Ο κύριος, παίζων το όργανό του, παράγει ήχο. Η δεσποινίς ακούει φυσικά τον απ’ ευθείας ήχο.
Ακούει τον ανακλώμενο στον πράσινο ανακλαστήρα ήχο;
Δύο φίλοι διαφωνούν.
Ο πρώτος λέει ότι δεν θα τον ακούσει.
Η γωνία ανάκλασης είναι τέτοια που θα προσπεράσει την μικρά.
Δεν υπάρχει σημείο του ανακλαστήρα τέτοιο ώστε το κύμα ανακλώμενο εκεί να φτάσει το κορίτσι.
Ο δεύτερος λέει ότι ο ανακλώμενος ήχος θα ακουστεί. Επικαλείται την αρχή του Huygens.
Τα σημεία του ανακλαστήρα καθίστανται δευτερογενείς πηγές κυμάτων.
Τα κύματα από αυτές φτάνουν στο κορίτσι.
Ποιος έχει δίκιο;
Αφιερωμένη στον Θοδωρή λόγω της:
Συμβολή μετά από ανάκλαση.
Γιάννη ευχαριστώ…
Ανεκτίμητο το ταλέντο σου να ανεβάζεις επίπεδο με αφορμή μια απλή ιδέα,
αφού δεν είχα στο μυαλό μου το θεωρητικό υπόβαθρο της συζήτησης
που προκάλεσε
Γιάννη, λύσε μου σε παρακαλώ μια απορία: Το κορίτσι θα ακούσει τον ανακλώμενο ήχο επειδή τα σημεία του ανακλαστήρα γίνονται δευτερογενείς πηγές κυμάτων, ή επειδή τα σημεία του ανακλαστήρα δεν γίνονται δευτερογενείς πηγές κυμάτων;
Καλημέρα Γιάννη.
Επειδή είχα πάρει θέση στην ανάρτηση του Θοδωρή, περίμενα άλλες τοποθετήσεις.
Αλλά μιας και δεν βλέπω, ας πω τη σκέψη μου.
Σε τι επιφάνεια θα έχουμε ανάκλαση; Αν είναι λεία επιφάνεια, όπως ένας καθρέπτης, τότε θα έχουμε ανάκλαση και όχι διάχυση.
Στην περίπτωση αυτή δίκιο έχει ο πρώτος. Το κορίτσι δεν θα ακούσει ήχο από ανάκλαση. Το ότι κάθε σημείο της επιφάνειας μπορεί να θεωρηθεί δευτερογενής πηγή ήχου, δεν σημαίνει ότι δεν ισχύει ο νόμος της ανάκλασης. Η αρχή του Huygens δεν λέει ότι εξαιτίας αυτών των δευτερογενών πηγών ο ήχος φτάνει παντού. Αν ίσχυε αυτό, δεν θα είχαμε νόμο ανάκλασης…
Αν βέβαια μπορεί να υπάρξει σημείο της επιφάνειας ανάκλασης, όπου ένας ήχος θα ανακλαστεί και θα φτάσει στο κορίτσι, τότε ναι μπορεί να συμβεί, όπως στο σχήμα, όπου ένας ήχος (με πράσινο χρώμα) ανακλάται και φτάνει στο αυτί του κοριτσιού.
Αν η επιφάνεια είναι τραχιά και έχουμε διάχυση, τότε κάποιο ήχο από ανάκλαση θα ακούσει και το κορίτσι…
Καλημέρα Θοδωρή, Νίκο, Διονύση.
Θοδωρή πολύ με κολακεύεις και θα καβαλήσω καλάμι.
Νίκο τα θεωρούμε πηγές κυμάτων που επί τόπου ανακλώνται και δίνουν την ανακλώμενη συνιστώσα.
Διονύση αντιλαμβάνεσαι και από την δική μου τοποθέτηση ότι την πρώτη απάντηση προκρίνω.
Ας κρατήσουμε μεγέθη και αποστάσεις του σχήματος που έδωσα. Με τον μεγάλο κόκκινο ανακλαστήρα σου φυσικά θα ακουστεί. Ας αποκλείσουμε επίσης ανώμαλη επιφάνεια και διαχύσεις.
Το θέμα όμως είναι “σε τι κάνει λάθος ο δεύτερος;”. Εφαρμόζει την αρχή του Huygens και λέει ότι τα κύματα των δευτερευουσών πηγών (κυκλικές ισοφασικές γραμμές) θα φτάσουν σίγουρα στο κορίτσι. Αυτό δεν είναι λανθασμένο.
Γιατί όμως δεν θα ακουστεί ήχος;
Το θέμα της ανάρτησης δεν είναι φυσικά να επαναλάβουμε κάτι γνωστό από την ανάκλαση. Είναι μια “κατάδυση” στην αρχή του Huygens.
Θέλω να είμαι ειλικρινής. Το σχόλιο του Ταξιάρχη με κλόνισε.
Σκέφτηκα για κάποιο διάστημα:
-Μήπως όντως πρέπει να μετατρέψουμε τα κύματα επιφανείας σε γραμμικά, λ.χ. laser;
Διότι όντως το ανακλώμενο κύμα έχει ακτίνες διάδοσης προς κάθε κατεύθυνση.
Καλημέρα και πάλι Γιάννη.
