Ο έγκυρος-παραδοσιακός Αλεξόπουλος αποδίδει την άνοδο του ανοιχτού αερόστατου – αυτού με θερμαινόμενο αέρα, στην Άνωση, επισημαίνοντας την ισότητα πιέσεων μέσα και έξω απ’ το μπαλόνι που εξασφαλίζονται απ’ την ανοιχτή βάση του
ίδια αντιμετώπιση και απ’ τους τεχνικούς: μικρότερη πυκνότητα έχει ο αέρας του αερόστατου- ίδια πίεση με την ατμοσφαιρική
Το ανοδικο ρεύμα προσδίδει μια κατακόρυφη συνιστώσα ταχύτητας στο παρά πέντε, στον γλάρο, στα δελταπλάνα. Όμως έχουν ήδη μια οριζόντια συνιστώσα σημαντική.
Με πιο απλά λόγια, αυξάνουν την άντωση αλλά δεν την γεννούν όλη.
Η περίπτωση διαφέρει από εκείνη κατά την οποία ένα χαρτάκι ανυψώνεται πάνω από φωτιά ή ακόμα και καλοριφέρ.
Για να μην παρεξηγηθώ τα ανοδικά ρεύματα έχουν σοβαρότατο ρόλο αλλά στην θέρμανση του αέρα του μπαλονιού και όχι στην πτήση του.
Το μπαλόνι έχει αέρα στην ίδια πίεση με τον εξωτερικό, στον ίδιο όγκο με τον αέρα που εκτοπίζει αλλά σε ψηλότερη θερμοκρασία. Επομένως έχει λιγότερα mole και ζυγίζει λιγότερο από τον αέρα που εκτοπίζει.
Γοητευτικό θέμα είναι η εξήγηση του πως πετάει το ηλιακό αερόστατο:
Εδώ η πίεση είναι μία ατμμόσφαιρα (μέσα-έξω) και τα mole του αέρα όσα ήταν όταν σφραγίζουμε το μπαλόνι. Αυτό που αυξάνει με τη θέρμανση είναι ο όγκος. Έχουμε μία ισοβαρή θέρμανση δηλαδή.
Παρόμοιες διατάξεις, διαφορετική (ελαφρώς) ερμηνεία.
Δεν είχα δει τα βιβλία του Δημοτικού. Θα έγραφα κάτι άλλο, αν βέβαια θίγουν τα της άνωσης.
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα Γιώργο.
Να καταλάβω ότι το σχολικό βιβλίο έχει λάθος ερμηνεία και αυτό το λάθος ζητήθηκε στον διαγωνισμό;
Πάντως η φράση “ανοδικά ρεύματα” είναι ισχυρή, Από την άποψη ότι απαντά γενικώς, σε ένα θολό περιβάλλον χωρίς πολλά γιατί και διότι…
Άστο να ανεβαίνει…
Καλημέρα Διονύση και Γιώργο.
Δεν κυνηγώ λάθη, κάνω περισσότερα από οιονδήποτε.
Το θέμα είαι καλό μια και η θέρμανση του αέρα 3 μέτρα από το στόμιο και τη φλόγα γίνεται με ανοδικά ρεύματα. Αυτό δεν αμφισβητείται. Έτσι τα ανοδικά ρεύματα είναι εκ των πρωταγωνιστών της ερμηνείας.
Η μη αναφορά της άνωσης με παραξενεύει. Δεν γνωρίζω αν η άνωση διδάσκεται στο Δημοτικό. Η άνωση στα αέρια.
τα ανοδικά ρεύματα ως έμπνευση για την κατασκευή αεροστάτων
Απ την ιστοσελίδα της American Physical Society
Τα αδέρφια Montgolfier προέρχονταν από μια μεγάλη γαλλική οικογένεια που για πολλές γενιές ήσαν γνωστοί παραγωγοί χάρτου. Δουλεύοντας στη χαρτοποιία, οι αδελφοί παρατήρησαν ότι ο καπνός έτεινε να ανεβαίνει και ότι μπορούσε να σηκώσει κομμάτια χαρτιού. Τα αδέρφια έκαναν πρώτα πολλά ανεπιτυχή πειράματα με μπαλόνια σε εσωτερικούς χώρους. Γέμισαν μια χάρτινη σακούλα με ατμό, που απλώς μούσκευε τη σακούλα.
Οι αδερφοί είχαν ακούσει για το έργο του Χένρι Κάβεντις που έδειχνε ότι το υδρογόνο ήταν πολύ ελαφρύτερο από τον αέρα και ήταν πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση για να σηκώσουν αντικείμενα στον αέρα, αλλά δεν μπορούσαν να βρουν τρόπο να συγκρατήσουν το υδρογόνο.
Το πρώτο τους επιτυχημένο μπαλόνι ήταν μια σακούλα από χαρτί και λινάρι, ανοιχτή στο κάτω μέρος. Μια φωτιά που κρατήθηκε στο κάτω μέρος ζέστανε τον αέρα στη σακούλα. Ο θερμαινόμενος αέρας μέσα στη σακούλα διεστάλη, καθιστώντας τον λιγότερο πυκνό από τον περιβάλλοντα αέρα, προκαλώντας την ανύψωση της σακούλας
Ποιο απ’ τα δυο τονισμένα τμήματα του προηγούμενου παραθέματος θα έπρεπε να επιλέξει μια συγγραφική ομάδα για να μετασχηματίσει διδακτικά, αν απευθυνόταν σε μαθητές Δημοτικού, ώστε να ενισχύσει την διερευνητική ικανότητά τους;
Οι συγγραφείς του ελληνικού εγχειριδίου επιλέγουν την πρώτη Τα σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού πραγματεύονται την Άνωση;
Την αναζήτησα στα «Ερευνώ & Ανακαλύπτω» της Ε & Στ τάξης και δεν την βρήκα
η τυπική κίνηση του αερόστατου θερμαινόμενου αέρα περιγράφεται με τις έννοιες βάρος – άνωση
τα ανοδικά ρεύματα αέρα αναφέρονται στο εσωτερικό του μπαλονιού, προκειμένου να διασταλεί και να συντηρείται σε πυκνότητες μικρότερες απ’ αυτές του εξωτερικού – ατμοσφαιρικού αέρα ώστε η άνωση να είναι μεγαλύτερη απ’ το βάρος
επομένως, τα εσωτερικά ανοδικά ρεύματα αποτελούν έναν δευτερεύοντα επικουρικό μηχανισμό στην λειτουργία του ανοιχτού αερόστατου, παρόμοιο και με το ότι το μπαλόνι έχει μικρό όγκο σε χαμηλά ύψη ενώ διαστέλλεται στα ψηλότερα, όπου η ατμόσφαιρα έχει μικρότερη θερμοκρασία, χωρίς να αυξάνει ο ρυθμός θέρμανσης του εσωτερικού αέρα
απ’ τα προηγούμενα επιχειρήματα, η επιλογή του σχολικού βιβλίου να αποδώσει στα ανοδικά ρεύματα την λειτουργία του κάθε είδους αερόστατου μπορεί να χαρακτηριστεί ως ατυχής
επιπλέον, το ερώτημα που σχολιάζουμε δεν ζητά παρά την πιστή αναπαραγωγή της άποψης του σχολικού βιβλίου. Αυτή η επιλογή απέχει πολύ απ’ τις ερωτήσεις που αναμένουμε σε διαγωνισμούς αριστείας
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Γιώργος Φασουλόπουλος
από την «Πειραματική Φυσική» του Κωνσταντίνου Βαρδαλάχου, Βιέννη 1812, σ. 320-321
Γιάννη, ούτε αυτός προβλέπει ως αρχή λειτουργίας του ανοιχτού αερόστατου τα … ανοδικά ρεύματα
Οι επισημάνσεις στο κείμενο του Βαρδαλάχου, δικιές μου
αεροστατική μηχανή: μηχανή αποτελούμενη από ωοειδή
σάκκο μεταξωτού λεπτού υφάσματος ή κατασκευασμένο από λεπτό πανί αλειμμένο με θειική άργιλο ή αλικό αμμώνιο, για να μην καεί από το πυρ. Στο κάτω τμήμα του υπάρχει στόμιο, όπου πλησιάζουν το πυρ με το οποίο αραιώνεται ο αέρας στο εσωτερικό του σάκκου και αφού αυτός γίνει ελαφρότερος, υψώνει τον σάκκο στον αέρα. Οι αεροστατικές μηχανές στηρίζονται στη θεωρία ότι κάθε σώμα του οποίου το μέγεθος είναι ελαφρότερο από τον ισομεγέθη όγκο του αέρα, υψώνεται στην ατμόσφαιρα. Η εξωτερική επιφάνεια της μηχανής σκεπάζεται με δικτυωτό κάλυμμα, από τους κροσσούς του οποίου κρέμεται πλοιάριο, όπου κάθονται οι αεροναύτες με τα εφόδιά τους και την καύσιμη ύλη, δηλαδή βαμβάκι, μαλί βρεγμένο σε αλκοόλ, λίπος ή άλη εύλεκτη ουσία. Όταν ο αεροναύτης υψωθεί με την ειδική βαρύτητα, μπορεί να ανεβεί ακόμη περισσότερο ρίχνοντας κάτω το έρμα (σαβούρα) ή αυξάνοντας τη δύναμη του πυρός για να αραιωθεί ο αέρας περισσότερο. Όταν ο αεροναύτης θελήσει να κατεβεί, πρέπει να μειώσει το πυρ, ώστε να αρχίσει ο αέρας να πυκνώνεται και να περισσεύει η βαρύτητά του. Πρώτοι που επινόησαν μία τέτοια μηχανή ήταν οι Μοντγολφιέροι στο Παρίσι το 1788. (σημ.: αερόστατο.)
Τελευταία διόρθωση4 μήνες πριν από Γιώργος Φασουλόπουλος
Καλημέρα.

Ένα τμήμα ενός θέματος:
Παραθέτω και το πρώτο ερώτημα ώστε να έχουμε όλο το θέμα μπροστά μας:

Ο Διονύσης Μητρόπουλος είχε γράψει καλή ανάλυση.
Δυστυχώς δεν τη βρίσκω.
Αυτό που βρίσκω από δουλειά του Διονύση έχει μια συνάφεια (διαφορετικά πλήθη mole) όμως δεν είναι ακριβώς η ανάλυση για το αερόστατο.
Γιάννη,
Οι γνώμες διίστανται
Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο
αιτία: τα ανοδικά ρεύματα αέρα
Ο έγκυρος-παραδοσιακός Αλεξόπουλος αποδίδει την άνοδο του ανοιχτού αερόστατου – αυτού με θερμαινόμενο αέρα, στην Άνωση, επισημαίνοντας την ισότητα πιέσεων μέσα και έξω απ’ το μπαλόνι που εξασφαλίζονται απ’ την ανοιχτή βάση του
ίδια αντιμετώπιση και απ’ τους τεχνικούς: μικρότερη πυκνότητα έχει ο αέρας του αερόστατου- ίδια πίεση με την ατμοσφαιρική
π.χ. Seattle Ballooning, Nappa Valleys Balloons, Virgin Balloons Flying
άρα; / εσύ ξέρεις
κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση, δεκτή!
Γιώργο να και μια συμμετοχή. Έχω μέσον μάλλον.
Το ανοδικο ρεύμα προσδίδει μια κατακόρυφη συνιστώσα ταχύτητας στο παρά πέντε, στον γλάρο, στα δελταπλάνα. Όμως έχουν ήδη μια οριζόντια συνιστώσα σημαντική.
Με πιο απλά λόγια, αυξάνουν την άντωση αλλά δεν την γεννούν όλη.
Η περίπτωση διαφέρει από εκείνη κατά την οποία ένα χαρτάκι ανυψώνεται πάνω από φωτιά ή ακόμα και καλοριφέρ.
Για να μην παρεξηγηθώ τα ανοδικά ρεύματα έχουν σοβαρότατο ρόλο αλλά στην θέρμανση του αέρα του μπαλονιού και όχι στην πτήση του.
Το μπαλόνι έχει αέρα στην ίδια πίεση με τον εξωτερικό, στον ίδιο όγκο με τον αέρα που εκτοπίζει αλλά σε ψηλότερη θερμοκρασία. Επομένως έχει λιγότερα mole και ζυγίζει λιγότερο από τον αέρα που εκτοπίζει.
“να και μια συμμετοχή. Έχω μέσον μάλλον“
άλλοι/ αλλού έχουν μέσον
εσύ έχεις ακόμα αυθεντικές απορίες
και μας βάζεις να ψάχνουμε
Γοητευτικό θέμα είναι η εξήγηση του πως πετάει το ηλιακό αερόστατο:

Εδώ η πίεση είναι μία ατμμόσφαιρα (μέσα-έξω) και τα mole του αέρα όσα ήταν όταν σφραγίζουμε το μπαλόνι. Αυτό που αυξάνει με τη θέρμανση είναι ο όγκος. Έχουμε μία ισοβαρή θέρμανση δηλαδή.
Παρόμοιες διατάξεις, διαφορετική (ελαφρώς) ερμηνεία.
Δεν είχα δει τα βιβλία του Δημοτικού. Θα έγραφα κάτι άλλο, αν βέβαια θίγουν τα της άνωσης.
Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα Γιώργο.
Να καταλάβω ότι το σχολικό βιβλίο έχει λάθος ερμηνεία και αυτό το λάθος ζητήθηκε στον διαγωνισμό;
Πάντως η φράση “ανοδικά ρεύματα” είναι ισχυρή, Από την άποψη ότι απαντά γενικώς, σε ένα θολό περιβάλλον χωρίς πολλά γιατί και διότι…
Άστο να ανεβαίνει…
Καλημέρα Διονύση και Γιώργο.
Δεν κυνηγώ λάθη, κάνω περισσότερα από οιονδήποτε.
Το θέμα είαι καλό μια και η θέρμανση του αέρα 3 μέτρα από το στόμιο και τη φλόγα γίνεται με ανοδικά ρεύματα. Αυτό δεν αμφισβητείται. Έτσι τα ανοδικά ρεύματα είναι εκ των πρωταγωνιστών της ερμηνείας.
Η μη αναφορά της άνωσης με παραξενεύει. Δεν γνωρίζω αν η άνωση διδάσκεται στο Δημοτικό.
Η άνωση στα αέρια.
Η άνωση στα αέρια 2.
τα ανοδικά ρεύματα ως έμπνευση για την κατασκευή αεροστάτων
Απ την ιστοσελίδα της American Physical Society
Τα αδέρφια Montgolfier προέρχονταν από μια μεγάλη γαλλική οικογένεια που για πολλές γενιές ήσαν γνωστοί παραγωγοί χάρτου. Δουλεύοντας στη χαρτοποιία, οι αδελφοί παρατήρησαν ότι ο καπνός έτεινε να ανεβαίνει και ότι μπορούσε να σηκώσει κομμάτια χαρτιού. Τα αδέρφια έκαναν πρώτα πολλά ανεπιτυχή πειράματα με μπαλόνια σε εσωτερικούς χώρους. Γέμισαν μια χάρτινη σακούλα με ατμό, που απλώς μούσκευε τη σακούλα.
Οι αδερφοί είχαν ακούσει για το έργο του Χένρι Κάβεντις που έδειχνε ότι το υδρογόνο ήταν πολύ ελαφρύτερο από τον αέρα και ήταν πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση για να σηκώσουν αντικείμενα στον αέρα, αλλά δεν μπορούσαν να βρουν τρόπο να συγκρατήσουν το υδρογόνο.
Το πρώτο τους επιτυχημένο μπαλόνι ήταν μια σακούλα από χαρτί και λινάρι, ανοιχτή στο κάτω μέρος. Μια φωτιά που κρατήθηκε στο κάτω μέρος ζέστανε τον αέρα στη σακούλα. Ο θερμαινόμενος αέρας μέσα στη σακούλα διεστάλη, καθιστώντας τον λιγότερο πυκνό από τον περιβάλλοντα αέρα, προκαλώντας την ανύψωση της σακούλας
Ποιο απ’ τα δυο τονισμένα τμήματα του προηγούμενου παραθέματος θα έπρεπε να επιλέξει μια συγγραφική ομάδα για να μετασχηματίσει διδακτικά, αν απευθυνόταν σε μαθητές Δημοτικού, ώστε να ενισχύσει την διερευνητική ικανότητά τους;
Οι συγγραφείς του ελληνικού εγχειριδίου επιλέγουν την πρώτη
Τα σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού πραγματεύονται την Άνωση;
Την αναζήτησα στα «Ερευνώ & Ανακαλύπτω» της Ε & Στ τάξης και δεν την βρήκα
παρότι προτείνεται στο Α.Π. του Δημοτικού
ΑΠ Φυσικών Δημοτικού
είναι αποδεκτή η επιλογή να ακουμπήσει η πτήση μπαλονιών στον αέρα στα ανοδικά ρεύματα, επειδή το βιβλίο δεν πραγματεύεται την άνωση;
Γιώργο απουσιάζει η άνωση ή αναφέρεται γενικά στα περί δυνάμεων;
απουσιάζει Γιάννη
το βιβλίο
Έχουμε το βιβλίο της Στ ;
Εκεί αναφέρεται κάτι;
όχι
βιβλίο μαθητή Στ Δημοτικού
καλημέρα Διονύση
η τυπική κίνηση του αερόστατου θερμαινόμενου αέρα περιγράφεται με τις έννοιες βάρος – άνωση
τα ανοδικά ρεύματα αέρα αναφέρονται στο εσωτερικό του μπαλονιού, προκειμένου να διασταλεί και να συντηρείται σε πυκνότητες μικρότερες απ’ αυτές του εξωτερικού – ατμοσφαιρικού αέρα ώστε η άνωση να είναι μεγαλύτερη απ’ το βάρος
επομένως, τα εσωτερικά ανοδικά ρεύματα αποτελούν έναν δευτερεύοντα επικουρικό μηχανισμό στην λειτουργία του ανοιχτού αερόστατου, παρόμοιο και με το ότι το μπαλόνι έχει μικρό όγκο σε χαμηλά ύψη ενώ διαστέλλεται στα ψηλότερα, όπου η ατμόσφαιρα έχει μικρότερη θερμοκρασία, χωρίς να αυξάνει ο ρυθμός θέρμανσης του εσωτερικού αέρα
απ’ τα προηγούμενα επιχειρήματα, η επιλογή του σχολικού βιβλίου να αποδώσει στα ανοδικά ρεύματα την λειτουργία του κάθε είδους αερόστατου μπορεί να χαρακτηριστεί ως ατυχής
επιπλέον, το ερώτημα που σχολιάζουμε δεν ζητά παρά την πιστή αναπαραγωγή της άποψης του σχολικού βιβλίου. Αυτή η επιλογή απέχει πολύ απ’ τις ερωτήσεις που αναμένουμε σε διαγωνισμούς αριστείας
από την «Πειραματική Φυσική» του Κωνσταντίνου Βαρδαλάχου, Βιέννη 1812, σ. 320-321
Γιάννη, ούτε αυτός προβλέπει ως αρχή λειτουργίας του ανοιχτού αερόστατου τα … ανοδικά ρεύματα
Οι επισημάνσεις στο κείμενο του Βαρδαλάχου, δικιές μου
αεροστατική μηχανή: μηχανή αποτελούμενη από ωοειδή
σάκκο μεταξωτού λεπτού υφάσματος ή κατασκευασμένο από λεπτό πανί αλειμμένο με θειική άργιλο ή αλικό αμμώνιο, για να μην καεί από το πυρ. Στο κάτω τμήμα του υπάρχει στόμιο, όπου πλησιάζουν το πυρ με το οποίο αραιώνεται ο αέρας στο εσωτερικό του σάκκου και αφού αυτός γίνει ελαφρότερος, υψώνει τον σάκκο στον αέρα. Οι αεροστατικές μηχανές στηρίζονται στη θεωρία ότι κάθε σώμα του οποίου το μέγεθος είναι ελαφρότερο από τον ισομεγέθη όγκο του αέρα, υψώνεται στην ατμόσφαιρα. Η εξωτερική επιφάνεια της μηχανής σκεπάζεται με δικτυωτό κάλυμμα, από τους κροσσούς του οποίου κρέμεται πλοιάριο, όπου κάθονται οι αεροναύτες με τα εφόδιά τους και την καύσιμη ύλη, δηλαδή βαμβάκι, μαλί βρεγμένο σε αλκοόλ, λίπος ή άλη εύλεκτη ουσία. Όταν ο αεροναύτης υψωθεί με την ειδική βαρύτητα, μπορεί να ανεβεί ακόμη περισσότερο ρίχνοντας κάτω το έρμα (σαβούρα) ή αυξάνοντας τη δύναμη του πυρός για να αραιωθεί ο αέρας περισσότερο. Όταν ο αεροναύτης θελήσει να κατεβεί, πρέπει να μειώσει το πυρ, ώστε να αρχίσει ο αέρας να πυκνώνεται και να περισσεύει η βαρύτητά του. Πρώτοι που επινόησαν μία τέτοια μηχανή ήταν οι Μοντγολφιέροι στο Παρίσι το 1788. (σημ.: αερόστατο.)
Ξεχάστηκαν από το 1812 τα αερόστατα.
Σήμερα πετάμε με αεροπλάνα. Με εξαίρεση τους τουρίστες σε Αίγυπτο, Τουρκία και αλλαχού.
οπότε;
ξανανακαλύπτουμε την πυρίτιδα
αλλά με διδακτικές στρακαστρούκες