web analytics

Θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων στη Φυσική 2023

Τα σημερινά θέματα Φυσικής θα αναρτηθούν εδώ, αμέσως μόλις ανακοινωθούν.

Δείτε τα θέματα από εδώ ή και εδώ.

και οι λύσεις

Οι λύσεις από Βασίλη Δουκατζή και Κώστα Ψυλάκο. Ευχαριστούμε συνάδελφοι.

Λύσεις Πανελληνίων 2023 . Από τον Δημήτρη Παπαδόπουλο. Ευχαριστούμε Δημήτρη.

Τα θέματα σε Word. Μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου. Ευχαριστούμε Χρήστο!

Οι ενδεικτικές απαντήσεις από ΚΕΕ: Ενδεικτικές ΚΕΕ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
164 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Καλημέρα σε όλους. Πιθανολογώ, με δεδομένες τις ενδεικτικές λύσεις της ΚΕΕ, ότι πρόκειται για γλωσσικό ατόπημα, όπου στη θέση της λέξης “κύκλωμα” έπρεπε να μπει “σύστημα”. Από το δείγμα των 50 μαθητών που είχα, ένας απάντησε 20W προσέχοντας τη λέξη “κύκλωμα”. Ασφαλώς και πρέπει να πάρει τα μόρια. Το ερώτημα βέβαια είναι, τι συνέβη με κάποιους που απάντησαν 20W σε προφορική εξέταση και βαθμολογήθηκαν με βάση τις απαντήσεις της ΚΕΕ.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
13/06/2023 12:28 ΜΜ

Καλημέρα συνάδελφοι.
Έχω τοποθετηθεί παραπάνω για τα θέματα και ίσως να είναι περιττός κάθε νέος σχολιασμός.
Όμως διαβάζοντας τα τελευταία σχόλια, δεν μπορώ να μην διαπιστώσω ότι πολλοί μετά Χριστόν προφήτες μαζευτήκαμε!!!
Η άσκηση Γ, είναι στην ουσία άσκηση του σχολικού βιβλίου και το ερώτημα Γ4, είναι ερώτημα του βιβλίου. Οπότε δεν μπορώ να μην διατυπώσω το ερώτημα:
Όλοι οι συνάδελφοι δίδαξαν ότι η ισχύς αναφέρεται στην ηλεκτρική ισχύ και οι μαθητές τους έγραψαν ότι η ισχύς είναι ίση με Ρ=Fυ; Το είχαν διαπιστώσει όλοι το σωστό και είχαν δώσει λύση αντίθετη από το λυσάρι;
Να καταδικαστεί η ΚΕΕ, αλλά αφού πρώτα διαπιστώσουμε ότι, αργήσαμε πολύ εδώ στο ylikonet να διαπιστώσουμε το πρόβλημα, ενώ δεν το “ανακάλυψαν” στα εξεταστικά κέντρα οι συνάδελφοι που εξέταζαν προφορικά…
Και με την ευκαιρία. Είναι πολύ θετικό το ότι η άσκηση είναι ουσιαστικά άσκηση του σχολικού βιβλίου, πέρα από όποιες άλλες αντιρρήσεις.
Δεν μας ενδιαφέρει αυτό;

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από admin
Νίκος Κουκιας
13/06/2023 12:32 ΜΜ

Δύο μαθητές μου (οι καλύτεροι!) άφησαν το Γ4 τελευταίο για να σκεφτούν και να αποφασίσουν αν θα δώσουν απάντηση 50wή 20w. Εγώ από κεκτημένη ταχύτητα είχα δώσει 50w. Βρίσκω λοιπόν ότι οι περισσότερο προσεκτικοί μπήκαν σε τέτοιο δίλημμα και όχι αδίκως! Δεν είναι κακό να δεχθούμε ότι είναι τουλάχιστον ατυχής η διατύπωση αν προοριζόταν για αυτή την απάντηση. Επομένως θα πρέπει να γίνουν αποδεκτές και οι δύο απαντήσεις αλλιώς τιμωρούνται αδίκως μαθητές!
Να προσθέσω επίσης ότι η ισχύς 50 W περιλαμβάνει και την αύξηση της δυναμικής της ράβδου δηλ. την αύξηση της δυναμικής του συστήματος ράβδου-Γης. Είναι λοιπόν προφανώς λάθος εκτός αν συμπεριλάβουμε τη Γη στο ‘κύκλωμα’!!!

