web analytics

Σχόλια για τα θέματα Χημείας 2018

Screenshot_1-26-600x395

Στο χώρο αυτό μπορούν να γραφούν σχόλια, απορίες και τελικά κάθε είδους κριτική και τοποθέτηση πάνω στα θέματα των εξετάσεων στη Χημεία του 2018.

Δείτε όλα τα θέματα με κλικ εδώ.

Τα θέματα εσπερινών ΓΕΛ

 

Απαντήσεις των θεμάτων από τον Βασίλη Δουκατζή εδώ.

Απαντήσεις των θεμάτων από τον Αντώνη Μπαλτζόπουλο εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
127 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αντιγόνη Βαρδάκη
17/06/2018 4:00 ΜΜ
Απάντηση σε  Αντιγόνη Βαρδάκη

Αν ζητούσαν το pH διαλύματος HCOONa, αυτή τη χημική εξίσωση θα έγραφαν τα παιδιά!! Ξέρουν ότι το HCOO- είναι η ασθενής συζυγής βάση του ΗCOOH!

Επίσης, τα παιδιά διδάσκονται πως θα μεταβληθεί το pH και οι συγκεντρώσεις των ιόντων στο παραπάνω διάλυμα (και σε πολλά άλλα διαλύματα) με την προσθήκη οξέος ή βάσης. 

Eννοείται ότι διαλύματα αλάτων όπως τα παραπάνω διδάσκονται και δίνονται στα θέματα κάθε χρόνο. Είναι από τα πιο βασικά θέματα!

Δες και το θέμα του 2016 με το άλας HCOONH όπου και τα δύο ιόντα του άλατος αντιδρούν με το Η2Ο (το ένα ως ασθενής βάση και το άλλο ως ασθενές οξύ). 

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
17/06/2018 8:46 ΜΜ

Μια καλή φίλη, μου έκανε την εξής παρατήρηση.

Στο θέμα Δ1.

Χωράνε 100 mol C(s) σε δοχείο 10 L;;;;

Ακόμη και να χωράνε …. στην ισορροπία ο όγκος που θα καταλαμβάνουν τα αέρια σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι πάλι 10 L.

Δηλαδή, στην ισορροπία υπάρχουν 100 – 25 = 75 mol C.

Ο όγκος που καταλαμβάνουν δεν είναι σε καμία περίπτωση αμελητέος σε ένα δοχείο 10 L.

Οπότε, ο όγκος που θα καταλαμβάνουν τα αέρια CH4 και H2 θα είναι αρκετά μικρότερος από 10 L!!!

Αυτό και αν μας ξέφυγε συνάδελφοι!!!!

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
17/06/2018 10:45 ΜΜ

Αντώνη

με πυκνότητα 2260 ( S.I. ) σε στερεά κατάσταση

τα 100 mol C δηλαδή 1200 g

είναι περίπου 531 ml και στην ισορροπία είναι το 75% δηλαδή 398 ml

σε 10000 ml σφάλμα 4%

Δεν είναι και τόσο μεγάλο το σφάλμα …

Ωστόσο υπάρχει κάτι σοβαρό … μερικές χιλιάδες καθηγητές χρειάστηκαν 3 μέρες για να το συνειδητοποιήσουν

Ας μας προβληματίσει το ποια μπορεί να είναι η αιτία .

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
17/06/2018 11:15 ΜΜ

Η wikipedia δίνει { σε 0 C ,1atm} πυκνότητα άνθρακα   ρ=3.520 kg/m³ (* χωρίς να διευκρινίζει αλλοτροπίκή μορφή

με αυτήν την πυκνότητα το σφάλμα στα 10000 mL είναι 2,6%

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
18/06/2018 12:18 ΠΜ

Δημήτρη καλησπέρα.

Εγώ βλέπω ότι έχει πυκνότητα από 1,8 – 2,3 g/mL. Εκτός αν χρησιμοποιούμε για αντιδράσεις διαμάντια με πυκνότητα 3,5 g/mL. ΧΑΧΑΧΑ!!!!

Δηλαδή τα 100 mol έχουν μάζα 1200 g και καταλαμβάνουν όγκο από 522 – 667 mL.

