web analytics

Ταλάντωση σε ανελκυστήρα (ελληνιστί ασανσέρ).

Ένας ανελκυστήρας κινείται αρχικά με σταθερή ταχύτητα. Δεν μας απασχολεί ούτε το αν ανεβαίνει ή κατεβαίνει, ούτε το μέτρο της ταχύτητάς του.

Κόβεται το σχοινί ανόδου και κινείται με επιτάχυνση g. Πάλι δεν μας απασχολεί το αν εκτελεί κατακόρυφη βολή προς τα πάνω, προς τα κάτω ή ελεύθερη πτώση. Το μπαλάκι έχει μάζα 1 kg και η σταθερά του ελατηρίου είναι 100 N/m.

Ο μικρός έβλεπε αρχικά το μπαλάκι ακίνητο.

Γράψτε την εξίσωση θέσης του μπαλακίου ως προς τον μικρό.

Χρονική στιγμή μηδέν είναι η στιγμή που κόπηκε το σχοινί.

Συνέχεια:

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
31 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
02/11/2018 1:42 ΜΜ

Γιάννη συμφωνώ, αλλά προσπαθώντας να μελετήσω το σύστημα από την σκοπιά του αδρανειακου παρατηρητή, διαπίστωσα ότι πρέπει να λάβουμε υπ όψιν και την μάζα Μ της καμπίνας. Η δε συχνότητα βγαίνει αυτή της ανάρτησης στην προσέγγιση Μ τεινοντος στο απειρο. Το ιδιο ισχύει και για τον μη αδρανειακό παρατηρητή βεβαιως.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
02/11/2018 1:45 ΜΜ
Απάντηση σε  Βασίλειος Μπάφας

Βασίλη καλησπέρα.

Τώρα είδα το σχόλιο. Έχεις δίκιο, νομίζω. Έχω μια πρόχειρη λύση και εγώ, θα την κοιτάξω αναλυτικά το ΣΚ.

Βαγγέλης Κουντούρης

νομίζω ότι ο Βασίλης εκεί ψηλά έχει δίκιο, αλλά με προϋπόθεση ότι η σφαίρα δεν προλαβαίνει να τρακάρει με την πάνω πλευρά του ανελκυστήρα

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
02/11/2018 8:12 ΜΜ

Γιάννη 

ότι είσαι μοναδικός να απλοποιείς τα πράγματα με την αλλαγή συστήματος αναφοράς είναι γνωστό.

Απλά είναι πια μια από τις ειδικότητές σου.

Συγχαρητήρια 

…Όσο για το θέμα των δυο συγκρίσιμων μαζών …εδώ κάτι είχα παλέψει  … και το είχες σχολιάσει …

αλλά το λέω για τον Στάθη κυρίως

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
04/11/2018 9:46 ΠΜ

Καλημέρα σε όλους.

Δημήτρη (Γκενέ) κατέληξα στις ίδιες εξισώσεις με αυτές που αναφέρεις, οπότε δεν χρειάζεται να τις αναρτήσω. 

Ο λόγος για τον οποίο έγραψα το παραπάνω σχόλιο είναι ότι για τον εξωτερικό παρατηρητή αν θέλουμε να δείξουμε ποια είναι η εξίσωση κίνησης της μικρής μάζας, πρέπει αναγκαστικά να λάβουμε υπ' όψιν και την μάζα του ανελκυστήρα. Η λύση της ανάρτησης προκύπτει τότε στο όριο όπου η διαφορά μαζών είναι πολύ μεγάλη. 

Εφ' όσον όμως οι δύο παρατηρητές πρέπει να συμφωνούν ως προς τις συχνότητες σε κάθε περίπτωση, πρέπει ο εσωτερικός να τοποθετηθεί (για μεγαλύτερη ευκολία) στο κέντρο μάζας του συστήματος και να αφεθεί σε ελεύθερη πτώση. 

Οι δυνάμεις που αντιλαμβάνεται τότε ο κάθε παρατηρτής προκύπτουν άμεσα από την ανάλυση του Δημήτρη, και αυτό έχει όντως αρκετλή δουλειά.

Βασίλειος Μπάφας
05/11/2018 9:01 ΠΜ

Δεν καταλαβαίνω το εξής:  Λέμε ότι οι συχνότητες των μέσα και έξω παρατηρητών είναι ίδιες, αλλά η εξίσωση θέσης που βλέπει ο έξω είναι  x=0,1.ημ(10t+3π/2)+V.t-(1/2).g.t.t. και αυτή η συνάρτηση δεν είναι περιοδική ως προς το χρόνο, ούτε η παράγωγός της για την ταχύτητα. Τι συμβαίνει τελικά;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
05/11/2018 9:08 ΠΜ

Καλημέρα Βασίλη.

Αν μείνουμε αυστηρά στη λογική ΜΙΑ κίνηση, προφανώς έχεις δίκιο.

Ο παρατηρητής μέσα στο θαλαμίσκο βλέπει ταλάντωση και μετρά συχνότητα, ο παρατηρητής στο έδαφος δεν "βλέπει" ταλάντωση και δεν μετράει συχνότητα.

Αν αντιμετωπίσουμε την κίνηση που "βλέπει" ο ακίνητος παρατηρητής ως σύνθετη, μια αρμονική ταλάντωση και μια ελεύθερη πτώση, τότε εμφανίζεται και η συχνότητα…

Θέλουμε να την δούμε αυτή τη συχνότητα ή όχι; Εδώ είναι το ερώτημα!

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
05/11/2018 9:49 ΠΜ

Για να μπορέσουμε να συζητήσουμε αυτοτελώς το παραπάνω ερώτημα του Βασίλη, ξεκίνησα μια νέα συζήτηση:

Η κίνηση αυτή έχει συχνότητα;

Ας τοποθετηθούμε εκεί…