Οι οδηγίες για το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών

Μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών για τη Φυσική Προσανατολισμού Γ΄ ΓΕΛ από το 2022-2023

Απόφαση 29346/Δ2/16-03-2022 (ΦΕΚ 1363/Β/23-03-2022) του Υπουργείου Παιδείας

Το Πρόγραμμα Σπουδών (μεταβατικό) του μαθήματος της Φυσικής της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου ορίζεται ως εξής:

Γενική ενότητα 1 – ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ

Γενική ενότητα 2 – ΜΗΧΑΝΙΚΗ

Γενική ενότητα 3 – ΚΥΜΑΤΙΚΗ

Γενική ενότητα 4 – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΒΑΝΤΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ

Η συνέχεια…

(Visited 4.629 times, 31 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Καλό θα ήταν σε επίσημες οδηγίες ο «Lorenz» να γράφεται «Lorentz» και ο «Lentz» να γράφεται «Lenz».

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Όταν ανάρτησα τα “Οκτώ θέματα από το εγγύτατο μέλλον” μεταξύ άλλων θέλησα να δείξω ότι μπορεί να υπάρξουν δύσκολα θέματα και στην ύλη του μεταβατικού προγράμματος.
Βλέπω πως νομίζουν ότι θα ελαφρύνουν τα προβλήματα ώστε να γίνει το κέφι τους (σύγχρονη Φυσική).
Διαβάζω:
Διακρίνουν ότι στηνκβαντομηχανική ηκατάσταση ενός σωματιδίουπεριγράφεται από τησυνάρτηση Schrodinger καιόχι από το ζεύγος θέση-ταχύτητα της κλασικήςμηχανικής.
•Διατυπώνουν με λόγια και με τύπους την μονοδιάστατη εξίσωση Schrodinger σε απλά πηγάδια δυναμικού και παράγουν τις ενεργειακές στάθμες ως συνέπεια των οριακών συνθηκών.
•Διακρίνoυν ότι οι κυματικέςιδιότητες των σωματιδίωνοφείλονται στην αναλογίατης εξίσωσης Schrodinger με την εξίσωση κύματος και όχι σε κάποια κυματικήυπόσταση του σωματιδίου.

Με τι λόγια;
Λόγου χάριν “Η δεύτερη παράγωγος……”
“Η πυκνότητα πιθανότητας…..”

με την εξίσωση κύματος
Που αναφέρεται η διαφορική εξίσωση;
Εννοούν την y=A.ημ2π(ft-x/λ) ;
Τι εννοούν, ότι το παιδί θα παπαγαλίσει ότι οι λύσεις της εξίσωσης έχει ίδια μαθηματική μορφή με την y=A.ημ2π(ft-x/λ) ;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Άνθρωποι με στοιχειώδη καλλιέργεια στις θετικές επιστήμες πρέπει να κατανοούν την διαφορά «σημαντικού- βασικού» και «σημαντικού – θεμελιώδους».
Σημαντικότατη η «χρυσή τομή» αλλά τα «κριτήρια ομοιότητας τριγώνων» είναι βασικά.
Δεν διδάσκεις μέτρο μιγαδικού αριθμού (παρά τη χρησιμότητά του σε κυκλώματα εναλλασσομένου) αν δεν διδάξεις προηγουμένως το Πυθαγόρειο.
Φυσικά έχουν τεράστια αξία τα φαινόμενα που δεν εξηγεί η κλασική φυσική, όμως είναι βασικό να κατανοούνται τα φαινόμενα που καθημερινά συναντάμε. Σκεφθείτε έναν που δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί γυρίζει πιο γρήγορα ο μύλος της παιδικής χαράς όταν πηγαίνουμε στο κέντρο αλλά περιγράφει (παπαγαλίζοντας φυσικά) το φαινόμενο Κόμπτον!!
Σε μερικά χρόνια θα απορούμε γιατί εκτινάχτηκε ο ανορθολογισμός και οι ψευδοεπιστήμες.
Όταν κατασκευάζουμε παπαγάλους που δεν σκέφτονται, που δεν λύνουν προβλήματα, που δεν μπορούν να εξηγήσουν απλά φαινόμενα αλλά παπαγαλίζουν φράσεις περί της χρησιμότητας και της αξίας της Επιστήμης και περί φρεάτων, γιατί να μην εκτοξευθούν τα δεινά αυτά;
Προσέξτε εκφράσεις:
Αναγνωρίζουν ότι η ενέργειατου φωτός είναι κβαντισμένη και το κβάντο της καλείται φωτόνιο.
Μου θυμίζει τότε στα μικράτα μου που είχα μάθει τους «ελάσσονες προφήτες» (και τους θυμάμαι ακόμα).
Διατυπώνουν με λόγια και με τύπους την μονοδιάστατη εξίσωση Schrodinger σε απλά πηγάδια.
Μου θυμίζει παιδιά που διατύπωναν θεωρήματα και ορισμούς που δεν κατανοούσαν.

