Καλησπέρα σε όλους,
παραθέτω ένα τρίωρο διαγώνισμα με επίπεδο δυσκολίας αντίστοιχο με των Πανελληνίων. Βέβαια για να σας προλάβω, όχι δεν έχουν σχέση με τα περσινά “τέρατα”.
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Καλησπέρα σε όλους,
παραθέτω ένα τρίωρο διαγώνισμα με επίπεδο δυσκολίας αντίστοιχο με των Πανελληνίων. Βέβαια για να σας προλάβω, όχι δεν έχουν σχέση με τα περσινά “τέρατα”.
Καλησπέρα Χρήστο.
Κάτι δεν κατάλαβα στο Α3:
Δ. Το έργο της τριβής μπορεί να είναι μηδέν.
Μπορεί να είναι μηδέν σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Αν η τριβή είναι στατική.
Δεν εννοώ ότι σε κάθε περίπτωση στατικής τριβής έχουμε μηδενικό έργο.
Εννοώ ότι υπάρχουν άπειρες περιπτώσεις στατικής τριβής με μηδενικό έργο..
Γεια σου Γιάννη
Στις λύσεις έγραψα απλά ότι υπάρχει περίπτωση η τριβή να έχει μηδενικό έργο όπως αυτό όταν είναι στατική. Σίγουρα υπάρχουν όπως λες άπειρες περιπτώσεις απλά οι μαθητές στη α λυκείου έχουν στο μυαλό τους ότι η τριβή έχει αρνητικό έργο εξαιτίας της τριβής ολίσθησης που αντιτίθεται στη κίνηση για αυτό το σχόλιο μου ήταν ας πούμε πιο μετριοπαθές σαν λέω:
Ε εντάξει υπάρχει και αυτή η περίπτωση.
Κυριως για να μην μπερδεύεσω τους μαθητές
Και η τριβή ολίσθησης μπορεί να έχει θετικό έργο.
Στην περίπτωση του τριβείου μπορεί να έχει και μηδενικό έργο.
Επίσης:
Β. Η τριβή εξαρτάται από την δύναμη αντίδρασης του δαπέδου Ν.
Υπάρχουν δύο σωστές απαντήσεις;
Δεν διαφωνώ για το θετικό έργο της τριβής, αλλά επαναλαμβάνω: η διατύπωση
“Το έργο της τριβής μπορεί να είναι μηδέν.”
Δεν υπονοεί ότι το έργο της τριβής δεν μπορεί να είναι αρνητικό ή θετικό. Λέει ότι μπορεί να είναι σε κάποιες περιπτώσεις 0.
Δεν ξέρω, ίσως θα ήθελες να ήταν διατυπωμένη έτσι:
“Το έργο της τριβής μπορεί να είναι είτε θετικό είτε αρνητικό είτε μηδέν.” Απλά επειδή στην Α’ Λυκείου δεν βλέπουμε τριβές με θετικό έργο δεν ξέρω αν θα ήταν ιδιαίτερα βοηθητική για τον μαθητή.
Για το Β:
Β. Η τριβή εξαρτάται από την κάθετη δύναμη αντίδρασης του δαπέδου Ν. (όχι απλά δύναμη Ν) Για αυτό είναι λάθος
Η τριβή είναι η προβολή της δύναμης που ασκεί το δάπεδο.
Δεν εξαρτάται από αυτήν;
Στα πλαίσια της Α’ Λυκείου αντιμετωπίζουμε τη τριβή ως:
Είναι μία δύναμη που ασκείται από το δάπεδο προς την αντίθετη κατεύθυνση της σχετικής κίνησης ή της τάσης για κίνηση. Η τιμή της τριβής ολίσθησης εξαρτάται από τη κάθετη δύναμη Τ=μ⋅N, όπου μ είναι ο συντελεστής τριβής.
Καλησπέρα Χρήστο,
Διόρθωσε τα αριθμητικά στη λύση του Γ θέματος. Βρήκες ταχύτητα στο α) 3,46 ( ενώ αυτή είναι 2ριζα2 ) και αυτό συμπαρασύρει σε αριθμητικό λάθος τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα
Έχεις δίκιο Γρηγόρη, ευχαριστώ για την επισήμανση. Θα αλλάξω τη λύση το συντομότερο δυνατό.
