Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μπορούν να καταργηθούν;

Ας ξεκινήσουμε «λύνοντας μια παρεξήγηση»!  Ο όρος Πανελλαδικές Εξετάσεις  είναι παραπλανητικός, αφού δεν πρόκειται για εξετάσεις αλλά για διαγωνισμούς! Και αυτό γιατί οι θέσεις σε κάθε σχολή είναι συγκεκριμένες, οπότε δεν παίζει ρόλο η απόδοση ενός υποψηφίου αλλά η σειρά κατάταξής του σε σχέση με τους συνυποψηφίους του. Αν επρόκειτο για εξετάσεις, η βάση κάθε σχολής θα έπρεπε να καθορίζεται εκ των προτέρων, ενώ καθορίζεται εκ των υστέρων, με στόχο την κάλυψη του συγκεκριμένου αριθμού εισακτέων που προβλέπεται για την κάθε σχολή. Επίσης, επειδή ακριβώς πρόκειται για διαγωνισμούς, το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων δεν παίζει απολύτως κανένα ρόλο ως προς την εισαγωγή ενός υποψηφίου σε μια συγκεκριμένη σχολή, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται και πάρα τις πάμπολλες σχετικές συζητήσεις στα Μ.Μ.Ε.

Τι μπορεί να αντικαταστήσει το θεσμό των Πανελλαδικών Διαγωνισμών;

Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για κατάργηση των Πανελλαδικών Διαγωνισμών. Ωστόσο, για να καταργηθούν  ή έστω για να αμβλυνθεί το πρόβλημα του υπερβολικού αριθμού υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων,  θα έπρεπε:

  1. Να αυξηθούν υπερβολικά οι θέσεις των εισακτέων στις σχολές υψηλής ζήτησης. Η λύση όμως αυτή είναι κατ’ αρχάς αδύνατο να εφαρμοστεί πρακτικά, αφού κάτι τέτοιο θα απαιτούσε πολύ μεγαλύτερη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, τη στιγμή που λόγω της οικονομικής κρίσης η χρηματοδότησή τους διαρκώς μειώνεται. Αλλά και να μπορούσε να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη λύση, δε θεωρώ ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού πολλές σχολές έχουν ήδη πολύ περισσότερες θέσεις από αυτές που μπορούν να καλυφθούν από τις ανάγκες της αγοράς, με αποτέλεσμα η ανεργία σε πολλούς κλάδους, όπως  μηχανικούς, δικηγόρους,  καθηγητές αλλά και γιατρούς, να έχει φτάσει στο ζενίθ.
  2. Να γίνεται η επιλογή των εισακτέων με άλλες διαδικασίες, λύση που προβάλλεται από την παρούσα κυβέρνηση. Αυτό που τελευταία προτείνεται είναι να γίνεται η επιλογή στο Λύκειο με την απόκτηση ενός εθνικού απολυτηρίου, το οποίο θα αποτελεί και το διαβατήριο για τα ΑΕΙ. Ωστόσο, αν δεχτούμε ότι ακόμα κι ο θεσμός των Πανελλαδικών Διαγωνισμών, που κατά γενική ομολογία είναι ένας αξιόπιστος θεσμός, έχει κι αυτός τις αδυναμίες του ως προς το αδιάβλητο (για παράδειγμα, υπόνοιες για επιλογή της επιτροπής των εξετάσεων όχι με κλήρωση, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος, αλλά με καθαρά κομματικά κριτήρια, ή μη δημοσιοποίηση μετά το πέρας των εξετάσεων των ονομάτων όλων των μελών της επιτροπής κ.λπ.), μπορεί να φανταστεί κανείς πόσο επικίνδυνη είναι η παραπάνω λύση, εφόσον δε διασφαλίζει σε καμία περίπτωση ότι η επιλογή για τα ΑΕΙ θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια και άρα με αξιοκρατικό τρόπο.
  3. Να ελαττωθεί ο αριθμός των υποψηφίων για τις σχολές των ΑΕΙ. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε ελαττώνοντας τον αριθμό των αποφοίτων του Λυκείου, κάτι που δεν είναι σωστό, είτε κάνοντας πιο ελκυστική την Τεχνική εκπαίδευση. Η τελευταία αυτή επιλογή δεν έχει ποτέ υιοθετηθεί από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, αντίθετα η Τεχνική Εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια έχει παραμεληθεί και αποτελεί δυστυχώς το χώρο εναπόθεσης των «κακών», στην ουσία των οικονομικώς αδυνάτων, μαθητών. Η λύση όμως της ενίσχυσης των Τεχνικών Λυκείων είναι κατά τη γνώμη μου προς τη σωστή κατεύθυνση. Βέβαια, αυτό σημαίνει γενναία χρηματοδότηση, αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να συμβαδίζουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, καθιέρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων και, φυσικά, απαγκίστρωση από την ιδεοληψία του ενιαίου Λυκείου.

Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στους Πανελλαδικούς Διαγωνισμούς για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης

Η ενίσχυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης μπορεί να αμβλύνει το πρόβλημα του υπερβολικού αριθμού των υποψηφίων για τις σχολές των ΑΕΙ, δεν μπορεί παρ’ όλα αυτά να το εξαλείψει και άρα να καταργήσει τους Πανελλαδικούς Διαγωνισμούς. Και αφού αυτοί δεν μπορούν να καταργηθούν, πρέπει οπωσδήποτε να εξετάσουμε τι μπορούμε να κάνουμε, για να απαλλάξουμε το θεσμό από τον αρνητικό ρόλο που έχει τώρα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και για να βελτιώσουμε την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Για την αναβάθμιση της Β/θμιας, αλλά και της Γ/θμιας εκπαίδευσης πολλά θα έπρεπε να αλλάξουν. Θα αναφερθώ ωστόσο σε δύο αλλαγές που σχετίζονται με τους Πανελλήνιους διαγωνισμούς και θεωρώ σημαντικές. Θα έπρεπε ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων και η βαρύτητα του κάθε μαθήματος να καθορίζονται από την αντίστοιχη Πανεπιστημιακή σχολή, ενώ εξεταστέα ύλη θα έπρεπε να είναι η διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του Λυκείου και όχι μόνο της Γ΄. Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι από την Α΄ Λυκείου, πολλές φορές και από το Γυμνάσιο, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που έχει στόχο να πετύχει σε  κάποια πανεπιστημιακή σχολή, επικεντρώνεται αποκλειστικά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Μάλιστα, ακόμη και σε σχέση με αυτά το ενδιαφέρον των μαθητών εστιάζεται  σε συγκεκριμένα κεφάλαια, αυτά που θα εξεταστούν. Έτσι φθάσαμε σήμερα στο απαράδεκτο γεγονός να εισάγονται οι μαθητές σε τμήματα Φυσικής για παράδειγμα, χωρίς να γνωρίζουν ηλεκτρομαγνητισμό, οπτική ή θερμοδυναμική, αφού αυτά τα κεφάλαια δεν περιέχονται στην εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικών εξετάσεων. Επιπλέον, τα φροντιστήρια, εδώ και χρόνια έχουν υιοθετήσει την τακτική από την αρχή ή τα μισά της Β΄ Λυκείου να διδάσκουν αποκλειστικά την ύλη της Γ΄ Λυκείου. Όλα τα παραπάνω συντελούν στο να απαξιώνεται το σχολείο, να χάνεται το νόημα και η ουσία της μάθησης και να μεταφέρεται το βάρος της εκπαίδευσης στα φροντιστήρια

Γενικά,  θα πρέπει να σταματήσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα να περιστρέφεται αποκλειστικά και με στρεβλό τρόπο γύρω από τους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς  που «μονοπωλούν» το ενδιαφέρον όλων. Θα πρέπει το Σχολείο να προσφέρει στους μαθητές μια καθολική και ποιοτική παιδεία, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της εποχής.