Σκεπτόμενος άνθρωπος γίνεσαι όταν καταλάβεις την απόδειξη του Πυθαγορείου και όχι όταν το παπαγαλίσεις ή υπολογίσεις δυο τρεις υποτείνουσες.
Σκεπτόμενος άνθρωπος γίνεσαι όταν προσπαθήσεις να εξηγήσεις απλά φαινόμενα και να λύσεις προβλήματα και όχι όταν μάθεις απ’ έξω τα στοιχειώδη σωμάτια.
Αν σου βάλουν βαριά μπάλα σε τεντωμένο σεντόνι μην έχεις την ψευδαίσθηση ότι έμαθες κάτι από Γενική Σχετικότητα.

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Μουρούζης Παναγιώτης

Θα συμφωνήσω απόλυτα στο σκεπτικό σου Γιάννη. Θεωρώ ότι το σπουδαιότερο στις φυσικές επιστήμες δεν βρίσκεται στο περιεχόμενο, αλλά στη μεθοδολογία. Με άλλα λόγια επιμένω ότι το πολύ μεγαλύτερο μέρος της διδασκαλίας μας θα πρέπει να περιλαμβάνει θέματα που θα μπορούμε να τα στηρίξουμε είτε πειραματικά είτε λογικά-μαθηματικά. Αλλιώς κάνουμε Θρησκευτικά με την έννοια ότι διδάσκουμε δόγματα.

Κώστας Μυσίρης
2 μήνες πριν

Μάλιστα κατατοπιστικοτατες!
1. Διδακτικές ώρες? πόσες στο σύνολο? πόσο σε κάθε κεφάλαιο?
2. Συγγράμματα?
3. Τύποι ασκήσεων που εξαιρούνται και τύποι ασκήσεων και αποδείξεις θεωρίας που θα ζητηθούν?
4. Σχέδια μαθήματος?
5. Βιβλίο εκπαιδευτικού?
6. Ενισχυτικό υλικό?

Κατά την ταπεινή μου άποψη Αυτό σημαίνει οδηγίες.
Αλλιώς Δώστε Απλά τίτλους από κεφάλαια και να κάνει ο καθένας ότι θέλει

Μήπως είναι κάπου ολα αυτα και δεν τα είδα με μία πρόχειρη ματιά που έριξα;;

Κώστας Μυσίρης
2 μήνες πριν
Απάντηση σε  Κώστας Μυσίρης

Γιατί κάτι μέσα μου μου λέει ότι αυτά ούτε υπάρχουν ούτε θα δημοσιευτούν πότε… Μάλλον είμαι αρνητικά προδιατεθειμένος..
Μακάρι να διαψευστώ

Μαλάμης Γρηγόρης
2 μήνες πριν
Απάντηση σε  Κώστας Μυσίρης

Κώστα τα ίδια προβλεπόταν και με το πολλαπλό βιβλίο ( 2000), όσο τα είδες τότε θα τα δείς και τώρα. Πέρα από τα 1, 2 και 5 όπως τα αριθμείς παραπάνω, στη σύνταξη θα βγείς αλλά τα υπόλοιπα δεν θα τα δείς.

Κώστας Μυσίρης
2 μήνες πριν
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Καλήσπερα Γρηγόρη! Έτσι φαίνεται δυστυχώς..
Μια ζωή συζήτηση για τα στοιχειώδη και απαραίτητα… Και στη συζήτηση να μένουμε… Χρόνια με τα χρόνια..
Ήμουνα νιος και γέρασα…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλημέρα και καλή Κυριακή σε όλους.
Γιάννη συμφωνώντας με τα παραπάνω σχόλιά σου, θα μου επιτρέψεις να προσθέσω κάτι συμπληρωματικό.
Ο μαθητής, όταν θα φύγει από το σχολείο, πολύ γρήγορα δεν θα θυμάται, παρά ελάχιστα πράγματα από αυτά που θα έχει διδαχθεί. Οι ειδικοί μιλάνε για ποσοστό 3% της διδαχθείσας ύλης. Τα υπόλοιπα θα τα ξεχάσει γρήγορα ή αργά.
Αλλά τότε γιατί τα διδάσκεται και γιατί τόσος αγώνας;
Γιατί μέσω της διδασκαλίας, επιδιώκεται η εξάσκηση του τρόπου που σκέπτεται, η εξάσκηση στην επίλυση προβλημάτων, η απόκτηση της ικανότητας να λαμβάνει αποφάσεις και τελικά η καλλιέργειά του.
Τις ικανότητες αυτές θα μπορούσε το παιδί να τις αποκτήσει, αν διδασκόταν πρακτική αριθμητική, ή μόνο Γεωμετρία ή αν διδασκόταν πολλά μαθήματα, ένα μεταξύ των οποίων είναι και η Φυσική.
Η επαφή με την επιστημονική μέθοδο και η ικανότητα να διακρίνει το επιστημονικό από το αντιεπιστημονικό, είναι ένας επιπλέον πιο ειδικός στόχος, για τις φυσικές επιστήμες.
Λέγοντας επίλυση προβλημάτων, δεν εννοούμε προβλήματα όπως το Δ θέμα των εξετάσεων! Πρόβλημα είναι και η εφαρμογή του κανόνα του Lenz σε ένα κύκλωμα. Πρόβλημα είναι και ένα καθαρά Β΄ θέμα που ο μαθητής χρειάζεται να ανακαλέσει γνώσεις, αλλά και να αναλύσει τα ζητούμενα, να συσχετίσει και να οδηγηθεί σε ένα λογικό συμπέρασμα-απάντηση, έστω και αν δεν γράψει ούτε μια εξίσωση και δεν κάνει ούτε μια πρόσθεση αριθμητικών δεδομένων.
Διδάσκοντας για παράδειγμα το στερεό, μπορεί ο καθένας να «στήσει ένα πρόβλημα» και να βάλει το μαθητή να εμπλακεί για την επίλυσή του. Ένα παράδειγμα:
.comment image

Οπότε ας σκεφτούμε τώρα το εξής.
Να πάψει να διδάσκεται το στερεό και στην θέση του να μπει η σύγχρονη Φυσική και ας πάρουμε για παράδειγμα να διδάσκονται τα στοιχειώδη σωμάτια, αφού δεν είναι δυνατόν το παιδί να τελειώνει το Λύκειο και να μην έχει ακούσει τίποτα για την Φυσική του τελευταίου αιώνα. Τα διδάσκαμε πρόσφατα στην γενική παιδεία, για κάποια χρόνια, όταν το μάθημα εξεταζόταν και πανελλαδικά.
Τι ακριβώς καλλιέργεια και ποιες δεξιότητες του μαθητή καλλιεργούμε, όταν τον βάζουμε να μάθει τα διάφορα είδη quarks ή τα έξι λεπτόνια; Σε τι διαφέρει η διδασκαλία αυτή από ένα μάθημα Θρησκευτικών όπου διδάσκεται η «πίστη» στο «τρισυπόστατο του Θεού»;
Ή νομίζει κάποιος ότι εντάξει, μπορεί να μην είναι καλό εργαλείο για επίλυση προβλημάτων η ύλη αυτή, αλλά ο μαθητής θα γνωρίζει την σύσταση του κόσμου μας στη συνέχεια της ζωής του;
Θα θυμάται δηλαδή τα γλουόνια και (αν του κολλήσει η περίεργη λέξη…) θα ξέρει τι είναι αυτά;

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα σε όλους.Διονύση έγραψα και αλλού, ότι το συγκεκριμένο κομμάτι είναι παράθεση πληροφοριών, χρήσιμων για αυτούς που πηγαίνουν σε τηλεπαιχνίδια…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Ακριβώς Αποστόλη.
Πληροφορίες…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Διονύση πολύ ωραίο θέμα.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλό μεσημέρι Γιάννη…