web analytics
Subscribe
Ειδοποίηση για
19 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλησπέρα Γιώργο.
Πολύ ενδιαφέρον θέμα!
Νάσαι καλά.

Γρηγόρης Χατζής
12/03/2024 12:54 ΜΜ

Καλημέρα Γιώργο. Διάβασα την άσκηση, η οποία έχει ενδιαφέρον.
Ερώτηση – Σκέψη: Το ηλεκτρικό πεδίο που δημιουργείται από μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο είναι μη συντηρητικό. Συνεπώς δεν έχει νόημα η διαφορά δυναμικού. Οι ζητούμενες λοιπόν διαφορές δυναμικού σε ποιο ηλεκτρικό πεδίο αναφέρονται;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
12/03/2024 3:02 ΜΜ

Καλησπέρα Γιώργο και Γρηγόρη.
Μια παλιότερη συζήτηση, που δίνει;;; απαντήσεις στο ερώτημα:

Ένα πολύ γνωστό «επαγωγικό» παράδοξο.

Γρηγόρης Χατζής
12/03/2024 3:45 ΜΜ

Καλησπέρα Διονύση. Ήμουνα σίγουρος ότι κάποια στιγμή θα είχε συζητηθεί το θέμα. Θα διαβάσουμε την παλαιότερη ανάρτηση και τα σχόλια, για να δούμε τι είχε ειπωθεί τότε.

Βλέπω ότι δεν ανοίγει η ανάρτηση του Γιάννη.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γρηγόρης Χατζής
Γρηγόρης Χατζής
12/03/2024 3:59 ΜΜ

Γιώργο, οι έννοιες “τάση” και “διαφορά δυναμικού” δεν είναι ισοδύναμες; Νομίζω ότι η λέξη “τάση” απλά χρησιμοποιείται περισσότερο στα ηλεκτρικά κυκλώματα.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
12/03/2024 5:18 ΜΜ

Καλησπέρα Γρηγόρη.
Μεταφέρω μέρος του σχολίου, από την παλιότερη συζήτηση:
“…σε όλη την παραπάνω φρασεολογία μου, διάβασες κάτι για δυναμικό;
Τα δυναμικά ορίζονται στα συντηρητικά πεδία και είναι πολύ όμορφα και βολικά εργαλεία, αλλά ΔΕΝ τα χρησιμοποίησα παραπάνω πουθενά!!!
Χρησιμοποίησα την τάση. Θα μπορούσα να μην το κάνω. Πώς θα σου φαινόταν να χρησιμοποιούσα όρους όπως:
Η ανά μονάδα φορτίου ενέργεια που το ηλεκτρικό πεδίο μεταφέρει στα φορτία είναι ίση με την ανά μονάδα φορτίου ενέργεια που το ηλεκτρικό ρεύμα μεταφέρει στους αντιστάτες και εμφανίζεται ως θερμότητα πάνω τους;
Είναι βολική ορολογία; Είναι σωστή ή λανθασμένη;”
Όταν μιλάμε για εναλλασσόμενα ρεύματα Γρηγόρη, δεν χρησιμοποιούμε τον όρο “τάση”, ενεργό τάση, στιγμιαία τάση;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Τώρα ανοίγει.

Γρηγόρης Χατζής
14/03/2024 2:16 ΜΜ

Καλησπέρα Διονύση.
Είδα το πρόβλημα που είχες γράψει στο Ένα πολύ γνωστό «επαγωγικό» παράδοξο.

Το έλυσα (ελπίζω σωστά!) και παραθέτω τη λύση (δεν έχω διαβάσει ακόμη όλα τα σχόλια εκείνης της ανάρτησης).

Έχεις γράψει λίγο παραπάνω “Όταν μιλάμε για εναλλασσόμενα ρεύματα Γρηγόρη, δεν χρησιμοποιούμε τον όρο “τάση”, ενεργό τάση, στιγμιαία τάση;”.
Ναι, χρησιμοποιούμε αυτούς τους όρους. Δεν κατάλαβα γιατί με ρωτάς.

comment image

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
14/03/2024 3:59 ΜΜ

Καλησπέρα Γρηγόρη.
Το ερώτημά μου για την τάση, είχε να κάνει με την τοποθέτησή σου παραπάνω:
Γιώργο, οι έννοιες “τάση” και “διαφορά δυναμικού” δεν είναι ισοδύναμες; “
Το εξέλαβα ότι, αφού το πεδίο δεν είναι συντηρητικό, οπότε δεν έχουμε δυναμικό, δεν οριζεται και η τάση.