Μπορεί τα αποτελέσματα να είναι πιο σαφή και ξεκάθαρα αν αντί να έχουμε κύματα επιφάνειας, είχαμε μια δέσμη Laser. Αυτό μου φαίνεται ολοφάνερο, αλλά:
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι επειδή όλα τα σημεία του ανακλαστήρα μπορούν να θεωρηθούν δευτερεύουσες πηγές κύματος, σύμφωνα με την αρχή του Huygens:
παύουν να ισχύουν ο νόμος της ανάκλασης. Το αντίθετο μάλιστα.
Απλά σε κάθε σημείο μπορούμε να θεωρήσουμε ότι φτάνουν άπειρα κύματα (από τις άπειρες υποτιθέμενες πηγές του ανακλαστήρα) αλλά το αποτέλεσμα της συμβολής είναι απόσβεση, εκτός των σημείων που προβλέπει ο νόμος της ανάκλασης.
Καλημέρα Στάθη.
Γράφαμε μαζί…
Καλημέρα στην παρέα
Παραθέτω ένα βιντεάκι στο οποίο μπορούμε να δούμε (στο 1:28) σε προσομοίωση πώς διαδίδεται το ανακλώμενο κύμα, το οποίο, όταν δεν περιορίζεται με κάποιο τρόπο, έχει ακτίνες διάδοσης προς κάθε κατεύθυνση, όπως είπε κι ο Γιάννης Κυρ.
Reflection of sound
Επίσης ακτίνες διάδοσης προς κάθε κατεύθυνση έχει και το ηχητικό κύμα που παράγεται από το όργανο της εικόνας.
Αν θέλαμε να δώσουμε μια επιθυμητή κατεύθυνση στο παραγόμενο ηχητικό κύμα ίσως θα ήταν καλύτερα να διαλέξουμε άλλο είδος οργάνου, π.χ. τρομπέτα.
Καλημέρα Κατερίνα
“διαδίδεται το ανακλώμενο κύμα, το οποίο, όταν δεν περιορίζεται με κάποιο τρόπο, έχει ακτίνες διάδοσης προς κάθε κατεύθυνση,”
Δεν δείχνει αυτό, το βίντεο. Δεν υπάρχει κύμα σε κάθε κατεύθυνση, απλά υπάρχει διάδοση ενός κώνου που ανοίγει…
Καλημέρα Διονύση
Φαντάζομαι σε κάθε ακτίνα που πέφτει πάνω σε κάθε σημείο της επιφάνειας, υπάρχει και ένας τέτοιος κώνος…
Γεια σου και πάλι Κατερίνα.
Ερμηνεύω λίγο διαφορετικά την εικόνα που μας δίνει το βίντεο και που παρέθεσα παραπάνω.
Δημιουργείται ένας κώνος ήχου από το μεγάφωνο προς τον τοίχο.
Ο ήχος ανακλάται από την περιοχή Α του σχήματος, στην οποία φτάνει ο ήχος.
Αν στη συνέχεια αφού κάθε σημείο λειτουργεί ως δευτερεύουσα πηγή, δημιουργείτο ήχος προς πάσα κατεύθυνση, τότε θα είχαμε ήχο ΚΑΙ στην περιοχή Β (που δεν έχουμε) και στην περιοχή Γ, όπου έχουμε. Αλλά στην περιοχή Γ είναι λογικό να έχουμε ήχο, αφού το κύμα ανακλάται, σύμφωνα με το νόμο της ανάκλασης.
Να υπογραμμίσω το τελευταίο σχόλιο:
Απλά σε κάθε σημείο μπορούμε να θεωρήσουμε ότι φτάνουν άπειρα κύματα (από τις άπειρες υποτιθέμενες πηγές του ανακλαστήρα) αλλά το αποτέλεσμα της συμβολής είναι απόσβεση, εκτός των σημείων που προβλέπει ο νόμος της ανάκλασης.
Έτσι μπορούμε (με ολοκλήρωση) να μελετήσουμε περίθλαση σε μεγάλη σχισμή. Θα βγει ότι εκτός της γωνίας που ορίζουν η πηγή και η σχισμή έχουμε απόσβεση. Λες και έχουμε να κάνουμε με σωματίδια που κινούμενα ευθύγραμμα ξεκινούν από την πηγή και περνούν από την σχισμή.
Δεν μπορώ να κάνω σχήμα στο σχολείο, όμως κάτι ανάλογο γίνεται και στην περίπτωση του ανακλαστήρα της ανάρτησης.
Τα στοιχειώδη κύματα εξουδετερώνονται παντού πλην της γωνίας που ορίζουν το είδωλο της πηγής και ο ανακλαστήρας.
Έτσι μοιάζει σαν να φεύγουν μπαλάκια από την πηγή και να φτάνουν στο κορίτσι μετά από ανάκλαση.
Επιφυλάσσομαι για σχήματα.
Κατάλαβα τι εννοείς.
Δες και την παρακάτω εικόνα:
Το θέμα είναι στην συγκεκριμένη περίπτωση αν το αυτί του κοριτσιού βρεθεί σε έναν από τους κώνους που σχηματίζονται ώστε να μπορέσει πρακτικά να ακούσει τον ήχο.
Να σε ρωτήσω επίσης:
Όταν δημιουργείται ήχος από μια πηγή τα ηχητικά κύματα δεν πάνε προς όλες τις κατευθύνσεις; (εντός της μάζας του αέρα πάντα..)