Μια λεπτή ομογενής μεταλλική ράβδος ΟΑ, μήκους l=1m και μάζας m=0,3kg, μπορεί να στρέφεται σε κατακόρυφο επίπεδο, χωρίς τριβές, γύρω από οριζόντιο άξονα ο οποίος περνά από το άκρο της Ο. Η ράβδος τροφοδοτείται από ρεύμα έντασης Ι και ισορροπεί όπως στο σχήμα, σχηματίζοντας γωνία θ με την κατακόρυφη, όπου ημθ=0,8 και συνθ=0,6, χωρίς οι αγωγοί σύνδεσης να επηρεάζουν την ισορροπία της. Στο χώρο υπάρχει ένα οριζόντιο μαγνητικό πεδίο έντασης Β=2Τ (περιοχή κίτρινου χρώματος), εντός του οποίου βρίσκεται η μισή ράβδος.
i) Να σημειώσετε στο σχήμα την κατεύθυνση του διανύσματος της έντασης του μαγνητικού πεδίου, δικαιολογώντας την κατεύθυνσή της.
ii) Να υπολογιστεί η ένταση του ρεύματος που διαρρέει την ράβδο.
iii) Σε μια στιγμή μεταβάλλουμε την ένταση του ρεύματος στην τιμή Ι1=2Α, με την ίδια φορά. Να υπολογιστούν αμέσως μετά:
α) Η επιτάχυνση του κέντρου μάζας Κ της ράβδου.
β) Η δύναμη που ο άξονας ασκεί στη ράβδο.
Δίνονται g=10m/s2, ενώ η ροπή αδράνειας της ράβδου ως προς τον άξονα περιστροφής της στο άκρο Ο, Ιο= 1/3 mR2.
ή
Μια αγώγιμη ράβδος σε μαγνητικό πεδίο
Μια αγώγιμη ράβδος σε μαγνητικό πεδίο
Πάρα πολύ ωραία Διονύση και προς το τέλος της δυσκολεύει…
Μέχρι ένα σημείο και αυτή άκρως διδακτική και ότι πρέπει για πολύ ωραίο θέμα Β (με την κατάλληλη διαμόρφωση)..
Αστείρευτος και αδιάλειπτος….
Καλό βράδυ
Καλημέρα Διονύση
Ωραίο «πάντρεμα» στερεού + ηλεκτρομαγνητισμού.
Όταν είδα το σχήμα η σκέψη μου πήγε σε ερώτημα με τη ράβδο διαγώνια στο κίτρινο όριο και μεταβολή του ρεύματος …,όπως η σχετική του Ανδρέα με το κυκλικό πλαίσιο και τον διαμετρικό αγωγό.
Καλημέρα παιδιά.
Δημήτρη και Παντελή, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Διονύση, πολύ καλή ως συνδυαστική και ως Γ και γιατί όχι Δ με κάποια συμπληρώματα.
Συνεπής στη διδασκαλία εννοιών μέσα από λιτές διατάξεις, κόντρα στις υπερπαραγωγές
των 3+σωμάτων και 13+ νημάτων
Νομίζω δίνεις το μέτρο και δείχνεις πώς πρέπει να εισάγεται σε 2ο χρόνο η δύναμη
από τον άξονα
Φοβάμαι όμως πως δεν θα διαβαστεί πολύ γιατί ακριβώς λείπουν όσα ανέφερα…
Μας νοιάζει;
Καλημέρα Ντίνο, καλημέρα και από εδώ Θοδωρή.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Χαίρομαι που σας άγγιξε…
Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή και με προεκτάσεις. Μου θύμισε και τη συζήτηση στην άσκηση 28.
Είναι του ..γούστου μου, άρα ωραία , συνδυαστική στερεού- ηλεκτομαγνητισμού, με πολλές παραλλαγές. Εσύ διάλεξες αυτές τις ερωτήσεις, αξιόλογες!! Μπορεί κάποιος να προσθέσει κι άλλες!
Ανεξάντλητο θέμα, αφού το συνταίριαξες με το ανεξάντλητο Στερεό.
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα Αποστόλη, καλησπέρα Πρόδρομε.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Αποστόλη η συζήτηση που παραπέμπεις αναφερόταν στην άσκηση 28, όταν διδάσκοταν στην Β΄τάξη, χωρίς οι μαθητές να γνωρίζουν θεωρία ροπών…
Πρόδρομε, προφανώς μπορούν να προστεθούν και άλλα ερωτήματα, όπως ακριβώς δεν θα ήθελα
Το ξέρω Διονύση, απλά δεν εύρισκα την αντίστοιχη συζήτηση, που έγινε φέτος στην αρχή της χρονιάς, ότι για να λυθεί η άσκηση, πρέπει ο μαθητής να έχει διδαχτεί πρώτα ροπές…