Τελευταία σημαντική παρατήρηση. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, οι αλλαγές στους Πανελλαδικούς Διαγωνισμούς θα πρέπει να γίνονται με μεγάλη φειδώ και με κοινωνική αλλά και διακομματική συναίνεση. Θα πρέπει επιτέλους να χαραχθεί μια διακομματική στρατηγική για την εκπαίδευση και να πάψει τουλάχιστον ο χώρος της Παιδείας να αποτελεί ένα ακόμη οχυρό του εκάστοτε κομματικού κράτους.

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
58 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Πάνο.

Επικροτώ μια τέτοια διεύρυνση της ύλης. Θα αποφεύγονταν οι εκζητήσεις και η κακογουστιά στα θέματα.

Θα ήταν "δημοκρατικότερες" εξετάσεις-διαγωνισμοί. με αυτό εννοώ ότι αν δεν απαιτούνται εξεζητημένα θέματα, μπορεί ένα μελετηρό παιδί της επαρχίας να πετύχει παρά το ότι δεν θα έχει ίσως διδαχθεί πως να βρίσκει τα "περίφημα" ακίνητα σημεία μεταξύ δύο πηγών και τις μαϊμουδιές που διάβαζα σε γραπτά να συνοδεύουν το στιγμιότυπο του Γ θέματος φέτος.

Θα υπάρξουν ίσως αντιδράσεις σε δύο σημεία:

Ο χρόνος διεξαγωγής δεν μπορεί να είναι ο Ιούνιος.

Αυξημένες ώρες φροντιστηρίων.

Δεν θεωρώ πρόβλημα το ότι κάποια μαθήματα (λ.χ. Λατινικά, Οικονομία) διδάσκονται μόνο σε μία τάξη.

Διονύσης Μάργαρης
21/06/2017 10:25 ΠΜ

Καλημέρα Πάνο.

Χαίρομαι που βάζεις το θέμα σε συζήτηση, αφού όσο και αν το έχουμε συζητήσει, πάντα είναι επίκαιρο, χωρίς να έχουν βρεθεί "καλές λύσεις".

Υπάρχει αλήθεια "λύση" στο πρόβλημα;

Όσο περισσότερο ακούω θέσεις, απόψεις και κυρίως "επίσημες" ανακοινώσεις, τόσο περισσότερο πείθομαι ότι είμαστε σε αδιέξοδο.

Το πρόβλημα της "κατάργησης" του Λυκείου, είναι κατά τη γνώμη μου ο βασικός λόγος που επιβάλει…κάτι να γίνει.

Βουτιά στο κενό, είναι μια κάποια λύση. Όπου "βουτιά" εννοείται η κατάργηση των εξετάσεων, αν οι λέξεις διατηρούν κάποιο νόημα.

Θα δεχόταν η Ελληνική κοινωνία αυτή τη βουτιά;

Αμφιβάλλω…

Αλλά αν είναι έτσι, ας "μιλήσουν" τη γλώσσα της αλήθειας οι υπεύθυνοι, αφήνοντας στην άκρη τις συνθηματολογίες ή τη μετονομασία του κρέατος σε ψάρι!

Ας συζητήσουμε και μεις εδώ, το ποιες μπορεί να είναι οι "λύσεις" αλλά κυρίως ας αντιμετωπισθεί το πρόβλημα με ειλικρίνεια και λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση που ήδη υπάρχει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Δεν μπορεί να κτισθεί κανένα σύστημα "εν κενώ"…

Σταματώ εδώ, περιμένοντας να διαβάσω άλλες τοποθετήσεις φίλων.

Διονύσης Μάργαρης
21/06/2017 10:29 ΠΜ

Καλημέρα Γιάννη.

Γράφαμε μαζί.

Ας ξεκαθαριστεί η πρόταση:

Τι εννοούμε λέγοντας:

"Ο χρόνος διεξαγωγής δεν μπορεί να είναι ο Ιούνιος.

Αυξημένες ώρες φροντιστηρίων."

Η λύση είναι οι εξετάσεις το Σεπτέμβρη, όπως παλιά;

Ξέρεις ότι την έχω περάσει την περιπέτεια… Ξέρεις τι είναι να έρθω τέλος Ιουνίου Αθήνα, από Ζάκυνθο, για να πάω σε κεντρικό Φροντιστήριο;  Μια αξέχαστη αρνητική εμπειρία….

Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους

Έχω πολλές φορές γράψει, και εδώ, ότι εξεταστέα ύλη στις Πανελλήνιες (σωτά πρόκειται για Διαγωνισμό) πρέπει να είναι όλη η διδακτέα ύλη και στις τρεις τάξεις του Λυκείου (τουλάχιστον) και ότι βοηθάει σ' αυτό και τα τέσσερα (τώρα) βιβλία Φυσικής να ενσωματωθούν σε ένα που θα χορηγείται στον μαθητή της Α΄ (ο οποίος και υποχρεούται να το επιστρέψει στο τέλος της Γ΄, άλλως θα το πληρώνει)

Σ΄αυτό το ένα βιβλίο θα υπάρχει μόνο η διδακτέα ύλη κάθε τάξης, με ενσωματωμένους τους Εργαστηριακούς Οδηγούς, και της Γενικής Παιδείας και του Προασατολισμού, που μπορεί να ξεχωρίζουν με άλλο χρώμα ή γραμματοσειρά ή περιοχές.

Τα θέματα του Πανελλήνιου Διαγωνισμού, ο οποίος προφανώς και δεν μπορεί να καταργηθεί, με τα σημερινά δεδομένα τουλάχιστον, θα βασίζονται σ΄αυτό το ένα βιβλίο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Διονύση και Βαγγέλη.

Διονύση εάν η ύλη είναι εκτεταμένη, θα πρέπει το παιδί να έχει την δυνατότητα να διαβάσει ή να επαναλάβει κάτι. 

Για παράδειγμα πρέπει να ξαναδιαβάσει την Ιστορία, μια και δεν μπορεί να θυμάται όλες τις λεπτομέρειες.

Το φροντιστήριο θα το καλύψουν οι τοπικές, με δεδομένη την λειτουργία φροντιστηρίων τώρα και στην επαρχία.

Διεξαγωγή εξετάσεων τον Σεπτέμβριο;

Βαγγέλη σκεφτόμαστε σαν Φυσικοί. Έχουμε στο μυαλό μας μια ποικιλία θεμάτων, από άνωση μέχρι βαρύτητα. κυκλώματα και στερεό.

Μας αρέσει κάτι τέτοιο. Και στα Μαθηματικά κάτι όμορφο προκύπτει. Τι θα συμβεί όμως στην Βιολογία;

Τι θα συμβεί σε μαθήματα που διδάσκονται μόνο στην Γ;

Θέλει προσοχή και μελέτη καλή μια τέτοια πρόταση, θετική αρχικά.

Διονύσης Μάργαρης
21/06/2017 12:37 ΜΜ

Βαγγέλη και Γιάννη καλημέρα.

Υπάρχει ο κίνδυνος, αν μπει η ύλη και των τριών τάξεων, τότε να καταργηθεί πλήρως το σχολείο.

Προσωπικά θεωρώ πρώτο στόχο το να σταθεί το Λύκειο στα πόδια του σαν μια σχολική βαθμίδα, με αυτοτελή ρόλο, όπου τα παιδιά θα φοιτούν, όχι για να μην μείνουν από απουσίες, αλλά γιατί θα μαθαίνουν πράγματα (πέρα από τα υπόλοιπα…).

Κάθε πρόταση για τις εξετάσεις που υπονομεύει τον κυρίαρχο αυτό στόχο, πρέπει να αποκλείεται…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση λες:

Υπάρχει ο κίνδυνος, αν μπει η ύλη και των τριών τάξεων, τότε να καταργηθεί πλήρως το σχολείο.

Όχι αναγκαστικά. Στα σχολεία υπάρχουν εξαιρετικοί συνάδελφοι που θα διδάξουν πολύ καλά την βαρύτητα λόγου χάριν.

Το παιδί καταλαβαίνει πως πρέπει να καταλάβει το θέμα και προσέχει το μάθημα.