Στην ισορροπία περιέχονται 75 mol C τα οποία καταλαμβάνουν όγκο από 391 – 500 mL.

Για ένα δοχείο 10 L δεν είναι και λίγο!!!!

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
18/06/2018 12:34 ΠΜ
Απάντηση σε  Αντώνης Χρονάκης

O.k. Αντώνη

το κατάλαβα ότι το 3,5 ήταν υπερβολικό …το 2,26 με το οποίο υπολόγισα το σφάλμα 3,98% είναι από τον επίσημο περιοδικό Πίνακα της IUPAC και μάλλον είναι για τον Γραφίτη .

Τέλος πάντων το σοβαρό είναι πως πέρασαν 3 ημέρες για να βρεθεί μια συνάδελφος να το εντοπίσει …

αυτό είναι που πρέπει να μας στεναχωρεί τόσους ανθρώπους

Μπαλτζόπουλος Αντώνης
Αρχισυντάκτης

Αν και τα σχόλια συνεχίζουν να έχουν ….

θα ήθελα να κάνω μια τελευταία ( 4 ημέρες μετά την εξέταση των υποψηφίων και χωρίς να έχει επίδραση στην ζητούμενη απάντηση από τους μαθητές ) επισήμανση.

Την κάνω κυρίως γιατί οι εκφωνήσεις των πανελληνίων συνηθίζουν να παίρνουν την διάσταση του « δε δικασμένου» στην διδασκαλία μας.

Στο θέμα Δ2. β . iv ζητείται από τους μαθητές να προτείνουν ποιος από τους προτεινόμενους τέσσερις (4) δείκτες είναι καταλληλότερος για τον προσδιορισμό του τελικού σημείου της ογκομέτρησης.

Το τελικό σημείο της ογκομέτρησης είναι το σημείο ( κατανάλωση πρότυπου δ/τος ) στο οποίο επιτυγχάνεται η χρωματική μεταβολή στο ογκομετρούμενο δ/μα ( Σχολικό βιβλίο σελ 167 ) ανεξάρτητα εάν έχει επιλεγεί ο καταλληλότερος δείκτης.

Όσο πιο κοντά είναι το ισοδύναμο σημείο της ογκομέτρησης με το τελικό σημείο της ογκομέτρησης τόσο πιο ακριβή είναι τα αποτελέσματα.

Το ζητούμενο της επιλογής δείκτη είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταύτιση των δύο αυτών σημείων. Το ζητούμενο κάθε ερωτήματος επιλογής δείκτη είναι η εύρεση του καταλληλότερου δείκτη ( μέσα από το τελικό σημείο που θα προσδώσει αυτός στην ογκομέτρηση ) για την εύρεση του ισοδύναμου σημείου της.

Κάθε ογκομέτρηση ( δ/τος μονοπρωτικού ηλεκτρολύτη ) έχει το δικό της (1) ισοδύναμο σημείο που είναι και χαρακτηριστικό της διαδικασίας που ακολουθείται ενώ το τελικό σημείο της εξαρτάται από τον δείκτη που θα επιλεχθεί.

Ο καταλληλότερος δείκτης χαρακτηρίζεται καταλληλότερος γιατί μπορεί να βρει το ισοδύναμο σημείο της ογκομέτρησης και όχι το τελικό σημείο που – στην τελική – καθορίζεται από τον – ίδιο – τον δείκτη )

 

ΥΓ . προφανώς όλοι κατάλαβαν τη ζητούσε η θεματοδοσία και απάντησαν σωστά.

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Πολύ σωστή κι αυτή η επισήμανση Αντώνη!

Τελικα τα "λαθάκια" στα ερωτήματα ήταν αρκετά.. Λες και κανένας δεν έλεγξε τις εκφωνήσεις ..

Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2018 3:24 ΜΜ

Διαβάζοντας ξανά τα σχόλια, είδα ότι αναφέρετε παραπάνω : Α5 εύρεση Α.Ο. άστοχο για Γ' Λυκείου. Θα μου επιτρέψετε να κάνω μία παρατήρηση. 