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Νίκος Κουκιας
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση. Στα πρώτα σχόλια που έγραψα χθες, επισήμανα ότι το θέμα Γ ήταν παραλλαγή της 5.66 του σχολικού, πράγμα αναμφισβήτητα θετικό. Φυσικά στο επίμαχο ερώτημα δίδαξα Ρ=Fυ…

Νίκος Διαμαντής
13/06/2023 12:54 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση έχεις δίκιο σε αυτό, προφανώς η ΚΕΕ έδωσε τη λύση αυτή από κεκτημένη ταχύτητα και αν έδινε άλλη λύση από αυτή που έχει το λυσάρι το πρόβλημα θα ήταν μεγαλύτερο. Όμως επειδή διαπιστώθηκε έστω και καθυστερημένα το λάθος δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να συζητηθεί και μάλιστα να διορθωθεί από του χρόνου με οδηγία του ΙΕΠ. Είναι ένα ανθρώπινο λάθος που δεν θα τους κρεμάσει κάποιος, απλώς να θεωρηθούν σωστά και τα δύο. Με τους Φ.Α έχεις δίκιο, όμως αν κάποιος απάντησε 20W νομίζω θα το δέχτηκαν οι συνάδελφοι. Πάντως είναι πολύ θετικό που παιδιά έδωσαν απάντηση το 20W, υπάρχει ελπίδα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Μού άρεσε το Γ θέμα, όμως η πλάκα μου αρέσει περισσότερο.
Η ράβδος λοιπόν έχει τρέξει 6 μέτρα μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο που έχει λογικά έκταση μεγαλύτερη από 6 μέτρα.

Φυσικά κάνω πλάκα και πιστεύω πως ο ρεαλισμός οφείλει να υποχωρεί χάριν ευκολίας των μαθητών.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
13/06/2023 1:01 ΜΜ
Απάντηση σε  Νίκος Διαμαντής

Νίκο, θεωρώ αυτονόητο ότι όποιος μαθητής υπολογίσει την ηλεκτρική ισχύ, θα πάρει τα δύο μόρια και όχι μόνο αυτό.
Όταν ήμουν βαθμολογητής, σε ανάλογη περίπτωση κράταγα ένα (+) ώστε να είμαι επιεικής στο επόμενο λάθος!
Ο μεθερμηνευόμενο, όχι να πάρει τα 2 μόρια ο μαθητής, αλλά κάτι παραπάνω!!!

Θέμης Παπαθανασίου
Απάντηση σε  Νίκος Διαμαντής

Νίκο γράφεις σωστά <<Τα στοιχεία του ηλεκτρικού κυκλώματος είναι οι αντιστάσεις (άρα και η ράβδος ΖΗ), οι πηγές, οι πυκνωτές και τα πηνία και τα ιδανικά σύρματα. Συνεπώς η ενέργεια και η ισχύς του κυκλώματος σχετίζεται με αυτά.>>
Αν η εκφώνηση έλεγε: Να υπολογίσετε τον ρυθμό με τον οποίο προσφέρεται ηλεκτρική ενέργεια από τη δύναμη F στο κύκλωμα η απάντηση θα ήταν τα 20W.
Δεν υπάρχει το ηλεκτρική οπότε μάλλον τα 50W.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλούνται οι μαθητέστριες να χαρακτηρίσουν Σ ή Λ την :
comment image

Ψάχνω στους Χαλιντέυ-Ρέσνικ. Δεν βρίσκω κάτι. Ίσως δεν έψαξα καλά.
Τα ίδια στο βιβλίο των Δεσμών. Τυχερότερος ΄’ημουν στο σχολικό μας:
comment image

-Κύριε γιατί δεν ισχύει κάθε στιγμή η σχέση όταν το ρεύμα δεν είναι σταθερό;
-Γιατί έτσι και αν γουστάρεις!

Η ερώτηση εξετάζει την παρατηρητικότητα ενός παιδιού;

Κάτι ανάλογο βλέπουμε στην ερώτηση με τα πεπαλαιωμένα αμορτισέρ.
Είχε ξαναπέσει παλιότερα και άρεσε:
-Να τους αναγκάζουμε να διαβάζουν το βιβλίο!

Αν είμαστε οπαδοί του πολλαπλού βιβλίου, πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι ένα παράδειγμα υπάρχει στο ένα βιβλίο και όχι στο άλλο. Υπάρχει στην παρουσίαση του Χ διδάσκοντα αλλά όχι στην του Ψ.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Νίκος Διαμαντής
13/06/2023 2:23 ΜΜ

Πάντα εύστοχος Γιάννη!! Πράγματι ο νόμος του Ampere ισχύει για σταθερά ρεύματα, και με κάποιες προυποθέσεις ως προσέγγιση για μεταβλητά. Το γράφουν αυτοί στο σχολικό για σταθερά. Με προβλημάτισε και εμένα και το έψαξα. Χοντρικά μεταβάλλεται το Β και δημιουργεί Ε οπότε πρέπει να συμπεριληφθεί και το ρεύμα μετατόπισης.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Νίκος Διαμαντής

Νίκο αυτό είναι η εξήγηση. Οι Χαλιντέυ-Ρέσνικ λένε ότι πρέπει να συμπεριληφθεί στα ρεύματα και το όποιο ρεύμα μετατόπισης. Αυτό δεν παρουσιάζεται εύκολα στα παιδιά. Θα τους έλεγα ότι μεταβαλλόμενο πεδίο γεννά ένα ηλεκτρικό που δρα σαν ρεύμα. Όμως αυτό θα ισοδυναμούσε με το:
-Έτσι είναι και μην ασχολείσαι.
Με παραξένεψε το γιατί μπήκε το θέμα.