Η ακύρωση του σχολείου έρχεται όταν διδάσκει ο συνάδελφος βαρύτητα και τον αγνοούν διότι προετοιμάζονται σε ταλαντώσεις, μεθ ή άνευ κρούσεων. 

Ένα παιδί με στοιχειώδη νοημοσύνη θα καταλάβει πως πρέπει να προσέξει όσα λέγονται στην τάξη, ακόμα και αν τα ξανακούσει στο Φροντιστήριο ή σε ιδιαίτερο μάθημα. Ποτέ δεν μαθαίνεις κάτι όταν το διδαχθείς μια φορά μόνο και μία στην επανάληψη.

Έτσι μια τέτοια πρόταση δεν υπονομεύει το σχολείο, κατά την δική μου άποψη.

Ας συζητήσουμε εδώ καλά την πρόταση. 

Διαβάζοντας τον Πάνο έθεσα σε συναδέλφους στο σχολείο το θέμα. Ειδικότητες διάφορες.

Άκουσα πώς στα Αρχαία δεν πολυεπηρεάζει κάτι τέτοιο την μελέτη των παιδιών , διότι αυτονόητα πρέπει να ξέρουν τα των προηγουμένων τάξεων. Άγνωστο κείμενο γαρ, συντακτικό, ρήματα κ.λ.π.

Στα Μαθηματικά εισέπραξα αυτό που πίστευα. Θετική μια τέτοια προοπτική, αποφυγή εκζητήσεων, εξέταση ουσιαστικών θεμάτων που σκορπισμένα βρίσκονται παντού.

Στην Χημεία έλαβα απάντηση που έμοιαζε ελαφρώς με αυτήν των Αρχαίων. Πολλά από τις "μικρές" τάξεις χρησιμοποιούνται ευρέως.

Δεν συζήτησα με άλλους ακόμα.

Διονύσης Μάργαρης
21/06/2017 2:00 ΜΜ

Ναι Γιάννη. Θα παρακολουθήσουν την παράδοση πάνω στη βαρύτητα, αν στο τέλος δώσουν Φυσική.

Τι θα γίνει όμως με όλους τους άλλους, που δεν θα τους ενδιαφέρει η Φυσική;

Εκτός και αν εννοούμε ότι από την Α΄Λυκείου θα έχουμε κατευθύνσεις που οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο τα 4 μαθήματα των εισαγωγικών εξετάσεων και τίποτα άλλο.

Αν θέλουμε κάτι τέτοιο, να το δούμε.

Βαγγέλης Κουντούρης

Διονύση

Δεν συμφωνώ ότι η πρότασή μου θα αυξήσει την απαξία του Λυκείου

Διότι ο μαθητής θα γνωρίζει ότι θα απαντήσει σε ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα που "ακουμπάνε" το σχολικό βιβλίο, παραλλαγή, επέκταση, τροποποίηση, αλλαγή "οπτικής" γωνίας, αφετηρία, ιδέα, παρόμοια με την ερώτηση 342, με το πείραμα 37, με την άσκηση 702, με το πρόβλημα 1309 (προφανώς "φουσκώνω" το πλήθος…), που οφείλει να έχει διδάξει ο συνάδελφος της τάξης, που επιτέλους κάποιος πρέπει να τον ελέγξει διάολε!

Αν υπάρξει τέτοια διάθεση δεσμεύομαι να βοηθήσω με την όποια εμπειρία έχω αποκτήσει.

Γιάννη

θεωρώ ότι μπορεί να γίνει για όλα τα βασικά μαθήματα (Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά, Αρχαία, Ιστορία και άλλα)

και ότι για όσα, τυχόν, διδάσκονται σε λιγότερες τάξεις, θα μπορούσε η συμμετοχή τους στην επιλογή του υποψηφίου να είναι με μικρότερο συντελεστή

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μετά είναι και ζήτημα "δικαιοσύνης".

Διαγωνισμό έχουμε και θα μπορούσαμε να επιλέξουμε τα παιδιά ποικιλοτρόπως. Με το βάρος τους ας πούμε.

