
Ένα παιδί στέκεται ακίνητο στο σημείο Ο ενός ευθύγραμμου δρόμου, το οποίο παίρνουμε ως αρχή ενός άξονα x, με θετική κατεύθυνση προς τα δεξιά. Σε μια στιγμή, την οποία παίρνουμε ως αρχή μέτρησης του χρόνου (t=0), το παιδί αρχίζει να περπατά προς τα δεξιά με σταθερή ταχύτητα και φτάνει μετά από 20s στη θέση Α, σε απόσταση (ΟΑ)=16m. Σταματά στη θέση Α για 10s και στη συνέχεια κινείται προς τα αριστερά με ταχύτητα σταθερού μέτρου 0,7m/s, για χρονικό διάστημα 30s, φτάνοντας στη θέση Β, όπου και σταματά.
- Να υπολογίσετε την ταχύτητα του παιδιού, για την κίνησή του από το Ο στο Α.
- Να βρεθεί η τελική θέση Β που το παιδί θα σταματήσει την βόλτα του.
- Να γίνουν οι γραφικές παραστάσεις σε συνάρτηση με το χρόνο:
α) της ταχύτητας του παιδιού.
β) της θέσης του.
γ) του διαστήματος που διανύει.
Για την παραπάνω κίνηση.
ή
Μια μικρή ευθύγραμμη βόλτα
Μια μικρή ευθύγραμμη βόλτα
![]()
Αφιερωμένη στον Στέφανο Χατζηευσταθίου, αφού προέκυψε μετά από ξεφύλλισμα του βιβλίου του, που μου απέστειλε:
Καλοτάξιδο να είναι Στέφανε και σε ευχαριστώ και από εδώ…
καλή άσκηση και "νομότυπη", και ευκαιρία να φανεί ότι είναι χρήσιμη και η μετατόπιση (δείχνει πού είναι τελικά το παιδί, αλλά όχι πόσο περπάτησε) και το διάστημα (που δείχνει τα αντίθετα)
Καλημέρα Βαγγέλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Πολύ σωστά … το θέτεις, για τη χρησιμότητα των μεγεθών!
Καλημέρα σε όλους.
Παράπονο τό'χω, που στην Φυσική της Α' Λυκείου, δε υπάρχει μια ενιαία "γραμμή" για το πώς διδάσκονται οι τύποι και η εφαρμογή τους βρε παιδιά.
Άλλος ταυτίζει το x με το Δx και άλλος με το s. Για τη διαφορά δε, μεταξύ χρονικής διάρκειας και χρονικής στιγμής, όταν χρησιμοποιούμε πρακτικά το σύμβολο t για όλα, μπερδεύονται τα παιδιά και λογικό είναι. Μέχρι την ευθύγραμμη ομαλή γίνεται μια διάκριση, μετά στις επιταχυνόμενες…μπάχαλο. Ένα σύμβολο για όλα…
Καλημέρα Νίκο, σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Το πρόβλημα που επισημαίνεις, ελπίζω να μην αφορά την παραπάνω ανάρτηση!
Επί της ουσίας, όσο το σχολικό βιβλίο δεν χρησιμοποιεί έναν συγκεκριμένο συμβολισμό με συνέπεια, δεν μπορεί να υπάρξει ενιαίος συμβολισμός και ο καθένας θα επιλέγει ό,τι νομίζει και τον βολεύει…
Καλημέρα Διονύση, δεν εννοώ φυσικά τη δική σου ανάρτηση, ίσα-ίσα που αυτός θα ήθελα να είναι ο τρόπος προσέγγισης των μεγεθών. Απλά βρήκα αφορμή απ'την άσκηση, για να επισημάνω την ασυνέπεια του σχολικού βιβλίου και κατ'επέκταση την ασυνεννοησία στη διδασκαλία που προκύπτει!
Εντάξει Νίκο, αφού συμφωνώ με την άποψή σου και προσπαθώ να είμαι συνεπής (όσο δεν δημιουργείται πρόβλημα με αυτά που διδάσκονται τα παιδιά…), όταν γράφω κάτι.
Αν εννοείς το σχολικό βιβλίο, Νίκο, έχεις δίκιο, αν κάπου συμβολίζει με x τη μετατόπιση, αλλού το διάστημα, αλλού την απόσταση, αλλού…
Αν εννοείς, όμως, ότι ένας συνάδελφος συμβολίζει με x τη μετατόπιση και ένας άλλος με s, δεν έχεις 100% δίκιο, διότι ο συμβολισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι αυθαίρετος, απόλυτης επιλογής δηλαδή του γράφοντος, αρκεί να το διευκρινίζει, (καταχρηστικά δεν απαιτείται διευκρίνηση, αν ο συμβολισμός είναι ίδιος με τον του σχολικού βιβλίο, εν ολίγοις μπορώ να γράψω τον θεμελιώδη νόμο της Μηχανικής ως m=y/t, με τη διευκρίνηση ότι: m συμβολίζει την επιτάχυνση που αποκτά ένα σώμα, y τη συνισταμένη των δυνάμεων που δέχεται και t τη μάζα του.
Βέβαια και συνίσταται ο συμβολισμός του σχολικού βιβλίου, διότι οι μαθητές και “φωτογραφίζουν” τους τύπους, προς αποφυγήν σύγχυσης και μπερδέματος, αλλά λάθος δεν είναι ο οποιοσδήποτε διευκρινιζόμενος συμβολισμός.
Καλημέρα Βαγγέλη, εννοώ το σχολικό βιβλίο και κυρίως την απλοποίηση ότι συμβολίζουμε με t και τη χρονική στιγμή και τη χρονική διάρκεια, με x και τη θέση και τη μετατόπιση κτλ.
καλημέρα σε όλους
σωστός Νίκο, συγκρούεται με τον εαυτόν του τότε, μεγάλο λάθος
η Φιλόλογός μου, πριν 60, περίπου, χρόνια, εάν κάναμε ένα ορθογραφικό λάθος στην Έκθεση, το χρέωνε με κάποια ποινή στον βαθμό, εάν πιο κάτω κάναμε στην ίδια λέξη ξανά λάθος, αλλά διαφορετικό από το προηγούμενο, το χρέωνε με διπλάσια ποινή
(για την ιστορία, ε, ναι, 20 στην Έκθεση από την Α Γυμνασίου μέχρι τη Γ Λυκείου και από τη συγκεκριμμένη Φιλόλογο δεν ήταν και εύκολο να το καταφέρω…)
Διονύση ειλικρινά αυτή τη στιγμή δεν έχω να πω κάτι για κατευθύνσεις! Σε ευχαριστώ πολύ! Με το καλό θα μιλήσουμε αύριο.
Σε ευχαριστώ πολύ!
Καλημέρα Διονύση. Από τις ασκήσεις, που πρέπει οπωσδήποτε να κάνει ένας μαθητής που σκοπεύει προς θετική κατεύθυνση, αφού η κατακόρυφη βολή προς τα πάνω και η απλή αρμονική ταλάντωση θα εμπεριέχει την αλλαγή φοράς.
Από τη στιγμή που ως εξίσωση θέσης σε ΕΟΚ χρησιμοποιούμε την x = x0 + υ(t – t0), με αλγεβρικές τιμές, μπορούμε να λύσουμε όλα σχεδόν τα βασικά προβλήματα. Και όπως λέει ο Βαγγέλης μπορούμε να γράψουμε και s = s0 + υ(t – t0), αρκεί να έχουμε ορίσει το s ως θέση.
Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Χαίρομαι που σου άρεσε…