(Δεν ισχύει το ίδιο με το θέμα με το μέλαν σώμα μια και η μετατόπιση του μήκους κύματος εξηγείται στο βιβλίο και φραστικά και με τύπο.)

Αργύρης Διαμαντής
13/06/2023 3:05 ΜΜ

Καλησπέρα αγαπητοί συνάδελφοι.

  1. Θα μπορούσαν οι συνάδελφοι στη ΚΕΕ να δώσουν την ίδια διατύπωση με αυτή που έχει το σχολικό και να απαιτήσουν διαφορετική αντιμετώπιση από την ήδη προτεινόμενη; Το γεγονός ότι τα θέματα είχαν το ίδιο ερώτημα με αυτό του σχολικού δείχνει μια σαφέστατη διάθεση βοήθειας προς τους μαθητές και τίποτα παραπάνω.
  2. Η διάταξη του μαγνητικού ζυγού βρίσκεται στο σχολικό και με την ίδια ακριβώς λογική, σχεδιασμένες τις δυνάμεις κλπ. Από κει και πέρα ακολουθεί ένα τελείως ανεξάρτητο φαινόμενο όπου ξαναφαίνεται η διάθεση της επιτροπής να διευκολύνει τους μαθητές λέγοντας ότι ακινητοποιείται το συσσωμάτωμα ενώ θα μπορούσαν απλά να ζητήσουν την ταχύτητά του επιτρέποντας τους έτσι να συνεχίσουν κανονικά την άσκηση έχοντας όλες τις τιμές στη διάθεσή τους.
  3. Η ανάγκη να μελετηθούν περισσότερα φαινόμενα και να κατανεμηθούν τα μόρια σε περισσότερη ύλη οδηγεί σε κατασκευή υπερπαραγωγών. Αυτό όμως επιβάλλεται από την μορφή που έχουν παραδοσιακά τα θέματα. Εκτιμώ ότι είναι επιβεβλημένη μια ριζική αλλαγή του τρόπου εξέτασης. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει απότομα. Ξεκινάμε από τα διαγωνίσματα στο σχολείο ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν και συνεχίζουμε στις πανελλαδικές.
  4. Το θέμα στο φωτοηλεκτρικό ήταν απλό και αναδεικνύει την διάθεση της επιτροπής αφενώς να υποστηρίξει την νέα ύλη και αφετέρου τους συναδέλφους που ίσως να μην δίδαξαν το κεφάλαιο με την ίδια άνεση που δίδαξαν άλλα κεφάλαια.
  5. Το ερώτημα για τον φασματογράφο μέσα από το σχολικό.

Αν τώρα κάποιοι εκ των μαθητών (φαντάζομαι αρκετοί) δεν θα μπορέσουν να απαντήσουν σε θέματα τα οποία ως επί το πλείστον υπάρχουν στο σχολικό, είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει.

Δημήτρης Αγαλόπουλος

Έχεις απόλυτο δίκιο Αποστόλη!
Κάποια παιδιά ίσως αδικήθηκαν στα προφορικα,αλλά δεν πιστεύω συναδελφοι που
θα άκουγαν αναλυτικά τις σκέψεις ενος μαθητή για τα 20w,να μην του έδιναν τις μονάδες!
Τώρα στα γραπτά πρέπει να δώσουν ολες τις μοναδες στα παιδια,είτε απάντησαν 50w είτε 20w, αναλύοντας το σκεπτικό τους στη δεύτερη περιπτωση.
Αν αδικήθηκε έστω και ένας μαθητης στα προφορικα,πολύ κακώς, δεν μπορούν ομως να αδικηθουν και οσοι μαθητες απάντησαν στα γραπτά τα 20w.
Πρέπει η ΚΕΕ να στείλει οδηγία τώρα!
Για λάθη δικά μας..για λάθη εκπαιδευτικων και πολιτικων..χρόνια τωρα!
Καλά αποτελέσματα στο παιδι!
Υ.Γ:Παραπάνω είχα γράψει το ενεργειακό ισοζυγιο με πραξεις..
Στα λόγια μάλλον χρειαζομαστε φιλόλογο από το κλασσικό που λέει ο Βαγγέλης Κουντουρης,για να συνεννοηθουμε οι φυσικοί!