Κάτι τέτοιο δεν ικανοποιεί το δικό μου περί δικαίου αίσθημα, παρά το τριψήφιο βάρος μου. Δεν με ικανοποιεί ούτε ένα μέτρο που ευνοεί ας πούμε τους ευκατάστατους νέους. Έμμεσα όμως τους πριμοδοτούμε. Δεν κουράζονται παραμένοντας στο σπίτι τους και με τέσσερα καλά ιδιαίτερα μαθαίνουν κόλπα ώστε να λύνουν τυποποιημένα θέματα.

Με εκνεύρισε η μεθοδολογία αντιμετώπισης του στιγμιότυπου στο Γ θέμα φέτος.

Με το ζόρι δηλαδή να γράψουν όλοι κάτι. Λες και εξετάζουμε ποιος έμαθε και ποιος όχι ένα κόλπο. Να επιβραβεύεται ένας που δεν ξέρει Φυσική αλλά που αναπαράγει κόλπα. Ένας εκπαιδευμένος δηλαδή.

Αν μάλιστα πέσει «άλλο κόλπο» που δεν διδάχθηκε, αυτός, οι γονείς του και οι δάσκαλοί του θα αστράψουν και θα βροντήξουν.

Ικανοποιεί το δικό μου περί δικαίου αίσθημα η επιβράβευση της συγκρότησης ενός παιδιού. Ενός παιδιού που διαβάζοντας σε όλες τις τάξεις, γνωρίζει από άνωση μέχρι χρονοκυκλώματα και στερεό. Τα θέματα αυτά μπορεί να τα μάθει και μόνο από το σχολείο.

Φυσικά χρειάζονται και θέματα που θα ξεχωρίσουν τους προικισμένους από τους άριστους και τους καλούς. Όχι αηδίες με πολλές πράξεις για τα παιδιά τα «δουλευτάρικα». Κάτι έξυπνο, το πολύ τριών σειρών. Κάτι που φυσικά κάηκε για πάρα πολλά χρόνια, όπως ένα κινηματογραφικό εύρημα. Όμως η ύλη εκτεταμένη είναι και θα βρεθεί άλλη εξυπνάδα και άλλη και άλλη….. για πολλά χρόνια.

Αυτά όλα προϋποθέτουν εκτεταμένη ύλη.

Όταν διδάσκαμε στις Δέσμες δεν είχαμε την ύλη και των τριών τάξεων για τις Εξετάσεις. Όμως ένα παιδί καταλάβαινε πως αν αδιαφορήσει για τις σχετικές κινήσεις και την κεντρομόλο στην Α, άσχημα την είχε. Για τον ίδιο λόγο πρόσεχε και Επαγωγή, Ηλεκτρομαγνητισμό και κυκλώματα στην Β. Δεν μπορούσε να τα μάθει από το μηδέν στην Γ.

Θέματα που συνεδύαζαν κεφάλαια υπήρχαν και μάλιστα καλόγουστα.

Το παιδί έπρεπε να έχει κάποια συγκρότηση ώστε να καταλάβει πως θα επικαλεστεί κάτι από το δεύτερο κεφάλαιο μαζί με κάτι από το τέταρτο. Ή μήπως ήταν από ταλαντώσεις; Ή μήπως λυνόταν με δυο τρόπους το θέμα;

Σήμερα κάτι κάνει «μπαμ» ότι είναι στερεό σκέτο ή στερεό με ταλαντώσεις και Ντόπλερ. Αν μάλιστα έχει και νερά μέσα έ τότε…. Μπερνούλι και Άγιος ο Θεός!

Αν ρωτήσεις έναν μαθητή μας αν θα ανέβει η στάθμη όταν λειώνει το παγάκι, Μπερνούλι θα πάρει. Μετά δε τις Εξετάσεις όλοι θα ωρύονται που δεν έπεσε Μπερνούλι αλλά κάτι εκτός «κουλτούρας» του κεφαλαίου.

 

Το κόβω προσωρινά λόγω μεγάλης έκτασης.

Διονύσης Μάργαρης
21/06/2017 2:57 ΜΜ

Με τα παραπάνω συμφωνώ.

