web analytics

Πότε ισχύει το ΘΜΚΕ?

Συνηθίζουμε να χρησιμοποιούμε το Θεώρημα Μεταβολής Κινητικής Ενέργειας (ΘΜΚΕ) σε πολύ μεγάλο εύρος ασκήσεων, τόσο μηχανικής σημειακών σωμάτων, όσο και σε μηχανική στερεών (συστημάτων σωματίων). Η βασική λογική του θεωρήματος είναι ότι οποιαδήποτε μεταβολή της κινητικής ενέργειας ενός σώματος, ισούται με το συνολικό έργο που επιδρά σε αυτό. Η απόδειξη του θεωρήματος για ένα σημειακό σώμα (σταθερής χρονικά μάζας) είναι εύκολη και θεμελιώνεται στον ΙΙ νόμο του Νεύτωνα. Χρησιμοποιούμε όμως ανενόχλητοι το ΘΜΚΕ και σε θέματα στερεών σωμάτων χωρίς να παραθέτουμε ξεχωριστή απόδειξη του. Με άλλα λόγια μπορεί το ΘΜΚΕ να ισχύει για σημειακά σώματα, αλλά το αν ισχύει και για συστήματα σωματίων (στερεά σώματα ή διακριτές κατανομές) δεν είναι τόσο απλό. Τον λόγο για τον οποίο συμβαίνει αυτό προσπαθώ να αναδείξω παρακάτω.

Η ανάλυση εδώ

Η ανάλυση εδώ σε pdf

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
49 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Όχι δύσκολα Στάθη.

1. Βρίσκουμε το cm και την ταχύτητα του, ως διανυσματικό άθροισμα δύο ταχυτήτων.

2. Βρίσκουμε την ροπή αδράνειας του συνολικού στερεού ως προς άξονα διερχόμενο από το cm.

3. Γράφουμε την σχέση Κμετ+Κπερ και αντικαθιστούμε όσα χρειάζονται.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 8:52 ΜΜ

Γιάννη δεν καταλαβαίνω. Το Κπερ ποιο είναι; Για Κμετ μάλλον εννοείς το Κμετ=0.5 (Μ+m) υΟ^2.

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Απάντησα βιαστικά Στάθη και επομένως ανόητα. Είναι πάρα πολύ εύκολο. παιδικό θα έλεγα.

Βρίσκουμε από τη σχέση Κμετ+Κπερ την κινητική ενέργεια του σταφανιού. Πολύ εύκολα.

Βρίσκουμε την ταχύτητα του m και επομένως την κινητική του ενέργεια.

Προσθέτουμε.

Για παράδειγμα αν το m βρίσκεται στην κατώτερη θέση έχει μηδενική ταχύτητα και Κ.Ε.

Αν βρίσκεται στο ύψος του κέντρου έχει ταχύτητα υ.ρίζα(2) οπότε Κ.Ε.=…..

Αν ξέρουμε την γωνία βρίσκουμε την ταχύτητα πανεύκολα.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 8:56 ΜΜ

Γιάννη προσωπικά και εγώ αυτό θα έκανα, αλλά αυτό δεν είναι ακριβώς εφαρμογή του Κμετ + Κπερ, γιατί σε τυχαία θέση το m θα εμπλέξει το συνημιτονο μεταξύ της ταχύτητας του Ο και της επιτροχίου ταχύτητας της m. 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Στάθη αυτό εννοούσα, όμως αγνόησέ το. Είναι πολύπλοκή λύση και ανόητη.

Θα προσθέσουμε τις δύο κινητικές ενέργειες, όπως είπα στο προηγούμενο σχόλιο. Έτσι:

Κ=1/2Μ.V.V+1/2Iστεφ.ω.ω+1/2m,υ.υ.

Γράφων υ εννοώ την ταχύτητα του μαζακίου m.

Είναι στοιχειώδες.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Ε τι να κάνουμε;

Αφού εμπλέκεις την γωνία, θα εμπλακεί το συνημίτονο. Μην είμαστε άπληστοι!

Είναι πολύ εύκολη λύση.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 9:31 ΜΜ

Αυτό που θέλω να πω Γιάννη είναι ότι υπάρχουν φορές που το Κμετ + Κπερ δεν λειτουργεί. Η σχέση (8) του Σπύρου (με μπερδεύει λίγο Σπύρο ότι δεν υπάρχουν δείκτες σε πολλές σχέσεις σου, οπότε δεν ξέρω σε ποιο σύστημα αναφέρεσαι καάε φορά, για αυτό ζήτησα υπολογισμό) δεν είναι πάντα η πιο έυκολη, αλλά είναι όντως η γενικότερη. 

Είτε με την σχέση (8), είτε με την πρόσθεση των κινητικών ενεργειών κάθα σώματος βγάζω αποτέλεσμα (Μ+m+m συν(θ)) ω^2 R^2, όπου θ η γωνία μεταξυ της ταχύτητας του Ο και της επιτροχίου ταχύτητας του m.

 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 9:34 ΜΜ
Απάντηση σε  Σπύρος Τερλεμές

Σπύρο γράφαμε μαζί πριν. Συμφωνώ με το τελικό αποτέλεσμα, αλλά γατί από την (2) στην (3) επέλεξες συν και όχι ημ;

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 9:43 ΜΜ
Απάντηση σε  Σπύρος Τερλεμές

Αυτό ακριβώς εννοώ Σπύρο. Κατά την γνώμη μου όταν ανταλλάσσεις απόψεις προσπαθείς να είσαι όσο πιο ανανλυτικός, ώστε ο άλλος να εστιάσει στο επιχείρημά σου και όχι στις πράξεις… 

Παλαιότερα θυμάμαι είχες γράψει ότι δεν χρειάζεται να γίνουν όλα εύκολα, διαφωνώ. Όσο πιο απλά παρουσιάζεται κάτι, τόσο πιο εύστοχο είναι smiley.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
28/09/2020 10:07 ΜΜ

Σπύρο μόλις το κοίταξα όλο. Λίγο βιαστικά προς το τέλος (πολλές οι ώρες δουλειάς σήμερα), αλλά συγχαρητήρια, ειδικά για τις δύο τελευταίες σελίδες! Μπράβο σου.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Έλειψα για λίγο.

Μία λύση:

Screenshot-1