Τα σημερινά θέματα Φυσικής, θα αναρτηθούν εδώ, αμέσως μόλις ανακοινωθούν (μετά τις 10.00).
Πρώτες απαντήσεις από το Βασίλη Δουκατζή εδώ και το τελευταίο ερώτημα εδώ.
Τα θέματα σε Word. Μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου, τον οποίο ευχαριστώ.
Οι απαντήσεις από τον Κώστα Ψυλάκο εδώ και από τον Δημήτρη Παπαδόπουλο εδώ.
Ενδεικτικές λύσεις με μοριοδότηση, από βαθμολογικό κέντρο, εδώ.
Καλημέρα Στάθη. Κι εγώ αυτήν προτιμώ. Αν την εφαρμόσεις μέχρι και σε φλέβα , οδηγεί στην Bernoulli.
Καλημέρα Χριστόφορε.
Σωστά, και όχι μόνον στην Bernoulli. Απλοποιεί πολύ και την διδασκαλία της αντλίας.
Σωστό Στάθη και στην αντλία. Μπορείς μ΄ αυτήν την γραφή να κάνεις πιο εύκολα την αντλία “βίδες” και ο μαθητής μπορεί επιτέλους να καταλάβει την απάντηση στο ερώτημα: “Γιατί κύριε δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε Bernoulli μεταξύ δυο σημείων πριν και μετά από την αντλία;”
Καλημέρα Στάθη.
Συμφωνώ.
Πάντως είναι περιττή η χρήση ΘΜΚΕ εδώ.
“Αφού δεν έχω τριψίματα και δεν παράγεται θερμότητα, διατηρείται η Μηχανική Ενέργεια”.
Τόσο απλά!
Θοδωρή η προτίμηση εκάστου είναι σεβαστή.
Εκτός αν επιχειρήσει να την επιβάλει.
Η αιτιολόγηση του 1ου κυρίου γίνεται χάριν συζήτησης. Την παραλείπουμε όταν όλα είναι λεία.
Πέραν αυτών τι θα περίμενες ως αιτιολόγηση στην περίπτωση της σφήνας;

Τι θα περίμενες ως αιτιολόγηση εδώ;
Αν δεχτούμε εδώ το …. ΑΔΜΕ=>……. πως θα ζητήσουμε εξήγηση στην απλή περίπτωση;
Η αιτιολόγηση του 1ου κυρίου γίνεται για να φανεί η υπεροχή της έναντι αυτής του δευτέρου.
Καλημέρα σε όλους!
Κώστα ένα επισης πιθανο αλλα..”κακό”της σενάριο για δεύτερο θεμα, θα ήταν να δίνει τις γωνίες αλλα για τις μάζες να εδινε τις σχεσεις:
m1, m2=2m ( και όχι γνωστό m2=2m1) και m3=m.Τα υπόλοιπα όπως δόθηκαν,να είσαι καλά!
Υπάρχουν και χειρότερα Στάθη:

Η Τ είναι συντηρητική ως κεντρική;;;
Φυσικά ναι στα μάτια ενός μαθητή που δεν γνωρίζει ότι η “συντηρητικότητα” είναι ιδιότητα συνυφασμένη με την έννοια του πεδίου.
Γι’ αυτό θα διαφωνήσω με το:
Η καλύτερη μαθητική έκφραση της ΑΔΕ στην μηχανική είναι
Ετελ-Εαρχ=ΣW(μη συντηρητικών δυνάμεων).
Η καλύτερη ήταν είναι και θα είναι η “Αλεξοπουλική” με την διατήρηση της ολικής ενέργειας και τη μη παραγωγή θερμικής.
Ο όρος “συντηρητικές δυνάμεις” είναι (για τους μαθητές) μια ακατανόητη διακήρυξη που παπαγαλίζουν. Απλά έχουν μάθει έναν κατόλογο με τα ονόματα συντηρητικών δυνάμεων.
Πάντως δεν προβάλω αντιρρήσεις όταν ένας μαθητής την επικαλείται ή ένας συνάδελφος την διδάσκει. Αρκεί να μην αμφισβητήσει την άλλη εξήγηση. Τότε προβάλω αντιρρήσεις (τουλάχιστον).
Εκτός από το ότι προβάλω αντιρρήσεις στέλνω και την σφήνα με τον κύλινδρο, ζητώντας εξήγηση της διατήρησης της ενέργειας.
Θοδωρή απόσπασμα από Μανώλη Δρακάκη:
3. Και τέλος, πείτε στα παιδιά , πως ότι γράφει το σχολικό βιβλίο δεν χρειάζεται απόδειξη στις εξετάσεις.
Μέσα σ’ αυτό τρελό κυνήγι του χρόνου , είναι σε βάρους τους να κάθονται να αποδεικνύουν πχ ότι Εεπ = Bul ή ότι κατά την ελαστική κεντρική κρούση δυο σωμάτων με ίσες μάζες ανταλλάσσουν ταχύτητες.
Καλησπερα Γιάννη. Αιτιολογηση για ποιο πραγμα?
Καλησπέρα Κωνσταντίνε.
Αιτιολόγηση για το ότι επικαλείται το γραπτό ότι διατηρείται η ενέργεια.
Αν θέλουμε, στην περίπτωση του κεκλιμένου, αιτιολόγηση πρικύπτουσα από ΘΜΚΕ, τότε θέλουμε και εδώ.