Η  αύξηση της ύλης είναι απαραίτητη! Το φωνάζω χρόνια…

Το αν η ύλη της Γ θα "πατά" στην Α και Β, οπότε ο μαθητής θα υποχρεούται να διαβάσει και σε αυτές τις τάξεις, αποδεκτό πλήρως.

Η διαφωνία που παραπάνω εξέφρασα είναι:

  • Εξετάζονται σε όλη την διδακτέα ύλη του Λυκείου και
  • Εξετάζονται το Σεπτέμβρη, οπότε οι εξετάσεις δεν έχουν σχέση με το τι διδάχτηκε ο μαθητής στο σχολείο του.
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Ας μην είναι όλη η ύλη. Ας επιλεγεί ένα ευρύ τμήμα από την ύλη όλων των τάξεων.

Στην Φυσική δεν μπορεί να εξαιρούνται από αυτήν την ύλη τα :

Κεντρομόλος.

Σχετική ταχύτητα.

Κυκλώματα συνεχούς.

Ηλεκτρομαγνητισμός.

Επαγωγή.

Εναλλασσόμενα.

Κύματα (κύματα όχι οι …. αηδίες της σήμερον)

Θερμοδυναμική και Θερμότητα.

Άνωση.

Δυναμική υγρών.

Βαρύτητα.

Ηλεκτροστατικό πεδίο.

Πολλά άλλα που θα σκεφθείτε, ίσως και κάποια θέματα σύγχρονης Φυσικής.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μαθητές μου με επιτυχίες σε καλές σχολές μου έλεγαν πως ήταν οι φτωχότεροι στην σχολή τους και οι την λαϊκότερη γειτονιά κατοικούντες. Γιατί άραγε;

Αυτό δεν ίσχυε στον ίδιο βαθμό τα πρώτα Αρσένεια χρόνια. Εκεί με τα τόσα μαθήματα το μελετηρό φτωχό θηρίο δεν είχε τόσο μεγάλο ντεζαβαντάζ έναντι του παιδιού μιας καλύτερης κοινωνικής στάθμης. Φυσικά επρόκειτο για εξοντωτικό σύστημα. Όμως έμειναν λίγα μαθήματα με λίγη ύλη. Η ύλη ήταν δικαίως ολίγη λόγω πολλών μαθημάτων. Τώρα όμως με λίγα μαθήματα ξαναείναι λίγη.

Τα πρόσφατα θέματα θα ήταν καλά σε καθεστώς εκτεταμένης ύλης. Σήμερα όμως έδωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό στην περιοχή 18-20!!

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε άλλη «στραβή». Να συνεχίσουν δηλαδή να υπεραμύνονται της ολίγης ύλης και των απλών θεμάτων και να αυξήσουν τον αριθμό των ερωτημάτων και το πλήθος των πράξεων. Μια τέτοια προοπτική μου θυμίζει το ανέκδοτο με τον Νίκο Παπάρα. Επειδή όλοι γελούσαν απεφάσισε την αλλαγή του ονόματός του. Μετονομάστηκε σε Γιώργο Παπάρα.

 

Καλώς οι Εξετάσεις γίνονται σε λίγα μαθήματα. Αν όμως η ύλη ήταν περισσότερο εκτεταμένη όφελος θα υπήρχε. Θα είχαμε:

Θέματα καλύτερης ποιότητας. Όχι τα «συνδυαστικά» εκτρώματα του παρόντος.

Ισότητα (σχεδόν) στα παιδιά αν η επιλογή τους εξηρτάτο από την Παιδεία τους και όχι την «Εκπαίδευσή» τους.

Φοιτητές που δεν θα πρωτοάκουγαν στο Πανεπιστήμιο τις «εξωτικές λέξεις» φυγόκεντρος, πηνίο, μετάκεντρο, δινορεύματα κ.λ.π.