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
13/06/2023 4:24 ΜΜ

Φίλε Ανδρέα. Όταν το έλυσα έγραψα αυτά που έγραψα λίγα λεπτά αργότερα άμεσως όταν δημοσίευσε τις πρώτες λύσεις ο Βασίλης . Και το όνομά μου δεν είναι Κανένας ( ούτε Τρινιτά 🙂 )

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα σε ολους. Aς πω κι εγω την γνωμη μου πριν γινω κι εγω ποιμήν το επαγγελμα οπως ο Βαγγελης 🙂 . Η ισχυς ή ο ρυθμος παραγωγης εργου της δυναμης F ειναι. Η ισχυς αυτη σε ποιον προσφερεται? Ενα κυκλωμα εχει πολλες φορες και κινουμενα μερη και ωμικα μερη,εκτος αν ειναι μια σκετη τοστιερα. Αν εχω ενα δράπανο ή ενα ηλεκτρικο πριονι τοτε η ισχυς που προσφερω στην συσκευη για να λειτουργησει και η ισχυς που προσφερω στο κυκλωμα ταυτιζονται ή οχι? Αυτο ειναι ζητημα ορισμου αρα ειναι μαλλον γλωσικο ερωτημα. Ενα μοτερ συνδεδεμενο σε ενα κυκλωμα ανηκει στο κυκλωμα ή οχι? Αν ανηκει τοτε η ενεργεια που προσφερω στο κυκλωμα για να λειτουργησει μετατρεπεται και σε κινητικη ενεργεια των κινουμερων μερων του κυκλωματος.
Εχει πεσει πολυ γκρινια απο οτι βλεπω για την διατυπωση της ασκησης των γενικων εξετασεων την οποια οι περισσοτεροι εδω θεωρειτε λανθασμενη.
Λανθασμενη δεν ειναι. Η εκφραση οτι ενα κυκλωμα περιεχει μια ωμικη αντισταση και εναν αποδέκτη ειναι λανθασμενη? Οχι βεβαια. Ειναι σωστη.Αρα ο αποδεκτης ανηκει στο κυκλωμα.Αρα η ενεργεια που καταναλωνεται στον αποδεκτη καταναλωνεται στο κυκλωμα,χωρις κατ αναγκην να ισχυει το αντιστροφο.Αρα η παρερμηνεια απο πολλους δεν ειναι απολυτα δικαιολογημενη κατα την γνωμη μου. Η πιο ευλογη ερμηνεια ειναι αυτη που λεει οτι ολη η ισχυς που προσφερει η δυναμη F παει στο κυκλωμα διοτι η διαταξη που εχουμε μπροστα μας με ολα στοιχεια που την αποτελουν ονομαζεται κυκλωμα. Εγω ως κυκλωμα καταλαβαινω το συνολο των στοιχειων που το απαρτιζουν,και οχι μονο τα καλωδια. Αρα η σωστη απαντηση στην ασκηση ειναι Fυ. Αυτο καταλαβε και ολη η Ελλαδα που διαβασε την ασκηση. Στο Λυκειο στην Δραπετσωνα οπου ημουν εξεταστης,ουδεις απο οσους μαθητες εξετασα και ουδεις εκ των συναδελφων εξεταστων ,των συντονιστων κλπ δεν σκεφτηκε κατι διαφορετικο. Η μονη λογικη ενσταση ειναι το οτι δεν εχει οριστει αυστηρα η εννοια του ηλεκτρικου κυκλωματος.Αυτο θα ελεγε ενας μαθηματικος αν συμμετειχε στην συζητηση. Εχω δει απαραδεκτες ασαφειες μαθηματικης φυσεως σε διατυπωσεις ασκησεων που σε αφηνουν με εναν συλλογισμο στον αερα και σπανια βλεπω ενστασεις για αυτες τις περιπτωσεις και εγω που συνηθως αντιδρώ θεωρουμαι μυστηριος.
Τελικο συμπερασμα : Hλεκτρικο κυκλωμα ,σε ολη την Φυσικη απο το Δημοτικο μεχρι και το Λυκειο,δεν θεωρειται μονο τα καλωδια,αλλα το συνολο των αντικειμενων που περιεχονται,οπως αντιστασεις πηγες, τοστιερες τρυπανια,κομπρεσερ,κλπ.Αρα και η ραβδος της ασκησης ανηκει στο κυκλωμα και αρα η κινητικη της ενεργεια ειναι μερος της ενεργειας που προσεφερε αυτος που τροφοδοτει με ενεργεια το κυκλωμα.
Οσοι λενε κατι διαφορετικο,κατα την γνωμη μου δεν εχουν δικιο.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος