Το 1884 ο Θωμάς Έντισον (Thomas Edison), χρησιμοποιούσε γεννήτριες συνεχούς τάσης για να τροφοδοτήσει με ηλεκτρικό ρεύμα τις γειτονιές της Νέας Υόρκης. Από μία γεννήτρια το ρεύμα έφτανε στα σπίτια με χάλκινα καλώδια συνολικού μήκους l1 = 800m. Σε αυτό συνδέονταν παράλληλα N = 5000 λάμπες, που κάθε μία χρειαζόταν V = 110V για να λειτουργεί κανονικά, ενώ κατανάλωνε ισχύ P = 60,5W. Στο σχήμα έχουν συνδεθεί μόνο δύο λάμπες. Η ειδική αντίσταση του χαλκού είναι ρ = 0,018μΩ∙m και το εμβαδόν διατομής των αγωγών ήταν S = 100mm2. Λόγω αυξημένης ζήτησης, ο Έντισον αποφάσισε να επεκτείνει το δίκτυο. Έτσι στην ίδια γεννήτρια συνδέθηκαν καλώδια διπλάσιου μήκους που πήγαινε το ηλεκτρικό ρεύμα σε 2Ν λάμπες.
Πριν και Μετά την επέκταση, υπολογίστε:
α) την αντίσταση Rαγ των αγωγών σύνδεσης και την καταναλισκόμενη ισχύ Ρκ στους λαμπτήρες.
β) τη συνολική αντίσταση Rκ των καταναλωτών λαμπτήρων πριν και μετά την επέκταση.
γ) την ένταση του ρεύματος που πρέπει να διαρρέει το κύκλωμα
δ) την απώλεια ισχύος στους αγωγούς σύνδεσης και την ισχύ που παρέχει η γεννήτρια στην εγκατάσταση.
ε) την απόδοση της διάταξης.
Θεωρείστε ότι οι λαμπτήρες υπακούουν στο νόμο Ohm.
Η ανάρτηση αναφέρεται σε πραγματικά γεγονότα…
Καλημέρα Ανδρέα. Πολύ καλή ανάρτηση από κάθε άποψη! Το ιστορικό της τμήμα προϊδεάζει για την αναγκαιότητα χρήσης του εναλλασσόμενου.
Αποστόλη σε ευχαριστώ. Να σου ευχηθώ και καλή χρονιά! Την έκανα σήμερα στην τάξη και παράλληλα μίλησα για το πλεονέκτημα του εναλλασσόμενου να μετασχηματίζεται, κάνοντας έτσι αμελητέες τις απώλειες στις γραμμές μεταφοράς. Στο συνεχές, ο διπλασιασμός της κατανάλωσης προκάλεσε οκταπλασιασμό της απώλειας, κάτι που εντυπωσίασε τους λίγους που παρακολούθησαν στο μάθημα.
Οι μαθητές της Θεωρητικής και Οικονομίας δε θα μάθουν ποτέ τι βγαίνει από την πρίζα…
Εντυπωσιακή στο σύνολό της. Μπράβο Ανδρέα.
Κάποτε στην Β’ Λυκείου γενικής, τον προηγούμενο αιώνα, διδάσκονταν οι μετασχηματιστές… μαζί με το εναλλασσόμενο…
Μετά ήρθαν …. άλλα ήθη και έθιμα…
Καλησπέρα Ανδρέα.
Σημαντική η απώλεια στις γραμμές μεταφοράς
καθώς και η απώλεια γνώσης των μετασχηματιστών
που κατά Θεόδωρο διδάσκαμε τον “προηγούμενο αιώνα”!
Πλήρης και με την ιστορική αναδρομή σχετικού γεγονότος.
Καλό βράδυ
Θοδωρή, Παντελή σας ευχαριστώ.
Θοδωρή μαθητές που περνάνε ερχόμενοι στο σχολείο, από υποσταθμό της ΔΕΗ, νόμιζαν ότι εκεί μέσα φτιάχνει ρεύμα η ΔΕΗ! Έξω από τα σπίτια περνάνε οι τέσσερις αγωγοί του τριφασικού + 1 ο δημοτικός φωτισμός. Οι μαθητές και αυριανοί πολίτες θα βλέπουν αυτά τα καλώδια και δε θα ξέρουν τι είναι. Πόσοι ξέρουν ότι μέσα στο φορτιστή τους υπάρχει μετασχηματιστής;
Παντελή έφτιαξα αυτή την άσκηση για να δείξω πόσο ασύμφορο, μάλλον αδύνατο θα ήταν να έχουμε συνεχές ρεύμα, αφού θα χρειαζόταν σε κάθε γειτονιά και γεννήτρια!
Η απουσία βέβαια του μετασχηματιστή είναι συνέπεια της απουσίας του εναλλασσόμενου ρεύματος, από τη Γενική Παιδεία. Μπράβο στο Υπουργείο αλλά και στο ΙΕΠ…