Στο έγγραφο του υπουργείου με τη διαχείριση της εξεταστέας ύλης και ημερομηνία 2-10-2017 αναφέρει στην αρχή '' Να δοθεί έμφαση στον υπολογισμό του αριθμού οξείδωσης ενός στοιχείου σε μία χημική ένωση''   (υπάρχει στο διαδίκτυο)

Είναι εντός ύλης και απαραίτητο χωρίς αμφιβολία, το ζήτησαν στο Α4 στα θέματα του 2016 και στο Α4 στα θέματα του 2017! 

Υ.Γ. Ας τους βάζουν και μία εύκολη ερώτηση, όπως αυτή, να παίρνουν 5 μονάδες τα παιδιά!  

Δημήτρης Παπαγεωργίου
Απάντηση σε  Αντιγόνη Βαρδάκη

Συμφωνώ ότι είναι εντός ύλης.

Αλλά κατά την γνωμη μου η εύρεση του Α.Ο. είναι "εργαλείο" για παραπέρα.. Δηλαδή σαν ερώτημα που δίνει 5 μονάδες το θεωρώ ανούσιο. Εξάλλου η ευρεση Α.Ο εξετάστηκε και στα Γ1γ και Δ2α!!

Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2018 4:12 ΜΜ
Απάντηση σε  Αντιγόνη Βαρδάκη

Έχετε δίκιο, εξετάστηκε και στα άλλα ερωτήματα. Ίσως πρέπει να μελετάνε τα θέματα καλύτερα πριν τα δώσουν στους υποψήφιους. Επαναλαμβάνονται και δεν το καταλαβαίνουν. Ακόμα και η αντίδραση με τη σύνθεση του CH4 στο Δ1, είναι η αντίδραση του ερωτήματος Α1 στα θέματα του 2017.  

Υποθέτω ότι κάποιος σκέφτηκε τη γλυκερόλη και τους άρεσε η ιδέα. Πάλι καλά που δεν ζήτησαν από τα παιδιά να γράψουν κανένα τριγλυκερίδιο (να εξετάσουν την εστεροποίηση). Και το αναφέρω αυτό επειδή φέτος είδαμε λιπαρό οξύ! 

   

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
18/06/2018 9:29 ΜΜ

Αυτό το Δ1 ξανακοιτάω.

Τι θέλανε να βάλουνε 100!!!!!! mol Η2 αρχικά;

Κανένα πιο "φυσιολογικό" αριθμό mol δεν βρήκανε; 

Αν υποθέσουμε ότι η θερμοκρασία ήταν 27 oC, τότε η πίεση που θα ασκούσαν στην αρχή θα ήταν μόνο …. 246 atm!!!!

Φοβερό δοχείο!

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
19/06/2018 12:29 ΠΜ

Το μεσημέρι είχα μια συζήτηση με ένα συνάδελφο από τα Τρίκαλα.

Ελπίζω να γραφτεί στο ylikonet και να σας παρουσιάσει αυτά που μου έλεγε και μου έστειλε προσωπικά.

Δημήτρης Μιχαλίτσης
Απάντηση σε  Κώστας Χαρκοπλιάς

κ.Κώστα,ως νέος φυσικός που διδάσκει το μάθημα της Χημείας,είδα όλες τις προτάσεις σας περί Διαγωνισμάτων Προσομοίωσης για το μάθημα της Χημείας.Χρησιμοποίησα ολόκληρη τη θεματολογία σας σαν οδηγό,μιας εφ'όλης της ύλης,επανάληψης.Θα ήθελα να σας συγχαρώ για τις προτάσεις σας,οι οποίες πραγματικά βοήθησαν,αφού προσεγγίσατε με μεγάλη ακρίβεια το Θεμα Β.Τα διαγωνίσματά σας,αν και αυξημένης δυσκολίας για το λυκειακό επίπεδο,είναι πραγματικά πολυτέλεια και συμβάλλουν σε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το μάθημα της Χημείας.

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Αντώνη συμφωνώ μαζί σου.

Ως απάντηση το 100 mol είναι "περίεργο" για έναν μαθητή. Σίγουρα τους προβλημάτισε, μήπως έχουν κανει κάποιο λάθος.. Αναφέρεται σε παραγωγή μεθανίου (μαλλον βιομηχανική) χωρίς όμως να περιγράφει μεγάλες ποσότητες!