Μεγαλύτερη αξιοπιστία του συστήματος επιλογής.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
21/06/2017 3:14 ΜΜ

Καλησπέρα 

την βασική μου προσωπική θέση την γνωρίζετε: "Απολυτήριο Λυκείου στα 17"( απόφοιτους σημερινής Β Λυκείου)  + ή "1 χρόνο προακαδημαϊκό με διαγωνισμό για όσες σχολές υπάρχει ζήτηση μεγαλύτερη από την προσφορά "  ή "2 χρόνια Μεταλυκειακό πρόγραμμα για άδεια εξάσκησης επαγγέλματος " . Και οι δυο εναλλακτικές μεταλυκειακές δυνατότητες  μέσα στις δομές του Λυκείου με ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού από Πανεπιστήμια όπου θα ενσωματωθούν σταδιακά και τα ΙΕΚ και οι σχολές ΟΑΕΔ

Μια ακόμα παρατήρηση στο αρχικό κείμενο : Για την τεχνική και επαγγελματική Εκπαίδευση τα πρώτα βήματα έγιναν προς την σωστή κατεύθυνση ( ίσως και να είναι το μόνο παράδειγμα σωστής κατεύθυνσης ) … περιμένω να δω και καρπούς ( αν προκάνουμε ) Δίνω ως τεκμήριο μόνο αυτό το άρθρο από "μη φιλικό προς την κυβέρνηση" έντυπο 

Μιχάλης Δημητρακόπουλος

Καλησπερα!

Λιγο προχειρα να πω κι εγω μια δυο σκεψεις. Καθε βαθμιδα εκπαιδευσης ειναι σκαλοπατι για την επομενη. Υπ' αυτη την εννοια δεν καταλαβαινω τα περι αυτονομιας του Λυκειου. Η αυτονομια αυτη ειχε νοημα αρκετα χρονια πριν, οταν το απολυτηριο Λυκειου (η αντιστοιχα 6ταξιου Γυμνασιου) ηταν αρκετο εφοδιο για επαγγελματικη αποκατασταση. Τωρα πια δεν ειναι ετσι τα πραγματα.

Σε ολο τον κοσμο, για να περασεις σε μια επομενη βαθμιδα εκπαιδευσης, δινεις καποιου ειδους εξετασεις για να αποδειξεις το επιπεδο γνωσεων σου και αν εχεις τη δυνατοτητα να παρακολουθησεις τα μαθηματα. Με βαση αυτη τη λογικη, ακομα κι αν οι υποψηφιοι ηταν λιγοτεροι απ' τις θεσεις, παλι θα επρεπε να εξεταζονται ως προς την ικανοτητα τους να ανταπεξελθουν σ' ενα ανωτερο επιπεδο σπουδων. Αλλωστε και για να παρουν πτυχιο εξεταζονται. Γιατι να καταργησουμε τις εξετασεις απ' το λυκειο στο πανεπιστημιο και να μην καταργησουμε και τις εξετασεις αποκτησης πτυχιου αραγε;

Οσα χρονια θυμαμαι τον εαυτο μου στην εκπαιδευση, θυμαμαι την γκρινια για την επαγγελματικη εκπαιδευση και για το ποσο δεν την εσχουμε προσεξει. Επισης για το οτι πρεπει να αναμορφωθει και να στρεψουμε τα παιδια προς τα ' κει, οπως κανει ολη η δυτικη κοινωνια. Υπαρχει βεβαια ενα ζητημα που συνεχως παραγνωριζουμε. Εχεις καλη επαγγελματικη εκπαιδευση για να βγαζεις τεχνιτες, οταν εχεις βιομηχανια να τους απορροφησει. Εδω; Τι θα κανουν αμα τελειωσουν; Ο υπευθυνος του εκπαιδευτικου προγραμματος του CERN Rolf Landua μου ελεγε πριν κανα δυο χρονια, οτι ενας απ' τους παραγοντες του οικονομικου θαυματος της Γερμανιας (είναι Γερμανος που ζει πολλα χρονια στην Γενευη) είναι οι ατελειωτες σε αριθμο, μικρες βιοτεχνιες με προσωπικο μερικων ατομων, που φτιαχνουν εξαρτηματα υψηλης ποιοτητας κι εχουν πελατες τις μεγαλες βιομηχανιες. Αναγνωριζουμε αραγε την χωρα μας σ’ αυτή την εικονα;