Γρηγόρης Χατζής
14/03/2024 8:20 ΜΜ

Καλησπέρα και πάλι Διονύση.
Κατάλαβα μεν ότι το ερώτημά σου είχε να κάνει με την τοποθέτησή μου παραπάνω και σωστά το εξέλαβες. Απλά, αυτό που δεν κατάλαβα είναι τι εννοούσες.
Τώρα το συνειδητοποίησα. Στο εναλλασσόμενο ρεύμα χρησιμοποιούμε την έννοια “τάση”, αλλά το αντίστοιχο πεδίο δεν είναι συντηρητικό. Αυτό φαντάζομαι εννοείς.
Εάν σου πω ότι τώρα το πήρα χαμπάρι…
Συνεπώς, οι έννοιες “τάση” και “διαφορά δυναμικού” δεν είναι ισοδύναμες; Γι’ αυτό και ανέφερε ο Γιώργος “…να έγραφα ‘τάση’ καλύτερα;”.
Τώρα όμως, κάπου βραχυκύκλωσα… Τι είναι η τάση;
Από την Βικιπαίδεια:
Διαφορά Ηλεκτρικού Δυναμικού (Ηλεκτρική Τάση)
Η Ηλεκτρική τάση, ή απλώς τάση, είναι η τιμή της διαφοράς του ηλεκτρικού δυναμικού μεταξύ δύο σημείων. Μπορεί να είναι θετική, αρνητική ή μηδέν και έχει διαστάσεις ενέργειας προς ηλεκτρικό φορτίο.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γρηγόρης Χατζής
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/03/2024 8:24 ΠΜ

Καλημέρα Γρηγόρη.
Έχεις δίκιο για τον ορισμό “της διαφοράς δυναμικού ή τάσης”, που μετέφερες από την wikipedia.
Έτσι γράφεται και σε όλα τα σχολικά βιβλία, που μπορώ να θυμηθώ.
Ο ορισμός δίνεται κατά την διδασκαλία του ηλεκτροστατικού πεδίου, το οποίο είναι συντηρητικό και στο οποίο ορίζεται το δυναμικό και η διαφορά δυναμικού, οπότε και η τάση.
Αν το πεδίο δεν είναι συντηρητικό, όπως όταν έχουμε εναλλασσόμενο ρεύμα;
Χωρίς καμιά διευκρίνηση, μιλάμε για τάση, ενώ δεν γίνεται καμιά αναφορά τι συμβαίνει με το δυναμικό. Προφανώς δεν διδάσκουμε το διανυσματικό δυναμικό σε μη συντηρητικά πεδία…
Οπότε; Είχα γράψει στον σύνδεσμο που έδωσα παραπάνω:

“την ανά μονάδα φορτίου ενέργεια που το ηλεκτρικό ρεύμα μεταφέρει στους αντιστάτες και εμφανίζεται ως θερμότητα πάνω τους….”
Μήπως αυτή η μεταφορά συμβαίνει και στα συντηρητικά πεδία και στα μη συντηρητικά; Νομίζω πως ναι, οποτε αντί να το δίνουμε περιγραφικά, με βάση την παραπάνω περιγραφή, λέμε απλά “τάση”.

Γρηγόρης Χατζής
18/03/2024 9:32 ΜΜ

Καλησπέρα Διονύση.
Έχοντας διαβάσει πλέον την ανάρτηση Ένα πολύ γνωστό «επαγωγικό» παράδοξο. και έχοντας σκεφτεί λίγο περισσότερο, προφανώς συμφωνώ μαζί σου στην πρόταση:
{Η ανά μονάδα φορτίου ενέργεια που το ηλεκτρικό πεδίο μεταφέρει στα φορτία είναι ίση με την ανά μονάδα φορτίου ενέργεια που το ηλεκτρικό ρεύμα μεταφέρει στους αντιστάτες και εμφανίζεται ως θερμότητα πάνω τους.}
Και παρακάτω:
{Μήπως αυτή η μεταφορά συμβαίνει και στα συντηρητικά πεδία και στα μη συντηρητικά; Νομίζω πως ναι, οπότε αντί να το δίνουμε περιγραφικά, με βάση την παραπάνω περιγραφή, λέμε απλά “τάση”.}
Όμως, στο δ) ερώτημα της δικής σου άσκησης, όπως και στο β) ερώτημα της ανάρτησης του Γιώργου, η τάση είναι ίση με μηδέν (εάν ισχύει η εφαρμογή του 2ου ΚΚ).
Αυτή η “τάση” σε ποια μεταφορά ενέργειας ανά μονάδα φορτίου αντιστοιχεί; Στην ενέργεια που εκφράζεται μέσω του συνολικού έργου της δύναμης από το επαγόμενο ηλεκτρικό πεδίο και της δύναμης αντίστασης κατά την κίνηση των ηλεκτρονίων; Γιατί αυτό το έργο (το συνολικό) είναι μηδενικό. Τα επιμέρους έργα είναι διαφορετικά του μηδενός και αντίθετα.
(Δεν γνωρίζω εάν το διανυσματικό δυναμικό ξεκαθαρίζει την κατάσταση.)