθημα. Ναι μεν μπορεί οι μαθητές, άλλων προσανατολισμών, να μην πολυσκοτιζόντουσαν, ειδικά στο Β τετράμηνο, αλλά γήπεδο όχι.
Δεν ξέρω τι πρέπει να γίνει, αλλά έχουμε περάσει στην εποχή «στο μαθαίνω σήμερα ότι είναι χρήσιμο στη Γ» (και δε συμβαίνει μόνο στη Φυσική) και «αύριο στις αγορές και στις επιχειρήσεις».
Να΄ μαστε καλά να βλέπουμε τη συνεχιζόμενη απαξίωση της Φυσικής και του γενικότερου μορφωτικού επιπέδου.
Καλησπέρα Κωνσταντίνε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Όσον αφορά τον προβληματισμό που θέτεις, τι να πω;
Εδώ αλλάζουν τα Πανεπιστήμια τα αναλυτικά τους προγράμματα, μετατρεπόμενα από “πανεπιστήμια” σε “κέντρα ειδίκευσης” και ΙΕΚ.
Τι περιμένουμε να γίνουν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια;