Ακολουθώντας την προτροπή του Νίκου Διαμαντή επισκέφθηκα το Phet και έπαιξα με το φωτοηλεκτρικό του.
Επειδή μπορεί να βαρεθείτε, δύο στιγμιότυπα:
Βλέπουμε ότι κρατώ ίδια ένταση και μειώνω το μήκος κύματος. Τα φωτόνια έχουν μεγαλύτερη ενέργεια από τα προηγούμενα.
Το ρεύμα κόρου αυξάνεται!!
Απορίες που όντως έχω και όχι “απορίες”:
Υπάρχει λάθος στην προσομοίωση;
Αν εννοούν με το “ίδια ένταση” “ίδιο αριθμό φωτονίων” δεν περιμένουμε ίδια ρεύματα κόρου;
Αν με το “ίδια ένταση” εννοούν ότι Ν1.f1=N2.f2 δεν θα έπρεπε όταν αύξησα τη συχνότητα να προκύψει μικρότερος αριθμός φωτονίων, μικρότερος αριθμός ηλεκτρονίων και μικρότερο ρεύμα κόρου;
Κάθε φωτόνιο ικανό να ελευθερώσει ηλεκτρόνιο, το ελευθερώνει με κάποια πιθανότητα; Πιθανότητα η οποια αυξάνεται με τη συχνότητα;
Δραστικότερα φωτόνια ελευθερώνουν ηλεκτρόνια από “μεγαλύτερο βάθος πηγαδιού” οπότε το πλήθος των ηλεκτρονίων εξαρτάται και από τη συχνότητα;
Αν δεν υπάρχει λάθος στην προσομοίωση, στέκουν τέτοια θέματα σε Εξετάσεις;
Μια βασική προυπόθεση για να ισχύουν αυτά που γραφουν τα τεχνηέτως φτιαγμένα θέματα του study for exams είναι το κάθε φωτόνιο α) να βρίσκει ένα ηλεκτρόνιο ή τουλάχιστον το ίδιο ποσοστό ηλεκτρονίων στις δύο περιπτώσεις και β) το ηλεκτρόνιο αυτό ανεπηρέαστο από τα άλλα ιόντα του μετάλλου να εξέρχεται από το μέταλλο. Πολύ αμφιβάλλω αν ισχύουν ιδιαίτερα το β) στην πράξη αυτό και μάλιστα για “δυνατά” διειδυτικότερα φωτόνια ισχύει πιθανότατα χειρότερα. Κάτι μου λέει ότι το μέταλλο ζεσταίνεται περισσότερο σε “δυνατότερα” φωτόνια. Ο κ. Τραχανάς σύστησε να μην ασχοληθούμε καθόλου με το μορφή της καμπύλης του ρεύματος κόρου. Για κάποιο λόγο το είπε. Δυστυχώς είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ότι λέει το study for exams για το φόβο των …Ιουδαίων μια και πλησιάζει και Πάσχα.
ΥΓ αν πα΄ρω μια ακραία περίπτωση “Superman φωτονίων” π.χ. ακτίνες γ η μεγάλη πλειοψηφία φωτονίων θα ….διαπεράσουν το μεταλλο και μπορεί να μην έχουμε καθόλου ρεύμα.
Μπάμπη στόχος μου δεν είναι ούτε το Στάντυ φορ εξάμς ούτε τα βιβλία του εμπορίου ούτε οι σημειώσεις.
Προβληματίζομαι με την προσομοίωση και δεν έχω απάντηση.
Παρεξήγησα την προτροπή Τραχανά νομίζοντας ότι ήθελε να αποφύγουμε να κάνουμε το μάθημα Ηλεκτρονική. Ίσως η πολυπλοκότητα (όπως είπες) να έκανε τον Στέφανο Τραχανά να προτείνει αποχή από το θέμα.
Πόσο πιο απλή τελικά η δίοδος λυχνία!
