Μερικές ερωτήσεις
Μέσα σε αερόκενο σωλήνα έχουμε δύο ηλεκτρόδια, όπως στο σχήμα. Φωτίζοντας το ηλεκτρόδιο Α, μπορούμε να έχουμε ρεύμα στο κύκλωμα.
i) Πώς ονομάζονται τα δύο ηλεκτρόδια Α και Β;
ii) Ρίχνοντας στο ηλεκτρόδιο Α μονοχρωματικό φως έντασης Ι1 με μήκος κύματος λ1, δεν παρατηρούμε εκπομπή φωτοηλεκτρονίων και δεν έχουμε ένδειξη ρεύματος στο μικροαμπερόμετρο. Για να έχουμε εκπομπή ηλεκτρονίων θα πρέπει:
α) Να αυξήσουμε την ένταση της ακτινοβολίας στην τιμή Ι2 >Ι1.
β) Να αυξήσουμε το μήκος κύματος του φωτός.
γ) Να μειώσουμε το μήκος κύματος του φωτός.
iii) Ρίχνοντας στο ηλεκτρόδιο Α μονοχρωματικό φως με μήκος κύματος λ2, το κύκλωμα διαρρέεται από ρεύμα έντασης i2, με το δρομέα στο αριστερό άκρο του ποτενσιόμετρου.
α) Αν αυξήσουμε την ένταση της ακτινοβολίας…
ή
 ![]()

Καλημέρα Διονύση. Διδακτικότατη η παρουσίασή σου! Σε ευχαριστούμε.
Καλή Κυριακή Αποστόλη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Καλημέρα από Πάτρα. Εξαιρετική Διονύση! Και μόνο αυτή την ανάρτηση να διαβάσει κάποιος μαθητής ξεκαθαρίζει το φαινόμενο.

Το σχολικό στη φωτοηλεκτρική εξίσωση Einstein δεν αναφέρει πουθενά μέγιστη κινητική ενέργεια, ούτε βέβαια ΔΕαπ = 0. Ας το προσέξουν οι διδάσκοντες.
Μια ερώτηση θα μπορούσε να είναι: Ποιο μέταλλο έχει φ = 2,1eV; Η απάντηση είναι δύσκολη. Αν δούμε πίνακες θα βρούμε ότι μπορεί να είναι το Cs η το K! Η απάντηση εξαρτάται από τη μορφή του κρυσταλλικού πλέγματος στην “επιφάνεια” του μετάλλου και δεν είναι μονοσήμαντη.
Και επειδή οι μαθητές δεν γνωρίζουν καλά-καλά τι είναι το αμπερόμετρο, μια φωτογραφία ενός μικροαμπερόμετρου…
Ανδρέα σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση.
Όσο για το μικροαμπερόμετρο, καλό είναι να το γνωρίσουν, έστω και μέσω μιας εικόνας, οι μαθητές!
Διονύση καλησπέρα.
Μεγάλη ανάρτηση. Νομίζω ξεκαθαρίζει το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο.
Να σταθώ στο σημείο που τονίζει ο Αντρέας καθως δεν αναφέρεται κάτι για το ΔΕαπ.
Να προσεχθεί επίσης ότι η μπαταρία απλά δημιουργεί ηλεκτρικό πεδίο και δεν κλείνει κύκλωμα όταν περνούν τα ηλεκτρόνια από την κάθοδο στην άνοδο γι αυτό και το μικροαμπερόμετρο καταγράφει αποκλειστικά την κίνηση αυτή.
Ευχαριστούμε!!!
Καλημέρα Χρήστο και καλή σχολική χρονιά!
Σε χάσαμε…
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
Καλημέρα, Διονύση όπως πάντα, εξαιρετική η παρουσίασή σου, ξεκαθαρίζει το φαινόμενο και λύνει πολλές απορίες. Ευχαριστούμε.
Θα πρότεινα, πριν διαβάσει κάποιος μαθητής ανάρτηση για το φωτοηλεκτρικό,
να διαβάσει πρώτα αυτή την ανάρτηση
Καλησπέρα Νίκο και Θοδωρή και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Νίκο, δεν είδα το μήνυμά σου, παρά μόλις τώρα όταν διάβασα το αντίστοιχο του Θοδωρή (και αυτό με καθυστέρηση…)
Με την ευκαιρία να τονίσω κάτι, που μου έθεσε φίλος, πάνω στην διάταξη του ποτενσιομέτρου και ποιες τιμές παίρνει η ανοδική τάση.
Η ένταση του ρεύματος που διαρρέει το μικροαμπερόμετρο, είναι της τάξης των μικροαμπέρ (για να μην πω μικρότερο… που είναι !!!), συνεπώς είναι μερικές τάξεις μεγέθους μικρότερη σε σύγκριση με την ένταση του ρεύματος που διαρρέει την πηγή. Συνεπώς όταν υπολογίζουμε τάση στο ποτενσιόμετρο δεν λαμβάνουμε υπόψη το ανοδικό ρεύμα. Θεωρούμε δηλαδή ότι το ποτενσιόμετρο “λειτουργεί εν κενώ” … που λέγαμε κάποτε…