Ένας ομογενής τροχός, κέντρου Ο και ακτίνας R=0,5m, κυλίεται σε οριζόντιο επίπεδο και στο διάγραμμα δίνεται η γωνιακή του ταχύτητα σε συνάρτηση με το χρόνο, θεωρώντας θετική, την φορά περιστροφής των δεικτών του ρολογιού.
i) Για την χρονική στιγμή t0=0 να βρεθούν:
α) Η γωνιακή επιτάχυνση του τροχού και η επιτάχυνση του κέντρου μάζας του Ο.
β) Η ταχύτητα καθώς και η οριζόντια και κατακόρυφη συνιστώσα της επιτάχυνσης του σημείου Α, στο άκρο μιας οριζόντιας ακτίνας του τροχού.
ii) Να βρεθεί η επιτάχυνση του ανώτερου σημείου Β του τροχού, τη χρονική στιγμή t1=2s.
iii) Να υπολογιστεί η επιτάχυνση του σημείου Γ, στο αριστερό άκρο μιας οριζόντιας διαμέτρου τη χρονική στιγμή t2=4s.
iv) Κατά ποια γωνία έχει περιστραφεί ο τροχός από 0-4s και ποια είναι η αντίστοιχη μετατόπιση του κέντρου του Ο;
ή
Διονύση, καλησπέρα.
Άκρως διδακτική που απαιτεί πολύ προσοχή, πέραν της θεωρητικής κατάρτισης στα της κινηματικής στερεού σώματος και ειδικότερα στο, κατ’ εξοχήν, μελετώμενο φαινόμενο της κύλισης. Δυστυχώς, εκτός τάξης από φέτος, δε μπορεί να αξιοποιηθεί.
«Αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι».
Άκρως διδακτική κι από μένα Διονύση η άσκησή σου, στοχευμένη ως είθισται από σένα, θίγει πράγματα που φαίνονται εύκολα, αλλά και εύκολα μπορεί να ολισθήσει ο υποψήφιος,αν δεν σκεφτεί ώριμα και προσεκτικά, βάζοντας τον “αυτόματο πιλότο” της συνήθειας!
Να είσαι καλά και καλό ΣΚ.
Καλημέρα Ντίνο και Πρόδρομε και καλό ΣΚ!
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Το θέμα μπορεί να χαρακτηρισθεί “τετριμμένο”, αφού δεν φέρνει κάτι άγνωστο και πρωτότυπο, απλά εμπλέκει το μαθητή σε διαφορετικές περιπτώσεις, όπου η τυπική γνώση, που έχει συναντήσει πολλές φορές και απλά αναπαραγάγει το γνωστό, δεν αρκεί… Πρέπει και να έχει καταλάβει τι ακριβώς εφαρμόζει…
Γι΄ αυτό επέλεξα το σημείο Α, αλλά για επιβραδυνόμενη κίνηση, το σημείο Β όπου έχουμε μηδενική ταχύτητα, αλλά όχι μηδενικές επιταχύνσεις, ενώ απουσιάζει η κεντρομόλος, ενώ στο Γ υπάρχει μόνο η κεντρομόλος…
Καλημέρα Διονύση .
Την πήγα λάου-λάου για να “εγκλιματιστώ” και
πράγματι παρατήρησα τα χαρακτηριστικά σημεία
στα οποία έδωσες ρόλο, με “γλυκιά” κατάληξη στην
αξιοποίηση των εμβαδών στις σχετικές παραστάσεις…
Καλό Σαββατοκύριακο
Καλό μεσημέρι Παντελή και καλό ΣΚ.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Διονύση Καλημέρα! Πολύ καλή! Με μεθοδικό τρόπο οδηγείς τον μαθητή να χρησιμοποιεί όλες τις επιταχύνσεις.Συνέχισε έτσι όμορφα και διδακτικά.
Καλό απόγευμα Γιώργο.
Σε ευχαριστώ για τον καλό σου λόγο.
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ διδακτική πάνω σε θέμα που πρέπει οπωσδήποτε να προσέξουν οι μαθητές: Στην επιτάχυνση ενός σημείου του κυλιόμενου τροχού να λαμβάνουν υπόψη και την κεντρομόλο, εκτός αν ζητείται ρητώς η επιτάχυνση κατά τη διεύθυνση της εφαπτομένης.
Αύριο μπαίνω Bernoulli…
Και μια απορία. Τι εννοεί ο Κωνσταντίνος με το “Δυστυχώς, εκτός τάξης από φέτος, δε μπορεί να αξιοποιηθεί.”;
Αντρέα, εννοώ ότι από 1/7 φέτος με συνταξιοδοτήσανε (λόγω ηλικίας). Οπότε, ούτε στο σχολείο είμαι πια, αλλά και φροντιστήρια δεν κάνω (και δεν έκανα ποτέ). Κρατώ επαφή με το σχολείο (κοντά μένω). Με τους συναδέλφους απ’ ευθείας και με τους μαθητές μέσω του σάιτ του σχολείου ή και με μέιλ. Συντηρώ και το μετεωρολογικό σταθμό που έχουμε (Χαροκόπειο, Αστεροσκοπείο). Δεν υπάρχει κάποιος να με αντικαταστήσει. Έχουν αλλάξει μέχρι τώρα 4 αναπληρωτές φυσικούς (στη θέση μου δεν διόρισαν κανέναν).
Να είσαι καλά.
Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ο Ντίνος απάντησε (καλημέρα Ντίνο), μπήκε στην ομάδα των πρώην…
Καλησπέρα Κωνσταντίνε. Να έχεις υγεία να χαρείς τη νέα αυτή περίοδο. Η ενασχόλησή σου με το σταθμό φαίνεται ενδιαφέρουσα και πιστεύω να σε κρατάει σε φόρμα. Όταν διάβασα το σχόλιό σου νόμισα ότι πάλι κάτι κόψανε από την ύλη.
Καλό βράδυ.