Αν μας αρκεί η μη παραγωγή θερμικής ενέργειας στην περίπτωση αυτήν, πρέπει να μας αρκεί και στο κεκλιμένο.
Η αιτιολογηση οτι διατηρειται η μηχανικη ενεργεια δεν ειναι δυνατον να προκυψει απο ΘΜΚΕ διοτι η εννοια της δυναμικης ενεργειας δεν υπαρχει στην εξισωση του ΘΜΚΕ. Η διατηρηση της μηχανικης ενεργειας πιστοποιειται απολυτως απο την απουσια τριβων και μονο,
À la Caesar.Δεν χρειαζεται καμια αλλη δικαιολογηση.Ομως η διατηρηση της μηχανικης ενεργειας Εολ=σταθερο,απο μονη της ειναι αχρηστη τεχνικα.Ο σκοπος της ειναι να μας οδηγησει στην ευρεση κινητικων ενεργειων.Για αυτον τον λογο πρεπει να ξερουμε ποιες συντηρητικες πεδιακες δυναμεις υπαρχουν ετσι ωστε να γραψουμε τους αντιστοιχους τυπους των δυναμικων ενεργειων τους.Παντως στο επιπεδο του Λυκειου ολες οι ενεργειακες εξισωσεις που χρησιμοποιουμε απουσια τριβων,
ειτε εχουν τον τιτλο ΘΜΚΕ ειτε εχουν τον τιτλο ΑΔΜΕ, ειναι ενα και το αυτο. Πχ στην περιπτωση της λειας σφηνας που εχεις δωσει η εξισωση mgh=Kολ μπορει να ονομαστει ειτε ΑΔΜΕ αναφερομενοι στην δυναμικη ενεργεια βαρους, ειτε ΘΜΚΕ. αναφερομενοι στο εργο βαρους ετσι νόμιζω.
Η Ν μεταξυ δυο λειων επιφανειων δεν ειναι δυνατον να αυξησει την κινητικη ενεργεια του συστηματος αν στο συστημα περιλαμβανονται και οι δυο επιφανειες διοτι δεν συμβαινει καμμια ενεργειακη μεταροπη. Δεν υπαρχει καποιο ρεζερβουαρ ενεργειας για να αυξηθει η κινητικη ενεργεια.Ετσι πρεπει αναγκαστικα οι δυο Ν να παραγουν αντιθετα εργα.Ετσι το εξηγω. Το ιδιο με το οτι ενα ιδανικο νημα που συνδεει δυο σωματα δεν ειναι δυνατον να αυξησει την κινητικη ενεργεια του συστηματος.Μια εσωτερικη δυναμη ενος συστηματος μπορει να αυξησει την ολικη κινητικη ενεργεια μονο αν συμβει καποια ενεργειακη μετατροπη οπως με καποιο εκρηκτικο ας πουμε οπου εσωτερικη ενεργεια μπορει να μετατραπει σε κινητικη,η με καποιο ελατηριο οπου η δυναμικη του ενεργεια μεταρεπεται σε κινητικη.Για αυτο το λογο στο συστημα σφηνα -σωμα,η μονη δυναμη που παραγει συνολικο εργο στο συστημα και θα εμπαινε σε μια διατυπωση του ΘΜΚΕ ειναι το βαρος.
Δεν συμφωνούμε σε αυτό Γιάννη.
Απεναντίας στα μάτια μου η “Αλεξοπουλική” θέση είναι τυφλοσούρτης και παπαγαλία. Η δε συντηρητικότητα των δυνάμεων και η έννοια του πεδίου ανήκουν στην αλφαβήτα της φυσικής. Εξάλου η ολική ενέργεια ενός συστήματος δεν διατηρείται και σε περιπτώσεις όπου απουσιάζουν παντελώς οι τριβές.
Το ότι στο παράδειγμα της σφήνας η εύρεση των έργων είναι σχετικά δύσκολη και συμφέρει ο άλλος τρόπος, αυτό δεν μειώνει καθόλου την αξία των συντηρητικών δυνάμεων και των πεδίων και την ανάγκη της διδασκαλίας τους.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι θα βαθμολογούσα αρνητικά έναν μαθητή που επικαλείται απ’ ευθείας την διατήρηση της μηχανικής ενέργειας σε προφανείς περιπτώσεις, πχ στην κίνηση σώματος σε λείο επίπεδο. Αλλά αν ο μαθητής δεν ήξερε να αιτιολογήσει το γιατί ισχύει το προφανές, θα αναρωτιόμουν αν θα απαντούσε σωστά για την ενέργεια μίας εξαναγκασμένης ταλάντωσης χωρίς τριβές. Ή αν καταλαβαίνει γιατί η εξίσωση Bernoulli δεν εφαρμόζεται πριν και μετά μίας αντλίας (πέραν του τυφλοσούρτη ότι κοντά στην αντλία εμφανίζονται στροβιλισμοί, άρα η ροή δεν είναι στρωτή…), το έγραψε πολύ καλά ο Χριστόφορος το πρωί.
Θα είχα επίσης σοβαρές ενστάσεις στον συνάδελφο που δεν θα δίδασκε στον μαθητή του και δεν εμβάθυνε το δυνατόν, σε πεδία και συντηρητικές δυνάμεις.