Φωτόνιο με μήκος κύματος λ , προσπίπτει σε ακίνητο ελεύθερο ηλεκτρόνιο. Αν η μέγιστη κινητική ενέργεια που αποκτά το ηλεκτρόνιο μετά την κρούση είναι , Ke,max=2hc/λc , όπου λc=h/mc το μήκος κύματος Compton, τότε ο λόγος λ/ λc του μήκους κύματος λ προς το μήκος κύματος Compton λc είναι:
Καλησπέρα Γιάννη.
Κάνε κοινόχρηστο το αρχείο, για όλους.
Διονύση καλησπέρα,
Για να το κάνω κοινόχρηστο θα πρέπει να πάω στις επιλογές του συνδέσμου στο Drive μου ή να κάνω κάτι άλλο;
Στο drive υπάρχει επιλογή για χρήση από όποιον έχει το σύνδεσμο.
Τσεκαρε το Γιάννη και μετά αντιγραφείς τον σύνδεσμο για επικόλληση στο δίκτυο
ΟΚ , έκανα την αλλαγή στο Drive . Ελπίζω ότι ο σύνδεσμος λειτουργεί ,αλλά για κάθε ενδεχόμενο τσέκαρε το. Σε ευχαριστώ
Πρώτη άσκηση κβαντικής φυσικής νομίζω και θαυμάσια μπράβο Γιάννη. Επέτρεψε μου μια άλλη προσέγγιση. Το μήκος κύματος compton του ηλεκτρονίου είναι λc =h/mc όπου m η μάζα ηρεμίας του ηλεκτρονίου, άρα Κemax = 2mc^2 δηλαδη μπορούμε να πούμε ότι είναι διπλάσια της ενέργειας ηρεμίας του στην εκφώνηση. Δεν ξέρω τι θα γράφει το σχολικό αλλά το μήκος κύματος Compton είναι εκ του ορισμού του μια σταθερά, το λέω αυτό γιατί μέσω του ζητούμενου λόγου βρίσκουμε την τιμή του λ. Προφανώς αυτά δεν αλλάζουν την ουσία της άσκησης.
Όσο για το φαινόμενο Compton πρέπει να διδαχτεί γιατί επιβεβαίωσε κάτι πολύ θεμελιώδες, τη σωματιδιακή φύση του φωτός.
Καλησπέρα Άρη. Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια . Αρχικά είχα σκεφθεί να δώσω την μέγιστη κινητική ενέργεια του ηλεκτρονίου διπλάσια από την ενέργεια ηρεμίας του, αλλά μετά το άλλαξα σε 2h/λc , ώστε να μη χρειάζονται σχετικιστικές έννοιες στην αντιμετώπιση του θέματος από τους μαθητές. Όπως επισημαίνει ο συνάδελφος Θοδωρής Παπασγουρίδης αλλά και άλλοι συνάδελφοι στη σχετική συζήτηση για την απόδειξη του τύπου για τη μετατόπιση Compton , το 7ο κεφάλαιο της κβαντικής Φυσικής, αν τελικά προστεθεί στην εξεταστέα ύλη του 2022-23 , απαιτεί αρκετές γνώσεις από το κεφάλαιο της ειδικής σχετικότητας , αλλά και από το σχετικό κεφάλαιο για το φώς απο την ύλη της Β ΄ λυκείου γενικής παιδείας. Καλό είναι το Ι.Ε.Π να ετοιμάσει εγκαίρως σχετικές οδηγίες για το τι και πως πρέπει να διδαχθεί. Κάτι ανάλογο νομίζω ότι είχε γίνει το 2019 όταν μπήκε για πρώτη φορά ο ηλεκτρομαγνητισμός στην εξεταστέα ύλη. Τότε οι τελικές οδηγίες άργησαν αρκετά να εκδοθούν με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα με τη σειρά διδασκαλίας των κεφαλαίων. Συμφωνώ μαζί σου ότι το φαινόμενο Compton και το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο επιβεβαιώνουν τη σωματιδιακή φύση του φωτός και επομένως πρέπει οπωσδήποτε να διδαχθούν.
Καλησπέρα Γιάννη. Ωραία άσκηση. Αλλά αν είναι να χρησιμοποιηθεί από μαθητές, πρέπει στην εκφώνηση να οριστεί το μήκος κύματος Compton, αφού δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο.
Όσο για τις οδηγίες, ας έρθει πρώτα η διδακτέα ύλη και βλέπουμε… πως θα διδάξουμε στους μαθητές τη σχέση 7.4, που χρειάζεται την 6.17(σχετικιστική κινητική ενέργεια) και μετά την 6.15 (σχετικιστική ορμή).
Aνδρέα καλησπέρα. Έχεις δίκιο σχετικά με τον ορισμό του μήκους κύματος Compton , πράγματι θα πρέπει να δίνεται ότι λc=h/mc αφού κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται στο σχολικό βιβλίο. Θα το προσθέσω στο θέμα .
Καλησπέρα Γιάννη, όμορφο ξεκίνημα με αναρτήσεις “σύγχρονης” φυσικής
Επειδή η διαχωριστική γραμμή φυσικής-άλγεβρας κάπου μπορεί να χαθεί,
ας γίνει σαφές πως σε κάθε μήκος κύματος προσπίπτοντος φωτονίου
αντιστοιχεί και μια μέγιστη κινητική ενέργεια για το σκεδαζόμενο ηλεκτρόνιο
Στην ανάρτησή σου, επιλέγεις τη μέγιστη κινητική (αυθαίρετα) και ζητάς
να βρεθεί ο λόγος λ/λc
Όλοι περιμένουμε με ανυπομονησία την ανακοίνωση της διδακτέας ύλης,
αφού θα πρέπει το καλοκαίρι να δουλέψουμε στη νέα ύλη
Καλημέρα Θοδωρή. Ευχαριστώ για το σχόλιο σου καθώς και για την εύστοχη παρατήρηση σου σχετικά με τη μέγιστη κινητική ενέργεια του ηλεκτρονίου. Να με συγχωρέσεις που σου απαντώ καθυστερημένα , αλλά η κούραση από τις αγροτικές εργασίες με αναγκάζει να πέφτω νωρίς για ύπνο και έτσι είδα σήμερα το πρωί το σχόλιο σου. Ο προβληματισμός που έχεις εκφράσει στο σχετικό άρθρο σου για την απόδειξη της σχέσης Compton σχετικά με τις προαπαιτούμενες γνώσεις ρελατιβιστικής φυσικής ελπίζω να κινητοποιήσει εγκαίρως του υπεύθυνους του IEΠ ώστε να εκδόσουν τις σχετικές οδηγίες αν τελικά τα στοιχεία κβαντομηχανικής περιλαμβάνονται στην νέα εξεταστέα ύλη. Αν τελικά ισχύσει έτσι όπως είναι το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών για τη Φυσική Προσανατολισμού για το σχολικό έτος 2022-23 , τότε δεν ξέρω αν θα είναι επαρκής ο χρόνος για την κάλυψη της ύλης. Ίσως αυτό θα πρέπει να αποτελέσει θέμα συζήτησης εδώ στο δίκτυο , όταν θα ανακοινωθεί οριστικά η νέα εξεταστέα ύλη. Να είσαι καλά για να προσφέρεις τις όμορφες δημιουργίες σου.
Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη άσχετα με το τι θα μπει και θα βγει, τι πρέπει να διδαχθεί και τι όχι η άσκηση που προσφέρεις είναι μια όμορφη δημιουργία. Και μόνο η συνθήκη ενός μεγίστου δίνει προβληματισμό της λογικής “και πώς το πετυχαίνουμε αυτό;”
Να είσαι καλά και σε ευχαριστούμε.