καλησπέρα σε όλους
για τους γνωστούς λόγους είδα μόνο το Α
όπου διαπίστωσα και πολλές, κατά τη γνώμη μου αβλεψίες
(στις εκφωνήσεις ό,τι δεν διευκρινίζεται, δεν εννοείται)
Α1: η Γ δεν απαντιέται και η Δ είναι λάθος διότι δεν διευκρινίζονται τα μεγέθη Τ και m
Α3: σωστή είναι και η Β
Α5: η Α δεν απαντιέται, μπορεί και σωστή αν η ταχύτητα είναι θετική
η Β δεν απαντιέται, εξαρτάται από το επίπεδο, μπορεί και σωστή
Βαγγέλη το Α1 είναι αυτούσια ερώτηση του Σχολικού βιβλίου, η οποία κάνει τον μαθητή να δοκιμάσει με νούμερα αν ισχύει η σχέση F – T =ma και ο μαθητής καταλήγει στο ότι δεν ισχύει άρα δεν υπάρχει τριβή. Για να ήταν στο Α3 σωστό το Β θα έπρεπε να λέει κάθετη (σύμφωνα τουλάχιστον με το σχολικό βιβλίο). Η Α5 Α είναι λαναθασμενη πρόταση γιατί η κίνηση δεν είναι υποχρεωτικά επιταχυνόμενη. Στο Β ο μαθητής πρέπει να σκεφτεί ότι στο κεκλιμένο ισχύει ΣFy=0 και το βάρος αναλύεται σε συνιστώσες άρα θα ισχύει Ν=Wy άρα η τριβή στο κεκλιμένο είναι πιο μικρή από αυτήν στο οριζόντιο επίπεδο αφού εκεί θα ισχύει Ν=W. Ίσως θα έπρεπε να γράψω επιπλέον ότι υπάρχει ίδιος συντελεστής διεύθυνσης και στο κεκλιμένο και στο οριζόντιο επίπεδο. Θεωρώ πάντως άδικο να μην ασχοληθείς με το υπόλοιπο διαγώνισμα
Χρήστο, αν μπορέσω, διότι είμαι 2 μήνες στο κρεββάτι με πνευμονική ίνωση
για το υπάρχον σχολικό βιβλίο δεν έχω και την καλύτερη γνώμη
https://ekountouris.blogspot.com/2022/03/blog-post_3.html
το σύμβολο Τ δεν είναι τίποτα αν δεν διευκρινιστεί σαφώς, μπορεί τριβή, αντίσταση στον αέρα, περίοδος, τάση νήματος, απόλυτη θερμοκρασία
η τριβή εξαρτάται και από το είδος του επιπέδου και από την κλίση του, άρα μπορεί και μεγαλύτερη και μικρότερη
(και αν βρεις χρόνο ρίξε μια ματιά εδώ:
https://ekountouris.blogspot.com/2022/11/blog-post_23.html
το κεφάλαιο το είχα γράψει εγώ στο “άλλο” βιβλίο της Α Λυκείου)
Βαγγελη περαστικά σου. Γνωστή είναι η άποψη πολλών φυσικών για το συγκεκριμένο βιβλίο, και η δικιά μου είναι ίδια με τη δικιά σου. Αλλά, επειδή οι οδηγίες που μας στέλνουν έχουν πάντα ως σημείο αναφοράς το επίσημο σχολικό βιβλίο, τουλάχιστον ως προς την θεωρία πιστεύω ότι πρέπει να ακολουθούμε τη φιλοσοφία του. Στο τέλος πάντα ο μαθητής ρωτάει «πού το γράφει αυτό στο βιβλίο;». Το ερώτημα που προκύπτει βέβαια εδώ είναι αν θα πρέπει να διέπονται τα θέματα που βγάζουμε από πλήρη επιστημονική ορθότητα ακόμα και αν το επίσημο σχολικό βιβλίο δεν πράττει το ίδιο. Πάντως από παλιά εγώ ήξερα ότι ο καθηγητής άνοιγε το βιβλίο και μας έβγαζε τα θέματα. Στο τέλος της ημέρας αν απαξιούμε πλήρως το επίσημο σχολικό βιβλίο ωθούμε τους μαθητές στην αγορά εξωσχολικών βοηθημάτων επιβαρύνοντας οικονομικά τους γονείς τους. Ας δουλέψουμε λοιπόν με ότι έχουμε… Σαφώς δίνω και εγώ δικές μου σημειώσεις αλλά πιστεύω ότι οι μαθητές πρέπει να συνηθίσουν να αντιμετωπίζουν ακόμα και τέτοιες ερωτήσεις που συχνά (για λόγους βέβαια ευκολίας) δεν είναι απολύτως επιστημονικά ορθά . Το φαινόμενο που παρατηρείς με άλλα λόγια στα θέματα μου, θα το παρατηρήσουν οι μαθητές και αργότερα (δυστυχώς) στις πανελλήνιες. Μακάρι να μπορούσαμε να φτιάξουμε θέματα που να είναι 100% επιστημονικά ορθά, δυστυχώς όμως το επίπεδο των μαθητών δεν μας το επιτρέπει. Συνοπτικά, ακολουθώ ακόμα και τα λάθη και τις ασάφειες του βιβλίου (στα διαγωνίσματα όχι στη διδασκαλία) γιατί τέτοια θα συναντήσουν οι μαθητές και τα επόμενα χρόνια σε ακόμα πιο σοβαρές εξετάσεις.
Το σύμβολο Τ στο βιβλίο χρησιμοποιείται ως σύμβολο της τριβής (ολίσθησης) , όχι ως απόλυτη θερμοκρασία, ούτε ως αντίσταση του αερα, ενώ η τάση του νήματος συμβολίζεται ως ΤΝ. Για το είδος του επιπέδου όντως θα έπρεπε να διευκρινίζω ότι είναι το ίδιο όπως λες. Για την κλίση πάλι το βιβλίο δεν κάνει κάποια αναφορά.
Βαγγέλη καλημέρα και περαστικά! Γρήγορα πάλι δυνατός!
καλημέρα Ανδρέα
ευχαριστώ
(έχω αγανακτήσει με τα οξυγόνα και τις μάσκες)