Το υστερόγραφό σου έχει ενδιαφέρον. Λες να;
Αμφιβάλλω αν το είπε με αυτό το πνεύμα ο κ. Τραχανάς. Επίσης όμως αμφιβάλλω αν οι κατασκευαστές της προσομοίωσης ασχολήθηκαν με το ρεύμα κόρου(μόνο τα ελληνικά Study for exams ασχολούνται) άρα ενδέχεται να είναι λάθος η προσομοίωση. Στην νέα έκδοση προσομοιώσεων PHET σε HTLΜ5 έχει απαλειφθεί η συγκεκριμένη προσομοίωση. Σίγουρα όμως το υπουργείο που υποστηρίζει ΚΑΙ τα study for exams ΚΑΙ την προσομοίωση (το γράφει στις ΕΠΙΣΗΜΕΣ οδηγίες προς εκπαιδευτικούς μάλιστα λέει να προτιμήσουμε την προσομοίωση από το πείραμα) οφείλει μια εξήγηση. Για να είμαι ειλικρινής στην αρχή μου κακοφάνηκε που το υπουργείο προτιμά την προσομοίωση από το πείραμα. Όταν όμως ο Συνάδελφος Παναγιώτης Σάμιος επιχείρησε να κάνει το πείραμα με τη μοναδική διάταξη που έχουμε στο σχολείο(Πειραματικό Λυκειο παρακαλώ) και μάλιστα χειμώνα με σχετική υγρασία κατάλαβα ότι το υπουργείο είχε δίκιο για την προσομοίωση.
Πάντως η παρακάτω άλλη προσομοίωση δίνει ρεύμα κόρου ανεξάρτητο του μήκους κύματος για ίδια ένταση
https://javalab.org/en/photoelectric_effect_2_en/
Καλημέρα σας.
Αναφέρετε ότι:”μάλιστα λέει να προτιμήσουμε την προσομοίωση από το πείραμα” Που το λέει αυτό; Από που προκύπτει ότι προτιμάται η προσομοίωση; Αφού προτείνεται καθαρά η αξιοποίηση των 8000 συσκευών που υπήρχαν στα Λύκεια με σκοπό την αναβάθμιση της πειραματικής διαδικασίας στην Γ Λυκείου. Για τον λόγο αυτό έχει προταθεί ως πρόβλημα ο πειραματικός προσδιορισμός της σταθεράς του Planck και του έργου εξαγωγής. Αναφέρεται κατά γράμμα:
Προβλήματα: Επίλυση προβλήματος στο εργαστήριο με θέμα: «προσδιορισμός του έργου εξαγωγής και η σταθερά του Planck» όπως περιγράφεται στον εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής, Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης Γ’ Τάξης Γενικού Λυκείου, των Ιωάννου Α., Ντάνου Γ., Πήττα Α., Ράπτη Στ., σελ 42 ή αντίστοιχης προσομοίωσης.
Επειδή όμως υπάρχουν και περιπτώσεις Λυκείων που για διάφορους λόγους δεν εξοπλίστηκαν προτείνονται ενδεικτικά και κάποιες προσομοιώσεις και όχι ειδικά η συγκεκριμένη (PHET) για τους στόχους του μαθήματος. Αυτά που αναφέρονται στις οδηγίες μετά την πλήρη περιγραφή της εργαστηριακής άσκησης είναι:
-Για την καλύτερη κατανόηση των φυσικών φαινομένων του κεφαλαίου προτείνονται ενδεικτικά και προσομοιώσεις κυρίως σε HTML5 από διάφορους αξιόπιστους ιστότοπους …………
– Σημειώνεται ότι οι προσομοιώσεις ενδείκνυνται ιδιαίτερα στην περίπτωση του υπολογισμού του έργου εξαγωγής του υλικού της φωτοκαθόδου λόγω μεγάλων σφαλμάτων της διάταξης του σχολικού εργαστηρίου.
Μάλιστα δίνεται και παράδειγμα φύλλου εργασίας και αναφοράς που αντιστοιχεί σε άλλη προσομοίωση.
Τα παραπάνω δεν νομίζω ότι προτείνουν να μην γίνει το πείραμα εφόσον υπάρχουν οι συσκευές. Επίσης γίνεται εστίαση κυρίως στον προσδιορισμό της σταθεράς του Planck και του έργου εξαγωγής.
Με εκτίμηση
Μα όταν αναφερόμουνα στο πείραμα αναφερόμνουνα στις μετρήσεις του πειραματος. Εκτός αν θεωρείτε ότι γίνεται πείραμα επίδειξης μόνο για το θεαθήναι όπως γίνεται στο Γυμνασια. Και μια και έκανα το πείραμα κατάφερα να αποδείξω πειραματικα δύο πράγματα α) ότι υπάρχει τάση αποκοπής (σημαντικό και αυτό) β) ότι ….δεν ισχύει η εξίσωση του Einstein για τη συγκεκριμένη πειραματική διάταξη του σχολείου.Οι μαθητές όντως πήραν ένα αλησμόνητο μάθημα (το θεωρώ εξίσου χρήσιμο) για τα σφάλματα των ελληνικων εργαστηρίων και για το που να σπουδασουν αν γίνουν πειραμτικοί φυσικοί.
Με εκτίμηση
καλημέρα Χαράλαμπε
θεωρώ ότι με τη φράση σου “γίνεται πείραμα επίδειξης μόνο για το θεαθήναι όπως γίνεται στο Γυμνασια”, αδικείς το Γυμνάσιο, που κατά την άποψή μου, είναι “όλα τα λεφτά”, διότι εκεί προσεγγίζονται βασικές γνώσεις και ποιοτικά και πειραματικά και ποσοτικά, αλλά και διότι “στρώνεται χαλί” για αργότερα
επί 28 συνεχόμενα χρόνια σε Γυμνάσιο, και , μάλιστα, στο ίδιο, το 1ο Ιλίου, πραγματοποιούσα, μαζί με τους μαθητές μου, 3 τμήματα, 3 φορές κάθε χρόνο, το παρακάτω πείραμα
https://ekountouris.blogspot.com/2020/12/ohm.html
το ίδιο έκανα και “ζωντανά”, επί 10 χρόνια, στο ΕΚΦΕ των Αγίων Αναργύρων
σου φαίνεται αυτό το πείραμα για “θεαθήναι”;
τώρα αν κάποιοι δεν το πραγματοποιούν, παρόλο που είναι υποχρεωτικό, εκτός αν η λέξη “υποχρεωτικό” δεν σημαίνει υποχρεωτικό, πράττουν κάκιστα, δεν έχουν καμία δικαιολογία, σχετικά όργανα υπάρχουν σε όλα τα σχολεία, αλλά και τα ΕΚΦΕ δανείζουν
γι αυτό ήμουν, και παραμένω, υπέρ της αξιολόγησης, παρά τις όποιες πιθανές αδυναμίες σωστής εφαρμογής της
Βαγγέλη σε καμία περίπτωση δεν είχα σκοπό να υποβαθμίσω τα πειράματα του Γυμνασίου ή ακόμα και του Δημοτικού. Ίσα ίσα σε μια ηλικία που οι περισσότεροι μαθητές δεν έχουν αναπτύξει αφηρημένη σκέψη η φυσική είναι περισσότερο ελκυστική ως ” φυσική πειραματική” για να χρησιμοποιήσω έναν όρο της δεκαετίας του 1970 που υπήρχε ως τίτλος βιβλίου του δημοτικού. Αυτό που ήθελα να πώ, και μάλλον έκανα ατυχή διατύπωση, είναι ότι το νόημα του φωτοηλεκτρικού φαινόμενου έγκειται στην αξία των μετρήσεων και επεξεργασία των αποτελεσμάτων και όχι τόσο στην οπτική εντύπωση όπως πειράματα στατικού ηλεκτρισμού, οπτικής, θερμότητας που, ακόμα και χωρίς μετρήσεις, αποτελούν ένα ισχυρότατο ερέθισμα ικανό να έλξει τους μαθητές τέτοιων ηλικιών προς τη φυσική και να διασαφηνίσει ένα σωρό πρωτόλειες έννοιες. Επί του προκειμένου : Ακόμα και η ύπαρξη δυναμικού αποκοπής στο φωτοηλεκτρικό αρκεί για να καταστρέψει την κλασική θεωρία και να πείσει ένα δύσπιστο μαθητή για την αξία του. Και μόνο για αυτό αξίζει να κάνεις το πείραμα. Γι αυτό άλλωστε ενοχλήθηκα όταν το υπουργείο πρότεινε την προσομοίωση για μετρήσεις. Προτιμώ να κάνω λάθος μετρήσεις παρά να βάλω μαθητές να επεξεργαστούν μετρήσεις προσομοίωσης όπως προτείνει το υπουργείο.
Όντως σημαντική η διαφορά των δύο προσομοιώσεων.
προσοχή στο 2
Οι ηλεκτρονικές ιδιότητες των διατεταγμένων, κρυσταλλικών στερεών καθορίζονται από την κατανομή των ηλεκτρονικών καταστάσεων σε σχέση με την ενέργεια και την ορμή – τη δομή της ηλεκτρονικής ζώνης του στερεού. Θεωρητικά μοντέλα φωτοεκπομπής από στερεά δείχνουν ότι αυτή η κατανομή διατηρείται, ως επί το πλείστον, στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο. Το φαινομενολογικό μοντέλο τριών βημάτων για διέγερση με υπεριώδη και «μαλακή» ακτινοβολία αποσυνθέτει το φαινόμενο σε αυτά τα 3 βήματα:
1) Εσωτερικό φωτοηλεκτρικό φαινόμενο στον κύριο όγκο του υλικού που είναι μια άμεση οπτική μετάβαση μεταξύ μιας κατειλημμένης και μιας μη κατειλημμένης ηλεκτρονικής κατάστασης. Αυτό το φαινόμενο υπόκειται σε κανόνες κβαντομηχανικής επιλογής για διπολικές μεταπτώσεις. Η οπή που μένει πίσω από το ηλεκτρόνιο μπορεί να προκαλέσει δευτερογενή εκπομπή ηλεκτρονίων, ή το λεγόμενο φαινόμενο Auger , το οποίο μπορεί να είναι ορατό ακόμη και όταν το πρωτεύον φωτοηλεκτρόνιο δεν φεύγει από το υλικό. Στα μοριακά στερεά τα φωνόνια διεγείρονται σε αυτό το βήμα και μπορεί να είναι ορατά ως «δορυφορικές» γραμμές στην τελική ενέργεια ηλεκτρονίων.
2) Διάδοση ηλεκτρονίων στην επιφάνεια στην οποία ορισμένα ηλεκτρόνια ενδέχεται να σκεδάζονται λόγω αλληλεπιδράσεων με άλλα συστατικά του στερεού. Τα ηλεκτρόνια που προέρχονται βαθύτερα στο στερεό είναι πολύ πιο πιθανό να υποστούν συγκρούσεις και να αναδυθούν με αλλοιωμένη ενέργεια και ορμή. Η μέση ελεύθερη διαδρομή τους είναι μια «καθολική» καμπύλη που εξαρτάται από την ενέργεια των ηλεκτρονίων.
3) Το ηλεκτρόνιο διαφεύγει μέσω του επιφανειακού φραγμού σε καταστάσεις που μοιάζουν με ελεύθερο ηλεκτρόνιο του κενού. Σε αυτό το βήμα το ηλεκτρόνιο χάνει ενέργεια ως προς την ποσότητα του έργου εξαγωγής W της επιφάνειας και έχει απώλεια ορμής στην κατεύθυνση κάθετη προς την επιφάνεια. Επειδή η ενέργεια δέσμευσης των ηλεκτρονίων Εδ στα στερεά εκφράζεται εύκολα σε σχέση με την υψηλότερη καταλαμβανόμενη κατάσταση στην ενέργεια Fermi ΕF , η διαφορά με την ενέργεια του ελεύθερου χώρου (κενού) είναι το έργο εξαγωγής W της επιφάνειας, η κινητική ενέργεια των ηλεκτρονίων που εκπέμπονται από τα στερεά συνήθως γράφεται ως K = hf – W – Εδ. To W = -eφ-ΕF με φ εδώ συμβολίζεται το ηλεκτροστατικό δυναμικό στο κενό κοντά στην επιφάνεια και EF η ενέργεια Φέρμι (που οι χημικοί από το φόβο τους ονομάζουν ηλεκτροχημικό δυναμικό ηλεκτρονίων)
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου το μοντέλο των τριών βημάτων αποτυγχάνει να εξηγήσει τις ιδιαιτερότητες των κατανομών της έντασης των φωτοηλεκτρονίων. Το πιο πολύπλοκο μοντέλο ενός βήματος αντιμετωπίζει το φαινόμενο ως μια συνεκτική διαδικασία φωτοδιέγερσης στην τελική κατάσταση ενός πεπερασμένου κρυστάλλου για τον οποίο η κυματική συνάρτηση μοιάζει με ελεύθερο ηλεκτρόνιο έξω από τον κρύσταλλο, αλλά έχει ένα «περίβλημα αποσύνθεσης» μέσα.
Μπάμπη φοβόμουν μια πολυπλοκότητα, όμως δεν την φανταζόμουν τέτοιου μεγέθους.
Δυστυχώς δεν είναι πρόβλημα μόνο του σχολικού βιβλίου. Υπάρχει ένα χάος στις αποδόσεις των όρων που χρησιμοποιούνται για τα φωτομετρικά μεγέθη ακόμα και στα Πανεπιστημιακά βιβλία και όχι μόνο στο Ελλαδιστάν. Radiant intensity , Radiant density, Radiosity, Flux intensity etc etc …Κουβάρια ιστορικά καταγεγαραμμένα μεταφραστικά και ιντερνετικά
Μήτσο όποια και αν είναι η απόδοση αυτά που δείχνει η προσομοίωση του Phet είναι περίεργα.
Μα Γιάννη είναι χονδροειδής απλούστευση η προσομοίωση. Κατ΄αρήν όλα τα e διαφεύγουν κάθετα από την κάθοδο. Σε αυτήν την περίπτωση δεν έχει καν νόημα να μιλάμε για μεταβολή ηλ ρεύματος με μεταβολή της ηλ. τάσης . Ούτε ρεύμα κόρου αφού όλα θα επιταχύνονταν και θα έφταναν στην άνοδο. Μόνο την τάση αποκοπής ( αντίστροφη ) θα βλέπαμε
Τώρα τι ενοούν με τον όρο Intensity όντως είναι άλλο ερώτημα.
Πάντως εξαγωγή συμπεράσματος από ένα πείραμα είναι δυνατή μόνο αν μεταβάλλεται κάθε φορά ένας παράγοντας.
Ή
θα μεταβάλλεις την συχνότητα διατηρώντας σταθερό τον αριθμό των φωτωνίων ανα μονάδα χρόνου ( ροή )
Ή
θα μεταβάλλεις την συχνότητα.
Και τα δυο οδηγούν στην μεταβολή της “προσπίπτουσας Ισχύος ακτινοβολίας” το οποίο το βιβλίο ονομάζει “ένταση ακτινοβολίας”
Μεταβολή έντασης λοιπόν χωρίς να διευκρινίζεις τον τρόπο μεταβολής καταδικάζει το πείραμα σε αδυναμία εξαγωγής συμπεράσματος.
Μήτσο στην προσομοίωση έναν παράγοντα μετέβαλλα. Την συχνότητα.
Κράτησα την ένταση στο 100%.
Αν υποθέσουμε ότι ο κατασκευαστής της προσομοίωσης βασίστηκε σε μετρήσεις που του έδωσαν από το Κολοράντο και η προσομοίωση είναι ακριβής τότε υπάρχουν δύο περιπτώσεις:
Έτσι δεν επηρεάζει αυτό το “Μεταβολή έντασης λοιπόν χωρίς να διευκρινίζεις τον τρόπο μεταβολής”
Ότι και να εννοούν με το “ένταση” υπάρχει πρόβλημα.
Η προσομοίωση μπορεί να μην είναι ακριβής. Μπορεί να στήθηκε χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν κάποιες μετρήσεις. Χωρίς κάποια συνεργασία.
Φυσικά η ποιότητα δεν σχετίζεται με την κάθετη αναχώρηση που δείχνει η προσομοίωση. Μια αναπαράσταση φαίνεται που γίνεται έτσι ίσως για λόγους ευκολίας στο ανιμέησον. Κατασκευή ηλεκτρονίων που φεύγουν με τυχαίες γωνίες είναι δυσκολότερη και δεν προσφέρει και κάτι.
Το θέμα είναι αν η πιθανότητα απελευθέρωσης ηλεκτρονίου επηρεάζεται από την ενέργεια-συχνότητα ή όχι. Δεν ξέρω και για αυτό έβαλα το ερώτημα.
Κατανοώ το ότι ο όρος ένταση κυκλοφορεί με δύο περιεχόμενα αλλά αυτό δεν έχει σχέση με αυτό που ρωτάω για την προσομοίωση.
Καλησπέρα σε όλους.
Συμφωνώντας με τον Χαράλαμπο στην αναλυτική του τοποθέτηση του για τα «3 βήματα» σκέφτομαι πόσο εύκολο είναι να πάμε σε αδιανόητες ασκήσεις ή προσομοιώσεις από τον οποιοδήποτε – Study for exams, υπουργείο γενικά ή άλλοι συγγραφείς- στην πλάτη των παιδιών και της φυσικής.
Καλή η «μοντέρνα» φυσική που έπρεπε, λέει. ανυπερθέτως να μπει στο ελληνικό σχολείο αλλά…. Πόσοι θα προβληματιστούν με το ότι ο Τραχανάς σύστησε να μην ασχοληθούμε καθόλου με το μορφή της καμπύλης του ρεύματος κόρου ή ότι δυο προσομοιώσεις δίνουν διαφορετικά αποτελέσματα.; Πόσοι θα κρατηθούν στα πολύ βασικά και σίγουρα και δεν θα παίξουν «εν ου πακτοίς» για να βγούνε μπροστά. Σκέφτομαι προφανώς τις υπερπαραγωγές στα άλλα κεφάλαια.
Ας συνειδητοποιήσουμε ότι το κεφάλαιο δεν προσφέρεται για τέτοιους πειραματισμούς.
Άρη όταν είχαμε Στερεό, Ταλαντώσεις (γενικότερα Μηχανική) και Δυναμικό Ηλεκτρισμό εύκολα μια προσομοίωση διέψευδε ή επιβεβαίωνε κάτι. Στήριζε ή γκρέμιζε μια θεματική “τσαχπινιά”.
Στα ρευστά και στην Κβαντομηχανική οι προσομοιώσεις δείχνουν ότι σκέφτηκε ο κατασκευαστής τους. Ότι προγραμματίσει στο φλας ή στη Τζάβα. Μένω λοιπόν με την απορία.
Η τάση κατασκευής πρωτότυπων θεμάτων έχει κινδύνους όταν το θέμα τους είναι πολύπλοκο. Προσοχή λοιπόν.
Καλημέρα παιδιά.

Ο Θρασύβουλος σε παρέμβασή του (Φυσική Λυκείου-Μεθοδική Φυσική) παραθέτει:
Με έκανε να ψάξω και βρήκα εδώ:
Παραθέτω απόσπασμα:

Η προσομοίωση του Φετ ταιριάζει με τις καμπύλες αυτές.
Τα σχετικά θέματα αποκτούν πρόβλημα αν τα παραπάνω είναι ακριβή.
Γιαννη γιατι να κάνουν τα παιδια τα άσχετα “σχετικά” γιατι τα γράψαν τα φροντιστηριακά ; Να μην κάνουντέτοια θέματα. Ξαναλέω ΜΟΝΟ με σταθερή συχνότητα και μεταβαλλόμενη ένταση,αυτό που έχει το σχολικό, τα άλλα έχουν πρόβλημα. Σου το ξαναλέω, το phet δεν έχει λάθος, οι άνθρωποι το ψάχνουν και η ποιότητα των προσομοιώσεων είναι κορυφαία!!
Γιάννη, κατάλαβες γιατί ήμουν λίγο απότομος στην ανάρτηση του Διονύση; Βλέπω ότι ορισμένοι , όχι βέβαια ο Διονύσης, διατυπώνουν θέματα και ασκήσεις για τα παιδιά στηριζόμενοι σε κάτι που δεν είναι ξεκάθαρο. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να βάζεις θέματα που δεν διαπραγματεύονται στο σχολικό βιβλίο και κατά πόσο μάλιστα όταν δεν είναι ξεκάθαρο και τι ισχύει. Αυστηρά μένουμε στην ίδια συχνότητα για την γραφική παράσταση μεταβάλλοντας την ένταση είτε ως ένταση φωτονίων (πλήθος φωτονίων ανά μονάδα χρόνου και επιφάνεια ) είτε ως ένταση ακτινοβολίας (ισχύς ανά μονάδα επιφάνειας). Πάντως δεν έχω βρει λάθος μέχρι τώρα στις προσομοιώσεις του phet!!
Καλημέρα Νίκο.
Εγώ ακολουθώντας την προτροπή σου (η οποία με ωφέλησε ιδιαίτερα) έψαξα το Φετ και ανάρτησα την απορία μου.
Θα προτιμούσα να είχα ακούσει από την αρχή την περίεργη αυτήν εξάρτηση του ρεύματος από τη συχνότητα.
Ένας συνάδελφος έχει αγωνία και προσπαθεί να κατασκευάσει θέματα. Οι προσπάθειες αυτές οδηγούν κάποιες φορές σε λανθασμένα θέματα. Αν τύχει περίπτωση και ξέρω το λάθος σε κάποια άσκηση προειδοποιώ με απλά λόγια τον συνάδελφο. Θα μπορούσα να κατασκευάσω προσομοίωση στο i.p. και να του πω:
-Ψαξε να δεις κάτι περίεργο.
Αν το κάνω το μυστήριο θα κρατήσει λίγο και στην ίδια ανάρτηση θα εξηγήσω τι εννοώ. Δεν είναι όλοι συνταξιούχοι σαν εμένα με χρόνο διαθέσιμο να διερευνούν προσομοιώσεις.
Να έρθω στη φράση σου:
Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να βάζεις θέματα που δεν διαπραγματεύονται στο σχολικό βιβλίο.
Αντιλαμβάνεσαι ότι τεράστιο πλήθος θεμάτων έχουν πέσει χωρίς να υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο και κυρίως χωρίς να είναι στο πνεύμα του σχολικού βιβλίου. Αυτό ωθεί συναδέλφους στο να πρωτοτυπούν, κάτι που εμπεριέχει το λάθος.
Συμφωνώ απόλυτα Γιάννη, αν κάτι γράφεις πρέπει να είσαι σίγουρος 100% ότι το ξέρεις. Δυστυχώς το ξαναλέω, η κβαντική δεν είναι στερεό, θέλει χρόνια να καταλάβεις και είναι πολύ εύκολο να κάνεις πατάτα. Γιάννη δύο διδακτορικά έκανα, ένα στη Γερμανία με θέμα τη διδασκαλία της κβαντικής στην δευτεροβάθμια και ένα στο ΕΚΠΑ στη θεωρητική φυσική συμπυκνωμένης ύλης με κβαντικά προβλήματα πολλών σωματιδίων και όμως αρκετές φορές νιώθω ότι ένα θέμα πρέπει να το συζητήσω πριν απαντήσω. Είναι επικίνδυνο η μεταφορά της ανάπτυξης της ασκησιολογίας σε αυτό το κεφάλαιο γιατι διατυπώνονται ασκήσεις και ερωτήσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την επιστήμη.
Είναι επικίνδυνη μια τέτοια μεταφορά. Γι αυτό πρέπει να υπάρχουν αναδράσεις και διαδραστικότητα μεταξύ μας. Όταν ξέρεις κάτι το λες και βοηθάς.
Υ.Γ.
Δεν θεωρώ το στερεό εύκολο. Πολλά λάθη έχουν γίνει. εκεί. Θυμάμαι πρόσφατα τις 7 στροφές. Καθηγητής δήλωσε ότι έμαθε το θέμα από τον Βαγγέλη Κορφιάτη. Επίσης θέλει χρόνια να καταλάβεις καλά κάτι.
Δεν είναι εύκολα τα θέματα του “Πανηγυριού της Φυσικής”.
Πιο εύκολα παρέδιδα το φωτοηλεκτρικό (την σχολική εκδοχή του) παρά εξηγούσα πόσο είναι το ύψος της σπόντας του μπιλιάρδου και γιατί είναι τόσο.
Τα ίδια για το θεώρημα της ρακέτας.
Η Φυσική δεν έχει υψηλά θέματα και θέματα μπασκλασαρίες. Απλώς έχει πολλούς τομείς.
Γεια σας παιδιά. Από την αρχή έπρεπε να ξεκαθαριστεί, ότι στο κεφάλαιο αυτό θα γίνει μια παρουσίαση των ποιοτικών χαρακτηριστικών και υποθέσεων της κβαντικής και όχι επέκταση σε ασκήσεις. Εδώ κόπηκαν ασκήσεις, ακόμα και υποερωτήματα από ασκήσεις άλλων κεφαλαίων, στην κβαντική θα βγάλουμε το άχτι μας (που δεν ξέρουμε κιόλας αν το κάνουμε σωστά);
Καλά τα λες Αποστόλη, όμως θέματα που βάζουν και μια προσθηκούλα (αλατοπίπερο) υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν.
Θες το μεράκι της κατασκευής θέματος, θέλεις η επιθυμία να μη βρεθούν οι μαθητές μας μπροστά σε έκπληξη, θέλεις η συγγραφή βιβλίων, θέλεις….
Η νεοσύλλεκτη Κβαντική θέλει θέματα για να συντηρηθεί. Δεν γίνεται να ανακύκλώνονται τα ίδια θέματα στα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Η ευγενής (ή λιγότερο ευγενής) προσπάθεια εμπλουτισμού εμπεριέχει και τον κίνδυνο να γίνει η στραβή. Μόνο εκεί θα γίνει ή έχει γίνει και αλλού;
Λάθη έχουν γίνει πολλά. Πόσες ταράτσες σηκώθηκαν από τον αέρα;
Πόσα νερά ταλαντώθηκαν σε βαρέλες που συνδέονται με σωλήνες;
Πόσες στροφορμές ως προς σημεία επαφής δεν διατηρήθηκαν όταν επίπεδο οριζόντιο διαδεχόταν κεκλιμένο;
Πόσα αερόστατα πέταξαν από ανοδικά ρεύματα που προκαλούσε το φλόγιστρο;
Πόσες φορές η είοδος αέρα στη μπουκάλα προκάλεσε φθίνουσα ταλάντωση με τεράστια αποόσβεση;
Πόσες φορές ακινητοποιήθηκαν σημεία 1 μέτρο από τη μία πηγή και ένα πόντο από την άλλη;
Συζητάμε και εκτός από το ότι μαθαίνει ο ένας από τον άλλο, μαθαίνουμε και ποια θέματα δεν πρέπει να βάζουμε.
Όταν ήμουν υποφήφιος η μεγάλη έκταση δεν ωθούσε σε εκζητήσεις και λάθη που ακολουθούν τις εκζητήσεις. Η σημερινή δομή των θεμάτων ωθεί σε εκζητήσεις και τα λάθη που μοιραία τις συνοδεύουν.
Γιάννη, σήμερα λάβαμε την οδηγία η ερώτηση 7.6(β) να μην διδαχθεί
Νομίζω αναγκαία η εξέλιξη
Γράφω σχετικά σε άλλο σχόλιο
Καλό αυτό.
Πολύ καλή εξέλιξη. Ακόμα αναγκαία εξέλιξη θεωρώ την απαλοιφή από τα study for exams (μια και αποτελεί επίσημη κρατική πηγή) των πολλών αντίστοιχων θεμάτων είτε που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και βασίζονται στο 7β είτε που δεν ανταποκρίνονται στην ύλη όπως στο 2.46
Πάμε στο σχολικό βιβλίο:

Πως να εκλάβει κάποιος το “κάθε”;
Ίσως ότι “όλα τα φωτόνια ελευθερωνουν ηλεκτρόνια”.
Έτσι όταν αυξάνεται η συχνότητα αλλά παραμένει σταθερό το πλήθος των φωτονίων περιμένει να έχουμε ίδιο ρεύμα κόρου.
Δεν βλέπω τόσο δύσκολο να γραφόταν κάτι σαν:
-Ένα μικρό ποσοστό των φωτονίων της δέσμης ελευθερώνει ηλεκτρόνια. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται όταν αυξάνεται η συχνότητα.
Έτσι προστατεύεται και ο συνάδελφος που για να προσφέρει κάτι, ή έστω για να πρωτοτυπήσει, κατασκευάζει Β’ θέμα σχετικό με ρεύμα κόρου.
Άλλα αργότερα (ίσως) σε άλλο σχόλιο.