Για το διπλανό κύκλωμα δίνονται Ε=20V, C=5μF, ενώ ο διακόπτης δ είναι ανοικτός. Κλείνουμε το διακόπτη για t=0 και παρατηρούμε ότι το αμπερόμετρο δείχνει σταθερή ένδειξη Ι=0,2Α.
i) Να σχεδιάστε δύο ποιοτικά διαγράμματα για τις εντάσεις των ρευμάτων που διαρρέουν τις δυο αντιστάσεις, σε συνάρτηση με το χρόνο.
ii) Να υπολογίσετε τις αντιστάσεις R1 και R2.
iii) Σε μια στιγμή t1 ο πυκνωτής φέρει φορτίο q1=40μC. Για τη στιγμή αυτή:
α) Να βρεθούν οι εντάσεις των ρευμάτων που διαρρέουν τους κλάδους του κυκλώματος.
β) Πόση είναι η ΗΕΔ από αυτεπαγωγή που αναπτύσσεται στο ιδανικό πηνίο;
iv) Αν ο χρόνος φόρτισης του πυκνωτή είναι (πρακτικά) ίσος με 5R1C, ενώ ο χρόνος σταθεροποίησης του ρεύματος στο πηνίο, είναι (πρακτικά) ίσος με 5 L/R2, να υπολογιστεί ο ρυθμός μεταβολής της έντασης του ρεύματος που διαρρέει το πηνίο τη στιγμή t1.
![]()
Γεια σου Διονύση πολύ όμορφη ανάρτηση που μελετά την ταυτόχρονη «αντίδραση» του πηνίου και του πυκνωτή στο ίδιο ερέθισμα (ιδανική πηγή). Μου άρεσε πολύ πως η λέξη σταθερή (ένδειξη) μπορεί να προσφέρει τόσες πληροφορίες στο κύκλωμα της άσκησης. Να είσαι καλά.
Καλό απόγευμα Παύλο.
Σωστά παρατήρησες, ότι όλη η άσκηση στηρίζεται στη λέξη “σταθερή” για την ένδειξη!
Χωρίς αυτήν, θα έπρεπε να διαχειριστούμε, το χρονικό διάστημα με τα μεταβατικά φαινόμενα, έχοντας δύο εκθετικές συναρτήσεις…
Καλησπέρα Διονύση.Εξαιρετική όπως πάντα!
Ιδιαίτερα καλή ιδέα με τις ίδιες σταθερές χρόνου, ώστε να έχουμε σταθερό άθροισμα εντάσεων!
Καλημέρα Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Χαίρομαι που την βρίσκεις ενδιαφέρουσα…
Κύριε Διονύση πολύ ωραία άσκηση έχω μπει για τα καλά στο πνεύμα με τους πυκνωτές και βγήκε αέρας. Έχετε τίποτα σε αμοιβαία επαγωγη; κάνω ένα τουρ στο βιβλίο και βρίσκω διαφορά ενδιαφέροντα κεφάλαια.
Καλημέρα Σταύρο-Διονύση.
Αμοιβαία επαγωγή έχουμε όταν έχουμε δύο κυκλώματα, όπου η μεταβολή της έντασης του ρεύματος, προκαλεί εμφάνιση ρεύματος στο άλλο.
Δεν είναι κάτι διαφορετικό από ό,τι διδάσκεται στις γενικές ασκήσεις επαγωγής. Μπορεί στους μετασχηματιστές για παράδειγμα να είναι το φαινόμενο, πάνω στο οποίο στηρίζεται η λειτουργία τους, αλλά δεν προσφέρεται για πολλές εφαρμογές σε ασκήσεις.
Αλλά αν θέλεις να δεις κάποια ανάρτηση, δες αυτή:
Αμοιβαία επαγωγή.
Οκ θα την κοιτάξω σας ευχαριστώ πολύ. Γι αυτό κιολας ρωτησα αν έχετε καμία άσκηση να δω καθώς έχω ήδη δει την θεωρία αυτού του φαινομένου.
Γεια σου Διονύση.
Από την περασμένη Πέμπτη, που είμαι εδώ, στην «εξοχή» σήμερα αποκτήσαμε internet οπότε μπόρεσα και είδα τα διάφορα στο yliko.
Μου άρεσε το θέμα και η παρουσίαση.
Προφανώς η έξυπνη ιδέα σου να δώσεις σταθερή την συνολική ένταση κάνει την άσκηση διαχειρίσιμη από τους μαθητές. Βέβαια, σκέφτομαι, αυτούς που ήταν μαθητές και στην Β΄ Λυκείου.
Καλημέρα Άρη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Έχεις δίκιο ότι πρέπει να αναζητάμε αυτούς που ήταν μαθητές και στην Β΄Λυκείου…